„Digitális fáradtsággal küzdünk, és ez már a fiatal korosztályban is megjelenik”

2022. 12. 20., 18:43

Milyen ismeretekkel rendelkeznek a fogyasztók a metaverzumról? Milyen lehetőségek rejlenek a reklámalapú videó streamingben? Növekszik az érdeklődés az 5G iránt? Hogyan viszonyulunk a fenntarthatóság kérdéséhez, hajlandóak vagyunk többletkiadást is vállalni érte? Ki milyen okoseszközöket részesít előnyben? A Deloitte Digitális Fogyasztói Trendek felmérése ezekre a kérdésekre kereste a válaszokat.

A Deloitte több mint egy évtizede méri a digitális termékekkel és szolgáltatásokkal kapcsolatos fogyasztói preferenciákat, nyomon követve a fogyasztói magatartást az okoseszközök történetében - az okostelefonok korai térnyerésétől kezdve a hordozható hangszórók elterjedésén át egészen az 5G bevezetéséig. Az idei évben több mint 1000 magyar és világszerte mintegy 36 ezer fogyasztó megkérdezésével készült a felmérés, melynek eredményei egyértelművé teszik, hogy igazán nagy technikai újítások nélkül is folyamatosan változnak a digitális fogyasztók felhasználási szokásai és igényei.

Metaverzum

Újdonság, hogy egyre nagyobb mértékben terjed a metaverzum fogalma: már a megkérdezettek 65 százaléka hallott róla, ugyanakkor még kevesen – 35 százalék – rendelkeznek mélyebb ismerettel.

Videó streaming

Nemcsak az előfizetők, hanem az egy főre jutó szolgáltatások száma is jelentős, és ennek további emelkedése várható a következő években. A magyar fogyasztók 52 százaléka rendelkezik már valamilyen videó streaming előfizetéssel, egy átlagos fogyasztó pedig párhuzamosan két szolgáltatást vesz igénybe. A reklámalapú videó streaming-szolgáltatások egyre fontosabb szerepet játszhatnak a jövőben, a megkérdezettek 29 százaléka érdeklődik eziránt, miközben már biztos, hogy a digitális média elfogadottsága már az idősebb generáció körében is magas. „A streaming szolgáltatások felé való fogyasztói elköteleződést elsősorban az ott elérhető tartalmak befolyásolják, emiatt akár könnyen szolgáltatót is váltanak a fogyasztók és párhuzamosan több szolgáltatást vesznek igénybe, vagy akár véglegesen is lemondják előfizetésüket” – mondta el Gercsák Csilla, a Deloitte technológiai tanácsadás üzletágának menedzsere.

5G

A megkérdezettek 35 százaléka használ 5G-képes okostelefont, harmada ezen fogyasztóknak azonban nem érzékeli a teljesítmény javulását a 4G-hálózatokhoz képest. Az 5G-képes okostelefont birtoklók 12 százaléka pedig nem rendelkezik megfelelő előfizetéssel hozzá. Emellett a megkérdezettek közel fele továbbra sem érdeklődik az 5G iránt, vagy nem tájékozott ebben a technológiában.

Fenntarthatóság

A 18 évnél idősebb válaszadók 97 százaléka rendelkezik okostelefonnal, és szinte mindegyikük naponta használja azt. Ez azt jelenti, hogy Magyarországon az okostelefon a digitális fogyasztók számára a legfontosabb eszköz. Készülékvásárlásnál a fenntarthatóság immár a harmadik legfontosabb szempontnak számít a fogyasztók körében, melyet csak az akkumulátor kapacitása és a tárolóhely mértéke előz meg. „Bár a fenntarthatóság fontos tényező lett okostelefonok vásárlása során, még nem annyira meghatározó, hogy a fogyasztók ezért akár többletkiadást is vállaljanak. Ahhoz, hogy ez megváltozzon, a termékek gyártóinak és beszállítóinak szükséges megtenni az első lépéseket és transzparens érvek mentén kommunikálniuk erről a digitális fogyasztóknak” – mondta el Hosszu Gábor, a Deloitte technológiai tanácsadás üzletágának igazgatója.

Okoseszközök

A bizonytalan idők és az emelkedő árak ellenére a magyarországi fogyasztók saját bevallásuk szerint inkább növelni, mint csökkenteni akarják a digitális eszközeikre, médiára és távközlési szolgáltatásokra fordított kiadásaikat. Az okoseszközök iránt továbbra is nagy a kereslet, a válaszadók 40 százaléka tervezi, hogy többet költ ezekre. A többi piaci szegmens esetében a visszajelzések szintén nem utalnak az eladások csökkenésére. Az olyan eszközök, mint a laptopok, táblagépek és okostelefonok tulajdonlására Magyarországon állandó kereslet mutatkozik az új modellek és szolgáltatások miatt, köszönhetően népszerűségüknek és gyakori használatuknak.

„A fogyasztói preferenciák egyértelmű eltolódását látjuk a kisebb képernyővel és nagyobb mobilitással rendelkező eszközök felé. Ugyanakkor az okoseszközök egyre inkább kísérnek el minket a szabadban is, nemcsak otthon és az irodában vannak velünk. Minden harmadik megkérdezett magyar jelezte, hogy kevesebb időt szeretne a képernyő előtt tölteni, és a legnagyobb arányban a 18–24 évesek csoportja nyilatkozott úgy, hogy változtatni szeretne ezen. Vagyis kijelenthető, hogy digitális fáradtsággal küzdünk és ez már a fiatal korosztályban is megjelenik” – mondta el Bakos Márton, a Deloitte technológiai tanácsadás üzletágának szenior menedzsere.

A Digital Fogyasztói Trendek felmérés itt érhető el teljes terjedelmében.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2023. 03. 20., 16:40
Nem jellemezte magas cégfluktuáció a faipari szektort 2022-ben, alapvetően stagnált az itt működő cégek száma. Az egyéni vállalkozók köre tavaly közel 100 fővel tovább csökkent. A jövő rövidtávon várhatóan nem hoz jelentős kiugrást, 2023-ban csökkenő cégszámmal érdemes számolni – írja elemzésében az Opten.
2023. 03. 14., 13:43
Tíz év alatt sikerült egy marginális szereplőnek számító magyar kisvállalatból Magyarország elsőszámú fejvadász cégét felépíteni – mondta az Üzletemnek dr. Molontay Patrik, a HumanField Vezető- és Specialistakiválasztó Kft. ügyvezető igazgatója és Executive-üzletágvezetője.
2023-03-21 14:13:30
A hazai nagyvállalatok idén nem várnak árbevétel- és profitnövekedést. A cégek több mint egy éve csökkenő profittal számolnak, ami most negatív rekordot ért el, emellett az árbevétel várt változása is negatív előjelű – derül ki a K&H nagyvállalati növekedési index legutóbbi eredményeiből.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Miért és hogyan érdemes különbséget tenni vállalkozás és női vállalkozás között? Hogyan segítheti ez a szekció a VOSZ-on belül a hazai társas vállalkozások női vezetőit és dolgozóit? Mi az, amit egy női vállalkozás csípőből tud, de a cégeknek – még a nagyobbaknak is – még mindig tanulni kell? A szövetség legújabb szervezetét, a Női Vállalkozói Szekciót az elnök, Lakatosné Lukács Zsuzsanna mutatja be.
Mire számíthatnak a hazai vendéglátók és a szálláshely-szolgáltatók 2023-ban? Melyek az ágazat legfőbb problémái és kiugrási lehetőségei, mely régiók reménykedhetnek leginkább jó eredményekben? Hogyan támogatja a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége az ágazat szereplőit? A kérdésekre Duska Sándor, az Idegenforgalmi, Szálláshely-szolgáltatók és Vendéglátó-ipari szekció elnöke válaszol.
2022. 11. 29., 23:30
epizód: 2022 / 12   |   hossz: 24:09
Étvágygerjesztő sikertörténetet tálalunk fel a vendéglátóiparból. Az encsi Anyukám mondta titkát elsősorban nem az olaszos hangulatban, hanem a hazai alapanyagokban, a család- és vendégszeretetben kereshetjük. Dudás Szabolcs, az étterem egyik vezetője arról is beszél, hogy miként lett a főzés szeretetéből, átgondolt stratégiával, üzleti vállalkozás. A sztori 1995-ben egy olaszországi pizzakóstolós utazással kezdődött, és ma már a kiváló helyeknek járó Bib Gourmand-díjnál tart.

  Rovathírek: GUSTO

Nekem nagyon tetszik, annyira, hogy kiálltam mellette főszerkesztőnkkel szemben is, aki szerint csak szokványos ipari képlettel van dolgunk.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS