Szakál János: Mi nem csupán dobozolunk, izgalmas tevékenységként tekintünk a csomagolásra

Szakál János: Mi nem csupán dobozolunk, izgalmas tevékenységként tekintünk a csomagolásra
Szerdahelyi Csaba  |  2022. 11. 22., 10:19

A folyamatos tanulásban, fejlődésben, innovációban a szorgalommal, kitartással végzett munkában hiszek. Csak így lehet kiváló, minden körülmények között stabilan működő, erős filozófiával rendelkező vállalkozást létrehozni – mondta az Üzletemnek Szakál János, az Sz.Variáns Csomagolástechnikai Kft. tulajdonosa.

Szakál János számára fontos, hogy ne csak a saját pályája szerint haladjon a cége, hanem a munkatársai új dimenziókat, előre mutató megoldásokat is meglássanak. Számukra minden csomagolás új kihívást jelent. Mint mondja: „Mi nem csupán dobozolunk. Sokkal inkább izgalmas, alkotó tevékenységként tekintünk a csomagolásra”. A cégnél szisztematikusan építkeznek, általában a kiugrás-kontrolling alapjait alkalmazzák. Ha az is érdekli, hogy János miként építi üzleti kapcsolatait, a választ elolvashatja az Üzletem 12 kérdés – 12 válasz sorozatának 445. interjújában.

– Mit tart karrierje eddigi csúcsának?

Nem tudok ilyet meghatározni. Úgy vélem, egy-egy új kihívás, egy-egy új feladat, illetve ezek sikeres megoldása mindig magában hordozhatja a csúcsot: a cégalapítás, illetve a vállalkozás beindítása; a folyamatos modernizáció, új technológiák, szervezési rendszer bevezetése; külső elismerések, díjak. Olyan ez, mint hegymászóknak a csúcstámadás: mindig magasabb csúcs elérése a cél! Az „alaptábort” jócskán elhagytuk, s ez megerősíti azt a szándékot, hogy folytassuk utunkat a magasabb csúcsok, célok felé.

– Milyen távra tervez?

Cégvezetőként az 1-3-5 éves periódusokat szoktam figyelembe venni. Szisztematikus építkezők vagyunk, általában a kiugrás-kontrolling alapjait alkalmazzuk. Előre tervezetten – lehetőleg egymással párhuzamosan – fejlesztjük a technológiát és szervezzük az ehhez szükséges továbbképzéseket. Magánemberként pedig… még legalább 15 évig szeretnék aktív maradni a gazdasági életben – de megrögzött fatalistaként azt is elfogadom, ha ezt a tervet a sors felülírja.

– Mi szerepel a szakmai bakancslistáján?

Mindenekelőtt az, hogy eljussunk a szervezeti fejlettségnek arra a fokára, hogy a nemzetközi piacon való részvételt is olyan biztonsággal tudjuk kezelni, mint a magyarországit. Ennek azonban sok tényezője van. Több olyan termékkel kell megjelenni, amelyek nem csak szépek és megfizethetőek, de magukban hordozzák a különlegességet. Ezt itthon magas minőségben tudjuk képviselni. Emellett pedig szükség van olyan eszközökre, infrastruktúrára, vállalati kultúrára, amely képes az európai piac változásaira azonnal reagálni.

– Kitől tanulta eddig a legtöbbet?

Két nagyon kreatív, mobil, problémamegoldó vezető az, akiknek módszereiből, kitartásából, egy-egy kihíváshoz való hozzáállásából rengeteget merítettem. Az egyik Ingvar Kamprad, az IKEA alapító tulajdonosa, aki két alapelvet vallott: az egyik a takarékosság és innovativitás, a másik pedig az, hogy a feladat nem probléma, hanem egy újabb kihívás. A másik vezető idősebb Zwack Péter, akinek a gondolata a ’90-es évektől kezdve motivál: Egy dolgot tégy – de azt kiválóan!

– Mivel motiválja a kollégáit?

A kezdetektől fogva csapatban dolgozunk, folyamatosan fejlődve, bővülve. Már a kiválasztásnál két dologra figyelünk: egyrészt a szakmai hozzáértésre, a szakma szeretetére, illetve arra, hogy a csapat tagjai egymás számára kiegészítést és húzóerőt is jelentsenek. Mindig megpróbálom megerősíteni bennük, hogy amit csinálnak, azt ők csinálják a legjobban. Fontosnak tartom az önbizalom erősítését. Rugalmas, ugyanakkor következetes vagyok: az az alapelv, hogy a feladatot határidőre megoldjuk.

– Melyik szakmában próbálná ki magát szívesen?

