Környezeti bűnözés: körvonalazódik az új uniós jogszabály

2023. 11. 18., 16:10

Az Európai Tanács elnöksége és az Európai Parlament tárgyalói ideiglenes megállapodásra jutottak egy uniós jogszabályjavaslatról, amelynek köszönhetően javulna a környezeti bűncselekmények nyomozása és büntetőeljárás alá vonása.

Az új irányelv célja a környezet megfelelőbb védelme érdekében minimumszabályokat meghatározni a bűncselekmények és a kapcsolódó szankciók meghatározása tekintetében. A jogszabály a korábbi, 2008-as uniós környezetvédelmi jog alakulása miatt elavulttá vált irányelv helyébe lép majd – olvasható a Tanács közleményében.

Az irányelv immár pontosabban határozza meg, hogy mit értünk környezeti bűncselekmény alatt, és a környezeti bűncselekmények további típusaival egészül ki. Ezenfelül harmonizálja az uniós tagállamokban a természetes személyekre, és – első ízben – a jogi személyekre vonatkozó szankciók szintjét is.

A megállapodást még mindkét intézménynek meg kell erősítenie, ezt követően pedig le lehet folytatni a hivatalos elfogadási eljárást.

Több bűncselekmény...

A Tanács és az Európai Parlament megállapodott abban, hogy az uniós büntetőjogban jelenleg létező bűncselekmények számát kilencről tizennyolcra emeli. Ezáltal több, a környezetet károsító magatartástípus válik tiltottá, és ezek meghatározása is egyértelműbb. Az irányelvbe újonnan felvett bűncselekmények közé tartozik például a faanyagok tiltott kereskedelme – amely a világ egyes részein az erdőpusztulás egyik fő oka –, a hajók szennyezést okozó alkatrészeinek illegális újrafeldolgozása, valamint a vegyi anyagokra vonatkozó jogszabályok súlyos megsértése.

A Tanács és az Európai Parlament a bűncselekmények minősített eseteire vonatkozó rendelkezésről is megállapodott. Az irányelvben felsorolt bűncselekmények szándékosan elkövetett esetei minősítettnek tekintendők, amennyiben jelentős méretű vagy környezeti értékű ökoszisztéma vagy védett területen található természetes élőhely pusztulását, illetve az ilyen ökoszisztémák vagy élőhelyek, vagy pedig a levegő, a talaj vagy a víz minőségének visszafordíthatatlan, nagy kiterjedésű és jelentős, illetve hosszan tartó, nagy kiterjedésű és jelentős károsodását okozzák.

... és szigorúbb büntetések

Az irányelv hatálya alá tartozó bűncselekmények bármelyikét elkövető természetes személyekre a jogszabály szerint következő szankciók vonatkoznának:
– valamely személy halálát okozó, szándékosan elkövetett bűncselekmény esetén a felső büntetési tétel legalább tíz év szabadságvesztés;
– a bűncselekmények katasztrofális következményekkel járó, minősített eseteiben a felső büntetési tétel legalább nyolc év szabadságvesztés;
– valamely személy halálát okozó, legalább súlyos gondatlanságból elkövetett bűncselekmény esetén a büntetés felső tétele legalább öt év szabadságvesztés;
– a jogszabályban meghatározott egyéb, szándékosan elkövetett bűncselekmény esetén a büntetés felső tétele legalább öt év vagy legalább három év szabadságvesztés.

Jogi személyek esetében a jogszabály a következő szankciókat határozza meg:
– a legsúlyosabb bűncselekmények esetén a jogi személy teljes globális árbevételének legalább 5 százalékában meghatározott vagy 40 millió aurónak megfelelő legnagyobb pénzbüntetés;
– minden egyéb bűncselekmény esetén a jogi személy teljes globális árbevételének legalább 3 százalékában meghatározott vagy 24 millió eurónak megfelelő legnagyob pénzbüntetés.

Az említetteken felül további intézkedések is hozhatók, például az elkövetőt kötelezhetik a környezet helyreállítására vagy a kárhoz kapcsolódó költségek megtérítésére, kizárhatják a közfinanszírozásból, vagy visszavonhatják engedélyeit.

Képzések és erőforrások

A tagállamoknak emellett biztosítaniuk kell majd a környezeti bűncselekmények felderítésén, nyomozásán és büntetőeljárás alá vonásán dolgozó személyek – így például bírák, ügyészek és rendőri hatóságok – megfelelő képzését is. Az uniós országoknak továbbá biztosítaniuk kell majd az említettek számára a megfelelő erőforrásokat, például az irányelv szerinti feladataik elvégzéséhez szükséges szakképzett munkaerőt és pénzügyi forrásokat. Az irányelv rendelkezéseket tartalmaz a környezeti bűncselekményeket bejelentő személyeknek, a környezetvédőknek és a környezeti bűnözés által érintett személyeknek nyújtott támogatásról és segítségnyújtásról is.

Környezeti bűnözés: rendkívül jövedelmező és nehéz felderíteni

A környezeti bűnözés a szervezett bűnözés egyik legnagyobb haszonnal kecsegtető válfaja az egész világon, amely nem csupán a környezetre, hanem az emberi egészségre is jelentős hatást gyakorol. Rendkívül jövedelmező, ugyanakkor nehéz felderíteni, büntetőeljárás alá vonni és szankcionálni.

Az Unió 2008-ban elfogadta a környezet büntetőjog általi védelméről szóló első uniós irányelvet. Az Európai Bizottság a jogszabály 2019–2020-ban elvégzett értékelést követően arra a megállapításra jutott, hogy az irányelv hatása korlátozott volt, mivel változatlanul alacsony maradt azon ügyek száma, ahol a környezeti bűncselekményeket sikeres nyomozás és ítélethozatal követte. Ezen túlmenően a kiszabott szankciók szintje túl alacsony volt az elrettentéshez, és a határokon átnyúló együttműködés sem folyt módszeresen. A Bizottság 2021. december 15-én az irányelv hatékonyságának javítását célzó javaslatot nyújtott be.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 10. 17., 16:17
Az ESG törvény, valamint annak végrehajtási rendelete speciális rendelkezéseket tartalmaz egy vállalkozás közvetlen beszállítóinak átvilágítására, aminek teljesítéséért végső soron az ügyvezetés tartozik felelősséggel – hívja fel a figyelmet a Baker McKenzie nemzetközi ügyvédi iroda. A törvény közelmúltban megjelent végrehajtási rendeletéből kiderül, mindez milyen feladatokat ró a vállalatokra.
2024-10-18 00:18:00
Az egyre komplexebb szabályozási környezet, valamint a geopolitikai helyzet bizonytalansága ellenére is optimizmus uralkodik a technológiai szektorban a növekedési kilátásokat illetően – többek között erre mutat rá a DLA Piper Tech Index riportjának 2024. évi kiadása.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a neobankok és a nemzetközi trendek azt erősítik, hogy a mikro-, kis- és középvállalkozások vezetői ne pénzügyi operatív teendőkbe öljék a drága idejüket ahelyett, amihez igazán értenek, az ehhez szükség digitális megoldások hazánkban még nem vagy csak ritkán hozzáférhetőek. Lemák Gábor, a FinTechShow-t szervező FinTech Group társalapítója ezért tartja fontosnak, hogy a rendezvényükön megvizsgálhatják: ki, hogyan és mit tehet azért, hogy a mikrovállalkozások és kkv-k pénzügyei sokkal egyszerűbben intézhetőek legyenek. Rá is mutatott néhány olyan digitális gyakorlatra, ami kellően jövőbe mutató ahhoz, hogy a hazai vállalkozások is alkalmazzák végre.
A vendéglátóipari vezetők részéről a feladatok delegálásának hiánya az egyik legsúlyosabb probléma, ami miatt nehezen áll talpra az ágazat a COVID utáni években. Továbbra is érezteti hatását, hogy a pandémia szétverte a jól kialakult szakmai közösségeket, a vendéglátósok már nem vagy alig járnak össze eszmecserére és a tudás átadására, amiből pedig kölcsönösen, mindenki profitálhatna. Persze erre a helyzetre is van megoldás: hozzá kell látni a céges mikroközösségek, aztán a nagyobb együttműködések felépítéséhez – osztotta meg a BizniszPlusz csatornával Gréczi Szilárd, a Skill Trade operatív és projektmenedzsere.
A legtöbb munkavállaló nem díjazná, ha a home office határait szűkebbre szabná a munkahelyük, de a felük csak emiatt azért nem mondana fel – legalábbis rögtön. A cégek nem kapkodnak a keretek módosításával, amit valószínűleg jól tesznek, pedig az alkalmazottakat aligha érné váratlanul. Milyen arányban morzsolódnának le a dolgozók a távmunka elvételével? Milyen előnyeit és hátrányait érzik a pandémiából örökölt gyakorlatnak napjainkban? A Profession.hu felmérte, Dencső Blanka piackutatási és üzletfejlesztési szakértő pedig összefoglalta, mire érdemes számítani home office fronton a közeljövőben.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS