Az őszinteség működik a kollégákkal, és működik az ügyfelekkel is – mondja az Üzletemnek Endersz Frigyes. A Flip vezetője szerint a Magyar Telekom második márkájaként olyan bizalmat kapott a csapata, amely nagyon ritka a nagyvállalati környezetben.
Endersz Frigyes tisztában van vele, hogy a Flip nem one-man show, hanem közös munka a profi és elkötelezett csapatával. A csapatmunka szeretete „civilként” is elkíséri, családjában mindenki zenél, ő is tagja egy blues bandának, ott pedig nagyon kell figyelni a többiekre. Ahogy nagyon kell figyelni az ügyfelekre, és az sem mindegy, hogy mit főz otthon a barátainak. További kulisszatitkok az Üzletem 12 kérdés – 12 válasz sorozatának 91. interjújában.
– Mit tart karrierje eddigi csúcsának?
– Szerencsés vagyok, mert pályafutásom során mindig megvolt a lehetőségem arra, hogy valamit alkothassak. Valamit, amire büszke lehettem. Minden korszakban, akár tanácsadóként, akár a T-Systems, majd a Magyar Telekom stratégiai igazgatójaként voltak emlékezetes pillanatok, feladatok, eredmények. Mégis, ami kiemelkedik mind közül, az a Magyar Telekom második márkájának, a Flipnek az elindítása volt. Olyan szintű bizalmat és felhatalmazást kaptunk, ami nagyon ritka a nagyvállalati környezetben, és ezzel tudtunk, tudunk is élni. Létrehoztunk, és azóta is sikeresen működtetünk egy telekommunikációs márkát egy olyan piacon, ahol jól ismert és sikeres versenytársak mellett kell megmutatni, hogy van hely még egy márkának. Egy olyan márkának, ami másképp képzeli el az ügyfél és a szolgáltató kapcsolatát. A Flippel sikerült egy teljesen új színt behozni a telekommunikációs piacra, úgy, hogy a piac szigorú bíró: a visszajelzés azonnali, akár jól, akár rosszul végezzük a feladatunkat. Tényleg alkotómunkát végeztünk, önálló operációt építettünk fel a nulláról, és az eltelt időszakban folyamatosan fejlesztettük mindezt annak érdekében, hogy az ügyfelek úgy érezzék, jól döntöttek, amikor a Flipet választották. Az önálló operáció lehetőséget adott számomra, hogy közvetlen rálátással és ráhatással vezessem a funkciók széles skáláját a stratégiától, a marketingkommunikáción és folyamatmenedzsmenten át egészen az értékesítésig, vagy a műszaki szakértői feladatokig. Mindez persze nem egy one-man show, a siker alapját a Flip profi, elkötelezett és lelkes csapata jelenti, amiben mindenkinek, így nekem is megvan a szerepem. Az egészben a legjobb, hogy ezt a sikert napi szinten lehet megélni: rendszeresen járok a kollégákkal szolgáltatást létesíteni, illetve rendszeresen hívok fel ügyfeleket, és az ekkor hallott sok pozitív visszajelzés mutatja, hogy jó irányba tartunk.
– Milyen távra tervez?
– Talán azért, mert stratégiai vezető is voltam, most pedig operatív üzleti pozíciót töltök be, szeretem az időtávokat kombinálni: van egy világos elképzelésem, hogy hol látom a Flipet hosszabb távon, és arra figyelek, hogy tudjam, hogy mi ehhez a következő lépés. Egyébként személyesen abban hiszek, hogy a legfontosabb képesség a változás/változtatás képessége, hiszen bármikor átalakulhatnak a körülmények, mert a körülmények már csak ilyenek, a kérdés az, hogy az ember meglátja-e a változásban a lehetőséget. Én abban hiszek, hogy lehetőség mindig van, legfeljebb valami miatt nem vesszük észre.
– Mi szerepel a szakmai bakancslistáján?
– Nem vezetek ilyet, fontosabbnak tartom az adódó lehetőségek megragadását.
– Kitől tanulta eddig a legtöbbet?
– Az élettől. Nem tudok kiemelni egy személyt, a pályafutásom során rengeteg embertől tanultam: volt, akitől azt, hogy mit csináljak, volt, akitől azt, hogy mit ne.
– A szakterületén hol lát nagyobb fejlődési lehetőséget: Magyarországon vagy külföldön?
– Huzamosabb ideig nem dolgoztam eddig külföldön, úgy gondolom, hogy az sokat tud adni, nem is feltétlenül csak szakmailag, hanem általában véve abban, hogy miként közelítünk meg egy kérdést, hogy működünk együtt. Egyszerűen új perspektívák nyílnak meg. Ugyanakkor a lehetőség bármikor és bárhonnan jöhet – éppen ez a szép benne.
– Melyik szakmában próbálná ki magát szívesen?
– Gyakran hívunk meg barátokat otthon, és ilyenkor én is komoly szerepet vállalok a főzés-sütésben. Igyekszem a részletekre is figyelni, hogy minden rendben legyen – a párom szerint talán már túlságosan is. De valójában ez azért van, mert nagyon élvezem, és kifejezetten jó érzéssel tölt el, amikor a barátok arcán látom, hogy jól érzik magukat, finom ételek mellett jót beszélgetnek. Szóval a vendéglátásban szívesen kipróbálnám magamat.
– Milyen módszerekkel fejleszti üzleti kapcsolatait?
– Nyitottsággal, őszinteséggel. Szerintem a bizalom az, amire építeni lehet. Közhelynek tűnik, de sokszor számomra meglepő, hogy mennyire nem vagyunk ehhez hozzászokva: egy-egy egyenes, karakán mondat nagyon meg tud lepni embereket. Nem a durvaságával vagy a keménységével, hanem azzal, hogy ott van a fejekben, de valamiért nem mondjuk ki. Az őszinteség működik a kollégákkal, és működik az ügyfelekkel is. Hihetetlen, milyen pozitívan reagált például egy ügyfél, akinél volt egy probléma, amin felháborodott, panasszal élt, amit követően felhívtam. Elmondtam, hogy mi az, ami nem a mi hibánk volt, és elnézést kértem azért, amit mi rontottunk el. Végül úgy váltunk el, hogy elmondta, nagyon pozitívan csalódott, és részéről az ügy le van zárva.
– Mire sajnálja az idejét?
– Értelmetlen, de kötelező feladatok elvégzésére.
– Mire nem sajnálja a pénzt?
– A minőségre, legyen szó hobbiról vagy munkáról.
– Mivel lehet felbosszantani?
– Inkorrektséggel és erőfitogtatással.
– Milyen területen vállalna önkéntes munkát?
– Az oktatásban.
– Mi tudja legjobban kikapcsolni?
– A zenélés egész kisgyerek korom óta fontos része az életemnek, játszom egy blues zenekarban, ráadásul a családban mindenki zenél, és az így szerzett közös élmény nagyon jól kikapcsol. A másik pedig a főzés, ami annyiban mindenképpen hasonlít a munkámra, hogy a zsűri szigorú, és a visszajelzés azonnali.
Sikeresen megtartotta két Michelin-csillagos minősítését a tatai Platán és a budapesti Stand étterem, további nyolc vendéglátóhely pedig (köztük egy újonnan) egy Michelin-csillagot nyert el idén.
A tartály legösszetettebb formájú csonkzónái elkészültek; a csonkgyűrűk és a további fő elemek egyenként elvégzett minőségügyi átvétele után azok további megmunkálására és a tartály összeállítására az AEM-Technologies volgodonszki gyárában kerül sor.