Bekeményít a GVH a koronavírussal ijesztgető csalók ellen?

2020. 04. 01., 17:30

Erőteljesebb fogyasztóvédelmi fellépést ígér a hatóság.

A Gazdasági Versenyhivatal részvételével működő Fogyasztóvédelmi Együttműködési Hálózat (CPC) nemrégi tette közzé a koronavírus járvány következtében elszaporodó online csalások, tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok kapcsán követendő stratégiáját. A GVH szintén kiadott egy sajtóközleményt, amiből világosan látható, hogy a kialakult rendkívüli járványügyi helyzetben milyen praktikákat nem fog eltűrni a hatóság a világhálón egyre hangsúlyosabb teret kapó reklámok esetében.

A CERHA HEMPEL Dezső és Társai Ügyvédi iroda versenyjogi csoportjának szakértői összefoglalták, milyen tevékenységeket érdemes elkerülni az online kereskedőknek.

A Bizottság által vezetett CPC közleménye figyelmeztet arra a piaci jelenségre, hogy az utóbbi időben az új típusú koronavírus-járvány következtében az online platformokon olyan megtévesztő marketing technikák elterjedésé tapasztalható, melyek a fogyasztók félelmeinek kihasználása révén annak a hamis látszatát keltve reklámoznak termékeket, hogy azok megelőzhetik vagy gyógyíthatják a COVID-19 fertőzéseket. Ilyen termékek tipikusan a maszkok, fertőtlenítők, különböző „csodaszerek”, amelyek többsége élelmiszer – ezeket a hatályos uniós szabályozás alapján nem is lehetne gyógyhatás ígéretével népszerűsíteni.

A GVH március 19-20-a között vírusellenesnek hirdetett termékeket, illetve védőmaszkokat kínáló online üzletek gyakorlatát tekintette át internetes ellenőrzés, ún. sweep keretében. E körben – egyezően a CPC-vel – a GVH úgy találta, hogy legtipikusabban az alábbi problémák merülhetnek fel:

  • Olyan állítások – melyek akár a koronavírus kifejezett említése nélkül is – alkalmasak azt a látszatot kelteni, hogy adott termék gyógyítja vagy megelőzi a COVID-19 fertőzést. Mivel tudományos közmegegyezés jelenleg, hogy a koronavírus fertőzésnek egyelőre nincs ellenszere, az ilyen állítások szinte sosem támaszthatóak alá tudományos bizonyítékokkal, és ezért megtévesztőek – figyelmeztetnek a hatóságok.
  • Elszaporodtak az „agresszív kereskedelmi gyakorlatok”. Ezek elsősorban a fogyasztók sürgetésével („siessen, már csak 100 maszkunk maradt!”) igyekeznek elérni azt, hogy ne megfelelően átgondolt, tudatos döntést hozzanak.
  • Magukat orvosnak kiadó személyek, vagy nem valóságos intézetek ajánlásaival azt a látszatot keltik, hogy a terméket valamilyen hatóság jóváhagyta, hatásosnak, biztonságosnak ítélte.
  • Olyan mértékű árengedményeket hirdetnek, amik nem valós korábbi árakon alapulnak: egy egyszerű példával élve, egy ma, „kedvezményes áron” 1000 forintért hirdetett sebészeti szájmaszkot, amely a járvány elterjedése előtt, januárban 10 forintba került, nyilvánvalóan nem lehet 33 százalékos engedménnyel árulni.
  • Nem világos, nem egyértelmű, hogy ki a termék gyártója, forgalmazója, milyen cég tartozik jótállni a termék eladásáért, tulajdonságaiért.

A Bizottság és a GVH is annak fontosságára hívja fel a figyelmet, hogy az uniós és magyar jogszabályok alapján is a különböző webáruházakat, online piactereket, platformokat üzemeltető vállalatoknak kiemelt felelőssége van jelen helyzetben: amikor észlelik, hogy az általuk üzemeltetett weboldalakon a fentiek szerint megtévesztő tartalmak tűnnek föl, intézkedniük kell azok eltávolításáról, máskülönben maguk a jogsértés részeseivé válhatnak.

A Bizottság többek között erre is tekintettel hívta fel az óriás tech-cégek (mint a Google, az Ebay, az Alibaba stb.) figyelmét az együttműködés és a gyors cselekvés fontosságára. Mindezek miatt – figyelmeztetnek a CERHA HEMPEL szakértői – jelen helyzetben még az eddigieknél is fontosabb, hogy az online platformokat üzemeltető cégeknek hatékony compliance rendszerük működjön, hiszen jogsértést fentiek szerint akaratlanul, puszta figyelmetlenségből is el lehet követni. Fontos, hogy mások (adott esetben csalók) magatartásáért is a tartalomszolgáltató tartozik fogyasztóvédelmi felelősséggel, ezért ilyen helyzetekben mindenképpen indokolt szakemberhez fordulni.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 21., 09:25
A tavalyi évben benyújtott egységes kérelmek után 27 jogcímen 500 milliárd forintot folyósított a Magyar Államkincstár. A végkifizetéseket márciustól ütemesen fogják teljesíteni, összesen még mintegy 300 milliárd forint érkezik a gazdákhoz – mondta Feldman Zsolt mezőgazdaságért és vidékfejlesztésért felelős államtitkár a Gödöllőn megrendezett II. Gazda Információs Napon.
2025. 02. 21., 16:10
Óriásit ugrott egy év alatt a lízingre vásárolt személykocsik száma. Ennyi autót a járvány előtti években finanszíroztattak utoljára a vevők, akikért akciókkal és kedvezményes kamatokkal is versenyeztek az autókereskedők – derül ki a Bank360.hu elemzéséből. Más eszközöknél viszont látszik a vállalatok beruházási óvatossága, kivéve az építőipari gépek lízingjét, ami csúcsot döntött 2024-ben.
2025-02-21 18:10:00
A NAV Ügyfélportálon gyorsan és egyszerűen érhetők el a foglalkoztatási adatok. Mindössze néhány kattintással ellenőrizheti bárki aktuális jogviszonyadatait, hogy bejelentették-e, hány órában, és mióta él a jogviszonya, illetve a korábbi, már lezárt foglalkoztatások is listázhatók – hívja fel a figyelmet az adóhivatal.
2025-02-20 13:50:00
2024-ben 13 295 új lakás épült, 29 százalékkal kevesebb, mint egy évvel korábban; a kiadott építési engedélyek és az egyszerű bejelentések alapján építendő lakások száma 20 494 volt, 4,7 százalékkal kevesebb, mint 2023-ban – tájékoztatott a statisztikai hivatal.

  Rovathírek: HIPA

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A vállalatok és szervezetek mesterséges intelligencia használatát 2025. február 2-a óta új uniós rendelkezés szabályozza. Hogy mely AI-alkalmazások tartoznak az elfogadhatatlan vagy „csak” a kockázatos kategóriába, a technológia jelen állapotára vonatkoztatva eldőlt, viszont változhat is annak függvényében, hogy az EU nyílt tudományos csoportja szerint mennyi idő alatt és mekkorát fejlődik. Milyen esetekben és mekkora bírságokat kockáztatnak az AI-t alkalmazó cégek, ha megszegik a rendeletet? Hogyan és meddig tudnak felkészülni a szabályos használatra? Mit tehet a „magánember” AI-val kapcsolatos jogsérelem gyanúja esetén? A kérdésekre dr. Baracsi Katalin internetjogász válaszol.
A magyarok először idén tehetik meg, hogy ingatlan célra fordítsák a nyugdíjpénztári megtakarításaikat. Herman Bernadett, a Bank360 vezető szakértője ennek a lehetőségnek az előnyeiről és hátulütőiről, valamint a pénztárakra gyakorolt jelenlegi és távlati következményeiről is beszélt a BizniszPlusznak. Szóba került az is, hogy milyen hatással volt a nyugdíjvagyonokra a részvénypiacok tavalyi sikere, illetve hogy milyen tényezőktől függ a gyarapodás az idei évben.
2025. 01. 17., 08:20
epizód: 2025 / 2   |   hossz: 24:49
A kiskorú gyermeket nevelő szülők adóalapját csökkentő családi kedvezmény mértéke 2025. július 1-jétől 50 százalékkal nő, így a kétgyerekes családok az év második felében már nem havi 40 ezer, hanem 60 ezer forint adót és járulékot takarítanak meg. Nem mindegy azonban, hogy mikor és hogyan nyilatkoznak erről a dolgozók, miközben a munkáltatóknak is érdemes odafigyelni az ezzel kapcsolatos változásokra. A legfontosabb tudnivalókról Honyek Pétert, a PwC Magyarország személyi jövedelemadóval foglalkozó területének igazgatóját kérdeztük.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS