Szennyvízből készül az új, fenntartható repülőgép-üzemanyag

Szennyvízből készül az új, fenntartható repülőgép-üzemanyag
Gábor János  |  2024. 10. 10., 13:10

Egy újonnan kidolgozott eljárással megoldható, hogy szerves szennyvízből repülőgép-üzemanyag összetevőket nyerjenek. A jelek szerint a piacon versenyképes termék lehet belőle, ami sokat javítana a repülés fenntarthatóságán.

Amerikai tudósok kifejlesztettek egy módszert, amellyel akár döbbenetes mértékben csökkenthető a repülés szén-dioxid-kibocsátása. Az Egyesült Államok Energiaügyi Minisztériumának (DOE) Argonne Nemzeti Laboratóriumában végzett kutatás szakértői teljesen új technológiát alkottak, amit a metán megkötésén alapuló anaerob emésztési (MAAD) eljárásként írnak le. A lényege az, hogy szerves szennyvizet bontanak szét illékony zsírsavakra, amelyek aztán fenntartható repülőgép-üzemanyaggá (SAF) alakíthatók.

A kutatók úgy vélik, ez a gazdaságilag versenyképes SAF akár 70 százalékkal csökkentheti az üvegházhatású gázok kibocsátását a repülési ágazatban.

„A laboratórium munkatársai életciklus-elemzési és technológiai-gazdasági modelleket használtak a SAF környezeti hatásainak és gazdasági életképességének vizsgálatára. Az illékony zsírsavak kulcsfontosságúak a repülési ágazat dekarbonizálásában”jelentette ki Haoran Wu, az Argonne posztdoktori kutatója, hozzátéve, hogy a hulladékáramokból származó illékony zsírsavak nemcsak fenntarthatóbbá, hanem költséghatékonyabbá is tehetik a bioüzemanyag-előállítást.

Így készül szennyvízből repülőgép-üzemanyag

Az Argonne laboratórium által fejlesztett új technológia membránnal támogatott bioreaktort alkalmaz, hogy növelje az illékony zsírsavak előállításának hatékonyságát. Ez a fejlesztés összhangban van a DOE fenntartható repülőgép-üzemanyag programjával, amelynek célja, hogy 2030-ra hárommilliárd gallon SAF-ot állítsanak elő, 2050-re pedig 100 százalékban ezzel szolgálják a kereskedelmi repülőgép-üzemanyag iránti keresletet. A kutatók az új technológia teszteléséhez sörfőzdékből és tejgazdaságokból származó, szénben gazdag szennyvizet használtak, kifejezetten kerülve a hagyományos forrásokat, például a zsírokat és olajokat. Taemin Kim, az Argonne energiarendszer-elemzője elmondta, hogy ezek a szennyvízáramok gazdagok szerves anyagokban, és a hagyományos szennyvíztisztítási módszerekkel történő kezelésük magas szén-dioxid-kibocsátással jár.

A kutatás során nemcsak ezeknek a szennyvízáramoknak a kezelését oldották meg, hanem alacsony szén-dioxid-kibocsátású, fenntartható üzemanyagot is előállítottak a repülőgépipar számára.

A tejsav jelenléte korlátozza a SAF előállítását illékony zsírsavakból, de a MAAD technológia ezt a problémát is megoldotta, növelve az illékony zsírsavak hozamát. Másik innovációként a tudósok egy elektrokémiai elválasztási módszert is kidolgoztak, ami tovább javítja a membránnal segített MAAD technológiát. Urgun Demirtas kutatásvezető elmondta, hogy egy új termékvisszanyerési folyamatot dolgoztak ki, amivel növelték a membránnal támogatott bioreaktorok működési idejét, ezáltal az illékony zsírsavak termelését, és tették mindezt alacsonyabb költségekkel.

A kutatás rámutatott, hogy a hulladékból előállított repülőgép-üzemanyag jelentősen visszafoghatja a szén-dioxid-kibocsátást a hagyományos kerozinhoz képest. A kutatók célja a szabadalmaztatás alatt álló technológia kereskedelmi forgalomba hozatala és széleskörű elterjesztése. Haoran Wu szerint egy olyan technológia kifejlesztése, ami 70 százalékos üvegházhatású gázkibocsátás-csökkentést ér el, és üzleti szempontból is versenyképes a hagyományos repülőgép-üzemanyagokkal szemben, hatalmas előrelépést jelent.

Főoldali kép: vecstock – Freepik

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 07. 07., 20:10
A 130 milliárd forint keretösszegű Demján Sándor 1+1 Programban már több mint 1300 vállalkozás kapott pozitív támogatói döntést, összesen 104,3 milliárd forint értékben; a támogatások zöme a legkevésbé fejlett térségekbe kerül, a beruházások többsége az ipari, építőipari és logisztikai szektorokat érinti – tájékoztatott a Nemzetgazdasági Minisztérium.
2025-07-07 20:45:09
A fejben tárolt ügyfélkapcsolatok és a „nagyjából tudjuk” szemlélet a mikro- és kisvállalkozások természetes velejárója – de az érzés sajnos messze nem helyettesítheti a struktúrált információt. Lássuk, miért érdemes kilépnünk ebből a komfortzónából, és hogyan segíthet ebben a VOSZPort CRM rendszere – olvasható a VOSZPort blogbejegyzésében.
2025-07-07 16:20:00
Az Otthon Start programhoz köthetően fokozódhat a kereslet a kisebb lakások iránt, és a több adásvétel emelkedő pályán tarthatja a lakásárakat, de mivel a kamattámogatott hitelek nehezebben épülnek be a lakásárakba, és a befektetők is óvatosabbakká válhatnak, ezért drasztikus drágulás középtávon nem várható – olvasható az ingatlan.com elemzésében.

  Rovathírek: HIPA

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Donald Trump kriptoüzlete – és a piachoz kötődő szabályozó tevékenysége – miatt világszerte egyre nagyobb figyelem irányul a digitális valutákra. Mivel a téma egy 2025. július 1-jével érvénybe lépett kriptopiaci törvény miatt itthon is forró, megkértük Kalocsai Kornélt, a Blockchain Magyarország Egyesület alapító-elnökét, hogy segítsen tisztán látni, egyrészt az amerikai elnök által előidézett változásokkal, másrészt azzal kapcsolatban, hogy a kriptopiacot hogyan kellene mindenki javára megtisztítani. A blockchain és kripto szakértő-tanácsadó a leggyakrabban előforduló buktatókra és csalásokra is felhívta a figyelmet.
Érdekes ingatlanpiaci helyzetet teremt a helyi önazonosság védelméről szóló törvény, amely júliustól már hatályba is lép. Sokan gondolják, hogy önmagában a létezése befolyásolhatja az árakat, de ez szinte kizárólag az önkormányzatokon múlik. Bár Szegő Péterrel még a parlamenti szavazás előtt beszélgettünk a témáról, a Duna House PR és elemzési szakértőjeként átfogó képet tudott adni róla, hogy mi történik lokálisan és országosan a jogszabály bevezetése után.
Az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) közölte: sajnálattal veszi tudomásul, hogy a kormány szakmai egyeztetés nélkül hosszabbította meg a hatósági árak rendszerét, hiszen ezzel a szőnyeg alá söpörték a gazdaságban lappangó feszültségeket, amelyek így csak tovább gyűlnek és mindenképpen felszínre kerülnek. Az árrésstop legnagyobb vesztesei éppen a kisboltok lesznek, hiszen lemaradnak az árversenyben a multikkal szemben – vezeti le ebben az epizódban Kozák Tamás. Az OKSZ főtitkára azt is elmagyarázza, miért nincs rendjén az elmaradt egyeztetés és felvázolja a szövetség szakpolitikai javaslatait, amelyek viszont gyógyírt jelentenének – árrésstop helyett.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS