Vida Péter: A Viapan Groupnál teljes erőbedobással készülünk az őszi-téli gazdasági időszakra

üzletem.hu  |  2020. 08. 31., 10:00

Hála a költséghatékony átszervezésnek, a koronavírus-járvány miatti válságkezelés annyira jól sikerült cégen belül, hogy az eredeti tervekhez képest korábban, már júliusban vissza tudtuk állítani a rentabilitást jelentő üzemi szintet – mondta Vida Péter az Üzletemnek adott interjúban. A Viapan Group vezérigazgatója úgy látja, hogy a jól felkészült, motivált, kellő gyakorlattal rendelkező álláskeresők most szinte azonnal munkába állhatnak.

Melyek voltak a Viapan Group számára a COVID-19 legfontosabb tanulságai? Hogyan dolgoztak a járványhelyzet eddigi hónapjaiban?

– Ahogyan a legtöbb vállalatnak, a mi – cégcsoportunknak is súlyos gazdasági kihívásokkal kellett megküzdenie a koronavírus miatt, alkalmazkodnia kellett az új igényekhez. A válságban minden termelőcég a kölcsönzött munkaerő leépítésével kezdte, így az új gazdasági helyzet miatt mi is a forgalmunk 30 százalékára estünk vissza az áprilisi időszakban. A válságkezelés azonban, hála a költséghatékony átszervezésnek, olyannyira jól sikerült cégen belül, hogy az eredeti tervekhez képest korábban, már júliusban vissza tudtuk állítani a rentabilitást jelentő üzemi szintet, vagyis 70 százalékon működtünk. Így nálunk nem volt szükség jelentős leépítésre; sőt, a kormány által biztosított pályázati összeg segítségével visszaállítottuk belső béreinket, és folyamatosan igyekszünk a dolgozók munkakörülményeit még jobbá tenni.

Hogyan szervezték át a cégen belüli létszámgazdálkodást? Miként tudtak rentábilisak maradni?

– Igyekeztünk a lehető legkevesebb dolgozót elbocsátani, viszont alaposan áttekintettük a működési költségeinket, és ezeket racionalizáltuk. Legfőképpen a beszerzéseinket ésszerűsítettük. Ezen kívül azokra a szektorokra koncentráltunk, oda állítottunk ki megfelelő számú és képzettségű munkaerőt, ahol erre a legnagyobb szükség mutatkozott. Ahogy egyes kiemelt gazdasági ágazatokban – például a járműgyártásban és az iparághoz szervesen kötődő beszállítói területen – korábban termelés-visszaesést, leépítést lehetett tapasztalni, a statisztikák ezzel párhuzamosan élénk munkaerő-keresletet mutattak az élelmiszeriparban továbbá a mezőgazdaságban.

A cégcsoporton belül mely ágazat tudott a legjobban teljesíteni?

– Érthető okokból a diák és felnőtt munkaerőt foglalkoztató üzletágunk teljesített a legjobban (míg a nyugdíjasszövetkezeti tagjainkat óvtuk a fertőzésveszélytől), és megnőtt az érdeklődés az emberi munkaerőt segítő kollaboratív robotok iránt is.

Úgy véljük, a nyári idény a vártnál is kedvezőbben alakult. Ízelítőül pár friss példa: a kukoricacímerezés közel 300 diáknak biztosított munkát Baranyában, Somogyban és a környező megyékben csaknem 900 főnek ad megélhetést a gyümölcsfeldolgozás, valamint a szilvaszedés. S külön érdemes szót ejteni a Balaton-partról! A turizmus, illetve a kereskedelem-vendéglátás pillanatnyilag mintegy 1500 általunk közvetített dolgozónak nyújt megélhetést.  Eközben a térségben dinamikusan fejlődő ipari cégek is jelentős számú dolgozónknak ad munkát. Csak érzékeltetésül: az egyéni vállalkozásoktól a kkv-szektoron át a nagyvállalati körig több mint ezer vállalkozással állunk kapcsolatban.

A munkaerő-kölcsönzésre szakosodott Viapan Dologidő 2020 áprilisában 1570 dolgozónak utalt át munkabért, egy hónappal később 1652 munkavállaló dolgozott segítségükkel, júniusban – mintegy 80 százalékos növekedést produkálva – 3060 személy kapott fizetést. Júliusban pedig már 4510 embernek volt biztos munkahelye.

Mit várnak a 2021-es évtől? Milyen pontossággal lehet most akár csak egy évre is tervezni?

– A Viapan Groupnál pillanatnyilag teljes erőbedobással készülünk az őszi-téli gazdasági időszakra. A feldolgozóiparban ugyanis szeptembertől már a karácsonyi termékgyártásra állnak, amely új munkaerőt igényel. A 2021-es év alakulásában döntő lehet a vírushelyzet kimenetele, ezért még igen nehéz jósolni. Ugyanakkor már kellő tudással, tapasztalattal vérteztük fel magunkat, hogy a lehető legjobban vegyük az akadályokat. Életünkben eddig is döntő jelentősége volt a biztonságnak, s ez a COVID-járvány nyomán még inkább felértékelődött. Társaságunk rugalmas megoldást kínál a helyi ipari cégek számára is. A csoport tevékenysége a vállalkozások közép, illetve hosszú távú stratégiai tervezéséhez teremt alapot.

Min kell változtatnia már rövid távon is a HR szakmának?

– A járvány megmutatta, hogy a rugalmasság és a változások ellenére a lehető legnagyobb biztonság jelenti a gazdasági stabilitást. Szakmai értelemben az atipikus, rugalmas foglalkoztatási formák: munkaerő-kölcsönzés és kollaboratív robotok alkalmazása jelent nagy segítséget. A humán-robotok bérbeadása, üzemeltetése többek közt a csomagolás, gépkezelés területén nyújt hatékony megoldást, s emelést könnyítő mellények bérlésével is foglalkoznak.

Jelenleg mely ágazatokban van a legnagyobb lehetőség az elhelyezkedésre?

– Az anyagmozgatók, a műanyagipari gépbeállítók, a villamosmérnökök mellett pillanatnyilag nagy számban keresik a hegesztőket, csőszerelőket és a logisztikusokat is. A jól felkészült, motivált, kellő gyakorlattal rendelkező álláskeresők szinte azonnal munkába állhatnak. A koronavírus-járvány miatt számos kiváló képesítésű, munkabírású szakember jött haza külföldről, s közülük is seregnyien érdeklődtek a legfrissebb kínálat iránt. Ahogy egyes kiemelt gazdasági ágazatokban – egyebek mellett a járműgyártás és az iparághoz szervesen kötődő beszállítói területen – korábban termelés-visszaesést, leépítést lehetett tapasztalni, a statisztikák ezzel párhuzamosan élénk munkaerő-keresletet mutattak az élelmiszeriparban, továbbá a mezőgazdaságban. Örömmel állapítható meg, hogy fokozatosan bővül a feldolgozóipar, és ismét nagy teret nyer a szolgáltatás és a kereskedelem is.

Milyen lehetőségeket lát jelenleg a külföldi munkaerő kölcsönzés piacán?

– Most nehéz a helyzet a külföldi munkavállalókkal és a külföldön munkát vállaló magyarokkal, ez a szektor gyakorlatilag szinte áll a karantén kötelezettség és a turizmus rossz helyzete miatt.

Egyre több területen a távmunka lesz a megoldás?

– Azokon a területeken, amelyeken ez lehetséges, igen.

Hogyan látja, vezérigazgató úr? A következő időkben felértékelődik a coachok és a tréningek szerepe?

– Mindenképpen. Leginkább a komplex szervezetfejlesztés az, amelynek gyökeresen pozitív hatásai lehetnek egy-egy cég életében, de a soft skillek erősítése akár már egy-egy tréning vagy coaching formájában is jelentősen előre tudja mozdítani a vállalati együttműködést, a hatékony kommunikációt. Az utóbbi hónapokban nyilvánvalóvá vált: azok kezelik sikeresen a válságot, akik rugalmasak és hatékonyan kommunikálnak. Ezt egy szervezet hosszú hónapok alatt tanulja meg, míg külső fejlesztéssel akár pár nap vagy hét alatt jelentős (és végső soron pénzben is mérhető) eredményeket érnek el.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a magyarok európai összehasonlításban is tudatosan kötnek lakásbiztosítást, akadnak fontos apróságok a szerződésekben, amelyeket kifelejtenek. A kisebb, de baj esetén drága hibákra a hazai árvizek során keletkezett károk még jobban ráirányították a figyelmet. Árvízre továbbra sem, vagy csak szigorú kikötések mentén lehet biztosítást találni, viszont más természeti katasztrófák kapcsán nagyot menthet egy jó szerződés – hívta fel a figyelmet a PBA Insura Zrt. vezérigazgatója. Dr. Kozma Gábor ebben az epizódban tisztázza a természeti katasztrófákból eredő károk közötti fontos különbségeket és elmondja, mit nem kellene kifelejteni a szerződésekből, hogy nagyobb biztonságban tudjuk ingó és ingatlan vagyonunkat.
Bár a neobankok és a nemzetközi trendek azt erősítik, hogy a mikro-, kis- és középvállalkozások vezetői ne pénzügyi operatív teendőkbe öljék a drága idejüket ahelyett, amihez igazán értenek, az ehhez szükség digitális megoldások hazánkban még nem vagy csak ritkán hozzáférhetőek. Lemák Gábor, a FinTechShow-t szervező FinTech Group társalapítója ezért tartja fontosnak, hogy a rendezvényükön megvizsgálhatják: ki, hogyan és mit tehet azért, hogy a mikrovállalkozások és kkv-k pénzügyei sokkal egyszerűbben intézhetőek legyenek. Rá is mutatott néhány olyan digitális gyakorlatra, ami kellően jövőbe mutató ahhoz, hogy a hazai vállalkozások is alkalmazzák végre.
A vendéglátóipari vezetők részéről a feladatok delegálásának hiánya az egyik legsúlyosabb probléma, ami miatt nehezen áll talpra az ágazat a COVID utáni években. Továbbra is érezteti hatását, hogy a pandémia szétverte a jól kialakult szakmai közösségeket, a vendéglátósok már nem vagy alig járnak össze eszmecserére és a tudás átadására, amiből pedig kölcsönösen, mindenki profitálhatna. Persze erre a helyzetre is van megoldás: hozzá kell látni a céges mikroközösségek, aztán a nagyobb együttműködések felépítéséhez – osztotta meg a BizniszPlusz csatornával Gréczi Szilárd, a Skill Trade operatív és projektmenedzsere.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS