A szakértők a digitalizációt egyfajta hatékonyságnövelő eszközként definiálják – de mit ad a gasztrovállalkozások fejlődéséhez? Miért fontos ebbe fektetni? Ezeket a kérdéseket vitatta meg Gerendai Károly (Costes), Magyar Balázs (Bizpay), Boldizsár Máté (SALT), Szász Ferenc (Mastercard), Klekner Péter (Kifli.hu) és Szórád Gábor (Tadam) a Piqniq Budapest rendezvényén Budapesten.
A kártyás fizetések már a koronavírus-járvány előtti időkben is túlsúlyban voltak, de a pandémia okozta „digitális őrület” erre rátett egy lapáttal. Ma már annyira domináns a kártyás fizetés a vendéglátásban, hogy kifejezetten gyanúsak a csak készpénzt elfogadó a helyek.
„Ahol csak készpénzeznek, az árulkodó jel, hogy valami nem tiszta. Szerintem a készpénz napjai meg vannak számlálva, folyamatosan marginalizálódik a szerepe” – szögezte le Gerendai Károly, az első hazai Michelin-csillagos (Costes, 2010-ben), valamint több más étterem és élményhelyszín társtulajdonosa.
Jó pár példa van már a teljesen készpénzmentes eseményekre – például fesztiválokon, koncerteken –, ahol már csak elektronikusan lehet fizetni.
„A kártyás fizetés nem mumus, sőt, az egy főre eső költés nagyobb, mint a készpénzes vásárlásoknál. Egy hasonlattal élve: egy jó digitális fizetési rendszer olyan, mint a túrázóknál a sétabot: növeli a hatékonyságot, könnyebbé teszi az összes lépést, és a lehető legmegbízhatóbb módon lehet rá támaszkodni” – mondta Magyar Balázs, az elektronikus fizetési megoldásokat nyújtó szolgáltató, Worldline magyarországi partnerének, a Bizpay-nek az ügyvezetője.
„Ugyan senkire sem jellemző, hogy de jót fizettem érzéssel áll fel az étteremben a vacsoraasztaltól, mégis bosszantó érzéseket szül, ha valami nem stimmel. Azaz létezik olyan, hogy fizetési élmény, de ezt kevesen kezelik tudatosan” – fejtette ki Szász Ferenc, a Mastercard üzletfejlesztési igazgatója.Az érintésmentes korszak jelentős változást hozott a vásárlók által használt fizetési módokban.
Viszont a digitális módok kicsit visszafogják a borravaló mértékét, mert sokan abban a hitben vannak, készpénzt kell adniuk, hogy biztosan eljusson oda, ahová szánják. Pedig kulturális alapokon nyugszik, hogy adunk-e borravalót vagy sem – aki ad borravalót, annak mindegy hogyan fizet.
Boldizsár Máté, a Michelin-csillagos és a zöld csillagos fenntartható vendéglátóhely díjjal is kitüntetett SALT tulajdonosa szerint:„A cél hosszú távon az, hogy megtaláljuk a módot a dolgozók jutalmazására, de az ne a borravaló legyen. Már sokkal tudatosabbak a szektorban a munkavállalók, nem jönnek el úgy dolgozni, hogy mozog a bérük. A borravaló már az alapbéren felüli juttatás, a hab a tortán.”
A digitalizáció nem csak a fizetési rendszereket modernizálja, hanem számos más folyamatra is hatással lehet: a beszállítókkal hatékonyabb folyamatok épülnek ki, a vendégelégedettség mérését gyorsíthatja, sőt, akár fizetőkapus foglalási rendszer is bevezethető. Ezek mind hatással vannak az ügyfélélményre, hogy a vendég milyen érzésekkel távozik.
A legtöbb piaci szereplő felismerte már, hogy el kell indulni a digitális úton, vannak, akik arra esküsznek, hogy ennek köszönhetik elképesztő ütemű fejlődésüket. A GKID első féléves riportja alapján a Kifli.hu online szupermarket például háromszor gyorsabban nőtt (40 százalék), mint a teljes online FMCG piac (13,3 százalék).
Klekner Péter, a cég ügyvezetője elárulta a siker egyik kulcsát, egyszerűen nem bonyolítják túl a működésüket:„Online felületeken dolgozunk, mindent ott oldunk meg, akár egy Google sheet is elég egy új ötlethez. Aztán a fejlesztést már a saját igényeinkre szabjuk, azonban nem nekünk kell mindent nulláról kitalálni, hogyha kiindulásnak használjuk a meglévő technológiákat.”
Nagyon drága a munkaerő, ezért lassan már a legtöbb gasztrovállalkozás ott tart, hogy az egyszerűbb dolgokat csinálják meg a gépek, az ember pedig foglalkozzon a komplexebb feladatokkal, például a vendéggel.„A cél, hogy a munkavállalók nagyobb hozzáadott értéket adjanak, hasznosabban töltsék el az automatizáláson nyert felszabaduló időt” – magyarázta Gerendai Károly.
Tisztán látszik a folyamat: a digitalizáció az alapvetően offline működésre beállt vendéglátó szektorba is betört. A technológiai rendszerek egyre komplexebbek, például a foglalás, alapanyagrendelés, fizetés területén egyértelműen gyors a fejlődés.
A jövő is kezd kirajzolódni: „Az amúgy is sok átalakuláson átmenő éttermi piac újraformálásában az ügyfélélménynek, azon belül a fizetési élménynek, illetve a digitális fizetési lehetőségek kihasználásának nagy szerepe lesz” – összegezte az elhangzottakat Bánhalmi Kata, a Piqniq Budapest gasztroközösség társalapítója.
(Hallgassa meg a Bizniszplusz Bánhalmi Katával készített podcastjét!)
(Fotó: Piqnig Budapest)
Sikeresen megtartotta két Michelin-csillagos minősítését a tatai Platán és a budapesti Stand étterem, további nyolc vendéglátóhely pedig (köztük egy újonnan) egy Michelin-csillagot nyert el idén.
Az előadások több mint negyede a Paks II. atomerőmű-projekttel foglalkozott a Budapesten megrendezett Nukleáris Technikai Szimpóziumon.