A Magyar Formatervezési Tanács által alapított Design Management Díjra augusztus 1-jéig várják a pályázatokat. Az elismeréssel 2021-ben a Radnóti Színház munkáját díjazták. A designmenedzsment szemléletről Kováts Adéllal, a teátrum igazgatójával beszélgettünk.
A díjjal olyan szervezeteket ismernek el, amelyek stratégiájuk megalkotásában, operatív működésükben, termékeik, szolgáltatásaik kialakítása során a designmenedzsment eszközrendszerét alkalmazva folyamatos innovációra és kiemelkedő minőségre törekednek, szem előtt tartva a társadalmi felelősségvállalás és a fenntarthatóság szempontjait is. Kováts Adélt, az idei pályázat bíráló bizottságának tagját a kommunikációs stratégia fontosságáról is kérdeztük.
– Hogyan jelenik meg a színház stratégiájában, üzleti modelljében a design menedzsment szemlélet?
– Egy színház esetében a siker rendkívül sok összetevőn múlik. A szakmai munkán, a társadalmi szerepvállaláson, az érzékenyítésen túl szerepet játszik benne többek között az intézmény arculata és a kommunikáció minősége is – egyszóval: a mindennapi működésbe integrált designfókuszú szemlélet. A Radnóti életében a designmenedzsment nem innovatív termékeket és közvetlenül mérhető sikereket jelent, hanem egy több év alatt tudatosan megkonstruált, a design tekintetében az alapoktól felépített brandet, amely mára a felhasználói élmény elengedhetetlen részévé vált.
– Milyen területeken és miként érvényesül ez a gondolkodás?
– A kortárs szemléletű és friss, ugyanakkor időtálló intézmény-arculat megjelenik a színház homlokzatán, weboldalán, sőt, a színház életében kiemelkedő jelentőségű, a közönséggel való egész évados kapcsolattartást biztosító Radnóti Magazin vizuális világában és az egyéb szóróanyagokon is. Amellett, hogy gondosan ügyelünk a szakmai munka minőségére, az érzékenyítésre, az értékteremtésre, folyamatosan törekszünk a közvetlen és személyes kapcsolattartásra is a közönséggel.
– Hogyan lehet kulturális területen folyamatos innovációra törekedni?
– Szerintem párbeszédben kell lenni a korral. Ez egyben az élő színház feladata is, hogy amiben élünk, amiből látszódni akarunk és amiben a hangunkat akarjuk hallatni, azzal a társadalmi jelennel tudjunk kommunikálni. Fel kell ismerni, hogy ezekhez a törekvésekhez számos eszközt kell bevetnünk. 2016 nyarán radikális változtatás mellett döntöttünk: újra artikuláltuk, hogy mi ma a Radnóti Színház. Az újrapozicionálás célja egy nyitott, a társadalmi kérdésekre érzékenyen reflektáló színház megvalósítása és a fiatal közönség korábbinál hatékonyabb megszólítása volt. Ennek érdekében teljes arculatváltás történt, új weboldal született és ehhez megfelelő szakembert vettünk fel a kommunikáció, marketing és kreatív területre. A vizualitást a kommunikációs stratégiánk organikus részévé tettük, de ami fontos, hogy nagyon erősen és következetesen használtuk, használjuk a desing nyelvét. A designnal jobb kiállással és pozicionálással lehet közlekedni a kommunikációs csatornákon.
– Hogyan látja, milyen innovációs és designmenedzsment szempontok dominálnak a kulturális életben?
– A kulturális terület a legnagyobb „zajjal” jár. A folyamatos nyüzsgésben és túlkínálatban nehéz a figyelmet felkelteni, irányítani. Nem vagyok design szakember, de a legnehezebb feladatnak azt tartom, amikor egy megfelelő szintet, minőséget elérve abból meg kell újulni. Ezek apró vagy épp radikális változások lehetnek a brand mederben tartását szem előtt tartva. A korosztály, a piac, a trend és a saját adottságok, valamint a küldetés halmazainak metszését kell jól artikulálni a designban is. Mi azt követjük, mit akarunk magunkról kommunikálni, és ahhoz mi illik vizuálisan, amit a kortárs világ nagyon jelen idejűnek és sajátjának érez. Ehhez a fizikai és a digitális frontokon egyaránt innovatív lépések szükségesek.
– Mit jelentett a Radnóti Színháznak, hogy elnyerte a Design Menedzsment Díjat?
– Nagyon örültünk, hogy elnyertük a díjat, mert ez a több éves következetes munkánk értékelése. Szerintem a design tudatos szemlélet minőséget is közvetít, értéket, hogy milyen polcra is tesszük a termékünket, magunkat. E téren nekünk, magyaroknak sokat kell még fejlődjünk, hogy a közfelfogásban a szó jó értelmében hétköznapibbá váljon a design tudatosság. Ezért is van nagy jelentősége és szerepe ennek a díjnak.
A Kováts Adéllal készült videót IDE KATTINTVA nézheti meg.
(Fotók: BDW – Mohai Balázs)
Sikeresen megtartotta két Michelin-csillagos minősítését a tatai Platán és a budapesti Stand étterem, további nyolc vendéglátóhely pedig (köztük egy újonnan) egy Michelin-csillagot nyert el idén.
Az előadások több mint negyede a Paks II. atomerőmű-projekttel foglalkozott a Budapesten megrendezett Nukleáris Technikai Szimpóziumon.