Az Országgyűlés Gazdasági Bizottsága elfogadta a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 2018. évi tevékenységéről és a versenytörvény alkalmazásával összefüggő tapasztalatairól szóló beszámolót.
A beszámolóból kiderül, hogy a legfrissebb hatáselemzés (impact assessment) szerint a GVH tevékenysége pénzben is kifejezhető anyagi előnyt hoz a társadalom tagjai számára. A felmérés a versenykorlátozó megállapodásokkal, erőfölényes visszaélésekkel, valamint fúziókkal foglalkozó versenyfelügyeleti eljárásoknak köszönhető, a verseny védelme révén a fogyasztóknál jelentkező hasznot számszerűsítette. Az elemzés eredménye alapján a versenyhatóságra fordított társadalmi kiadás többszörösen megtérült: a fogyasztók a GVH tevékenysége révén a hatóság azonos időszakra vonatkozó költségvetésének több mint hatszorosát takarították meg a 2013-2018-as időszakban.
A versenyhatóság 2018-ban digitális fogyasztóvédelmi stratégiát dolgozott ki, lépést tartva a 21. századi technológiai fejlődéssel annak érdekében, hogy hatékonyabban reagálhasson a piacok új kihívásaira. A hivatal ennek megfelelően kiemelt figyelmet fordított a digitális gazdasággal összefüggő kereskedelmi gyakorlatokra és számos eljárást folytatott le ilyen területen.
A hatóság emellett törekedett arra, hogy megőrizze, illetve fejlessze működésének szolgáltató- és ügyfélbarát jellegét, beleértve az innovatív megoldások alkalmazását a kor igényeinek és kihívásainak megfelelően. A Virtuális Adatszoba szolgáltatás, illetve az iForm elektronikus űrlapkitöltő keretalkalmazás valódi könnyebbséget jelentenek az ügyfeleknek.
Versenykorlátozó megállapodások
A GVH 2018-ban 12 versenykorlátozó megállapodással kapcsolatos eljárásban hozott döntést, az ügyek felében reparációs (bírság, kötelezettségvállalás) hatással. A kartellezésekkel kapcsolatos jelzések, panaszok, bejelentések 60-65%-a közbeszerzési eljárásokkal összefüggésben érkezett a Hivatalhoz. Ezen bejelentések kb. 70%-a az ajánlatkérőtől jött. A GVH 38 vállalkozásnál tartott helyszíni kutatást 2018-ban. 2018-ban összesen 11 engedékenységi kérelem érke-zett a GVHhoz olyan vállalkozásoktól, amelyek önként feltárták részvételüket egy kartellben, és egyúttal bizonyítékot is szolgáltattak a hatóságnak bírság kiszabásának mellőzésének vagy jelentős csökkentésének reményében.
Fogyasztóvédelmi típusú ügyek
2018-ban a GVH a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok témakörében 28 eljárást zárt le. Az ügyek egyebek mellett olyan piacokat érintettek, mint az online platformok, infokommunikációs- és banki szolgáltatások, személyszállítási szolgáltatás, üdülési jogok értékesítése, valamint az étrend-kiegészítők, élelmiszerek, kozmetikumok piacai. A GVH az elmúlt évekhez hasonlóan kiemelt figyelmet szentelt az adatalapú gazdasághoz köthető tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok feltárására, s változatlanul prioritásként kezelte a sérülékeny, az átlagosnál kiszolgáltatottabb fogyasztók védelmét is. A Versenyhatóság különösen figyel az online kereskedelemmel kapcsolatban érkező piaci jelzésekre és tovább monitorozza az egyes online jelenlétre alkalmas eszközökkel, az azokon elérhető alkalmazásokkal, működési jellemzőikkel összefüggésben megvalósuló gyakorlatokat, az online platformokon és az online csatornák igénybevételével megvalósuló marketingkommunikációk révén tanúsított magatartásokat.
Összefonódások ellenőrzése
2018-ban tovább emelkedett a fúziós ügyek száma: 69 új eljárás indult. Az összefonódások elintézési határideje az elmúlt évekhez képest tovább csökkent. A 2018. évben lezárt, összefonódás-bejelentés alapján indult eljárások 85%-ában 8 napnál rövidebb idő alatt, 16%-ában pedig 1-2 munkanap alatt került sor döntésre. Erőfölénnyel való visszaélés A GVH 2018-ban 4 erőfölénnyel való visszaélés tárgyában hozott döntést, amelyek közül 2 esetben utóvizsgálat megszüntetésére, 1 esetben kötelezettségvállalás elfogadására került sor, 1 esetben pedig az eljárás vizsgálati szakban került megszüntetésre. A legnagyobb hatással járó döntés a Balatoni Hajózási Zrt.-t kötelezte a sétahajózás feltételeinek megkönnyítésére a vele versengő vállalkozások számára.
Piacelemzési eljárás
A GVH 2018-ban a Digitális Fogyasztóvédelmi Stratégiájában jelezte, hogy piacelemzést készít elő a digitális összehasonlító eszközök (ár- és szolgáltatás-összehasonlító honlapok és mobilapplikációk) tárgyában, az alkalmazásukra jellemző piaci folyamatok, valamint a fogyasztói döntésekre gyakorolt hatásuk feltárására. A piacelemzés a tervezettnek megfelelően 2019 tavaszán megindult.
Ágazati vizsgálat
A GVH ágazati vizsgálat keretében elemezte a bankkártya-elfogadás piacán érvényesülő versenyviszonyokat. Az ágazati vizsgálat során a GVH azonosítani kívánta azokat a tényezőket, amelyek akadályozzák a bankkártya-elfogadás bővülését, illetve javaslatokat fogalmaz meg ezek orvoslására. Az ágazati vizsgálat eredményeit összefoglaló, és a GVH javaslatait tartalmazó jelentés tervezetét a Hivatal honlapján 2019 májusában tette közzé.
Versenypártolás
Az év során a GVH 3 közbenjárási kísérletet tett a jogalkotóknál és 7 esetben tett kormányzati portálon elérhető előterjesztésre, jogszabálytervezetre észrevételt.
A versenykultúra fejlesztése
A V4-es magyar elnökség keretében a GVH „II. Visegrád4 Versenyjogi Konferencia” címmel szervezett szakmai konferenciát a visegrádi és szomszédos országok versenyhatóságai, illetve az Európai Bizottság képviselőinek részvételével. Az eseményen előadóként, illetve paneltagként köszönthettük többek között Csiszár Pált, az Európai Unió Bizottsága Versenypolitikai Főigazgatóságának igazgatóját, valamint a szlovák, cseh, osztrák és szlovén versenyhatóságok vezetőit. A GVH és a Nemzetközi Versenyjogi Liga (LIDC) idén Budapesten szoros együttműködésben szervezte meg a 2018. évi kongresszusát, amelyen a világ élvonalába tartozó versenyjogászok tartottak előadásokat a jogterület aktuális kérdéseiről.
Javaslat
A GVH javasolja az Országgyűlésnek a kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló törvény (Ebtv.) vonatkozó rendelkezéseinek újragondolását. Az Ebtv. alapján az egészségbiztosítónak nincs mérlegelési lehetősége a gyógyászati segédeszközök esetében az egészségügyi szolgáltatások nyújtására vonatkozó finanszírozási szerződéseknél: amennyiben egy adott szolgáltató a jogszabályi feltételeknek megfelel, köteles vele a szerződés megkötésére. Ha a tb-elszámolás körében probléma merült fel egy vállalkozással szemben, a szerződés megszűnésétől számított egy évig nem köthető újabb szerződés a céggel. A GVH javasolja a szerződéskötési feltételek körének bővítését: például annak előírása kizáró vagy mérlegelési okként, ha az ártámogatási szerződés megkötését megelőző 5 évben a vállalkozás vagy a vállalkozáscsoport más vállalkozása esetében az alapkezelő által a szerződés megszüntetésére került sor vagy ismétlődően fogyasztóvédelmi jogsértést tanúsított a vállalkozás; nagyszámú fogyasztói panasz érkezett a vállalkozás ellen.
A GVH javasolja az Országgyűlésnek, hogy hozza összhangba a különleges táplálkozási célú élelmiszerekről szóló 36/2004. (IV.26.) ESzCsM Rendelet 13. §. (1)-(2) bekezdését a 609/2013/EU Rendelet 9. cikk (5) bekezdésével.
A világ TOP 5 építőipari nehézgépgyártó vállalata között számon tartott kínai Zoomlion 105 millió euró értékben Magyarországon építi fel harmadik európai gyáregységét.
„Egy nukleáris létesítmény megtámadása abszolút elfogadhatatlan, ilyesminek nem szabad megtörténnie.”