Király Gertrúd: Mi lehet egy csapat vagy cég sikertelensége mögött?

2019. 09. 03., 08:45

Egy megfelelően ösztönző mentalitású vezető rendelkezik azzal a képességgel, hogy szinte azonnal – de legalább rövid idő alatt – nyerő csapatot hozzon létre – írja blogbejegyzésében Király Gertrúd Marshall Goldsmith Certified Executive Coach.

Kinek a felelőssége, amikor a teljesítmény elmarad? A hal általában a fejétől bűzlik! – kezdi blogbejegyzését Király Gertrúd Executive Coach.

Amennyiben a vezetők jó csapatot állítanak össze, azaz megfelelő emberek kerülnek a megfelelő pozícióba, ÉS vezetőként is megfelelően állnak bele a szerepbe, kevés dolog tarthatja vissza a csapatot a sikertől.

Kitűnő példa erre a sport. 

Mi az egyik lényeges különbség a konzekvensen nyerő és a vesztes csapatok között? A vesztes mérkőzések után az edző vagy a csapatkapitány – tisztelet a kivételnek – elkezdi hibáztatni a játékosokat, azok pedig egymást. Elkezdődik a civakodás. A csapat előbb-utóbb elkezd darabokra esni. Senki – beleértve az edzőt is --, sem hiszi el, hogy még nyerhetnének.

Láttunk vagy hallottunk már olyat is, hogy egy edző egy addig sikeres csapatot elindít a lejtőn, míg annak a csapatnak a korábbi edzője, egy másik csapatot, amelyik addig nem szuperált, a csúcsra.

Egy megfelelően ösztönző mentalitású vezető rendelkezik azzal a képességgel, hogy szinte azonnal – de legalább rövid idő alatt – nyerő csapatot hozzon létre. Az a csapat, amelyik ugyan korábban a nyerő kategóriát erősítette, de aztán egy vesztes mentalitású vezetőt kap, még mindig lehet a dobogón, de előbb-utóbb már „csak” a második helyen. Miért? Mert a korábbi edző felépített egy nagyszerű csapatot, amelyik még tudja, hogyan kell nyerni.

Amikor egy csapat, vagy egy szervezet bármilyen körülmények között nem sikeres, annak oka, hogy a vezetőnek nem sikerül minimum az alábbi 5 dolgot megcsinálni:

Célokat kitűzni és elérni

Ez a vezető elsőszámú felelőssége. Legyen szó értékesítési, növekedési, a profitabilitáshoz , stb. köthető célokról, egy vezető azért van, hogy rajta keresztül a csapat elérje azokat a célokat, amelyekért felelős. Tehát egy vezetőnek elég sok területen rajta kell tartani a szemét, beleértve az embereket, a termékeket, a szolgáltatásokat, a termelékenységet, a pénzügyeket és a piaci versenyt. Természetesen az összes kalap nem az ő fején kell, hogy legyen, de ezeknek a területeknek a sikere kapcsolódik az ő személyéhez. Múlik azon, hogy milyen embereket választ ezeknek a területeknek az élére, hogyan működik együtt velük, hogyan inspirálja és támogatja őket.

Problémát megoldani és döntéseket hozni

Bármilyen célról is legyen szó, nagy valószínűséggel szembe fognak jönni különböző akadályok és problémák, amelyeket meg kell oldani, olykor kemény döntések árán, hogy aztán A CÉL teljesüljön. Ezekben a helyzetekben, elengedhetetlen a csapatra való támaszkodás. Amikor a vezető egy „elefántcsonttoronyba zárva” éli meg a szerepét, magányosan, akkor szintén nem valósul meg a csapatra való támaszkodás. Lényeges szempont, hogy csapat nélkül nincs vezetés!

Priorizálni és fókuszban maradni

A vezető egyik legértékesebb „tulajdona” az idő, amiből sosincs elég. A célok és a feladatok priorizálása elengedhetetlen a győzelemhez. Amikor 5 fő prioritásról beszélünk, akkor egy sincs igazán. A kulcs, a szükséges erőforrások csatarendbe állítása a megfelelő helyen és időben, a lehető legjobb hatás elérése érdekében. Ha nincs fókusz, szétesés van.

Hinni és másokat inspirálni

Ha a vezető nem hisz a küldetésben, akkor a csapat sem fog. A vezetőnek teljes mértékben képviselni kell a küldetést és mögé állni, és a vízióval együtt következetesen kommunikálni, hogy a csapat is megértse, higgyen benne és kövesse az irányt. Ha ez nem így van, és a csapat nem hisz a küldetésben vagy/és a célokban, az vagy azért van, mert magának a vezetőnek sincs bizalma a tervet illetően, vagy nem elég világosan magyarázta el azokat.

Véghezvinni, és eredményeket elérni

Nagyon sok könyv szól róla, hogy milyen különböző jellemzői lehetnek egy kiváló vezetőnek. Ám a legeslegvégén, a nagyság, a hatékonyságban vagy a hatástalanságban fog megmutatkozni, azaz, hogy a küldetés és a célok teljesültek-e. Más mérce nem nagyon lesz.

Összességében tehát elmondhatjuk, hogy jó vezetők mellett, nincs rossz csapat.

Király Gertrúd

executive coach, tréner és gazdasági mediátor

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:

Még több friss hír

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a neobankok és a nemzetközi trendek azt erősítik, hogy a mikro-, kis- és középvállalkozások vezetői ne pénzügyi operatív teendőkbe öljék a drága idejüket ahelyett, amihez igazán értenek, az ehhez szükség digitális megoldások hazánkban még nem vagy csak ritkán hozzáférhetőek. Lemák Gábor, a FinTechShow-t szervező FinTech Group társalapítója ezért tartja fontosnak, hogy a rendezvényükön megvizsgálhatják: ki, hogyan és mit tehet azért, hogy a mikrovállalkozások és kkv-k pénzügyei sokkal egyszerűbben intézhetőek legyenek. Rá is mutatott néhány olyan digitális gyakorlatra, ami kellően jövőbe mutató ahhoz, hogy a hazai vállalkozások is alkalmazzák végre.
A vendéglátóipari vezetők részéről a feladatok delegálásának hiánya az egyik legsúlyosabb probléma, ami miatt nehezen áll talpra az ágazat a COVID utáni években. Továbbra is érezteti hatását, hogy a pandémia szétverte a jól kialakult szakmai közösségeket, a vendéglátósok már nem vagy alig járnak össze eszmecserére és a tudás átadására, amiből pedig kölcsönösen, mindenki profitálhatna. Persze erre a helyzetre is van megoldás: hozzá kell látni a céges mikroközösségek, aztán a nagyobb együttműködések felépítéséhez – osztotta meg a BizniszPlusz csatornával Gréczi Szilárd, a Skill Trade operatív és projektmenedzsere.
A legtöbb munkavállaló nem díjazná, ha a home office határait szűkebbre szabná a munkahelyük, de a felük csak emiatt azért nem mondana fel – legalábbis rögtön. A cégek nem kapkodnak a keretek módosításával, amit valószínűleg jól tesznek, pedig az alkalmazottakat aligha érné váratlanul. Milyen arányban morzsolódnának le a dolgozók a távmunka elvételével? Milyen előnyeit és hátrányait érzik a pandémiából örökölt gyakorlatnak napjainkban? A Profession.hu felmérte, Dencső Blanka piackutatási és üzletfejlesztési szakértő pedig összefoglalta, mire érdemes számítani home office fronton a közeljövőben.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS