Uniós megállapodás a tehergépkocsik, az autóbuszok és a pótkocsik szén-dioxid-kibocsátásának csökkentéséről

Uniós megállapodás a tehergépkocsik, az autóbuszok és a pótkocsik szén-dioxid-kibocsátásának csökkentéséről
2024. 01. 19., 15:40

A Tanács és az Európai Parlament ideiglenes politikai megállapodásra jutott a nehézgépjárművek szén-dioxid-kibocsátási előírásainak szigorításáról.

A cél tovább csökkenteni a közúti közlekedési ágazat szén-dioxid-kibocsátását, valamint 2030-ra, 2035-re és 2040-re teljesítendő új célértékeket megállapítani. Az új szabályok segíteni fognak abban, hogy az EU teljesíteni tudja a 2030-ra kitűzött éghajlat-politikai céljait, és 2050-re klímasemlegessé váljon. A javaslat célja továbbá, hogy ösztönözze a kibocsátásmentes járművek részarányának növelését az uniós nehézgépjármű-állományban, garantálva egyúttal azt is, hogy az ágazat innovációs potenciálja és versenyképessége megmaradjon és meg is erősödjön – olvasható a Tanács közleményében.

Az ideiglenes megállapodást még mindkét intézménynek hivatalosan is jóvá kell hagynia.

A rendelet hatálya

A társjogalkotók (a Tanács és a Parlament) megállapodtak abban, hogy kiterjesztik a rendelet hatályát annak érdekében, hogy szinte minden, tanúsított szén-dioxid-kibocsátással rendelkező új nehézgépjárműre – köztük a kisebb tehergépkocsikra, a városi és a távolsági autóbuszokra, valamint a pótkocsikra is – kibocsátáscsökkentési célértékek vonatkozzanak.

A rendeletben meghatározott szén-dioxid-kibocsátáscsökkentési célok alól mentesítést kapnak
– a kis sorozatú gyártók, valamint a bányászati, erdészeti és mezőgazdasági célokra használt járművek,
– a fegyveres szolgálatok és a tűzoltóság által használt járművek és
– a polgári védelem, a közrend fenntartása és az orvosi ellátás terén használt járművek.

Az ideiglenes megállapodás alapján a rendelet hatálya a későbbiekben (2035-től) a különleges felépítményű gépjárművekre, például a szemétszállító tehergépjárművekre és a betonkeverőkre is kiterjed majd. A Bizottság emellett megvizsgálja annak lehetőségét is, hogy a kisebb (5 tonna alatti) teherautók is bekerüljenek a hatály alá.

Az ideiglenes megállapodás az utólagosan átalakított járműveknek – tehát a hagyományos járművek kibocsátásmentes járművekké alakításának – a kérdésével is foglalkozik, lehetővé téve e járművek gyártók közötti átcsoportosítását. A társjogalkotók megállapodtak abban, hogy megbízzák a Bizottságot annak 2025-ig történő felmérésével, hogy szükség van-e az utólagosan átalakított nehézgépjárművek jóváhagyására vonatkozó harmonizált szabályokkal segíteni e járművek elterjedését.

Új kibocsátáscsökkentési célok

Az EU 2030-ra és az azt követő időszakra elérendő éghajlat-politikai céljaival összhangban a Tanács és a Parlament megtartotta a Bizottság javaslatában meghatározott, 2030-ra (45 százalék), 2035-re (65 százalék) és 2040-re (90 százalék) teljesítendő célértékeket. Ezek kiegészítik a már a hatályos rendeletben is szereplő, 2025-re elérendő 15 százalékos kibocsátáscsökkentési célt. E célértékeket a 7,5 tonnánál nehezebb tehergépkocsik és távolsági autóbuszok esetében kell teljesíteni.

A társjogalkotók 7,5 százalékos célértékben állapodtak meg a pótkocsikra és 10 százalékos célértékben a félpótkocsikra vonatkozóan. Meghatározták továbbá az „elektromos pótkocsi” fogalmát annak érdekében, hogy biztosítsák a jogi egyértelműséget, továbbá hogy hozzáigazítsák a hatályos rendeletet az e típusú pótkocsik műszaki fejlődéséhez, figyelembe véve, hogy az elektromos pótkocsik képesek hozzájárulni a pótkocsik szén-dioxid-kibocsátásának csökkentéséhez.

Kibocsátásmentességi cél városi autóbuszok esetében

A javasolt módosítás alapján 2030-ra a városi autóbuszok 90 százalékának, 2035-re pedig 100 százalékának kibocsátásmentesnek kell lennie. A társjogalkotók megállapodtak abban, hogy a helyközi autóbuszokat mentesítik e célérték elérése alól: e nehézgépjárművekre ehelyett a távolsági autóbuszok számára megállapított általános célértékek vonatkoznak majd.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 09. 06., 15:06
Az előző hónaphoz képest a 95-ös benzin átlagára 7 forinttal, 605 forintra, a gázolajé 10 forinttal, 611 forintra csökkent augusztusban a statisztikai hivatal jelentése szerint; a benzin átlagára 7 forinttal a szomszédos országok átlagára alatt maradt, a gázolajé megegyezett a szomszédos országokéval.
2024. 09. 05., 19:05
Nyár végéig a Balatoni Hajózási Zrt. kompjai 1 millió 229 ezer, a személyhajók pedig 791 ezer utast szállítottak, a társaság így tavalyhoz képest már 2 hónappal korábban, augusztus végére elérte a 2 milliós utasszámot.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A legtöbb munkavállaló nem díjazná, ha a home office határait szűkebbre szabná a munkahelyük, de a felük csak emiatt azért nem mondana fel – legalábbis rögtön. A cégek nem kapkodnak a keretek módosításával, amit valószínűleg jól tesznek, pedig az alkalmazottakat aligha érné váratlanul. Milyen arányban morzsolódnának le a dolgozók a távmunka elvételével? Milyen előnyeit és hátrányait érzik a pandémiából örökölt gyakorlatnak napjainkban? A Profession.hu felmérte, Dencső Blanka piackutatási és üzletfejlesztési szakértő pedig összefoglalta, mire érdemes számítani home office fronton a közeljövőben.
2024. 08. 16., 22:15
epizód: 2024 / 16   |   hossz: 22:09
Az Edinburgh-i Egyetem magyar docense nem csak azt mesélte el, hogyan vezetett az útja egy hazai egyetemről a tengerentúli Caltech-re, majd Skóciába, hanem azt is, hogy jelenlegi kutatási területe ígéretes jövőképet fest a szív- és érrendszeri betegek hatékonyabb gyógyítása számára. A kémiai és biomérnök tudós egy pakisztáni kollégájával együtt fejlesztett 3D nyomtatással készülő véreret, aminek még az alapanyagát is ők állítják elő, olcsó nyersanyagokból. A forradalmi megoldás véglegesítéséhez nemzetközi együttműködésre is nyitott tudósok szerint a találmányuk egy napon humán betegekbe is beültethető lesz, jelentősen csökkentve a fertőzések veszélyét és gyorsítva a felépülést.
Hosszútávon döbbenetesen kevés cég éli túl a generációváltást. A lehetséges megoldásokról kritikusan fontos beszélni ezekben az években, amikor nagyon nagy létszámú hazai vállalatvezető éri el a nyugdíjkorhatárt, és nem biztos, hogy van koncepciója a gyeplő átadására. Laczkó Péter, a Lawrence & Bennet tulajdonos-vezérigazgatója bemutatja, milyen alapvető stratégiákat kell alkalmazni, hogy megmeneküljenek az évtizedek alatt felépített családi vállalkozások és az élethosszig végzett munkával összeszedett örökségek. A szakembernek arra is van válasza, hogy milyen módon folytassa a munkát egy cég, ha a leköszönő vezetőt már biztosan nem követi családtag.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS