A Magyarországon működő üzleti szolgáltatóközpontok már több mint 100 főt alkalmaznak, és a következő években is dinamikusan nőni fog a kiemelkedő munkakörülményeket biztosító álláslehetőségek száma.
Az elmúlt években dinamikusan növekszik azoknak a cégeknek a száma, amelyek Magyarországon hoznak létre üzleti szolgáltató központot (business service center, BSC), és a már itt működők is bővítették tevékenységi körüket. Ez a trend a következő évben várhatóan erősödik: míg 2021-ben a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség által megkérdezett BSC-k 63 százaléka tervezte (horizontálisan) bővíteni szolgáltatásait, addig 2023-ban ez az arány már 83 százalék volt – ráadásul úgy, hogy a megkérdezett cégek több mint fele egyúttal a nagyobb hozzáadott értékű szolgáltatások irányában is expanzióra készül.
Mindehhez jól képzett munkaerőre van szükség. A Magyarországon működő BSC-k által foglalkoztatottak száma immár meghaladja a 100 ezer főt, és amennyiben beváltják a terveiket, a következő években (is) szignifikáns növekedés várható.
A BSC-k által alkalmazottak többsége a fiatal korosztályból kerül ki, a „Business Services Hungary 2023” című kiadvány készítői által megkérdezett központokban az átlagéletkor 33,6 év volt. A munkatársak több mint négyötöde (82 százaléka) felsőfokú végzettségű és mindössze 15 százalékuk külföldi – annak ellenére, hogy a BSC-k túlnyomó többségét multinacionális cégek működtetik. A fiatal belépőknek szinte automatikusan kötelező az idegennyelv-tudás, ez a BSC-k 80 százalékánál elengedhetetlen feltétel, a jelentkezőkkel szemben támasztott elvárások közül ennél többen (81 százalék) csupán a csapatmunkára való készséget jelölték meg.
A BSC-k átlag feletti mértékben kínálnak szakmai előmenetelt a vállalati ranglétrán: a megkérdezettek cégeknél a vezető beosztásúak több mint 60 százalékát „házon belül” nevezik ki. A női munkavállalók aránya 55 százalék, a menedzserek körében pedig 45 százalékos súlyt képviselnek.
A keresetek a BSC-knél is dinamikusan nőnek, a HIPA felmérése szerint 2023-ban átlagosan 11 százalékkal emelkedtek a bérek. A munkavégzés rugalmasságára utal, hogy a COVID-19 járvánnyal „együtt járó” home office-kényszer a BSC-k 43 százaléka szerint növelte (!) a hatékonyságot. (Zárójelben azt is érdemes megemlíteni, hogy a központok 7 százaléka fontolgatja a 4 napos munkahét bevezetését.)
A képzés az üzleti szolgáltatóközpontok számára kulcsfontosságú, egy munkatárs évente átlagosan 10 napot tölt szakmai továbbképzésen. Az oktatási intézményekkel a BSC-k hagyományosan jó kapcsolatokat ápolnak, és immár nem csupán az egyetemekkel: folyamatosan növekszik azoknak a központoknak az aránya, amelyek a tehetségek kiválasztását már a középiskolákban elkezdik. (A 2023-as felmérés szerint a BSC-k 48 százaléka csak felsőfokú, 4 százalékuk csak középfokú oktatási intézményekkel működött együtt, 18 százalékuk ugyanakkor mindkét szinten jelen volt.) A főváros vezető egyetemei (ELTE, Corvinus, Műegyetem) mellett egyre nagyobb a vidéki (debreceni, szegedi, pécsi stb.) felsőfokú oktatási intézmények súlya is.
„A jövőnk a fiatalok kezében van, a fiatalok pedig Önöknél dolgoznak” – kommentálta a felmérés eredményeit Joó István, a HIPA vezérigazgatója. A szakember a kiadvánnyal azonos című konferencián elmondta: a BSC-k nemcsak magas hozzáadott értékű munkahelyeket teremtenek, de kiemelkedő munkakörülményeket és magas fizetéseket is biztosítanak elsősorban a frissen végzett egyetemi hallgatók számára. A BSC szektor további növekedéséhez is minden erőforrás rendelkezésre áll Magyarországon – hangsúlyozta a vezérigazgató.
„Hazánkban jelenleg 63 felsőoktatási intézményben közel 290 ezer hallgató tanul, akik a következő években a szolgáltatóipar vállalatai számára jelenthetnek valós alternatívát. Szükség is lesz rájuk, hiszen a jövőben még nagyobb hangsúlyt szeretnénk fordítani a szektor támogatására, még több BSC-t szeretnénk Magyarországra vonzani, a már hazánkban jelenlévő központokat pedig támogatjuk a növekedésben, valamint abban is, hogy további, magas hozzáadott értékű funkciókat hozzanak Magyarországra.”
A kiemelt képen az év BSC befektetőjének választott KOSTAL irodaháza.
A cikk megírásában az Üzletem.hu együttműködő partnere a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség volt.
Sikeresen megtartotta két Michelin-csillagos minősítését a tatai Platán és a budapesti Stand étterem, további nyolc vendéglátóhely pedig (köztük egy újonnan) egy Michelin-csillagot nyert el idén.
Az előadások több mint negyede a Paks II. atomerőmű-projekttel foglalkozott a Budapesten megrendezett Nukleáris Technikai Szimpóziumon.