A Magyar Formatervezési Tanács által alapított Design Management Díjra augusztus 1-jéig várják a pályázatokat. Az elismeréssel 2021-ben a Radnóti Színház munkáját díjazták. A designmenedzsment szemléletről Kováts Adéllal, a teátrum igazgatójával beszélgettünk.
A díjjal olyan szervezeteket ismernek el, amelyek stratégiájuk megalkotásában, operatív működésükben, termékeik, szolgáltatásaik kialakítása során a designmenedzsment eszközrendszerét alkalmazva folyamatos innovációra és kiemelkedő minőségre törekednek, szem előtt tartva a társadalmi felelősségvállalás és a fenntarthatóság szempontjait is. Kováts Adélt, az idei pályázat bíráló bizottságának tagját a kommunikációs stratégia fontosságáról is kérdeztük.
– Hogyan jelenik meg a színház stratégiájában, üzleti modelljében a design menedzsment szemlélet?
– Egy színház esetében a siker rendkívül sok összetevőn múlik. A szakmai munkán, a társadalmi szerepvállaláson, az érzékenyítésen túl szerepet játszik benne többek között az intézmény arculata és a kommunikáció minősége is – egyszóval: a mindennapi működésbe integrált designfókuszú szemlélet. A Radnóti életében a designmenedzsment nem innovatív termékeket és közvetlenül mérhető sikereket jelent, hanem egy több év alatt tudatosan megkonstruált, a design tekintetében az alapoktól felépített brandet, amely mára a felhasználói élmény elengedhetetlen részévé vált.
– Milyen területeken és miként érvényesül ez a gondolkodás?
– A kortárs szemléletű és friss, ugyanakkor időtálló intézmény-arculat megjelenik a színház homlokzatán, weboldalán, sőt, a színház életében kiemelkedő jelentőségű, a közönséggel való egész évados kapcsolattartást biztosító Radnóti Magazin vizuális világában és az egyéb szóróanyagokon is. Amellett, hogy gondosan ügyelünk a szakmai munka minőségére, az érzékenyítésre, az értékteremtésre, folyamatosan törekszünk a közvetlen és személyes kapcsolattartásra is a közönséggel.
– Hogyan lehet kulturális területen folyamatos innovációra törekedni?
– Szerintem párbeszédben kell lenni a korral. Ez egyben az élő színház feladata is, hogy amiben élünk, amiből látszódni akarunk és amiben a hangunkat akarjuk hallatni, azzal a társadalmi jelennel tudjunk kommunikálni. Fel kell ismerni, hogy ezekhez a törekvésekhez számos eszközt kell bevetnünk. 2016 nyarán radikális változtatás mellett döntöttünk: újra artikuláltuk, hogy mi ma a Radnóti Színház. Az újrapozicionálás célja egy nyitott, a társadalmi kérdésekre érzékenyen reflektáló színház megvalósítása és a fiatal közönség korábbinál hatékonyabb megszólítása volt. Ennek érdekében teljes arculatváltás történt, új weboldal született és ehhez megfelelő szakembert vettünk fel a kommunikáció, marketing és kreatív területre. A vizualitást a kommunikációs stratégiánk organikus részévé tettük, de ami fontos, hogy nagyon erősen és következetesen használtuk, használjuk a desing nyelvét. A designnal jobb kiállással és pozicionálással lehet közlekedni a kommunikációs csatornákon.
– Hogyan látja, milyen innovációs és designmenedzsment szempontok dominálnak a kulturális életben?
– A kulturális terület a legnagyobb „zajjal” jár. A folyamatos nyüzsgésben és túlkínálatban nehéz a figyelmet felkelteni, irányítani. Nem vagyok design szakember, de a legnehezebb feladatnak azt tartom, amikor egy megfelelő szintet, minőséget elérve abból meg kell újulni. Ezek apró vagy épp radikális változások lehetnek a brand mederben tartását szem előtt tartva. A korosztály, a piac, a trend és a saját adottságok, valamint a küldetés halmazainak metszését kell jól artikulálni a designban is. Mi azt követjük, mit akarunk magunkról kommunikálni, és ahhoz mi illik vizuálisan, amit a kortárs világ nagyon jelen idejűnek és sajátjának érez. Ehhez a fizikai és a digitális frontokon egyaránt innovatív lépések szükségesek.
– Mit jelentett a Radnóti Színháznak, hogy elnyerte a Design Menedzsment Díjat?
– Nagyon örültünk, hogy elnyertük a díjat, mert ez a több éves következetes munkánk értékelése. Szerintem a design tudatos szemlélet minőséget is közvetít, értéket, hogy milyen polcra is tesszük a termékünket, magunkat. E téren nekünk, magyaroknak sokat kell még fejlődjünk, hogy a közfelfogásban a szó jó értelmében hétköznapibbá váljon a design tudatosság. Ezért is van nagy jelentősége és szerepe ennek a díjnak.
A Kováts Adéllal készült videót IDE KATTINTVA nézheti meg.
(Fotók: BDW – Mohai Balázs)
Maga a bor nem nosztalgiázik, hiszen semmi köze az idehaza anno vagy akár most literes kiszerelésben kapható asztali borokhoz.
Fontos, hogy az atomenergia semmilyen módon ne váljon áldozatává az ukrajnai háború miatt kialakult politikai válságnak és vitáknak, e nélkül ugyanis lehetetlen lenne az energiaellátási krízis megoldása – szögezte le Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter New Yorkban.