Fiatal koromban építész szerettem volna lenni – s most úgy gondolom, hogy akkor csapnivaló építész lettem volna. A mai látásmódommal, tapasztalatommal, világra való érzékenységemmel már alkotó építész lehetnék. Egyébként pedig szívesen kipróbálnám a pék munkáját: ott is folyamatos figyelem szükséges; több elem, folyamat összehangolása, ami magas szintű érzékenységet feltételez.

– Hogyan építi üzleti kapcsolatait?

Tevékenységünkből adódóan a személyes jelenlétnek, a személyességnek van a legnagyobb szerepe. Igyekszem a mindennapos jelenlétemmel, feladataim maximális elvégzésével, termékeink minél magasabb, egyedibb színvonalával elérni, hogy a partnerek megtaláljanak – és megtaláljuk egymást.

– Mire sajnálja az idejét?

A felesleges mellébeszélésre, okoskodásra. Ezzel soha nem jutunk előrébb!

– Mivel lehet felbosszantani?

Végtelenül türelmes ember vagyok. Két dologgal lehet kihozni a sodromból – de azokkal nagyon! Egyrészt, ha valaki vállalt feladatát nem végzi el időre, illetve pontosan; másrészt pedig azzal, ha valaki csak azért beszél, hogy hallassa a hangját…

– Milyen önkéntes munkát vállalna?

Kórházban dolgoznék ápolóként. Nem annyira a fizikai értelemben vett gyógyítás kedvéért, hanem azért, hogy meg tudjam fogni a lábadozó beteg kezét; lélekben is tudjak segíteni a gyógyulásában; valami biztatót tudjak neki mondani ahhoz, hogy ő se adja fel, hanem belülről is segítse a gyógyulását.

– Mire nem sajnálja a pénzt?

Csodálatos családom van, számomra mindent megér, hogy őket minden tekintetben biztonságban tudhassam. Semmi nem lehet sok, ha a gyermekem tudásáról, fejlődéséről van szó, legyen az iskolai vagy sportbeli előmenetel vagy éppen kikapcsolódás.

– Mi tudja a legjobban kikapcsolni?

Manapság éppen egy számomra is új felfedezést tettem: hihetetlenül érdekesek a különböző podcastok, illetve yuotuberek; stílusukban, témájukban roppant sokszínűek – nagyon ki tudnak kapcsolni a hétköznapi „mókuskerékből”. A másik ilyen a hétvégi főzés: az újragondolt klasszikus ételek a kedvenceim: most épp az újragondolt ludaskása következik – csakis házi tarhonyával!

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  Rovathírek: HIPA

A globális értékláncok megroppanásához és teljes átszervezéséhez vezethet a vámok újabb korszakának beköszönte a világgazdaságban, azonban a beruházásösztönzésnek ebben az új helyzetben is bőven maradt mozgástere – írja friss bejegyzésében Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a nők és férfiak közötti bérszakadék irgalmatlan lassan változó folyamatoktól függ, érkeznek új szabályok, amelyek gyorsabb változásokat idéznek majd elő. Ezek bevezetése előtt a PwC Women in Work 2025 jelentése feltárta, mekkora egyenlőtlenségek állnak fenn – még mindig –, és ezek milyen hátrányt jelentenek a nők számára a munkaerőpiacon. Reguly Márta, a PwC Magyarország HR tanácsadási csapatának vezetője felvázolta, milyen lehetőségeket – és nem mellesleg céges kötelezettségeket – von maga után a hamarosan élesedő uniós direktíva, a Pay Transparency, amely az EU-ban hivatott rendezni ezt a régóta fennálló problémát.
Megérkeztek a hazai lízingszerződések tavalyi számai, amelyek összességében ugyan növekedést mutatnak, de tanulságos megnézni a részleteket, hiszen komoly eltérések jelentek meg az egyes szegmensek között, és ennek nyomós okai vannak. Kőszegi László, a Magyar Lízingszövetség főtitkára a BizniszPlusznak kifejtette, hogy szervezetük éves jelentéséből milyen következtetéseket érdemes levonni a magyar vállalkozások helyzetéről és lehetőségeiről, illetve magának a lízingpiacnak az alakulásáról.
A vállalatok és szervezetek mesterséges intelligencia használatát 2025. február 2-a óta új uniós rendelkezés szabályozza. Hogy mely AI-alkalmazások tartoznak az elfogadhatatlan vagy „csak” a kockázatos kategóriába, a technológia jelen állapotára vonatkoztatva eldőlt, viszont változhat is annak függvényében, hogy az EU nyílt tudományos csoportja szerint mennyi idő alatt és mekkorát fejlődik. Milyen esetekben és mekkora bírságokat kockáztatnak az AI-t alkalmazó cégek, ha megszegik a rendeletet? Hogyan és meddig tudnak felkészülni a szabályos használatra? Mit tehet a „magánember” AI-val kapcsolatos jogsérelem gyanúja esetén? A kérdésekre dr. Baracsi Katalin internetjogász válaszol.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS