Közlekedésbiztonság, önvezető járművek: új uniós szabályok léptek életbe

2022. 07. 07., 22:07

Az új biztonsági intézkedések 2038-ig várhatóan több mint 25 000 emberéletet mentenek meg, és legalább 140 000 súlyos sérülést segítenek elkerülni.

Július 6-án hatályba lépett az új általános járműbiztonsági rendelet. A rendelet a közúti közlekedésbiztonság javítása érdekében kötelezővé teszi különböző vezetéstámogató rendszerek használatát, és létrehozza az automatizált és teljesen önvezető járművek EU-n belüli jóváhagyásának jogi keretét. Az új biztonsági intézkedések Unió-szerte javítani fogják az utasok, a gyalogosok és a kerékpárosok védelmét: 2038-ig várhatóan több mint 25 000 emberéletet mentenek meg, és legalább 140 000 súlyos sérülést segítenek elkerülni.

Mivel az általános járműbiztonságról szóló rendelet hatálybalépése felhatalmazza a Bizottságot arra, hogy teljessé tegye az automatizált és összekapcsolt járművek jogi keretét, a Bizottság idén nyáron elfogadhatja a teljesen önvezető járművek jóváhagyására vonatkozó műszaki szabályokat, így az EU úttörő szerepet fog játszani ezen a területen. A tervezett intézkedések hozzá fognak járulni az új technológiákba vetett bizalom növeléséhez, az innováció fellendítéséhez és az európai gépjárműipar versenyképességének javításához – olvasható az Európai Bizottság közleményében.

Margrethe Vestager, a digitális korra felkészült Európáért felelős ügyvezető alelnök így fogalmazott: „A technológia hozzájárulhat járműveink biztonságának növeléséhez. Az új fejlett, kötelező biztonsági elemek használata csökkenteni fogja a balesetek számát. A rendelet elfogadásával arról is gondoskodunk, hogy az uniós szabályok lehetővé tegyék az autonóm és önvezető járművek biztonságos bevezetését az EU-ban egy olyan jogi kerettel, amely mindenekelőtt az emberek biztonságát szolgálja.”

Thierry Breton, a belső piacért felelős uniós biztos így nyilatkozott: „Sebességszabályozó, sávtartó rendszer és automatizált fékezés – járműveink egyre nagyobb mértékben automatizáltak. A most hatályba lépő új járműbiztonsági jogszabályok révén Európa gondoskodik arról, hogy ezek a technológiák javítsák polgáraink mindennapi életminőségét, emellett a gépjárműipar számára kiszámítható és biztonságos keretet teremt az innovatív technológiai megoldások további bevezetéséhez és a globális versenyképesség fenntartásához.”

Általános járműbiztonsági szabályok

A járművezetőt segítő új biztonsági elemek többek között a következők:

– valamennyi közúti jármű esetében (azaz személygépkocsik, kisteherautók, teherautók és buszok esetében): intelligens sebességszabályozó, tolatóradar kamerával vagy érzékelővel, figyelmeztetés a járművezető fáradására vagy figyelmének lankadására, eseményadat-rögzítők, valamint vészfékjelzés;

– a személygépkocsik és a kisteherautók esetében: olyan további funkciók, mint a sávtartó rendszerek és az automatizált fékezés;

– az autóbuszok és a tehergépkocsik esetében: a lehetséges holtterek jobb felismerését segítő technológiák, figyelmeztetések a gyalogosokkal vagy kerékpárosokkal való ütközés megelőzésére, valamint abroncsnyomás-ellenőrző rendszerek.

A szabályok július 6-tól alkalmazandók az új járműtípusokra, 2024. július 7-től pedig valamennyi új járműre. Az új intézkedések egy részét 2029-ig kiterjesztik más típusú közúti járművekre is.

Az automatizált járművekre vonatkozó műszaki szabályok

Az általános járműbiztonságról szóló rendelet alapján a Bizottság idén nyárra tervezi az automatizált és összekapcsolt járművekre vonatkozó műszaki szabályok elfogadását, különös tekintettel az autópályákon alkalmazott automatizált vezetésre (3. automatizálási szint), valamint a teljesen autonóm járművekre, például a városi ingajáratokra vagy robottaxikra (4. automatizálási szint) vonatkozó rendelkezésekre.  

Az új szabályok összhangba fogják hozni az uniós jogszabályokat a 3. automatizálási szintre vonatkozó új ENSZ-szabályokkal, és új uniós műszaki keretet teremtenek a teljesen autonóm járművek számára. Ezek az első ilyen jellegű nemzetközi szabályok. A műszaki szabályokat egy felhatalmazáson alapuló és egy végrehajtási jogi aktus írja majd elő. Ezek révén mindenre kiterjedően értékelhető lesz a teljesen automatizált járművek biztonságossága és a technológia érettsége még az uniós piacon történő forgalomba hozatalt megelőzően. Meghatározzák a tesztelési eljárásokat, a kiberbiztonsági követelményeket, az adatrögzítési szabályokat, továbbá a biztonsági teljesítmény nyomon követésére és az események bejelentésére vonatkozó, az autonóm járművek gyártóira háruló kötelezettségeket.

Az általános járműbiztonsági rendelet itt olvasható el magyarul.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2023. 03. 22., 13:09
Vezetői stílusom szerves része a folyamatos és drasztikusan őszinte visszajelzés, de ezt nagyon szépen be tudom csomagolni – mondta az Üzletemnek Hortobágyi László, a Nova Human Resource Kft. új üzletágának igazgatója.
2023. 03. 14., 13:43
Tíz év alatt sikerült egy marginális szereplőnek számító magyar kisvállalatból Magyarország elsőszámú fejvadász cégét felépíteni – mondta az Üzletemnek dr. Molontay Patrik, a HumanField Vezető- és Specialistakiválasztó Kft. ügyvezető igazgatója és Executive-üzletágvezetője.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2023. 03. 26., 23:45
epizód: 2023 / 3   |   hossz: 19:51
Mi kerül akár több tízmillió forintba egy nagy teljesítményű hangsugárzón és miben különbözik a hagyományos értelemben vett hangfalaktól? Hogyan lehetséges, hogy nem vastagabb egy faliképnél, mégis úgy szólaltat meg analóg és digitális zenét, mint semmi más? A világhír felé haladó márka sztoriját Kiss Imre, a Popori Acoustics értékesítési és marketingvezetője mutatja be.
Miért és hogyan érdemes különbséget tenni vállalkozás és női vállalkozás között? Hogyan segítheti ez a szekció a VOSZ-on belül a hazai társas vállalkozások női vezetőit és dolgozóit? Mi az, amit egy női vállalkozás csípőből tud, de a cégeknek – még a nagyobbaknak is – még mindig tanulni kell? A szövetség legújabb szervezetét, a Női Vállalkozói Szekciót az elnök, Lakatosné Lukács Zsuzsanna mutatja be.
Mire számíthatnak a hazai vendéglátók és a szálláshely-szolgáltatók 2023-ban? Melyek az ágazat legfőbb problémái és kiugrási lehetőségei, mely régiók reménykedhetnek leginkább jó eredményekben? Hogyan támogatja a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége az ágazat szereplőit? A kérdésekre Duska Sándor, az Idegenforgalmi, Szálláshely-szolgáltatók és Vendéglátó-ipari szekció elnöke válaszol.

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS