Világelső tesztet bonyolítottak le egy 2,6 méter szárnyfesztávolságú autonóm drón segítségével. Az önvezető jármű sikeresen teljesítette a közel 70 kg-os rakomány átadását, a tengeri szélerőmű egyik turbinájának tetején. Videó.
A hatalmas, autonóm drón – amelynek mérete és tömege nagyjából megegyezik egy zsiráfkölyökével, a szárnyfesztávolsága pedig az albatroszéval – egy nagy, Északi-tengeren található tengeri szélerőműparkban áll tesztelés alatt. A feladata az eszközutánpótlás a karbantartó személyzet számára, akiknek így nem kell felcsörlőzni vagy kézben felhordani a turbina tetejére a szervizhez szükséges szerszámokat, pótalkatrészeket.
A dán Ørsted szélenergia-szolgáltató vállalat teherhordó drón segítségével oldja meg az eszközutánpótlást a szélerőműparkban, így elmondhatja magáról, hogy a világon elsőként támogatja ezzel a módszerrel a turbinák karbantartását. A cég egyelőre nem hozta nyilvánosságra, hogy melyik partnere adta a drónt a művelet végrehajtásához, de más érdekes adatokat azért közölt a művelet sikeres végrehajtása után.
Az Ørsted jelenleg 58 kilogrammos drónokkal végez teherszállító kísérleteket a Hornsea 1 nevű tengeri szélerőműparkban, az Egyesült Királyság vizein. A cég reméli, hogy az eszközök segítenek a műveleti költségek és az idő csökkentésében, valamint a tengeri szélerőművek üzemeltetési biztonságának és hatékonyságának javításában.
A vállalat közzétett egy videót is a hajóról felszálló drón repüléséről. A rakomány egy óriási narancssárga zsákban, zsinóron lógva utazott a tengeri szélturbina tetejéig, ahol a repülő egy magasított platformra engedte le a csomagot, hogy a karbantartók lecsatolhassák azt, a kötéllel együtt. A dán energetikai vállalat azt állítja, hogy a drón 2,6 méteres szárnyfesztávolsággal rendelkezik, és képes akár 68 kilogrammos rakomány továbbítására, ami megkönnyíti a Hornsea 1-hez hasonló tengeri szélerőművek karbantartáshoz szükséges nehéz tárgyak szállítását. A park 174 szélturbinájának kapacitása 1,2 gigawatt, ami több mint egymillió brit háztartás áramellátásához elegendő tiszta energiát termel.
A drónok használata csökkenti a munkakiesést, mivel a rakományszállítás során nem kell leállítani a turbinákat – annak ellenére sem, hogy a videón ennek ellenkezője látható, nyilván azért, mert tesztrepülést mutattak be. A megoldás nemcsak a szélerőművek személyzetének munkáját teszi biztonságosabbá, hanem csökkenti a többszöri hajóút szükségességét, ezáltal a szén-dioxid-kibocsátást is. Az Ørsted azt tervezi, hogy a drónokat már meglévő személyzetszállító és szervizhajókról fogják üzemeltetni.
A vállalat számára nem új ennek a technológiának az alkalmazása, hiszen kisebb méretű drónokat már használtak, könnyebb feladatokra: a DSV Global Transport and Logistics céggel együttműködve 2,5 kilogrammos csomagokat szállítottak, 100 kilométeres távolságra. Most a nagyobb léptékű műveletekre is kiterjesztik teherszállító drónok bevetését, miközben aktívan keresik az együttműködési lehetőségeket a vezető drónos légi teherszállító szolgáltatókkal. A drónok vízfelületek feletti üzemeltetése egyébként nagyobb rugalmassággal kivitelezhető, mint lakott területeken, amelyekre továbbra is számos szigorú korlátozás van érvényben, gyakorlatilag mindenhol a világon.
A cég célja, hogy elősegítse a költségek csökkentését, valamint a hatékonyság és a biztonság maximalizálását célzó innovációkat a tengeri szélenergia-ágazatban. „A drónos teherszállítás fontos lépés ebbe az irányba” – mondta Mikkel Haugaard Windolf, az Ørsted offshore logisztikai csapatának vezetője.
Gábor János
A főoldali kép illusztráció. Forrás: Freepik
Sikeresen megtartotta két Michelin-csillagos minősítését a tatai Platán és a budapesti Stand étterem, további nyolc vendéglátóhely pedig (köztük egy újonnan) egy Michelin-csillagot nyert el idén.
Az előadások több mint negyede a Paks II. atomerőmű-projekttel foglalkozott a Budapesten megrendezett Nukleáris Technikai Szimpóziumon.