Tungsram Aero Space Power Kft. néven új cég jött létre a Tungsram-vállalatcsoporton belül budapesti székhellyel, kisvárdai telephellyel 125 fős létszámmal, 2 milliárd forintos alaptőkével. A vállalat repülőgép hajtómű-alkatrészek javításával, karbantartásával foglalkozik, és egy világszerte 100 milliárd dolláros piacra készül betörni.
Joerg Bauer, a Tungsram-csoport elnök-vezérigazgatója, Herdon István, a Xanga Csoport tulajdonosa és az újonnan létrejött vállalat ügyvezetője, Kürthy Attila 2021. december 21-én írta alá a Tungsram Aero Space Power Kft. működésének kezdetét jelentő megállapodást.
Az új vállalat a Tungsram Csoport gyorsan növekvő divíziója, amely a repülési és energiaágazat számára nyújtott MRO (maintenance, repair, overhaul – légiközlekedési karbantartás és nagyjavítás) szolgáltatásokra specializálódik.
A repülőgépipari MRO jelenleg 100 milliárd dolláros forgalmat jelent a világpiacon, az ipari szereplők egyöntetű megítélése szerint további, folyamatos növekedési potenciállal. Ehhez társul két másik terület, az energiaiparhoz és megújuló energiához kapcsolódó karbantartás és alkatrészgyártás.
A Tungsram kisvárdai gyárának üzemcsarnokában dolgozó, 125 főt (főként tapasztalt mérnököket és képzett szakembereket) foglalkoztató cég ezeket a piacokat célozza meg. Jelenlegi partnerei a GE Aviation, a GE Power és a GE Renewable.
“A Tungsram világszínvonalú gyártási megoldásokat, hajtómű-javítási szolgáltatásokat kínál a legnagyobb turbinagyártók és MRO szolgáltatók számára” – mondja Kürthy Attila. “Jelentős növekedési potenciált látunk az ipari gázturbinák piacán, így igyekszünk megvetni a lábunkat itt is.”
A Tungsram Aero Space Power jelenleg az egyetlen olyan repülőgépmotor-alkatrészgyártó üzem a kisrégióban, amely mind az európai, mind az amerikai légügyi hatóság (az EASA és a FFA) tanúsítványával rendelkezik. A kisvárdai gyár a kelet-magyarországi régió egyik kiválósági központja a hegesztés területén. Így az új profil Magyarországnak és azon belül a régiónak is hasznos, hiszen nagy hozzáadott értékű tevékenység zajlik itt.
A dolgozók nagy része a Tungsram Operations Kft. kisvárdai gyáregységének állományából került át, a változást pozitívan fogadták. Az Aero Space Power további munkalehetőséget is kínál a régióban, jelenleg hegesztőket, villanyszerelőket, lakatosokat, inspektorokat keresnek.
Joerg Bauer, a Tungsram elnök-vezérigazgatója szerint azért volt szükség külön, specializált cégre a Tungsram Csoporton belül, mert különálló egységként nagyobb szabadsággal lehet vállalati stratégiát kidolgozni és finanszírozásról gondoskodni. A további növekedéshez szükséges volt külső szakmai és pénzügyi befektetők bevonása – ilyen alapító partner a Xanga Csoporthoz tartozó WEX TASP SHARE Kft.
“A Xanga csoportnak az elmúlt 10 évben a légi ipari környezetben megvalósított fejlesztései lassan elérik a 100 Millió USD t. Befektetéseinket tudatosan irányítjuk a magas hozzáadott értékű MRO iparági irányba, mivel megítélésünk szerint ez kiemelkedő fejlődési lehetőség a régióban.
“A Tungsramban találtuk meg azt a partnert, akinek a tudása, hagyományai, dolgozói, professzionális szemlélete, iparági elhivatottsága, kiváló bázisa a közösen megfogalmazott ambiciózus terveinknek” – mondta Herdon István.
Sikeresen megtartotta két Michelin-csillagos minősítését a tatai Platán és a budapesti Stand étterem, további nyolc vendéglátóhely pedig (köztük egy újonnan) egy Michelin-csillagot nyert el idén.
Az előadások több mint negyede a Paks II. atomerőmű-projekttel foglalkozott a Budapesten megrendezett Nukleáris Technikai Szimpóziumon.