A reklámköltések növekedése jövőre elérheti a 9 százalékot Magyarországon

2023. 12. 13., 18:10

A globális reklámköltések összértéke idén várhatóan eléri a 752,8 milliárd dollárt, ami 4,6 százalékos bővülést jelent az előző évi 719,8 milliárd dollárral szemben – áll a dentsu globális kreatív, marketing- és médiaügynökségi hálózat által közzétett, a világ közel 60 országára kiterjedő előrejelzésében. A hazai reklámpiac növekedési üteme akár a duplája is lehet a világátlagnak.

A dentsu Global Ad Spend Forecasts című elemzés adatai azt mutatják, hogy a 2023-as évre előrejelzett 2,7 százalékos bővülést követően jövőre 4,6 százalékos mértékben nőnek a globális reklámköltések. A gyarapodás egyik fő hajtóereje a hirdetési árak emelkedése lesz: azonos árakon számolva a várható növekedés mértéke 2024-ben mindössze 2,5 százalékos lenne. Ugyanakkor jelentős hatása lesz az olyan nagy politikai és sporteseményeknek is, mint az amerikai elnökválasztás, a párizsi olimpia vagy a németországi labdarúgó-Európa-bajnokság.

A reklámköltések csatornák szerinti megoszlását vizsgálva megállapítható, hogy a digitális reklámok részaránya tovább nő, jövőre várhatóan eléri az 58,8 százalékot. A digitális szegmens esetében láthatóan lezárult az elmúlt két évtized folyamatos kétszámjegyű növekedése: az idei 6,3 százalékos bővülést várhatóan jövőre 6,5 százalékos növekedés követi majd. Ettől függetlenül a globális hirdetési kiadások többsége továbbra is a digitális területre áramlik majd, és a szegmens költési részaránya 2025-ben már várhatóan eléri a 60 százalékot. A következő három év során a digitális szegmensben kétszámjegyű növekedésre főként a retail media (17,2 százalék átlagos éves növekedés), a paid social (12,3 százalék átlagos éves növekedés), és a programmatic (10,2 százalék átlagos éves növekedés) területeken számíthatunk.

A második legnagyobb részaránnyal rendelkező, a reklámköltések közel negyedét kitevő televíziós hirdetések értéke két év csökkenést követően újra nőni fog 2,9 százalékkal, ami elsősorban a connected TV-költések 30 százalék feletti növekedésének lesz köszönhető. Eközben köztéri hirdetésekre 4,4, rádióreklámokra 1,1, mozireklámokra pedig 6,4 százalékkal fognak többet költeni a hirdetők. Egyedül a nyomtatott felületek reklámpiaca csökken majd 3,3 százalékkal: jövőre is kérlelhetetlenül zajlik majd a napilapok és magazinok hirdetési piacának trendszerű, erőteljes zsugorodása, amely nyomán a terület immár csupán 6,2 százalékát teszi ki a teljes reklámpiaci tortának.

A világ minden régiójában növekedést vár az előrejelzés, ám annak mértéke eltérően alakul majd. A globális reklámköltések 46,9 százalékát kitevő amerikai régióban jövőre 5,8 százalékos növekedés várható, a 32 százalékos részarányt képviselő ázsiai-csendes-óceáni régióban pedig 4 százalékos lesz a bővülés. Az Európa, a Közel-Kelet és Afrika területeit magába foglaló EMEA régió ugyanakkor csupán 2,7 százalékos átlagos növekedést fog tudni felmutatni. A növekedés üteme a harmadik negyedévben lesz a legnagyobb (+5,5 százalék) az ekkor megrendezendő nagy sporteseményeknek köszönhetően. Iparági szegmensek tekintetében az utazási és szállítási (+7,5 százalék), valamint a gyógyszeripari (+7,4 százalék) hirdetők növelik legnagyobb mértékben a reklámköltéseiket.

A dentsu most közzétett reklámpiaci előrejelzésében a szokásos tényezőkön (például médiacsatornák, iparágak, földrajzi elhelyezkedés) kívül két új szempontot is bevon a vizsgálatba. Az egyes piacokra vonatkozó GDP, illetve a demográfiai adatok figyelembevétele tovább segíti a márkákért felelős szakembereket reklámköltéseik hatékony megtervezésében.

Jó évre számíthat a magyar reklámpiac

A magyar reklámpiac a dentsu előrejelzése szerint 9 százalékkal bővül 2024-ben. Turóczi András, a dentsu Hungary vezérigazgatója elmondta: „A bővülés három tényező egyidejű hatásának lesz köszönhető. A reálbérek újbóli növekedése miatt egyre több márka erősíti hirdetési tevékenységét. Másrészt az olyan események, mint az EU és önkormányzati választások, illetve a labdarúgó-Európa-bajnokság és az olimpia is ad majd egy-egy időszakos lökést a magyar reklámpiacnak. Emellett a hirdetési árak is növekednek: a televíziós hirdetések piacán 20-30 százalékos emelést jelentettek be a sales house-ok, ami a többi médiatípus árazására is hatással lesz majd.”

Távolabbi kilátások

A dentsu elemzése szerint a globális reklámpiac bővülési üteme várhatóan a következő években is a 4-5 százalék közötti sávban alakul majd: a céghálózat a 2024-ben várható 4,6 százalékos bővülést követően 2025-re 4,2 százalékos, míg 2026-ra 4,3 százalékos növekedési ütemet jelez előre.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 04. 16., 09:10
Kötelezővé teheti a munkáltató a túlórát? Van beleszólása a munkavállalónak a kötelező túlóra elrendelésébe? Megtagadhatja a munkavállaló a túlórázást vagy minden esetben köteles eleget tenni a munkáltató ilyen irányú utasításának? A kérdésekre dr. Kocsis Gergely ügyvéd válaszol.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Újabb különleges hazai vállalkozás, az Ország Söre szavazást alapító Beerselection mutatkozik be a csatornán. A budapesti sörszaküzletbe hetente több tucatnyi újdonság érkezik, köztük akár olyan különlegességekkel, amelyekből egyszerre csak pár darab érhető el az egész országban. A sörkultúra hazai terjesztése fontos küldetés a tulajdonosoknak, hiszen akár 800-féle sörstílus létezik, miközben a legtöbb ember egyedül a lágert ismeri fel. A magyar sörrajongók által idén összeállított recept sorsáról, a kissé elhasznált „kézműves” kifejezés mögötti igazságról, illetve arról, hogy miért érdemes szaküzletben venni a sört a nagy áruházak helyett, Bárkai Péter mesél a BeerSelectiontől. Az ügyvezető persze igazságot tesz az örök, csapolt, palackozott, vagy dobozos kérdésben is...
Az egészségpénztári befizetések ugyan nem a legelsők a fontossági sorrendben, amire félre akarunk tenni, de előkelő helyre kúsztak fel az utóbbi években Magyarországon. Annak ellenére, hogy milyen kedvező – és a közhiedelemmel ellentétben elérhető – megoldásokat nyújtanak a magáncélú megtakarítások, a magyar társadalom iszonyatos összeget fizet ki zsebből a magánegészségügyben. Dr. Kravalik Gábor, az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetségének elnöke az ÖPOSZ legutóbbi közvélemény-kutatási eredményei nyomán vázolja honfitársaink hozzáállását a kérdéshez és egyértelmű választ ad rá, hogy hogyan járhatnánk jobban, ha tudatosabban tennénk félre. Fontos: akár havi párezer forintnak is van értelme, sőt!
A digitális technológiák kapcsán jelenleg két uniós rendelet is fontos: az egyik a digitális szolgáltatásokról, a másik a mesterséges intelligencia felhasználásának korlátozásáról szól. Sokáig azt hittük, az óriási tech vállalatok túl nagyra nőttek ahhoz, hogy meg lehessen regulázni a működésüket, Európában azonban – úgy tűnik – mégis sikerül rendeleti keretek közé szorítani, hogy mit tehet vagy épp' nem tehet meg a Facebook, a Snapchat, a TikTok és például a Google kereső. Dr. Baracsi Katalin internetjogász ebben az epizódban átfogó képed ad mind a digitális piacokat, mind pedig a mesterséges intelligencia felhasználását szabályozó uniós rendeletről.

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS

Az Országos Atomenergia Hivatal elindította Instagram oldalát, amelynek célja az ismeretterjesztés: rövid, szórakoztató posztok formájában mutatja be az atomenergia és annak békés célú alkalmazásához kapcsolódó érdekességeket elsősorban a diákoknak, illetve mindenkinek, aki az atomenergia iránt érdeklődik.