Egy év alatt akár egy hónapnyi munkát is megspórolhat nekünk az AI – És mi lesz pár hónap múlva?

Egy év alatt akár egy hónapnyi munkát is megspórolhat nekünk az AI – És mi lesz pár hónap múlva?
2023. 09. 19., 18:19

A Lounge Group vendégeként vett részt a 2023-as Marketing Summiton dr. Tilesch György, a Szilícium-völgyben dolgozó mesterséges intelligencia-szakértő és tanácsadó, aki a PHI Institute alapító elnökeként nagyvállalatok és kormányzatok AI stratégiájával és annak bevezetésével foglalkozik a világ összes kontinensén. A budapesti Várkertbazárban rendezett eseményen többek között megtudtuk tőle, mi történik globálisan az AI térnyerésével, mennyire változtatja meg az életünket, a mindennapjainkat, és nem utolsó sorban a marketingszakmát, munkafolyamatokat.

Kíváncsi, barátságos, alapvetően társaságkedvelő lény, ugyanakkor bizonyos helyzetekben harapós az AI-témára – derült ki nagyjából egy perc alatt dr. Tilesch Györgyről a Marketing Summiton, ahol Juhász Bálint, az L20 podcast műsorvezetője arról kérdezte, milyennek írná le magát egy lobogó tábortűz melletti baráti összejövetelen. Gondolhatnánk, hogy ilyenkor is a mesterséges intelligencia a fő téma, és nem is nagyon lövünk mellé, ám a szakember elárulta: noha általában ő maga is szeret szakmázni, a születésnapján kikötötte, hogy aki erről meri kérdezni, azt a bokszedzője „látja el”.

A nemzetközileg elismert szakértő és tanácsadó nagyjából nyolc-tíz éves korában kezdett el a téma iránt érdeklődni, amelynek később leginkább a filozófiai-tudományos aspektusai ragadták magával.  Elmondása szerint a jelenlegi AI-technológiában nincs benne az öntudatra ébredés veszélye, ezáltal nem is ennek kellene a legforróbb témának lennie. Sokkal fontosabb kérdéskör a mesterséges intelligencia új, generatív hullámának – amelynek egyik „fecskéje” a ChatGPT – hatása a mindennapi munkánkra. Kaptunk a kezünkbe egy általános felhasználású technológiát, amely szerinte hasonlóan értelmezhető, mint az elektromosság.

„Azt kell megértenünk, hogy azon a küszöbön vagyunk jelen pillanatban, amikor az AI az egyes munkakörök és a produktivitás hasznossági szintjét, a hatékonyság növelését már nagyon magasan megugrotta, a következő dolog pedig az lesz, hogy egyre autonómabbá, egyre inkább érdemessé válik arra, hogy ténylegesen mesterséges intelligenciának lehessen hívni, és ez ne csak egy marketing jelszó legyen. Mert még mindig nagyon sokan vitatkoznak szakmán belül arról, hogy ez valóban intelligencia-e vagy sem” – fejtette ki dr. Tilesch, hozzátéve azt, hogy akik jól csinálják a tudatos experimentációt (például a nemzetközi nagy vállalatok marketingosztályai) jelenleg megpróbálnak négy-öt olyan használati módra rávilágítani, amely számukra a legértékesebb lehet, és azt skálázzák fel a cégen belül. Véleménye szerint nem szabad a kísérleti fázisban rekedni, a mesterséges intelligenciát előnyként kell használni, amolyan segéd-, nem pedig robotpilótaként, amelynek köszönhetően a munkaköri szerepek átalakulnak, mindenkinek lesz lényegében egy majdnem mindentudó asszisztense, ami különösen a marketing és kreatív környezetben képes lesz átvenni a munkafolyamatok szignifikáns részét, de az emberi kontroll, kezdeményezés nem tűnik el.

„Sokkal jobban járunk, ha úgy gondolkodunk magunkról, mint egy gép menedzsere, mert az is a feladatunk lesz, hogy a feladatok pontos kiadása mellett a hibáit kijavítsuk vagy észrevegyük, amikor téved. Magyarán nem mi vagyunk a tartalomgyártók, nem időben fogják mérni a munkánkat, hogy hány órát töltünk el adott esetben a molyolással valamilyen tartalom előállításakor. Az időfaktor jelentős mértékben csökkeni fog, a mi feladatunk pedig a jó menedzselés lesz.”

A szakember úgy tartja, manapság a cégek korántsem használják ki a mesterséges intelligenciában rejlő lehetőségeket annyira, amennyire lehetne, mindig van pár hónapos, éves csúszás. Ez most borzasztóan felgyorsult, mert a belépési korlátok nagyon alacsonyak lettek.  Különösen marketing területen és különösen a generatív AI és a marketing kölcsönhatásánál. Ugyanakkor ami jó hír, a marketingesek megint főszerepet kaptak, mert egészen tavalyig az AI-projekteket főként techprojektként aposztrofálták. A generatív AI megjelenésével viszont a marketingesek kerültek kezdeményező szerepbe, ők ostromolják a vezetőséget és az IT-t, miket valósítanának meg az egyes felhasználási területeken keresztül. Sőt, kijelenthető az is, hogy az AI világában a marketing és a sales egybeépült, immár a vezetőség és a sales részéről is a marketingesek feladata lett az eladás digitális és most már AI-asszisztált serkentése. A mesterséges intelligencia megfelelő használatával tudják mit és hogyan kell eladni, majd el is adják azt. Fontos megemlíteni, hogy a fogyasztói szokások is átalakulóban vannak. Elmondása szerint a legtöbb céget általában nagyon erősen foglalkoztató Z-generáció attitűdje kettős: szeretettel fogadják az AI-szolgáltatásokat, például nem akarnak banki ügyintézővel kommunikálni, azt várják, hogy minden ügyüket valamiféle AI-asszisztens intézze el, ugyanakkor nagyon bizalmatlanok, nagyon erősen büntetnek, ha azt érzik, hogy az AI-felhasználás kihasználja, sérülékennyé teszi őket.  

„Óvatosságra, körültekintésre, bölcsességre nagyon nagy szükségünk lesz” – felelte a Kaliforniában élő szakértő arra a kérdésre, van-e okunk a félelemre.  Úgy tartja, a mesterséges intelligencia elindíthat olyan társadalmi változásokat, amelyeket lehet, hogy nagyon későn fogunk észrevenni, ha rossz irányúak. Mindez persze csak akkor következhet be, ha a vállalati és politikai vezetésben nincs meg az akarat, hogy például a munkaerőpiacot kordában tartsa, megvédje attól a transzformációtól, amit az AI képes behozni.

„Társadalmi és vállalati szinten annak az experimentálása történik, és azokkal a dilemmákkal néz szembe minden menedzsment, akikkel dolgozunk a világban, hogy ha behozunk egy generatív AI toolt, ami csak arra koncentrál, hogy a marketing funkciót miként tudja segíteni, nagyjából harmincöt-ötven százalékos növekedést tud eredményezni. Egy általam hitelesnek tekintett kutatás szerint egy átlag marketingesnek egy hónapnyi munkát csinál meg egy év alatt. Ez pár hónap múlva lesz” árulta el, nyitva hagyva a kérdést számunkra: a mesterséges intelligencia által több munkát tudunk majd elvégezni, esetleg alaposabban, nem őrület üzemmódban tudjuk ezt megtenni, vagy éppen megfontoltabbá, kreatívabbá, boldogabbá válnak általa a munkavállalók? Erre a kérdéskörre csak később fogjuk tudni megadni a választ, az viszont biztos, hogy mindenki megújulást vár tőle. Ahogyan az is, hogy a közeljövőben még szigorúbb szabályozás alá kerülhet.

Akit bővebben érdekel a téma, hallgassa meg a Lounge Group és a Marketing Summit közös podcastjének Tilesch Györggyel készült epizódját

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025-05-22 21:05:00
A magyar lakásépítések GDP-hez való hozzájárulása elmarad az európai átlagtól, vagyis egy élénkebb újlakás-piac a jelenleginél sokkal erősebben tudná támogatni a gazdaság növekedését is. Csehországban például a gazdaság sokkal erősebb húzóereje a lakásépítés, mint nálunk. Az OTP Ingatlanpont értékelése szerint az idei első negyedéves adatok óvatos optimizmusra adnak okot, illetve láthatóan a kormányzati eszköztárban is nagyobb hangsúlyt kap, hogy élénkítse a kínálatot és ezen keresztül is pörgesse a gazdaságot.
2025-05-22 20:05:00
A cégek többsége aggódik a növekedéshez szükséges energia beszerzése miatt, miközben az ingadozó árak már most is a nyereségességük kárára mennek – derül ki az EY friss, 2400 közép- és nagyvállalati döntéshozó részvételével, nyolc országban: Ausztráliában, az Egyesült Államokban, az Egyesült Királyságban, Írországban, Kanadában, Malajziában, Németországban és Svédországban készült nemzetközi kutatásából.
2025-05-22 12:35:00
Május és június folyamán több mint 28 milliárd forint agrártámogatást fizet ki a Magyar Államkincstár az erdőgazdálkodóknak. Az erdőtelepítésekhez, azok fenntartásához kapcsolódó, korábban benyújtott pályázatok kifizetése ütemezetten zajlik – tájékoztatott az Agrárminisztérium.

  Rovathírek: HIPA

Heteken belül elindul a BYD európai üzleti és kutatás-fejlesztési központja Budapesten, és a kínai társaság már az idén több száz magasan képzett munkatárs felvételét tervezi – mondta Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Már minden tízedik magyar dolgozott külföldön, főleg Németországban, az Egyesült Királyságban, Ausztriában vagy Franciaországban, és a legfőbb motiváció a pénzkereseti lehetőség, de közben sokakat vonz a nyelvi, kulturális tapasztalat és a szakmai fejlődés is – mondta el a Profession.hu felmérésének eredményei alapján Dencső Blanka. Az állásportál piackutatási és üzletfejlesztési szakértője ebben az epizódban bemutatja, milyen érdekes trendek alakultak ki a magyarok külföldi munkavállalási kedve kapcsán, illetve mennyien és hogyan küzdöttek meg a honvággyal és a nyelvi nehézségekkel, vagy milyen módon kamatoztatják itthon a külföldön szerzett tapasztalatokat.
2025. 05. 04., 10:25
epizód: 2025 / 9   |   hossz: 29:18
A cégvezetői és értékesítői tréningeken, illetve mentorprogramokon túl azt az összetett feladatot is vállalni kell, hogy fejlesszük, ne csak a gazdasági szereplők, hanem az egész társadalom fizikai és mentális egészségét – vallja Turcsán Emese, az Einstein Akadémia (érdekes módon kriminálpedagógiára szakosodott szociálpedagógus) alapítója és vezetője. Beszélgetésünk apropóját az akadémia mellett életre hívott Einstein Alapítvány, illetve a kibontakozóban lévő Kék Zóna Projekt adta. Előbbi fiatal tehetségek felkarolására és díjazására jött létre, míg utóbbi hazánkban akarja kialakítani a hosszú, kiegyensúlyozott életet élő emberek közösségét – egészen átfogó kutatásokkal és gyakorlatokkal.
2025. 04. 21., 20:15
epizód: 2025 / 8   |   hossz: 27:33
Bár a dolgozók nem kizárólag a bér miatt állnak tovább a munkahelyükről, kár lenne tagadni, hogy a nem versenyképes fizetés a legfőbb oka annak, ha új állás után néznek. Sinka Judit, a Jobtain Munkaerő-kölcsönző HR vezetője ebben az epizódban elárulja, hogy a felméréseik szerint hazánkban mennyivel nő a bérigény, és hogy van-e realitása a fizetések emelkedésének a 2025-re várható gazdasági körülmények, illetve a várható infláció mellett. A szakértő arra is választ ad, hogy a magasabb béren kívül még milyen módszerekkel lehet megtartani a tehetséges dolgozókat.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS

Ajánlásokat fogalmazott meg a Fenntartható Atomenergiáért Tanácsadó Testület a hazai áramellátás biztonságának megőrzése érdekében – jelentette be Lantos Csaba energiaügyi miniszter a tárca május 19-i sajtótájékoztatóján.