Az új biztonsági intézkedések 2038-ig várhatóan több mint 25 000 emberéletet mentenek meg, és legalább 140 000 súlyos sérülést segítenek elkerülni.
Július 6-án hatályba lépett az új általános járműbiztonsági rendelet. A rendelet a közúti közlekedésbiztonság javítása érdekében kötelezővé teszi különböző vezetéstámogató rendszerek használatát, és létrehozza az automatizált és teljesen önvezető járművek EU-n belüli jóváhagyásának jogi keretét. Az új biztonsági intézkedések Unió-szerte javítani fogják az utasok, a gyalogosok és a kerékpárosok védelmét: 2038-ig várhatóan több mint 25 000 emberéletet mentenek meg, és legalább 140 000 súlyos sérülést segítenek elkerülni.
Mivel az általános járműbiztonságról szóló rendelet hatálybalépése felhatalmazza a Bizottságot arra, hogy teljessé tegye az automatizált és összekapcsolt járművek jogi keretét, a Bizottság idén nyáron elfogadhatja a teljesen önvezető járművek jóváhagyására vonatkozó műszaki szabályokat, így az EU úttörő szerepet fog játszani ezen a területen. A tervezett intézkedések hozzá fognak járulni az új technológiákba vetett bizalom növeléséhez, az innováció fellendítéséhez és az európai gépjárműipar versenyképességének javításához – olvasható az Európai Bizottság közleményében.
Margrethe Vestager, a digitális korra felkészült Európáért felelős ügyvezető alelnök így fogalmazott: „A technológia hozzájárulhat járműveink biztonságának növeléséhez. Az új fejlett, kötelező biztonsági elemek használata csökkenteni fogja a balesetek számát. A rendelet elfogadásával arról is gondoskodunk, hogy az uniós szabályok lehetővé tegyék az autonóm és önvezető járművek biztonságos bevezetését az EU-ban egy olyan jogi kerettel, amely mindenekelőtt az emberek biztonságát szolgálja.”
Thierry Breton, a belső piacért felelős uniós biztos így nyilatkozott: „Sebességszabályozó, sávtartó rendszer és automatizált fékezés – járműveink egyre nagyobb mértékben automatizáltak. A most hatályba lépő új járműbiztonsági jogszabályok révén Európa gondoskodik arról, hogy ezek a technológiák javítsák polgáraink mindennapi életminőségét, emellett a gépjárműipar számára kiszámítható és biztonságos keretet teremt az innovatív technológiai megoldások további bevezetéséhez és a globális versenyképesség fenntartásához.”
A járművezetőt segítő új biztonsági elemek többek között a következők:
– valamennyi közúti jármű esetében (azaz személygépkocsik, kisteherautók, teherautók és buszok esetében): intelligens sebességszabályozó, tolatóradar kamerával vagy érzékelővel, figyelmeztetés a járművezető fáradására vagy figyelmének lankadására, eseményadat-rögzítők, valamint vészfékjelzés;
– a személygépkocsik és a kisteherautók esetében: olyan további funkciók, mint a sávtartó rendszerek és az automatizált fékezés;
– az autóbuszok és a tehergépkocsik esetében: a lehetséges holtterek jobb felismerését segítő technológiák, figyelmeztetések a gyalogosokkal vagy kerékpárosokkal való ütközés megelőzésére, valamint abroncsnyomás-ellenőrző rendszerek.
A szabályok július 6-tól alkalmazandók az új járműtípusokra, 2024. július 7-től pedig valamennyi új járműre. Az új intézkedések egy részét 2029-ig kiterjesztik más típusú közúti járművekre is.
Az általános járműbiztonságról szóló rendelet alapján a Bizottság idén nyárra tervezi az automatizált és összekapcsolt járművekre vonatkozó műszaki szabályok elfogadását, különös tekintettel az autópályákon alkalmazott automatizált vezetésre (3. automatizálási szint), valamint a teljesen autonóm járművekre, például a városi ingajáratokra vagy robottaxikra (4. automatizálási szint) vonatkozó rendelkezésekre.
Az új szabályok összhangba fogják hozni az uniós jogszabályokat a 3. automatizálási szintre vonatkozó új ENSZ-szabályokkal, és új uniós műszaki keretet teremtenek a teljesen autonóm járművek számára. Ezek az első ilyen jellegű nemzetközi szabályok. A műszaki szabályokat egy felhatalmazáson alapuló és egy végrehajtási jogi aktus írja majd elő. Ezek révén mindenre kiterjedően értékelhető lesz a teljesen automatizált járművek biztonságossága és a technológia érettsége még az uniós piacon történő forgalomba hozatalt megelőzően. Meghatározzák a tesztelési eljárásokat, a kiberbiztonsági követelményeket, az adatrögzítési szabályokat, továbbá a biztonsági teljesítmény nyomon követésére és az események bejelentésére vonatkozó, az autonóm járművek gyártóira háruló kötelezettségeket.
Az általános járműbiztonsági rendelet itt olvasható el magyarul.
Sikeresen megtartotta két Michelin-csillagos minősítését a tatai Platán és a budapesti Stand étterem, további nyolc vendéglátóhely pedig (köztük egy újonnan) egy Michelin-csillagot nyert el idén.
Az előadások több mint negyede a Paks II. atomerőmű-projekttel foglalkozott a Budapesten megrendezett Nukleáris Technikai Szimpóziumon.