Bakos Balázs: Vezérelvem az értékteremtés

Bakos Balázs: Vezérelvem az értékteremtés
Szerdahelyi Csaba  |  2022. 03. 03., 09:41

Szeretnék olyan vállalatokat felépíteni, amelyek a technológia segítségével a fenntarthatóságért dolgoznak, erős ESG (Environmental- környezeti, Social- társadalmi, Governance- irányítási) alapokon nyugszanak – mondta az Üzletemnek Bakos Balázs, a Zoosh Kft. ügyvezető igazgatója és társalapítója.

Bakos Balázs sikeres multis évek után váltott, és hozta létre többedmagával a venture buildinggel, azaz vállalatépítéssel foglalkozó cégét. A Zoosh nemzetközi piacokon is jelen van, nemrég a leggyorsabban növekvő ír cégek között nevezték meg a hazai alapítású társaságot. Ha érdekli, miként gondolkozik a technológiáról Bakos Balázs, olvassa el az Üzletem 12 kérdés – 12 válasz sorozatának 389. interjúját!

Mit tart karrierje eddigi csúcsának?

– Szerencsére több ilyen szakmai projektről, csúcspontról tudok beszámolni: még a nokiás csapatommal építettük meg a világ első mobil podcasting alkalmazását és olyan mobilhálózattervező szoftvert is fejlesztettünk, mely a mobilfónia további terjedését segítette. Aztán a multis létet saját vállalkozásra váltottam, többedmagammal megalapítottam a Zoosh-t, amellyel hazánkban magyar tulajdonú vállalatként az elsők között valósítottuk meg a professzionális venture building (cégépítő) tevékenységet a B2B technológia területén. Több céget építettünk fel így, közte azt a startup ötletet is kereskedelmileg sikeres üzletté fejlesztettük, amely az autókban gyárilag meglévő szenzorokból úgy nyeri ki az adatokat, teszi lehetővé a balesetek rekonstruálását, hogy az a biztosítók számára is hasznosítható információ legyen a kárigények megítélésénél. Legutóbbi büszkeségem, büszkeségünk az, hogy a Zoosh-t, egyedüli magyar cégként – valószínűleg a lista összeállítása során először – a leggyorsabban növekedő ír cégek között rangsorolta a Deloitte Technology Fast 50 listája. Merthogy a Zoosh-sal, a hazai mellett az angolszász piacokon is jelen vagyunk.

Milyen távra tervez?

– Hosszútávra és rövidtávra egyaránt, mivel szerintem a két időhorizonttal együtt érdemes dolgozni. A rövidtávú célom, hogy a Zoosh három éven belül a jelenlegi tízről harmincra emelje a felépített, úgynevezett portfóliócégek számát, és az általunk fejlesztett felhő-natív szolgáltatások száma megötszöröződjön, elérje a kétszázötvenet. Hosszútávon olyan cégeket szeretnék viszontlátni a portfólióban, amelyek a technológia segítségével fenntarthatóságért dolgoznak, erős ESG (Environmental- környezeti, Social- társadalmi, Governance- irányítási) alapokon nyugszanak. Abban hiszek, hogy a technológiának kedvező hatása van a mindennapi életre. Ezért is karoltuk fel, tettük sikeressé például azt a startup elgondolást, amely optimalizálja a tejbeszállítást, azaz, hogy a különböző termelőktől származó tejet miként lehet a leghatékonyabban (közte a legkevesebb megtett kilométerrel, CO2 lábnyommal) begyűjteni, eljuttatni a tejüzembe.

Mi szerepel a szakmai bakancslistáján?

– Szeretnék újfajta tőkeközvetítő és startup támogató platformot létrehozni, amellyel könnyen egymásra találhatnak a befektetők és a startupok Európa-szerte.

Kitől tanulta eddig a legtöbbet?

– Hálás vagyok, hogy számos bölcs embertől tanulhattam, és most is élvezhetem a társaságukat. Elsőként említem édesapámat, a Veszprémi Egyetem emeritus professzorát, aki számomra a tanulás, a szorgalom példaképe is. De szintén tőle örököltem a küzdeni akarást, a sport szeretetét.

Volt nokiás főnököm, Olli Karonen ismertette meg velem a skandináv típusú vezetés gyakorlatát. Leadership témában sokat tanultam tőle, ma is profitálok belőle. Tőle kaptam azt a lehetőséget, hogy 1999-ben, a Nokiánál dolgozva, a finnországi expat létből hazatérve, Budapesten építsem fel a cég regionális kutatóközpontját, amely a mai napig működik.

Folyamatos inspiráció számomra David Brophy befektető és Zoosh-elnök; senki mástól nem láttam, hogy annyira profin coachol korai fázisú startup cégeket, mint ő. A tudásából számos kolléga merít a Zoosh-nál is.

Mivel motiválja a kollégáit?

– Igyekszem olyan víziót adni, amely nem csak racionálisan, hanem emocionálisan is bevonja a résztvevőket. A vezérelvem az értékteremtés, és hogy mindezt minőségi csapattal hajtsuk végre: jó értékrenddel dolgozó emberekkel szeretek dolgozni.

Melyik szakmában próbálná ki magát szívesen?

– A családom többgenerációs kézilabda rajongó, így kipróbálnám a profi csapatsportok világát, de belekóstolnék a tudományos életbe is.

Hogyan építi üzleti kapcsolatait?

– A jó értelemben vett kíváncsiság van bennem, hogy miként tudok segíteni másokon. Azt gondolom, az üzleti kapcsolatoknak szintén a közös alkotáson kell alapulniuk, hogy mindenki nyerjen az elvégzett munkán, és melynek tartópillére a bizalom. Egyik legsikeresebb portfoliócégünk szintén segítő kíváncsiságból indult el: egy Rolling Stones koncerten jegyhamisítás miatt hoppon maradt alapítóval folytatott „véletlen” beszélgetésből fejlődött ki üzleti kapcsolat. Az ötletekből mára olyan nemzetközi szabadalommal is védett digitális mobil jegykezelő megoldás jött létre, amelyet a világ legnagyobb rögbistadionjaiban használnak és fognak használni több 2022-es Ed Sheeran-koncerten.

Mire sajnálja az idejét?

– A vásárlásra. Szerencsére a családom több tagja örömmel vásárol, így leveszik a terhet a vállamról.

Mivel lehet felbosszantani?

– A középszerűséggel. Nehezen értem meg, ha valaki többet ki tudna hozni magából, a munkájából, de a középszerűség kényelme miatt nem teszi.

Milyen önkéntes munkát vállalna?

– Az önkéntes munka a Zoosh DNS-ben van benne. Mi a nélkülöző gyermekeket segítjük. Legutóbb a Heim Pál Gyermekkórház számára adományoztunk pulzusmérőket, valamint a „Tegyél jót!” kezdeményezéshez csatlakozva árva gyermekek kívánságait teljesítettük.

Mire nem sajnálja a pénzt?

– Ami tudással, oktatással kapcsolatos, arra nem sajnálok energiát fordítani. Ide sorolom más országok, kultúrák megismerését is.

Mi tudja a legjobban kikapcsolni?

– A családi utazás a feleségemmel és három gyermekemmel közösen. Szintén kikapcsolnak a kézilabda meccsek, a januári Európa-bajnokságon a helyszínen drukkoltam, harmadik generációs szurkolóként bízom benne, hogy a gyermekeim viszik tovább ezt a hagyományt.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2023. 03. 20., 16:40
Nem jellemezte magas cégfluktuáció a faipari szektort 2022-ben, alapvetően stagnált az itt működő cégek száma. Az egyéni vállalkozók köre tavaly közel 100 fővel tovább csökkent. A jövő rövidtávon várhatóan nem hoz jelentős kiugrást, 2023-ban csökkenő cégszámmal érdemes számolni – írja elemzésében az Opten.
2023. 03. 14., 13:43
Tíz év alatt sikerült egy marginális szereplőnek számító magyar kisvállalatból Magyarország elsőszámú fejvadász cégét felépíteni – mondta az Üzletemnek dr. Molontay Patrik, a HumanField Vezető- és Specialistakiválasztó Kft. ügyvezető igazgatója és Executive-üzletágvezetője.
2023-03-22 09:09:00
Minden eddiginél pontosabb műtéti eljárásokra adhat lehetőséget az először anyagvizsgálatra használt technológia, amit tovább gondolva alkalmassá tettek rá, hogy valós idejű képeket készítsen az emberi test belsejéről. Ez szó szerint létfontosságú, például rákos szövetek eltávolításánál.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Miért és hogyan érdemes különbséget tenni vállalkozás és női vállalkozás között? Hogyan segítheti ez a szekció a VOSZ-on belül a hazai társas vállalkozások női vezetőit és dolgozóit? Mi az, amit egy női vállalkozás csípőből tud, de a cégeknek – még a nagyobbaknak is – még mindig tanulni kell? A szövetség legújabb szervezetét, a Női Vállalkozói Szekciót az elnök, Lakatosné Lukács Zsuzsanna mutatja be.
Mire számíthatnak a hazai vendéglátók és a szálláshely-szolgáltatók 2023-ban? Melyek az ágazat legfőbb problémái és kiugrási lehetőségei, mely régiók reménykedhetnek leginkább jó eredményekben? Hogyan támogatja a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége az ágazat szereplőit? A kérdésekre Duska Sándor, az Idegenforgalmi, Szálláshely-szolgáltatók és Vendéglátó-ipari szekció elnöke válaszol.
2022. 11. 29., 23:30
epizód: 2022 / 12   |   hossz: 24:09
Étvágygerjesztő sikertörténetet tálalunk fel a vendéglátóiparból. Az encsi Anyukám mondta titkát elsősorban nem az olaszos hangulatban, hanem a hazai alapanyagokban, a család- és vendégszeretetben kereshetjük. Dudás Szabolcs, az étterem egyik vezetője arról is beszél, hogy miként lett a főzés szeretetéből, átgondolt stratégiával, üzleti vállalkozás. A sztori 1995-ben egy olaszországi pizzakóstolós utazással kezdődött, és ma már a kiváló helyeknek járó Bib Gourmand-díjnál tart.

  Rovathírek: GUSTO

Nekem nagyon tetszik, annyira, hogy kiálltam mellette főszerkesztőnkkel szemben is, aki szerint csak szokványos ipari képlettel van dolgunk.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS