Vajda Attila: A Vajda-Papír megalapításakor megtaláltam magam

Vajda Attila: A Vajda-Papír megalapításakor megtaláltam magam
2021. 10. 04., 13:00

Vállalatunk életében nagyon fontosnak tartom, hogy stratégiailag meghatározók vagyunk. Szükség esetén a Vajda-Papír biztosítja, hogy alapvető higiéniai papírtermékekből és maszkokból se lehessen hiány Magyarországon – mondta az Üzletemnek Vajda Attila, a Vajda-Papír Kft. ügyvezető igazgatója.

Vajda Attila büszke rá, hogy 2021. év elején pedig kormányzati támogatással nagy teljesítményű maszkgyártó gépet állítottak üzembe. Higiéniai papírtermékekkel és maszkokkal egész Magyarország ellátását képes biztosítani a 21 éve családi vállalkozásként alakult Vajda-Papír, amely mára három magyarországi és egy norvégiai gyártó telephellyel büszkélkedik, csoportszinten 650 munkavállalót foglalkoztat és a világ több mint 30 országába exportál. A piacvezető cégnek komoly kapacitásbővítési, fejlesztési tervei vannak. Kormányzati támogatással megkezdték Európa legmodernebb, a régió legnagyobb papíripari üzemének, a dunaföldvári gyárnak a bővítését és technológiai fejlesztését. Vajda Attila kiemelte: elkötelezetten fejlesztik zöldtudatos termékeiket, küzdenek ökológiai lábnyomuk csökkentéséért és sikeres vállalkozásként kötelességüknek érzik támogatni a tágabb társadalom érdekeit képviselő kezdeményezéseket. Ezért is részesülhettek tavaly a K&H családi vállalatok kiválósági díjjal járó elismerésben.

Következzen az Üzletem 12 kérdés – 12 válasz sorozatának 329. interjúja!

– Mit tart karrierje csúcsának?

– Inkább úgy fogalmaznék: nagyon büszke vagyok rá, hogy miután 2018-ban megnyitottuk az iparági csúcsként mindössze másfél év alatt elkészült, akkor és jelenleg is Európa egyik legmodernebb, a régió legnagyobb papíripari üzemét Dunaföldváron, 2020 őszén megkezdhettük a gyár bővítését és technológiai fejlesztését, újabb üzemegységet építünk. Vállalatunk életében nagyon fontosnak tartom, hogy stratégiailag meghatározók vagyunk. Szükség esetén a Vajda-Papír biztosítja, hogy alapvető higiéniai papírtermékekből és maszkokból se lehessen hiány Magyarországon. Éves higiéniai alappapír gyártásunk bőven meghaladja a belföldi igényeket, így akár Magyarország önellátását is biztosítani tudjuk ezekből a termékekből, még a hirtelen megnövekedett kereslet mellett is. 2021. év elején pedig kormányzati támogatással nagy teljesítményű maszkgyártó gépet állítottunk üzembe, így Magyarország újabb területen vált képessé az önellátásra.

– Milyen távra tervez?

– Hosszú távra tervezünk, rengeteget dolgozunk azon, hogy még hatékonyabbak és eredményesebbek legyünk, folyamatosan fejlesszünk, fejlődjünk. A 21 éves Vajda-Papír csoport ma már három magyarországi – Budapesten, Székesfehérvárott és Dunaföldváron – és egy norvégiai gyárral rendelkezik, több mint harminc országba exportál. A cég csoportszinten mintegy 650 munkavállalót foglalkoztat, a csoport árbevétele 2020-ban 10 százalékkal 52 milliárd forintra nőtt, idénre is hasonló terveink vannak. Terveink között szerepel még a jelentős export piacainkon történő kapacitásnövelő beruházás, valamint az egészségipari termékportfóliónk bővítése.

– Mi szerepel a szakmai bakancslistáján?

– Szeretnék még többet tenni ökológiai lábnyomunk további csökkentéséért. Igyekszünk lépésről lépésre haladni. Ez év végére 30 százalékra emeljük az újrahasznosított anyagok arányát minden jelenlegi műanyag termékcsomagolásunkban, ezzel csaknem 300 tonnával csökkentjük az új műanyag felhasználást, és emellett tovább növeljük a papír-csomagolásban megjelenő termékeink számát is. A GfK piackutató egyik friss felméréséből kiderül, hogy az európai fogyasztók több mint 73 százaléka szerint a műanyaghulladék az egyik legnagyobb globális környezeti kihívás, amelyre a fogyasztók elsősorban a gyártóktól várják a megoldásokat. Azokat pedig elsősorban a műanyag csomagolóanyagok újrahasznosításában kell keresni. A vállalat hazai, stratégiai csomagolóanyag beszállítójával folyamatosak a közös fejlesztések, amelyek a legkörnyezetkímélőbb és a 30 százaléknál magasabb újrahasznosított műanyagtartalmú megoldások mielőbbi bevezetését hivatottak elősegíteni. Legújabb fejlesztésünkkel pedig lebomló, komposztálható papírcsomagolásra cseréljük a hagyományos műanyag csomagolást és azt is elhatároztuk, hogy zöldstratégiánk jegyében az összes Ooops! márkájú és kereskedelmi sajátmárkás toalettpapír termékünk műanyag csomagolóanyagát újrahasznosított műanyagot is tartalmazó verzióra váltjuk le.

– Kitől tanulta eddig a legtöbbet?

– A termelés szempontjából kulcsfontosságú területen találtam meg azt a szakembert, akit ma már a vállalat sikere szempontjából kulcsfontosságú szereplőnek és egyben jobbkezemnek tartok, akivel számos dolgot tanultunk meg egymástól. Podlovics István úr 14 éve, műszaki igazgatóként csatlakozott a vállalatunkhoz és úgy érzem, már az első interjúnál nagyon gyorsan egymásra találtunk. Meggyőzött a tapasztalata, a megkérdőjelezhetetlen szakmai tudása, ami annak ellenére egyértelmű volt, hogy korábban a műanyag- és papírgyártás más területén dolgozott, ami még bővítette is a látókörét. István szakmaiságával, rátermettségével, agilitásával és problémamegoldó képességével nemcsak velem, hanem a munkatársakkal is rövid idő alatt elfogadtatta magát. Különösen szerencsés, hiszen amellett, hogy Podlovics István okleveles gépészmérnök, több másoddiplomával is rendelkezik, ezért konstrukciós oldalról is meg tudja közelíteni a technológiai kérdéseket. Sőt, nem csak a termelés hatékonyságára és a késztermék minőségére figyel, hanem előre tekintve, a hosszú távú zöld stratégiánk előtérbe helyezésével a műszaki üzemeltetés és a karbantartás kihívásaira is gondot fordít. Ezek a pozitív tulajdonságai nagy szerepet játszanak abban, hogy segítségével az üzemelést tekintve nagyon sok jó döntést tudtunk meghozni és a technológiák kiválasztásában is a legjobb megoldások mellett döntöttünk. Podlovics úr már az innováció kezdeti fázisában és a termékfejlesztésben is komoly szerephez jut. És épp olyan elkötelezettséggel és céltudatos szakmaisággal dolgozik a cég sikeréért, mint én.

– Mivel motiválja a kollégáit?

– A Vajda-Papír Kft. annak ellenére, hogy professzionális vállalkozás, rendkívül családias hangulatú, odafigyel arra is, hogy az ott dolgozó kollégák megbecsülve érezzék magukat. Cégünk a munkatársak részére a foglalkoztatás biztonságát, az elvárt teljesítményhez szükséges munkafeltételeket, versenyképes jövedelmet nyújt, széles karrierlehetőséget kínál beleértve a hatékony szervezeti keretet, valamint az emberi erőforrás fejlesztési és motivációs rendszert. Vállalatunk számára nagyon fontos a motivált munkavállaló, aki hosszú távra tervez, hiszen ez mindenki számára megnyugtató és előremutató. A mostani, dinamikusan növekvő időszakban is az a fő küldetésünk, hogy vállalatunk izgalmas kihívásokat és „biztos munkahelyet” jelentsen a munkavállalók számára. A Vajda-Papír Kft. a higiéniai papírtermékek piacának egyik legmeghatározóbb gyártója és szereplője, belföldön és export viszonylatban egyaránt dinamikusan fejlődő vállalat. Megbízható hátteret, versenyképes jövedelmet, anyagi biztonságot teremtünk alkalmazottaink számára.

– Melyik szakmában próbálná ki magát szívesen?

– Gyerekként egyetlen vágyam volt, hogy televízió- és rádióműszerész lehessek. Ebben az irányban tanultam tovább. Azonban a műszaki szakközépiskola befejezése előtt jött egy sorsfordító impulzus és egy külföldi cserediákprogram jelentősen megváltoztatta az érdeklődésemet.  A külkereskedelem, a szállítmányozás és a nemzetközi üzletek kezdtek el vonzani. Majd a piacozás lett a munkám, több terméket is árultunk. A külkereskedelmi főiskolán tanultam és tanulmányaim során a szállítmányozás vált a preferenciámmá, majd ebben a szakmában is dolgoztam hét éven keresztül. Harmadik állásként indult el a higiéniai papírtermékek gyártása, toalettpapír gyártással kezdtünk. Több területen kipróbáltam magam, azt gondolom, a Vajda-Papír megalapításakor megtaláltam magam, nem vágyom másra, csak arra, hogy folyamatosan fejlődjek a munkámban a kollégáimmal és együtt fejleszthessük a vállalatot.

– Hogyan építi üzleti kapcsolatait?

– Üzletmenetünk sajátossága, hogy egy olyan geográfiai diverzifikációt sikerült megteremtenünk, amely a fő piacunknak számító magyar és a stratégiai piacnak tekinthető környező országok mellett – Skandináviától a Szubszaharán és a Közel-, illetve Távol-Keleten át egészen Közép-Amerikáig – a világ legtávolabbi pontjait is felöleli. Ennek köszönhetően rengeteget utazom, sok üzleti eseményen veszek részt, hiszen az üzleti életben a kapcsolatok kiemelt jelentőségűek, így nagy hangsúlyt fektetek azok ápolására.

– Mire sajnálja az idejét?

– Az olyan tárgyalásokra, amelyeknél már az elején látszik, hogy nem professzionális partnerrel állunk szemben. Amire viszont soha nem sajnálom az időt, az családommal való értékes időtöltés, a fiaim terelgetése. A fiaim még egyetemre járnak, de a szünidőben, már gyerekkoruk óta rendszeresen járnak a vállalathoz dolgozni. Eleinte a legegyszerűbb munkákat végezték, de ma már az ő irányultságaiknak megfelelő területeken próbálnak tapasztalatokat szerezni. Messze van még az, amikor be tudnak lépni, de biztos vagyok abban, hogy ha eljön az idő, méltó módon folytatják majd azt a munkát, amit mi az édesanyjukkal elindítottunk.

– Mivel lehet felbosszantani?

– Azzal, ha valaki nem hajlandó tanulni a hibáiból és nem képes fejlődni.

– Milyen önkéntes munkát vállalna?

– Szívesen vállalnék önkéntes munkát Kozma Imre atya, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat alapító elnöke és a Betegápoló Irgalmasrend magyarországi vezetője mellett. Fantasztikus, amit Kozma atya felépített az elmúlt évtizedekben, ezért nagy megtiszteltetésnek tartom, hogy vállalatunk támogatja az általa vezetett szervezeteket. 2020-ban elindítottuk a „Ti mind hősök vagytok” kampányt, amelynek keretében vásárlóinkkal összefogva jelentős terméktámogatást nyújtottunk a Magyar Máltai Szeretetszolgálatnak és a Betegápoló Irgalmasrend intézményeinek. Az ilyen jótékonysági tevékenységeink miatt részesültünk a K&H családi vállalatok kiválósági díj elismerésben társadalmi felelősségvállalás kategóriában. Az Ooops! márka gyártója 2021 júniusában a Magyar Máltai Szeretetszolgálat esélyteremtő gyerekprogramjait támogatta, novemberben pedig több száz hátrányos helyzetű családot lát majd el országszerte egy évre való higiéniai papírtermékkel.

– Mire nem sajnálja a pénzt?

– Az innovációra és a jó munkaerőre. Mindig is a jövőbe, a fejlődésbe fektettünk a legtöbbet, így egyik legfontosabb befektetésünknek az utánpótlásképzést tartom. Hatalmas eredmény, hogy szakembereink segítségével húsz év szünet után idén szeptemberben újraindult a papírgyártás és -feldolgozás nappali szakképzése Magyarországon, ami az Innovációs és Technológiai Minisztérium, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara és a Vajda-Papír együttműködése révén valósult meg.

– Mi tudja a legjobban kikapcsolni?

– Nagyon szeretek utazni is belföldön és külföldön egyaránt, felfedezni új helyeket és gasztronómiai különlegességeket.

(Fotó: Vajda-Papír)

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024-04-13 13:10:00
Már nem az energia- vagy az alapanyagárak jelentik a fő nehézséget a hazai családi vállalatok számára. Az egyelőre még mérsékelten növekvő bevétel-várakozások mellett a magas infláció és a növekvő bérek kifizetése jelent egyre nagyobb kihívást – erről számoltak be a cégek a K&H családi vállalatok klub alkalmával.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Az egészségpénztári befizetések ugyan nem a legelsők a fontossági sorrendben, amire félre akarunk tenni, de előkelő helyre kúsztak fel az utóbbi években Magyarországon. Annak ellenére, hogy milyen kedvező – és a közhiedelemmel ellentétben elérhető – megoldásokat nyújtanak a magáncélú megtakarítások, a magyar társadalom iszonyatos összeget fizet ki zsebből a magánegészségügyben. Dr. Kravalik Gábor, az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetségének elnöke az ÖPOSZ legutóbbi közvélemény-kutatási eredményei nyomán vázolja honfitársaink hozzáállását a kérdéshez és egyértelmű választ ad rá, hogy hogyan járhatnánk jobban, ha tudatosabban tennénk félre. Fontos: akár havi párezer forintnak is van értelme, sőt!
A digitális technológiák kapcsán jelenleg két uniós rendelet is fontos: az egyik a digitális szolgáltatásokról, a másik a mesterséges intelligencia felhasználásának korlátozásáról szól. Sokáig azt hittük, az óriási tech vállalatok túl nagyra nőttek ahhoz, hogy meg lehessen regulázni a működésüket, Európában azonban – úgy tűnik – mégis sikerül rendeleti keretek közé szorítani, hogy mit tehet vagy épp' nem tehet meg a Facebook, a Snapchat, a TikTok és például a Google kereső. Dr. Baracsi Katalin internetjogász ebben az epizódban átfogó képed ad mind a digitális piacokat, mind pedig a mesterséges intelligencia felhasználását szabályozó uniós rendeletről.
2024. 03. 04., 13:25
epizód: 2024 / 5   |   hossz: 25:08
A home office elterjedésével és a munkához való viszonyunk változásával átalakult a hozzáállásunk az öltözködéshez, pedig a „business look” törvényei állandók, ahogy a kapcsolatépítésben betöltött szerepe is. Frank Patrícia stylist, stílus- és színtanácsadó szerint bár a formális öltözködés megőrizte a jelentőségét jó néhány – például pénzügyi és jogi – területen, a kreatívabb üzletágakban mostanra inkább egyfajta laza elegancia érvényesül. Ebben az esetben sem mindegy viszont, hogy milyen hatást váltunk ki a potenciális partnerünkből vagy munkáltatónkból a kritikusan fontos első hét másodpercben. Nagy üzletek és karrierek torpanhatnak meg, egyébként jól betartható, csak éppen nem túl közismert megjelenési szabályok figyelmen kívül hagyása miatt. Te ne kövesd el ugyanezt a hibát – Frank Patrícia itt segít!

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS