Vida Péter: A Viapan Groupnál teljes erőbedobással készülünk az őszi-téli gazdasági időszakra

üzletem.hu  |  2020. 08. 31., 10:00

Hála a költséghatékony átszervezésnek, a koronavírus-járvány miatti válságkezelés annyira jól sikerült cégen belül, hogy az eredeti tervekhez képest korábban, már júliusban vissza tudtuk állítani a rentabilitást jelentő üzemi szintet – mondta Vida Péter az Üzletemnek adott interjúban. A Viapan Group vezérigazgatója úgy látja, hogy a jól felkészült, motivált, kellő gyakorlattal rendelkező álláskeresők most szinte azonnal munkába állhatnak.

Melyek voltak a Viapan Group számára a COVID-19 legfontosabb tanulságai? Hogyan dolgoztak a járványhelyzet eddigi hónapjaiban?

– Ahogyan a legtöbb vállalatnak, a mi – cégcsoportunknak is súlyos gazdasági kihívásokkal kellett megküzdenie a koronavírus miatt, alkalmazkodnia kellett az új igényekhez. A válságban minden termelőcég a kölcsönzött munkaerő leépítésével kezdte, így az új gazdasági helyzet miatt mi is a forgalmunk 30 százalékára estünk vissza az áprilisi időszakban. A válságkezelés azonban, hála a költséghatékony átszervezésnek, olyannyira jól sikerült cégen belül, hogy az eredeti tervekhez képest korábban, már júliusban vissza tudtuk állítani a rentabilitást jelentő üzemi szintet, vagyis 70 százalékon működtünk. Így nálunk nem volt szükség jelentős leépítésre; sőt, a kormány által biztosított pályázati összeg segítségével visszaállítottuk belső béreinket, és folyamatosan igyekszünk a dolgozók munkakörülményeit még jobbá tenni.

Hogyan szervezték át a cégen belüli létszámgazdálkodást? Miként tudtak rentábilisak maradni?

– Igyekeztünk a lehető legkevesebb dolgozót elbocsátani, viszont alaposan áttekintettük a működési költségeinket, és ezeket racionalizáltuk. Legfőképpen a beszerzéseinket ésszerűsítettük. Ezen kívül azokra a szektorokra koncentráltunk, oda állítottunk ki megfelelő számú és képzettségű munkaerőt, ahol erre a legnagyobb szükség mutatkozott. Ahogy egyes kiemelt gazdasági ágazatokban – például a járműgyártásban és az iparághoz szervesen kötődő beszállítói területen – korábban termelés-visszaesést, leépítést lehetett tapasztalni, a statisztikák ezzel párhuzamosan élénk munkaerő-keresletet mutattak az élelmiszeriparban továbbá a mezőgazdaságban.

A cégcsoporton belül mely ágazat tudott a legjobban teljesíteni?

– Érthető okokból a diák és felnőtt munkaerőt foglalkoztató üzletágunk teljesített a legjobban (míg a nyugdíjasszövetkezeti tagjainkat óvtuk a fertőzésveszélytől), és megnőtt az érdeklődés az emberi munkaerőt segítő kollaboratív robotok iránt is.

Úgy véljük, a nyári idény a vártnál is kedvezőbben alakult. Ízelítőül pár friss példa: a kukoricacímerezés közel 300 diáknak biztosított munkát Baranyában, Somogyban és a környező megyékben csaknem 900 főnek ad megélhetést a gyümölcsfeldolgozás, valamint a szilvaszedés. S külön érdemes szót ejteni a Balaton-partról! A turizmus, illetve a kereskedelem-vendéglátás pillanatnyilag mintegy 1500 általunk közvetített dolgozónak nyújt megélhetést.  Eközben a térségben dinamikusan fejlődő ipari cégek is jelentős számú dolgozónknak ad munkát. Csak érzékeltetésül: az egyéni vállalkozásoktól a kkv-szektoron át a nagyvállalati körig több mint ezer vállalkozással állunk kapcsolatban.

A munkaerő-kölcsönzésre szakosodott Viapan Dologidő 2020 áprilisában 1570 dolgozónak utalt át munkabért, egy hónappal később 1652 munkavállaló dolgozott segítségükkel, júniusban – mintegy 80 százalékos növekedést produkálva – 3060 személy kapott fizetést. Júliusban pedig már 4510 embernek volt biztos munkahelye.

Mit várnak a 2021-es évtől? Milyen pontossággal lehet most akár csak egy évre is tervezni?

– A Viapan Groupnál pillanatnyilag teljes erőbedobással készülünk az őszi-téli gazdasági időszakra. A feldolgozóiparban ugyanis szeptembertől már a karácsonyi termékgyártásra állnak, amely új munkaerőt igényel. A 2021-es év alakulásában döntő lehet a vírushelyzet kimenetele, ezért még igen nehéz jósolni. Ugyanakkor már kellő tudással, tapasztalattal vérteztük fel magunkat, hogy a lehető legjobban vegyük az akadályokat. Életünkben eddig is döntő jelentősége volt a biztonságnak, s ez a COVID-járvány nyomán még inkább felértékelődött. Társaságunk rugalmas megoldást kínál a helyi ipari cégek számára is. A csoport tevékenysége a vállalkozások közép, illetve hosszú távú stratégiai tervezéséhez teremt alapot.

Min kell változtatnia már rövid távon is a HR szakmának?

– A járvány megmutatta, hogy a rugalmasság és a változások ellenére a lehető legnagyobb biztonság jelenti a gazdasági stabilitást. Szakmai értelemben az atipikus, rugalmas foglalkoztatási formák: munkaerő-kölcsönzés és kollaboratív robotok alkalmazása jelent nagy segítséget. A humán-robotok bérbeadása, üzemeltetése többek közt a csomagolás, gépkezelés területén nyújt hatékony megoldást, s emelést könnyítő mellények bérlésével is foglalkoznak.

Jelenleg mely ágazatokban van a legnagyobb lehetőség az elhelyezkedésre?

– Az anyagmozgatók, a műanyagipari gépbeállítók, a villamosmérnökök mellett pillanatnyilag nagy számban keresik a hegesztőket, csőszerelőket és a logisztikusokat is. A jól felkészült, motivált, kellő gyakorlattal rendelkező álláskeresők szinte azonnal munkába állhatnak. A koronavírus-járvány miatt számos kiváló képesítésű, munkabírású szakember jött haza külföldről, s közülük is seregnyien érdeklődtek a legfrissebb kínálat iránt. Ahogy egyes kiemelt gazdasági ágazatokban – egyebek mellett a járműgyártás és az iparághoz szervesen kötődő beszállítói területen – korábban termelés-visszaesést, leépítést lehetett tapasztalni, a statisztikák ezzel párhuzamosan élénk munkaerő-keresletet mutattak az élelmiszeriparban, továbbá a mezőgazdaságban. Örömmel állapítható meg, hogy fokozatosan bővül a feldolgozóipar, és ismét nagy teret nyer a szolgáltatás és a kereskedelem is.

Milyen lehetőségeket lát jelenleg a külföldi munkaerő kölcsönzés piacán?

– Most nehéz a helyzet a külföldi munkavállalókkal és a külföldön munkát vállaló magyarokkal, ez a szektor gyakorlatilag szinte áll a karantén kötelezettség és a turizmus rossz helyzete miatt.

Egyre több területen a távmunka lesz a megoldás?

– Azokon a területeken, amelyeken ez lehetséges, igen.

Hogyan látja, vezérigazgató úr? A következő időkben felértékelődik a coachok és a tréningek szerepe?

– Mindenképpen. Leginkább a komplex szervezetfejlesztés az, amelynek gyökeresen pozitív hatásai lehetnek egy-egy cég életében, de a soft skillek erősítése akár már egy-egy tréning vagy coaching formájában is jelentősen előre tudja mozdítani a vállalati együttműködést, a hatékony kommunikációt. Az utóbbi hónapokban nyilvánvalóvá vált: azok kezelik sikeresen a válságot, akik rugalmasak és hatékonyan kommunikálnak. Ezt egy szervezet hosszú hónapok alatt tanulja meg, míg külső fejlesztéssel akár pár nap vagy hét alatt jelentős (és végső soron pénzben is mérhető) eredményeket érnek el.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 06., 14:00
Magyarország első kkv-fókuszú neobankjánál a számlanyitás és a számlavezetés ingyenes, a kimenő utalások díja pedig összegtől függetlenül 199 forint. A BinX felhasználók egymás közötti utalásai ingyenesek, csakúgy, mint a számlavezetés és – egyelőre – a prémium üzleti bankkártyák.
2024-12-11 21:11:00
Kiemelkedő vándorlási többlet és tranzakciószám jellemzi a közép-magyarországi régiót, amely az ingatlanpiac motorjaként egyben az ország legdrágább térsége is – derül ki az Otthon Centrum harmadik negyedévre vonatkozó elemzéséből.
2024-12-11 09:11:00
Sorjáznak az akciós autók akciós THM-mel a kereskedőknél. A lízingcégek is gyakran nyújtanak 0 százalékos vagy 2–5 százalék közötti THM-mel finanszírozást, de csak speciális feltételekkel, ezért mindenképpen érdemes összevetni a finanszírozási lehetőségeket a kocsivásárlási döntés előtt – derül ki a Bank360.hu összeállításából.
2024-12-10 18:10:00
A következő két évben jelentősen nőnek a céges autókra kivetett adóterhek. Ezek a változások komoly kihívásokat, ugyanakkor jelenleg még kihasználható lehetőségeket is jelentenek a vállalkozások számára. A legfontosabb tudnivalókat Jakus László, az Ayvens pénzügyi igazgatója foglalta össze.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.
A nyugdíjpénztárak vagyona nem várt mértékben gyarapodott az idén – jelezte az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége (ÖPOSZ), amely szerint az öngondoskodók korábban egyetlen esztendő harmadik negyedében sem tettek félre olyan magas összeget egészségügyi és nyugdíjcélra, mint 2024-ben. Dr. Kravalik Gábor, az ÖPOSZ főtitkára ebben az epizódban vezeti le a kedvező tendencia okait, azt, hogy milyen motivációs tényezők vezettek a remek eredményhez, valamint azt is, hogy milyen módon és melyik korosztály pénzügyi tudatosságát lehetne még növelni.
2024. 11. 06., 09:35
epizód: 2024 / 21   |   hossz: 28:39
Az I. Nyílt Magyar Sommelier Bajnokság „Best Young Sommelier” kategóriájának idei győztese, Novák Dávid örömmel kampányol a borfogyasztás mint kulináris élmény mellett, hiszen egy jól kiválasztott ital új dimenzióval gazdagítja az étkezést. Az ízek és aromák összjátékának ismeretéhez hatalmas elméleti tudás kell, de az igazi kihívás az, hogy ráérezzen a vendég személyes preferenciáira. A VIRTU Restaurant sommelier-je cukrász múltjából és külföldi tapasztalataiból merítve vált profivá, pedig még csak a húszas éveit tapossa. Ebben az epizódban e különleges szakma szépségeiről és a borfogyasztás szertartásáról is mesél.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS