Szennyvízből készül az új, fenntartható repülőgép-üzemanyag

Szennyvízből készül az új, fenntartható repülőgép-üzemanyag
Gábor János  |  2024. 10. 10., 13:10

Egy újonnan kidolgozott eljárással megoldható, hogy szerves szennyvízből repülőgép-üzemanyag összetevőket nyerjenek. A jelek szerint a piacon versenyképes termék lehet belőle, ami sokat javítana a repülés fenntarthatóságán.

Amerikai tudósok kifejlesztettek egy módszert, amellyel akár döbbenetes mértékben csökkenthető a repülés szén-dioxid-kibocsátása. Az Egyesült Államok Energiaügyi Minisztériumának (DOE) Argonne Nemzeti Laboratóriumában végzett kutatás szakértői teljesen új technológiát alkottak, amit a metán megkötésén alapuló anaerob emésztési (MAAD) eljárásként írnak le. A lényege az, hogy szerves szennyvizet bontanak szét illékony zsírsavakra, amelyek aztán fenntartható repülőgép-üzemanyaggá (SAF) alakíthatók.

A kutatók úgy vélik, ez a gazdaságilag versenyképes SAF akár 70 százalékkal csökkentheti az üvegházhatású gázok kibocsátását a repülési ágazatban.

„A laboratórium munkatársai életciklus-elemzési és technológiai-gazdasági modelleket használtak a SAF környezeti hatásainak és gazdasági életképességének vizsgálatára. Az illékony zsírsavak kulcsfontosságúak a repülési ágazat dekarbonizálásában”jelentette ki Haoran Wu, az Argonne posztdoktori kutatója, hozzátéve, hogy a hulladékáramokból származó illékony zsírsavak nemcsak fenntarthatóbbá, hanem költséghatékonyabbá is tehetik a bioüzemanyag-előállítást.

Így készül szennyvízből repülőgép-üzemanyag

Az Argonne laboratórium által fejlesztett új technológia membránnal támogatott bioreaktort alkalmaz, hogy növelje az illékony zsírsavak előállításának hatékonyságát. Ez a fejlesztés összhangban van a DOE fenntartható repülőgép-üzemanyag programjával, amelynek célja, hogy 2030-ra hárommilliárd gallon SAF-ot állítsanak elő, 2050-re pedig 100 százalékban ezzel szolgálják a kereskedelmi repülőgép-üzemanyag iránti keresletet. A kutatók az új technológia teszteléséhez sörfőzdékből és tejgazdaságokból származó, szénben gazdag szennyvizet használtak, kifejezetten kerülve a hagyományos forrásokat, például a zsírokat és olajokat. Taemin Kim, az Argonne energiarendszer-elemzője elmondta, hogy ezek a szennyvízáramok gazdagok szerves anyagokban, és a hagyományos szennyvíztisztítási módszerekkel történő kezelésük magas szén-dioxid-kibocsátással jár.

A kutatás során nemcsak ezeknek a szennyvízáramoknak a kezelését oldották meg, hanem alacsony szén-dioxid-kibocsátású, fenntartható üzemanyagot is előállítottak a repülőgépipar számára.

A tejsav jelenléte korlátozza a SAF előállítását illékony zsírsavakból, de a MAAD technológia ezt a problémát is megoldotta, növelve az illékony zsírsavak hozamát. Másik innovációként a tudósok egy elektrokémiai elválasztási módszert is kidolgoztak, ami tovább javítja a membránnal segített MAAD technológiát. Urgun Demirtas kutatásvezető elmondta, hogy egy új termékvisszanyerési folyamatot dolgoztak ki, amivel növelték a membránnal támogatott bioreaktorok működési idejét, ezáltal az illékony zsírsavak termelését, és tették mindezt alacsonyabb költségekkel.

A kutatás rámutatott, hogy a hulladékból előállított repülőgép-üzemanyag jelentősen visszafoghatja a szén-dioxid-kibocsátást a hagyományos kerozinhoz képest. A kutatók célja a szabadalmaztatás alatt álló technológia kereskedelmi forgalomba hozatala és széleskörű elterjesztése. Haoran Wu szerint egy olyan technológia kifejlesztése, ami 70 százalékos üvegházhatású gázkibocsátás-csökkentést ér el, és üzleti szempontból is versenyképes a hagyományos repülőgép-üzemanyagokkal szemben, hatalmas előrelépést jelent.

Főoldali kép: vecstock – Freepik

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  Rovathírek: HIPA

A globális értékláncok megroppanásához és teljes átszervezéséhez vezethet a vámok újabb korszakának beköszönte a világgazdaságban, azonban a beruházásösztönzésnek ebben az új helyzetben is bőven maradt mozgástere – írja friss bejegyzésében Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a nők és férfiak közötti bérszakadék irgalmatlan lassan változó folyamatoktól függ, érkeznek új szabályok, amelyek gyorsabb változásokat idéznek majd elő. Ezek bevezetése előtt a PwC Women in Work 2025 jelentése feltárta, mekkora egyenlőtlenségek állnak fenn – még mindig –, és ezek milyen hátrányt jelentenek a nők számára a munkaerőpiacon. Reguly Márta, a PwC Magyarország HR tanácsadási csapatának vezetője felvázolta, milyen lehetőségeket – és nem mellesleg céges kötelezettségeket – von maga után a hamarosan élesedő uniós direktíva, a Pay Transparency, amely az EU-ban hivatott rendezni ezt a régóta fennálló problémát.
Megérkeztek a hazai lízingszerződések tavalyi számai, amelyek összességében ugyan növekedést mutatnak, de tanulságos megnézni a részleteket, hiszen komoly eltérések jelentek meg az egyes szegmensek között, és ennek nyomós okai vannak. Kőszegi László, a Magyar Lízingszövetség főtitkára a BizniszPlusznak kifejtette, hogy szervezetük éves jelentéséből milyen következtetéseket érdemes levonni a magyar vállalkozások helyzetéről és lehetőségeiről, illetve magának a lízingpiacnak az alakulásáról.
A vállalatok és szervezetek mesterséges intelligencia használatát 2025. február 2-a óta új uniós rendelkezés szabályozza. Hogy mely AI-alkalmazások tartoznak az elfogadhatatlan vagy „csak” a kockázatos kategóriába, a technológia jelen állapotára vonatkoztatva eldőlt, viszont változhat is annak függvényében, hogy az EU nyílt tudományos csoportja szerint mennyi idő alatt és mekkorát fejlődik. Milyen esetekben és mekkora bírságokat kockáztatnak az AI-t alkalmazó cégek, ha megszegik a rendeletet? Hogyan és meddig tudnak felkészülni a szabályos használatra? Mit tehet a „magánember” AI-val kapcsolatos jogsérelem gyanúja esetén? A kérdésekre dr. Baracsi Katalin internetjogász válaszol.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS