Mekkora összegre büntetheti meg a vállalkozásokat a fogyasztóvédelmi hatóság?

2019. 10. 22., 15:30

Mikor kaphat azonnal fogyasztóvédelmi bírságot egy vállalkozás? Mire kell odafigyelni, hogy a bírságot elkerüljék? Ezek a legégetőbb kérdések, amelyek a kereskedőket foglalkoztatják. Szeretnének fogyasztóbarát és jogkövető magatartást tanúsítani.

A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara által működtetett Budapesti Békéltető Testület legújabb kampányának újabb részében azokat a legfőbb eseteket vették számba, amikor bírság kiszabására kerül sor.

Több fogyasztóvédelmi feladatkörrel rendelkező szerv is van, de az általános fogyasztóvédelmi előírásokat a fogyasztóvédelmi hatóság vizsgálja. Első fokon a járási hivatalok, illetve a megyeszintű járási hivatalok, másodfokon pedig a Pest Megyei Kormányhivatal. Ugyanakkor például a bankok, biztosítók esetében a Magyar Nemzeti Bank lát el fogyasztóvédelmi feladatokat. A közművek szabályozásáért is más hatóság felel, de a Gazdasági Versenyhivatal szintén befolyásolja döntéseivel a fogyasztóvédelmet.

Ebben a cikkben a fogyasztóvédelmi hatósággal és az általános fogyasztóvédelmi előírásokkal foglalkozunk.  Ezeket javarészt a fogyasztóvédelmi törvény tartalmazza, de például a kereskedelmi törvényben is vannak ilyen szabályok, mint például a Vásárlók Könyve kihelyezésére, vagy a nyitva tartás kiírására vonatkozó előírások.

A fogyasztóvédelmi törvény szerint például a hatóság vizsgálja, hogy a vállalkozások betartják-e a forgalmazással, szolgáltatásnyújtással kapcsolatos szabályokat, vagy épp azokat az előírásokat, amelyek a gyermekek és fiatalkorúak védelmére vonatkoznak. Ellenőrzi, hogy a panaszkezelési, ügyfélszolgálati tevékenységre a szabályok mentén kerül-e sor, illetve, hogy az érintett vállalkozások, amelyek külön erre kötelezettek, foglalkoztatnak-e fogyasztóvédelmi referenseket. Szintén vizsgálja a fogyasztóvédelmi hatóság azt, hogy a vállalkozás eleget tesz-e a békéltető testület eljárásában őt terhelő együttműködési kötelezettségnek. Emellett ellenőrzi például, hogy az áru értékesítésére, a termékek minőségére, összetételére, csomagolására, megállapított árára, a fogyasztói panaszok intézésére vonatkozó szabályokat betartják-e. Rendkívül széles tehát a fogyasztóvédelmi szabályok köre.

A jogsértésekkel szemben pedig széleskörű hatósági eszköztár áll rendelkezésre.

Milyen szankciókat alkalmazhat a fogyasztóvédelmi hatóság és mi alapján mérlegel?

A fogyasztóvédelmi bírság csak egyike azoknak az eszközöknek, amelyeket a fogyasztóvédelmi hatóság alkalmazhat, ha a szabályok megsértését tapasztalja. Minden eset más és más, és sokszor nincs is szükség bírságra, amely a legszigorúbb szankciók egyike. Többször ugyanis elegendő lehet akár a jogsértő magatartás folytatásának megtiltása, vagy épp csak egy figyelmeztetés (ez utóbbi alkalmazása például – néhány kivétellel – egyenesen kötelező a kis- és középvállalkozások esetében).

Amikor a hatóság ezekről dönt, figyelembe veszi először is a jogsértés súlyát. Mérlegeli, hogy az csak egy fogyasztót érintett, vagy pedig akár több százezer fogyasztót. Az sem mindegy, hogy – akár egy országos áruházlánc esetében – csak és kizárólag egy kisebb községben került sor a jogsértésre, vagy pedig az több városban lévő üzletet is érintett. A jogsértés súlyánál emellett az érintett áruk értéke szintén jelentőséggel bír. Ahogy az is, meddig állt fenn a jogsértő állapot: egy napig, egy hétig, egy hónapig, vagy akár több évig. A jogsértő magatartás ismételt tanúsítása olyan újabb elem, amelyet a fogyasztóvédelmi hatóság értékel. Vizsgálja azt is továbbá, hogy az adott jogsértéssel mekkora előnyt ért el az adott vállalkozás.

Mikor kötelező azonnal bírságot kiszabni, mikor nem?

Kis- és középvállalkozások (kkv-k) esetében például, ha először fordul elő a vállalkozás életében jogsértés, akkor fogyasztóvédelmi bírság kiszabása helyett kizárólag figyelmeztetést lehet alkalmazni. Azonban, még a kkv-k esetében sincs lehetőség a bírságtól való eltekintésre, ha például a jogsértés emberi életet, testi épséget vagy egészséget sértett vagy veszélyeztetett, vagy például általa olyan előírásokat sértettek meg, amelyek a kiskorúak (18 éven aluli személyek) védelmét szolgálják. Ez utóbbi körbe tartoznak például az alkohol- és a dohánytermékek értékesítésére vonatkozó korlátozások.

Egyébként, ha a kereskedő jogsértő magatartásával környezetkárosodás következett be, vagy pedig – koruk, hiszékenységük, szellemi vagy fizikai fogyatkozás miatt – kiszolgáltatott fogyasztókkal szemben tanúsítottak jogsértést, szintén azonnal bírságol a hatóság. De ugyanúgy ide tartozik például az az eset, amennyiben a vállalkozás megsérti a békéltető testület eljárásában fennálló együttműködési kötelezettséget.

Ha az érintett vállalkozás nem minősül kkv-nak, úgy már szélesebb körben érvényesül az azonnali bírságkiszabás kötelezettsége.

Mekkora lehet a fogyasztóvédelmi bírság összege?

A fogyasztóvédelmi bírság összege sok-sok tényezőtől függ.

Általánosságban viszont kijelenthető, hogy a fogyasztóvédelmi bírság összege 15 000 forinttól akár 2 milliárd forintig is terjedhet. Ezen belül is azonban széles a hatóság mozgástere attól függően, hogy nagyobb árbevételű vállalkozásról van-e szó, és az is számít például, webáruház-e az adott vállalkozás.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 21., 09:25
A tavalyi évben benyújtott egységes kérelmek után 27 jogcímen 500 milliárd forintot folyósított a Magyar Államkincstár. A végkifizetéseket márciustól ütemesen fogják teljesíteni, összesen még mintegy 300 milliárd forint érkezik a gazdákhoz – mondta Feldman Zsolt mezőgazdaságért és vidékfejlesztésért felelős államtitkár a Gödöllőn megrendezett II. Gazda Információs Napon.
2025. 02. 21., 16:10
Óriásit ugrott egy év alatt a lízingre vásárolt személykocsik száma. Ennyi autót a járvány előtti években finanszíroztattak utoljára a vevők, akikért akciókkal és kedvezményes kamatokkal is versenyeztek az autókereskedők – derül ki a Bank360.hu elemzéséből. Más eszközöknél viszont látszik a vállalatok beruházási óvatossága, kivéve az építőipari gépek lízingjét, ami csúcsot döntött 2024-ben.
2025-02-21 18:10:00
A NAV Ügyfélportálon gyorsan és egyszerűen érhetők el a foglalkoztatási adatok. Mindössze néhány kattintással ellenőrizheti bárki aktuális jogviszonyadatait, hogy bejelentették-e, hány órában, és mióta él a jogviszonya, illetve a korábbi, már lezárt foglalkoztatások is listázhatók – hívja fel a figyelmet az adóhivatal.
2025-02-20 13:50:00
2024-ben 13 295 új lakás épült, 29 százalékkal kevesebb, mint egy évvel korábban; a kiadott építési engedélyek és az egyszerű bejelentések alapján építendő lakások száma 20 494 volt, 4,7 százalékkal kevesebb, mint 2023-ban – tájékoztatott a statisztikai hivatal.

  Rovathírek: HIPA

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A vállalatok és szervezetek mesterséges intelligencia használatát 2025. február 2-a óta új uniós rendelkezés szabályozza. Hogy mely AI-alkalmazások tartoznak az elfogadhatatlan vagy „csak” a kockázatos kategóriába, a technológia jelen állapotára vonatkoztatva eldőlt, viszont változhat is annak függvényében, hogy az EU nyílt tudományos csoportja szerint mennyi idő alatt és mekkorát fejlődik. Milyen esetekben és mekkora bírságokat kockáztatnak az AI-t alkalmazó cégek, ha megszegik a rendeletet? Hogyan és meddig tudnak felkészülni a szabályos használatra? Mit tehet a „magánember” AI-val kapcsolatos jogsérelem gyanúja esetén? A kérdésekre dr. Baracsi Katalin internetjogász válaszol.
A magyarok először idén tehetik meg, hogy ingatlan célra fordítsák a nyugdíjpénztári megtakarításaikat. Herman Bernadett, a Bank360 vezető szakértője ennek a lehetőségnek az előnyeiről és hátulütőiről, valamint a pénztárakra gyakorolt jelenlegi és távlati következményeiről is beszélt a BizniszPlusznak. Szóba került az is, hogy milyen hatással volt a nyugdíjvagyonokra a részvénypiacok tavalyi sikere, illetve hogy milyen tényezőktől függ a gyarapodás az idei évben.
2025. 01. 17., 08:20
epizód: 2025 / 2   |   hossz: 24:49
A kiskorú gyermeket nevelő szülők adóalapját csökkentő családi kedvezmény mértéke 2025. július 1-jétől 50 százalékkal nő, így a kétgyerekes családok az év második felében már nem havi 40 ezer, hanem 60 ezer forint adót és járulékot takarítanak meg. Nem mindegy azonban, hogy mikor és hogyan nyilatkoznak erről a dolgozók, miközben a munkáltatóknak is érdemes odafigyelni az ezzel kapcsolatos változásokra. A legfontosabb tudnivalókról Honyek Pétert, a PwC Magyarország személyi jövedelemadóval foglalkozó területének igazgatóját kérdeztük.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS