Vesztergombi Csaba: Mi még hiszünk az adott szó erejében

Szerdahelyi Csaba  |  2019. 05. 21., 09:30

Vállalkozásunk családi alapokon nyugszik, több száz éves hagyományokkal, generációkon átívelően hosszú távra tervezünk – mondja az Üzletemnek Vesztergombi Csaba. A szekszárdi borász szerint feltétlenül szükség van stabil külpiaci jelenlétre.

Vesztergombi Csaba méltán büszke arra, hogy megalakulása óta változatlan formában, saját erőből működik a borászatuk. Az eredményeket igazolja az elismerés: tavaly a Magyar Bor Akadémia rendes tagjának választották a szekszárdi borászt. Sokat dolgozik a családi vállalkozás mellett azért is, hogy a szekszárdi borászok és borok még ismertebbek legyenek, ő a Szekszárd Borvidék Nonprofit Kft. felügyelőbizottságának elnöke. Csaba az édesanyjával és édesapjával együtt vezeti a borászatot. Gondolataival most az Olvasó is megismerkedhet az Üzletem 12 kérdés – 12 válasz sorozatának 74. interjújában.

Mit tart karrierje eddigi csúcsának?

– Nem szeretnék külön kiemelni semmit. Mindig az aktuális sikerek tesznek boldoggá, akkor is, ha az éppen egy apró részsiker. Egy dolog, ami talán a nagy egészre nézve fontos. A kilencvenes évek eleji megalakulásától kezdve, változatlan formában, saját erőből működik a borászatunk. Ezt így elég kevesen mondhatják el magukról.

Milyen távra tervez?

– Borászatot nem lehet rövid távra tervezni. Egy szőlő ültetvény eltelepítése is hosszú távú gondolkozást feltételez, a borok érése és piacra kerülése sem megy egyik pillanatról a másikra. A mi vállalkozásunk családi alapokon nyugszik, több száz éves hagyományokkal, ezért generációkon átívelően tervezünk hosszú távra.

Mi szerepel a szakmai bakancslistáján?

– Egy borászatra soha nem lehet azt mondani, hogy kész van. Mindig jönnek új ötletek, elképzelések, de alapvető nagy változásokat ezen a téren nem tervezek. Inkább a területek és a technológia finomhangolása, az ökológiai gazdálkodás irányába való elmozdulás az, ami jelenleg foglalkoztat, és semmi olyan amiben nem lelnénk örömünk.

Kitől tanulta eddig a legtöbbet?

– Édesapámtól. Szekszárd és a magyar borászat egyik legjobb, legjobban képzett borászától, akitől a szigorúan vett szakmai doktrínák mellett megtanulhattam, elleshettem a generációk óta halmozódó tudást és szakmai bölcsességet.

A szakmájában hol lát nagyobb fejlődési lehetőséget: Magyarországon vagy külföldön?

– A magyar borpiac tortája többé kevésbé állandó méretű, a szeletek viszont egyre kisebbek egy borászat szemszögéből. A hazai piac elsődleges fontosságú, de feltétlenül szükség van stabil külpiaci jelenlétre. Jelenleg a külföldi piacokban lényegesen nagyobb potenciált látok, bőven van hova fejlődni.

Melyik szakmában próbálná ki magát szívesen?

– Egy borászat vezetőjeként sokféle területet érint a tevékenységem, a növényvédelemtől kezdve a marketingen át a kereskedelemig. Így azt mondhatom, egyszerre több szakma kihívásaival kell megbirkóznom, és talán nem is hiányzik a mással próbálkozás. Egy azért biztos. Szeretek főzni.

Milyen módszerekkel fejleszti üzleti kapcsolatait?

– Hiszek a személyes kapcsolat erejében, ezért ha tehetem, keresem a lehetőséget erre. Egy prospektus, egy hirdetés keveset árul el a partnerről, egy beszélgetés viszont szinte mindent. A kölcsönös bizalom és a hosszú táv itt is fontos, és talán van egy ódivatúnak tűnő, kölcsönös bizalmat feltételező szokásunk. A megfelelő partner esetén mi még hiszünk az adott szó erejében, és ez viszont is működik.

Mire sajnálja az idejét?

– Az adminisztrációra, a sokszor értelmetlenül és aránytalanul sok hivatali ügyintézésre.

Mire nem sajnálja a pénzt?

– Magánemberként a gyerekeimre, vállalkozóként az innovációra.

Mivel lehet felbosszantani?

– Az értetlenséggel, az értelmetlenséggel és az eltúlzott várakozással. De ha szabad, akkor idéznék egy barátomtól: „A semmi ötletszerű megragadása többet ér, mint a tudatlanság kristálytiszta megnyilvánulása.”

Milyen területen vállalna önkéntes munkát?

– Jelenleg is vállalok. A borvidék és az itt dolgozó borász közösség épülését, fejlődését segítendő.

– Mi tudja a legjobban kikapcsolni?

– Sielés, túra, család.

(Fotók: Vesztergombi Pince)

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Miközben a világ e-személyautó gyártói egyre élesedő versenyt vívnak a vásárlók kegyeiért, nem szabad elfelejteni, hogy a közlekedés károsanyag-kibocsátásának jelentős részéért a teherfuvarozás felel. Egyre több középtávú áruszállítást és utolsó mérföldes kézbesítést kiszolgáló depó elektrifikálja a járműflottáját és alakít ki hozzá megfelelő infrastruktúrát, ám nagyon nem mindegy, hogy az üzemeltetés mennyire tud hatékony és gazdaságos lenni – mutat rá ebben az epizódban Négyesi Szilárd, a Siemens Zrt. szakértője.
Újabb különleges hazai vállalkozás, az Ország Söre szavazást alapító Beerselection mutatkozik be a csatornán. A budapesti sörszaküzletbe hetente több tucatnyi újdonság érkezik, köztük akár olyan különlegességekkel, amelyekből egyszerre csak pár darab érhető el az egész országban. A sörkultúra hazai terjesztése fontos küldetés a tulajdonosoknak, hiszen akár 800-féle sörstílus létezik, miközben a legtöbb ember egyedül a lágert ismeri fel. A magyar sörrajongók által idén összeállított recept sorsáról, a kissé elhasznált „kézműves” kifejezés mögötti igazságról, illetve arról, hogy miért érdemes szaküzletben venni a sört a nagy áruházak helyett, Bárkai Péter mesél a BeerSelectiontől. Az ügyvezető persze igazságot tesz az örök, csapolt, palackozott, vagy dobozos kérdésben is...
Az egészségpénztári befizetések ugyan nem a legelsők a fontossági sorrendben, amire félre akarunk tenni, de előkelő helyre kúsztak fel az utóbbi években Magyarországon. Annak ellenére, hogy milyen kedvező – és a közhiedelemmel ellentétben elérhető – megoldásokat nyújtanak a magáncélú megtakarítások, a magyar társadalom iszonyatos összeget fizet ki zsebből a magánegészségügyben. Dr. Kravalik Gábor, az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetségének elnöke az ÖPOSZ legutóbbi közvélemény-kutatási eredményei nyomán vázolja honfitársaink hozzáállását a kérdéshez és egyértelmű választ ad rá, hogy hogyan járhatnánk jobban, ha tudatosabban tennénk félre. Fontos: akár havi párezer forintnak is van értelme, sőt!

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS