Mekkora összegre büntetheti meg a vállalkozásokat a fogyasztóvédelmi hatóság?

2019. 10. 22., 15:30

Mikor kaphat azonnal fogyasztóvédelmi bírságot egy vállalkozás? Mire kell odafigyelni, hogy a bírságot elkerüljék? Ezek a legégetőbb kérdések, amelyek a kereskedőket foglalkoztatják. Szeretnének fogyasztóbarát és jogkövető magatartást tanúsítani.

A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara által működtetett Budapesti Békéltető Testület legújabb kampányának újabb részében azokat a legfőbb eseteket vették számba, amikor bírság kiszabására kerül sor.

Több fogyasztóvédelmi feladatkörrel rendelkező szerv is van, de az általános fogyasztóvédelmi előírásokat a fogyasztóvédelmi hatóság vizsgálja. Első fokon a járási hivatalok, illetve a megyeszintű járási hivatalok, másodfokon pedig a Pest Megyei Kormányhivatal. Ugyanakkor például a bankok, biztosítók esetében a Magyar Nemzeti Bank lát el fogyasztóvédelmi feladatokat. A közművek szabályozásáért is más hatóság felel, de a Gazdasági Versenyhivatal szintén befolyásolja döntéseivel a fogyasztóvédelmet.

Ebben a cikkben a fogyasztóvédelmi hatósággal és az általános fogyasztóvédelmi előírásokkal foglalkozunk.  Ezeket javarészt a fogyasztóvédelmi törvény tartalmazza, de például a kereskedelmi törvényben is vannak ilyen szabályok, mint például a Vásárlók Könyve kihelyezésére, vagy a nyitva tartás kiírására vonatkozó előírások.

A fogyasztóvédelmi törvény szerint például a hatóság vizsgálja, hogy a vállalkozások betartják-e a forgalmazással, szolgáltatásnyújtással kapcsolatos szabályokat, vagy épp azokat az előírásokat, amelyek a gyermekek és fiatalkorúak védelmére vonatkoznak. Ellenőrzi, hogy a panaszkezelési, ügyfélszolgálati tevékenységre a szabályok mentén kerül-e sor, illetve, hogy az érintett vállalkozások, amelyek külön erre kötelezettek, foglalkoztatnak-e fogyasztóvédelmi referenseket. Szintén vizsgálja a fogyasztóvédelmi hatóság azt, hogy a vállalkozás eleget tesz-e a békéltető testület eljárásában őt terhelő együttműködési kötelezettségnek. Emellett ellenőrzi például, hogy az áru értékesítésére, a termékek minőségére, összetételére, csomagolására, megállapított árára, a fogyasztói panaszok intézésére vonatkozó szabályokat betartják-e. Rendkívül széles tehát a fogyasztóvédelmi szabályok köre.

A jogsértésekkel szemben pedig széleskörű hatósági eszköztár áll rendelkezésre.

Milyen szankciókat alkalmazhat a fogyasztóvédelmi hatóság és mi alapján mérlegel?

A fogyasztóvédelmi bírság csak egyike azoknak az eszközöknek, amelyeket a fogyasztóvédelmi hatóság alkalmazhat, ha a szabályok megsértését tapasztalja. Minden eset más és más, és sokszor nincs is szükség bírságra, amely a legszigorúbb szankciók egyike. Többször ugyanis elegendő lehet akár a jogsértő magatartás folytatásának megtiltása, vagy épp csak egy figyelmeztetés (ez utóbbi alkalmazása például – néhány kivétellel – egyenesen kötelező a kis- és középvállalkozások esetében).

Amikor a hatóság ezekről dönt, figyelembe veszi először is a jogsértés súlyát. Mérlegeli, hogy az csak egy fogyasztót érintett, vagy pedig akár több százezer fogyasztót. Az sem mindegy, hogy – akár egy országos áruházlánc esetében – csak és kizárólag egy kisebb községben került sor a jogsértésre, vagy pedig az több városban lévő üzletet is érintett. A jogsértés súlyánál emellett az érintett áruk értéke szintén jelentőséggel bír. Ahogy az is, meddig állt fenn a jogsértő állapot: egy napig, egy hétig, egy hónapig, vagy akár több évig. A jogsértő magatartás ismételt tanúsítása olyan újabb elem, amelyet a fogyasztóvédelmi hatóság értékel. Vizsgálja azt is továbbá, hogy az adott jogsértéssel mekkora előnyt ért el az adott vállalkozás.

Mikor kötelező azonnal bírságot kiszabni, mikor nem?

Kis- és középvállalkozások (kkv-k) esetében például, ha először fordul elő a vállalkozás életében jogsértés, akkor fogyasztóvédelmi bírság kiszabása helyett kizárólag figyelmeztetést lehet alkalmazni. Azonban, még a kkv-k esetében sincs lehetőség a bírságtól való eltekintésre, ha például a jogsértés emberi életet, testi épséget vagy egészséget sértett vagy veszélyeztetett, vagy például általa olyan előírásokat sértettek meg, amelyek a kiskorúak (18 éven aluli személyek) védelmét szolgálják. Ez utóbbi körbe tartoznak például az alkohol- és a dohánytermékek értékesítésére vonatkozó korlátozások.

Egyébként, ha a kereskedő jogsértő magatartásával környezetkárosodás következett be, vagy pedig – koruk, hiszékenységük, szellemi vagy fizikai fogyatkozás miatt – kiszolgáltatott fogyasztókkal szemben tanúsítottak jogsértést, szintén azonnal bírságol a hatóság. De ugyanúgy ide tartozik például az az eset, amennyiben a vállalkozás megsérti a békéltető testület eljárásában fennálló együttműködési kötelezettséget.

Ha az érintett vállalkozás nem minősül kkv-nak, úgy már szélesebb körben érvényesül az azonnali bírságkiszabás kötelezettsége.

Mekkora lehet a fogyasztóvédelmi bírság összege?

A fogyasztóvédelmi bírság összege sok-sok tényezőtől függ.

Általánosságban viszont kijelenthető, hogy a fogyasztóvédelmi bírság összege 15 000 forinttól akár 2 milliárd forintig is terjedhet. Ezen belül is azonban széles a hatóság mozgástere attól függően, hogy nagyobb árbevételű vállalkozásról van-e szó, és az is számít például, webáruház-e az adott vállalkozás.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024-06-16 11:00:49
A só fontos. Ismerjük a királylány meséjét, tudjuk milyen, ha nincs az ételben. Azon túl, hogy legyen kéznél, normális esetben nem tulajdonítunk nagy jelentőséget neki. Sima fehér kristályok, belecsippentünk, szórjuk, főzünk vagy eszünk tovább.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A hazai utasbiztosítási piac egyik legalapvetőbb problémáinak egyike az, hogy az ügyfelek még mindig túl sokat akarnak spórolni rajta, holott a nyaralás költségének csak elhanyagolható töredékét teszi ki – hívta fel a figyelmet a PBA Insura Zrt. vezérigazgatója. Dr. Kozma Gábor jelezte: a legolcsóbb és az 1–2 ezer forinttal többért kötött prémium biztosítás szolgáltatásai között óriási különbség tátong, és erre az utolsó pillanatban – mert bizony akkor kötjük – már nem biztos, hogy felfigyelünk.
Női pék, cukrász, kaviárszakértő is helyet kapott a rendezvény nagyszínpadán, hogy a fő téma, a „női energiák” mentén bemutassák a művészi szintre emelt szakmájukat. Nemes Richárd főszervező elárulja, hogy hogyan lehet még fenntarthatóbban működtetni egy műfajából adódóan sok hulladékkal járó gasztronómiai rendezvényt vagy milyen egyszerű ételekkel tudnak nagyot alkotni a Gourmet Fesztiválon bemutatkozó konyhák mesterei. Ha mindez nem lenne elég, kifejti, hogy a fine dining milyen vonásokkal ruházta fel a magyar vendéglátást az utóbbi pár évben és például hogyan lehet „veganizálni” megszokott fogásokat, amelyek ettől csak még jobbak lesznek! Vigyázat, étvágygerjesztő epizód!
Miközben a világ e-személyautó gyártói egyre élesedő versenyt vívnak a vásárlók kegyeiért, nem szabad elfelejteni, hogy a közlekedés károsanyag-kibocsátásának jelentős részéért a teherfuvarozás felel. Egyre több középtávú áruszállítást és utolsó mérföldes kézbesítést kiszolgáló depó elektrifikálja a járműflottáját és alakít ki hozzá megfelelő infrastruktúrát, ám nagyon nem mindegy, hogy az üzemeltetés mennyire tud hatékony és gazdaságos lenni – mutat rá ebben az epizódban Négyesi Szilárd, a Siemens Zrt. szakértője.

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

A só fontos. Ismerjük a királylány meséjét, tudjuk milyen, ha nincs az ételben. Azon túl, hogy legyen kéznél, normális esetben nem tulajdonítunk nagy jelentőséget neki. Sima fehér kristályok, belecsippentünk, szórjuk, főzünk vagy eszünk tovább.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS