Top 10-ben a Mol a régiós mamutok között

2021. 11. 25., 18:11

Bár Közép- és Kelet-Európa 500 (CEE Top 500) legnagyobb vállalatának árbevétele 2020-ban – az előző évhez képest 3,3 százalékkal 667 milliárd euróra csökkent, az érintett cégek jól alkalmazkodtak a járványhelyzethez. Az összesített forgalom alapján a régiós országok listáját a lengyel cégek vezetik, a második helyen a cseh, a harmadikon a magyar vállalkozások állnak.

A koronavírus-járvány világszerte komoly változásokat eredményezett 2020-ban és rengeteg vállalkozás teljesítményét negatívan érintette. Összességében a közép-kelet-európai gazdaságok és az ottani nagyvállalatok jól kezelték a pandémiás helyzetet és alkalmazkodtak a kedvezőtlen piaci helyzethez – derül ki a Coface hitelbiztosító CEE Top 500 című elemzéséből, amely tizenharmadik alkalommal rangsorolta a régió legnagyobb vállalatait megelőző évi árbevételük alapján.

Válságálló óriásvállalatok

A járványhatás miatt ugyan tavaly csökkent az 500 legnagyobb régiós vállalat árbevétele, de a visszaesés csekély mértékű volt.

A Coface-elemzés szerint Közép- és Kelet-Európa 500 legjelentősebb vállalatának árbevétele 667 milliárd eurót tett ki 2020-ban, ami 3,3 százalékkal marad el az egy évvel korábbi összegtől. Az egy vállalatra jutó átlagos forgalom 1,33 milliárd euróra csökkent a korábbi közel 1,4 milliárd euróról.

„A forgalom- és nyereségcsökkenés a járványhatás miatt következett be, de az eredmények jól mutatják a régiós gazdaságok és nagyvállalatok ellenállóképességét és növekedési potenciálját” – mondta Jarosław Jaworski, a Coface közép- és kelet-európai vezérigazgatója.

Régiós sorrend

Az országok sorrendjét a korábbi évek eredményeinek megfelelően Lengyelország vezeti. A listán szereplő 500 cég 32 százaléka, összesen 161 vállalat lengyelországi székhelyű, s az összesített árbevételük meghaladta a 258 milliárd eurót, ez 0,1 százalékos csökkenést, gyakorlatilag stagnálást jelent.

Az egy, lengyel társaságra jutó átlagos forgalom 1,6 milliárd eurót tett ki. Csehország zárta a második helyen a 2020-as évet, 77 céget delegált a listára, amelyek összforgalma elérte a 102 milliárd eurót. Magyarországé a harmadik hely, 68 nagyvállalattal. Ezeknek az összesített forgalma 1,1 százalékkal mérséklődött.

A mamutszektoroké a forgalom fele

A Coface ágazatonként is rangsorolta a régiós vállalatokat, ebből az összevetésből pedig az látszik, hogy a három legjelentősebb szektor,

- az olaj-, ásványi- és vegyianyag-, műanyag- és gyógyszeripar,

- az autóipar és a szállítmányozás,

- a kereskedelem

képviselői adták tavaly a teljes forgalom 54 százalékát.

A listavezető olaj-, ásványi- és vegyianyag-, műanyag- és gyógyszerágazat, a szektorban érdekelt 89 vállalat összárbevétele megközelítette a 134 milliárd eurót.  A második helyen az autóipari és a szállítmányozási szektor áll 84 céggel, teljesítményüket nagyban befolyásolták a járvány miatt elrendelt korlátozások és a globális chiphiány, amelynek eredményeként az új járművek eladása világszerte 14 százalékkal, Európában 20 százalékkal csökkent.

Ugyanakkor a Coface szakértői kiemelték, hogy a régiós autóipar továbbra is versenyképes és a korábbi évek beruházásainak köszönhetően jó pozícióból indul a járvány utáni fellendülésben.

A szektorok szerinti bontás alapján a kereskedelmi ágazaté lett a harmadik hely, 70 társasággal. Jarosław Jaworski erről az ágazatról azt mondta: „A régió viszonylag jó teljesítményéhez hozzájárult a háztartások fogyasztása, amely 2020 második felében a munkaerőpiac jó állapotának köszönhetően fellendülésnek indult. Ugyanakkor, az emelkedő munkavállalói bérek és a visszatérő munkaerőhiány negatív nyomást gyakorolt a realizálható árrésekre. Az iparág legnagyobb szereplőinek forgalma összességében így is 102 milliárd euróra, az előző évhez képest közel 10 százalékkal emelkedett.”

A vállalatok sorrendjét továbbra is a PKN Orlen, lengyel olajvállalat vezeti közel 19 milliárd eurós forgalommal, ami egyébként több mint 20 százalékos csökkenést jelent 2019-hez képest. Második a cseh Skoda Auto lett 16 milliárd euróval, a harmadik pedig a lengyel kereskedelmi nagyvállalat, a Jeronimo Martins 13,4 milliárd euróval. A top 10-ben a magyar vállalatok közül a Mol (11.022 milliárd euróval), valamint az Audi (7,5 milliárd euróval) kaptak helyet, de 5 milliárd euróval befért a TOP 20-ba az MVM Energetika Zrt és 4,36 milliárd euróval a Robert Bosch Elektronika Gyártó Kft is.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 06., 14:00
Magyarország első kkv-fókuszú neobankjánál a számlanyitás és a számlavezetés ingyenes, a kimenő utalások díja pedig összegtől függetlenül 199 forint. A BinX felhasználók egymás közötti utalásai ingyenesek, csakúgy, mint a számlavezetés és – egyelőre – a prémium üzleti bankkártyák.
2024-12-11 21:11:00
Kiemelkedő vándorlási többlet és tranzakciószám jellemzi a közép-magyarországi régiót, amely az ingatlanpiac motorjaként egyben az ország legdrágább térsége is – derül ki az Otthon Centrum harmadik negyedévre vonatkozó elemzéséből.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.
A nyugdíjpénztárak vagyona nem várt mértékben gyarapodott az idén – jelezte az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége (ÖPOSZ), amely szerint az öngondoskodók korábban egyetlen esztendő harmadik negyedében sem tettek félre olyan magas összeget egészségügyi és nyugdíjcélra, mint 2024-ben. Dr. Kravalik Gábor, az ÖPOSZ főtitkára ebben az epizódban vezeti le a kedvező tendencia okait, azt, hogy milyen motivációs tényezők vezettek a remek eredményhez, valamint azt is, hogy milyen módon és melyik korosztály pénzügyi tudatosságát lehetne még növelni.
2024. 11. 06., 09:35
epizód: 2024 / 21   |   hossz: 28:39
Az I. Nyílt Magyar Sommelier Bajnokság „Best Young Sommelier” kategóriájának idei győztese, Novák Dávid örömmel kampányol a borfogyasztás mint kulináris élmény mellett, hiszen egy jól kiválasztott ital új dimenzióval gazdagítja az étkezést. Az ízek és aromák összjátékának ismeretéhez hatalmas elméleti tudás kell, de az igazi kihívás az, hogy ráérezzen a vendég személyes preferenciáira. A VIRTU Restaurant sommelier-je cukrász múltjából és külföldi tapasztalataiból merítve vált profivá, pedig még csak a húszas éveit tapossa. Ebben az epizódban e különleges szakma szépségeiről és a borfogyasztás szertartásáról is mesél.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS