Ez most a trendi Budapesten: magyar konyha, olasz konyha, görög konyha

2019. 09. 26., 16:15

Szakképzett munkaerőt alig találni, az Y és Z-generációról viszont nincs jó véleménye a budapesti vendéglátósoknak – derült ki a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara vendéglátóipari szektort érintő kutatásából. Részben éttermek és cukrászdák vezetői, részben a vendégek körében készült a felmérés. Kiderült, a budapestiek többsége maximum 4000 forintot fizetne egy főételért és átlag 780 forintot egy korsó sörért.

Nem meglepő módon továbbra is a munkaerőhiányt tartják a vendéglátóiparban a legfőbb problémának – derül ki a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) megbízásából készített kutatásból. „A megújult kamara legfőbb stratégiai célja, hogy a tagjai által befizetett önkéntes tagdíj valamint a kötelező regisztrációs díj többszörösen megtérüljön a vállalkozások számára” – mondta Nagy Elek, a BKIK elnöke. Hozzátette: „ennek érdekében tártuk fel azokat a területeket, amelyeken az egyes ágazatokban működő vállalkozások leginkább igénylik a szakmai támogatást. Így derült ki, hogy cégük sikeressé tételéhez szívesen vennének különböző iparági kutatásokat a budapesti vállalkozók”.  

A felmerült igények alapján meg is kezdte a BKIK az iparági felméréseket, első körben a budapesti vendéglátóipari szektort vizsgálta. Szányi Gabriella, a BKIK kommunikációs igazgatója elmondta: „a szegmensekre bontott, kétfázisú piackutatás során először mélyinterjúkban éttermek, streetfood-helyek, cukrászdák, kávézók, sörözők, borozók és romkocsmák tulajdonosait kérdeztük meg, mit gondolnak a szektorukról. Ezután az ő kérdésfelvetéseik és a számukra hiányzó releváns információk alapján 2000, vendéglátóhelyekre járó budapesti lakost – mint fogyasztót – kérdeztünk meg a vendéglátóipari egységekről”.

Túl sok bért akarnak a fiatalok

A vendéglátóhelyek típustól függetlenül a munkaerőhiányra panaszkodtak. Mint mondták, alig találnak dolgozót, mivel a szakemberek külföldre vándoroltak. Az álláshirdetésekre jelentkezők többsége képzetlen, alulbecsüli a szakmát, úgy vélik, vendéglátózni mindenki tud. A tulajdonosok szerint nem igazán oldja meg ezt a helyzetet a fiatalok bevonása sem, mivel az újoncok betanítása időigényes, ráadásul jó tapasztalataik sincsenek az Y és Z generációról. Ahogy éttermesek, cukrászdák és kávézók üzemeltetői látják, a fiatalok munkához való hozzáállása nem megfelelő: a fizetési elvárásaik magasak, nincsenek tisztában a munka és saját munkájuk értékével, illetve ha már betanultak, tovább állnak magasabb elvárásokkal.

A mélyinterjús kutatásból az is kiderült, hogy a munkaerőhiány miatt az üzletvezetők és tulajdonosok maguk is több munkakört látnak el, ami miatt számos fontos feladatra nem marad idejük. Így például a pályázatfigyelésre, a jogszabályi változások értelmezésére.

„A kutatás nemcsak a vállalkozóink számára, hanem a BKIK-nak is nagyon hasznos, hiszen pontosan láthatjuk, hogy hol van ránk szükség, hol tudunk valóban releváns és hasznos szolgáltatásokat nyújtani” – mondta Nagy Elek. „A BKIK pályaorientációs rendezvényein a tanulók testközelből ismerhetik meg a szakmákat, így nem a munkába állás után 1-2 héttel kell rájönniük, hogy ez mégsem nekik való. Elengedhetetlen a gyakorlati képzés erősítése, illetve, hogy a diákok tanulói szerződéssel vegyenek részt a duális képzésben”. A BKIK már most is nyújt egyfajta minőségi munkaerő-közvetítést 17 fős tanácsadói csapatával, illetve a hatósági ellenőrzésekre való felkészülésre olyan tanácsadói szolgáltatást nyújt majd a jövőben, amellyel a vállalkozásokat felkészítik az ellenőrzésekre. 

A megújuló jogszabályfigyelő szolgáltatásban a kkv-kat érintő változásokról, azok értelmezéséről és gyakorlati tudnivalókról írnak majd, valamint közérthető, releváns pályázatfigyelő szolgáltatást vezetnek be.

Igyekeznek ráhangolódni a mentes trendre

A vendéglátóhelyeket a kutatás során az aktuális táplálkozási trendekről is kérdezték. Az éttermesek szerint a Paleo-diéta korszaka lecsengőben van, viszont az ételintolerancia miatt most a „mentes táplálkozás” hódít, a gluténmentes étkezés mögött egyfajta divatot is érzékelnek, a laktózmentességet az orvostudományi álláspotok miatt jobban elfogadják.

A mentes kínálat biztosítása azonban nem egyszerű: a gluténmentességnek komoly szabályozási követelményei is vannak, másrészt kevés a beszállító, nincsenek vendéglátóipari kiszerelések, az alapanyagok nagyon drágák, amit a vendégekre nem háríthatnak át. 

A cukrászdák is érzékelik a mentes kínálat térhódítását, bár hosszú ideig ellenálltak a trendnek. Amellett, hogy ők is kissé divathullámnak érzik ezt, az egyre fokozódó keresletre kénytelenek voltak reagálni, így mára már szinte valamennyi üzlet kínál a vendégeinek legalább egy-két cukor-, laktóz-, gluténmentes süteményt, fagylaltot.

A sörözők, borozók és romkocsmák arról számoltak be, hogy a vendégkörük inkább a minőségi italokat keresik. Sörök területén a lagereket felváltják az IPA típusú sörök, és egyre keresettebbek az ízesített sörök. A fröccs továbbra is népszerű.

4000 forint a lélektani határ egy főételért

A BKIK-kutatás második fázisaként a budapesti vendégkört kérdezték. A 2000 fős kutatásból kiderült, hogy az étkezőhely kiválasztását az ár vezérli, a megkérdezettek ötödének ez az elsődleges szempont és összességében 80 százalékuk említette meg spontán. Emellett a széles választék, a kellemes atmoszféra, a megközelíthetőség befolyásolja még jelentősen a választást. Érdekesség, hogy a finom ételt csak a hetedik helyen említették. 

Ugyanakkor kedvenc étteremmé az a hely válik, ahol udvarias, kedves a személyzet, ezt a válaszadók 54 százaléka jelölte meg elsődleges szempontnak, majd ezt követi a finom étel (41 százalék), a családias hangulat (39 százalék).

A budapesti étterembe járók zöme ragaszkodik a magyar ízekhez, második helyen az olasz konyha, harmadik helyen a görög konyha szerepel. 

A válaszadók árelfogadása nagyon széles skálán mozog. Egy főételért a többség átlagosan maximum 4000 forintot hajlandó kifizetni. Egyharmaduk ennél jelentősen magasabb árat is elfogad, 4 százalék akár 10 ezer forint felettit is. A megkérdezettek negyedének azonban csak a 3000 Ft alatti ár elfogadható. A sörözőkben a korsó sörért átlagosan maximum 779 forintot, egy deci borért pedig átlagosan legfeljebb 494 forintot hajlandóak kifizetni a vendégek.

„A speciális vendéglátóipari kutatásunk még olyan demográfiai részletekre is kiterjedt, mint hogy pontosan milyen életkorúak, milyen jövedelmi helyzetben lévők járnak az egyes étteremtípusokba. Pontosan mit kedvelnek egy étteremben, cukrászdában vagy bárban, hol tájékozódnak, mi az árigényük és preferenciájuk. A részletes kutatást a BKIK összes tagjának elérhetővé tesszük, hogy ezzel is segítsük a szektor versenyképességét” – emelte ki Szányi Gabriella.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2023. 03. 22., 13:09
Vezetői stílusom szerves része a folyamatos és drasztikusan őszinte visszajelzés, de ezt nagyon szépen be tudom csomagolni – mondta az Üzletemnek Hortobágyi László, a Nova Human Resource Kft. új üzletágának igazgatója.
2023. 03. 14., 13:43
Tíz év alatt sikerült egy marginális szereplőnek számító magyar kisvállalatból Magyarország elsőszámú fejvadász cégét felépíteni – mondta az Üzletemnek dr. Molontay Patrik, a HumanField Vezető- és Specialistakiválasztó Kft. ügyvezető igazgatója és Executive-üzletágvezetője.
2023-03-30 19:11:00
Az ügyvédekről szóló filmeknek, sorozatoknak se szeri se száma. De miért megy olyan jól ez a téma? Miért érdekli az embereket, hogy milyen egy ügyvéd, hogyan dolgozik?
2023-03-30 17:11:06
Magyarország 2030-ra saját forrásokból fedezheti a teljes áramszükségletét, beleértve az addig kiépülő új ipari kapacitások szükségletét is – mondta az Energiaügyi Minisztérium közigazgatási államtitkára a Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetségének (MGYOSZ) csütörtöki rendezvényén Budapesten.
2023-03-30 15:11:00
Az szja-bevallási tervezetet mindenképpen érdemes átnézni, szükség esetén módosítani. A jóvá nem hagyott tervezet – az egyéni vállalkozók, a mezőgazdasági őstermelők és az áfás magánszemélyek tervezetének kivételével – május 22-ével automatikusan bevallássá válik – figyelmeztet a NAV.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2023. 03. 26., 23:45
epizód: 2023 / 3   |   hossz: 19:51
Mi kerül akár több tízmillió forintba egy nagy teljesítményű hangsugárzón és miben különbözik a hagyományos értelemben vett hangfalaktól? Hogyan lehetséges, hogy nem vastagabb egy faliképnél, mégis úgy szólaltat meg analóg és digitális zenét, mint semmi más? A világhír felé haladó márka sztoriját Kiss Imre, a Popori Acoustics értékesítési és marketingvezetője mutatja be.
Miért és hogyan érdemes különbséget tenni vállalkozás és női vállalkozás között? Hogyan segítheti ez a szekció a VOSZ-on belül a hazai társas vállalkozások női vezetőit és dolgozóit? Mi az, amit egy női vállalkozás csípőből tud, de a cégeknek – még a nagyobbaknak is – még mindig tanulni kell? A szövetség legújabb szervezetét, a Női Vállalkozói Szekciót az elnök, Lakatosné Lukács Zsuzsanna mutatja be.
Mire számíthatnak a hazai vendéglátók és a szálláshely-szolgáltatók 2023-ban? Melyek az ágazat legfőbb problémái és kiugrási lehetőségei, mely régiók reménykedhetnek leginkább jó eredményekben? Hogyan támogatja a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége az ágazat szereplőit? A kérdésekre Duska Sándor, az Idegenforgalmi, Szálláshely-szolgáltatók és Vendéglátó-ipari szekció elnöke válaszol.

  Rovathírek: GUSTO

A szervezők célja, hogy összehozzák a kenyér szerelmeseit, hogy kicserélhessék tapasztalataikat, hogy visszaemeljék a köztudatba az igazi kenyérsütés fogalmát, készítésének változatait, eredeti ízeit.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS