Ön is megkapta a gépjárműadó csekkeket a NAV-tól?

2021. 03. 16., 11:30

Idén jelentős változást tapasztalhattak a gépkocsi tulajdonosok, hiszen a megszokott önkormányzati adóhatóság helyett 2021-től a NAV vette át a gépjárművek adóztatásának feladatkörét. Ezt egy átlagos gépkocsi tulajdonos leginkább úgy éli meg, hogy a postaládájába rövidesen megérkezik (vagy már a napokban meg is érkezett) a NAV hivatalos határozata a gépjárműadó kivetéséről. Mitől függ, hogy mekkora összeg szerepel a csekkeken? Elmagyarázzuk!

Kinek kell fizetnie gépjárműadót?

Először is tisztázzuk, hogy kinek is kell egyáltalán gépjárműadót fizetnie! Gépjárműadót kell fizetni az üzembentartónak, tulajdonosnak a magyar rendszámtáblával ellátott gépjárművek után – nyilatkozta dr. Győrfi Zoltán közgazdász a SzámoldKi.hu kalkulátorportál főszerkesztője.

Az adót a NAV  annak fogja kivetni 2021-ben is, aki az év első napján a hivatalos gépjárműnyilvántartási rendszerben üzembentartója (ennek hiányában tulajdonosa) az adott gépkocsinak.

Mi alapján kell a gépjárműadót kiszámolni 2021-ben?

Idén sem változott a gépjárművek adószámítási módszere, mégis sokan meglepődnek a kapott csekkeken szereplő összegek láttán. Többen azért kerestek meg minket, mert azt nem értették, hogy miért csökkent (!) a fizetendő adó összege 2021-ben ugyanarra a gépkocsira, amely a tavalyi évben is az ő birtokukban volt.

Pedig a válasz nem is olyan bonyolult, hiszen az adó összege mindösszesen 2 paramétertől függ:

  • a gépkocsi kora (gyártási éve),
  • a gépkocsi teljesítménye (kw-ban kifejezve – ezt a forgalmi engedélyben a P.2 pont alatt találjuk meg, ha szeretnénk leellenőrizni).

Az adó mértéke 2021-ben (is) a Gjt. 7. §-ának (1) bekezdésében foglaltak szerint – a személyszállító gépjármű adóalapja után:

  • a gyártási évben és az azt követő 3 naptári évben 345 Ft/kilowatt,
  • a gyártási évet követő 4-7. naptári évben 300 Ft/kilowatt,
  • a gyártási évet követő 8-11. naptári évben 230 Ft/kilowatt,
  • a gyártási évet követő 12-15. naptári évben 185 Ft/kilowatt,
  • a gyártási évet követő 16. naptári évben és az azt követő naptári években 140 Ft/kilowatt.

Tehát ha feltételezzük azt, hogy a gépkocsiban nem végzünk semmilyen olyan átalakítást, mely a teljesítményére (kw) hatással van, akkor csak egy dolog fog változni évről-évre, az pedig nem más, mint, hogy öregszik az autó. És minél öregebb egy autó, annál kisebb mértékű az 1 kw teljesítményre fajlagosan kivetett adó. Ezért tapasztalhatják a gépkocsi tulajdonosok, hogy egyik évről a másikra csökken az éves adóteher nagysága.

Ellenőrizhetjük az adó helyességét

Egy gyors házi ellenőrzést érdemes elvégezni a biztonság kedvéért. Vegyük elő a gépkocsink forgalmi engedélyét és azon keressük meg a két fontos adatot: gyártási év (évszám) és teljesítmény (kw).

A két adat birtokában a SzámoldKi.hu kalkulátorportál segítségével számoljuk ki a fizetendő adó nagyságát. Stimmel? Megnyugodhatunk.

Miért nem annyi van a csekken, mint amennyi az adó pontos összege?

Az adózás rendjéről szóló törvény szerint a NAV-nál nyilvántartott adók többségét ezer forintra kerekítve kell megfizetni. A kerekítés az általános matematikai szabályok alapján történik, így 499 forintig lefelé, 500 forinttól felfelé kell kerekíteni. Tehát nem csak felfelé, hanem lefelé kerekített összegek is előfordulnak. Erről a kiküldött határozatok indokolásában mindenki részletes tájékoztatást talál.

A két csekken a kerekített összeg fele-fele szerepel, hiszen a gépjárműadót főszabály szerint két egyenlő részletben kell megfizetni. Az első részletet 2021. április 15-ig, míg a második részletet pedig 2021. szeptember 15-ig kell befizetni minden autósnak.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 03. 21., 14:15
Az Európai Bizottság közzétette a fenntarthatósági, adózási és beruházási szabályozások egyszerűsítésére vonatkozó javaslatcsomagját. Az Omnibus célja egy olyan kedvezőbb üzleti környezet megteremtése, ami támogatja a vállalatok növekedését, innovációját és a munkahelyteremtést. Hatálybalépését követően a javaslatcsomag intézkedései jelentősen növelhetik az uniós cégek versenyképességét.
2025-03-21 17:10:00
A vállalkozásoknál dolgozó munkavállalók 56 százaléka elégedetlen a jelenlegi fizetésének mértékével, ami 6 százalékponttal magasabb a tavaly ilyenkor mért aránynál. A munkavállalók kétharmada azt tervezi, hogy ha lehetősége nyílik rá, egy éven belül munkahelyet vált, noha 62 százalékuk úgy érzi, hogy tavalyhoz képest beszűkültek az elhelyezkedési lehetőségei – derült ki a Trenkwalder március elején végzett munkaerőpiaci kutatásából.
2025-03-20 13:15:50
Az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetsége (ÉVOSZ) az Építési és Közlekedési Minisztérium és a Hungexpo Zrt. partnerségével szakmai konferenciát rendez a CONSTRUMA Nemzetközi építőipari szakkiállítás nyitó napján.

  Rovathírek: HIPA

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a nők és férfiak közötti bérszakadék irgalmatlan lassan változó folyamatoktól függ, érkeznek új szabályok, amelyek gyorsabb változásokat idéznek majd elő. Ezek bevezetése előtt a PwC Women in Work 2025 jelentése feltárta, mekkora egyenlőtlenségek állnak fenn – még mindig –, és ezek milyen hátrányt jelentenek a nők számára a munkaerőpiacon. Reguly Márta, a PwC Magyarország HR tanácsadási csapatának vezetője felvázolta, milyen lehetőségeket – és nem mellesleg céges kötelezettségeket – von maga után a hamarosan élesedő uniós direktíva, a Pay Transparency, amely az EU-ban hivatott rendezni ezt a régóta fennálló problémát.
Megérkeztek a hazai lízingszerződések tavalyi számai, amelyek összességében ugyan növekedést mutatnak, de tanulságos megnézni a részleteket, hiszen komoly eltérések jelentek meg az egyes szegmensek között, és ennek nyomós okai vannak. Kőszegi László, a Magyar Lízingszövetség főtitkára a BizniszPlusznak kifejtette, hogy szervezetük éves jelentéséből milyen következtetéseket érdemes levonni a magyar vállalkozások helyzetéről és lehetőségeiről, illetve magának a lízingpiacnak az alakulásáról.
A vállalatok és szervezetek mesterséges intelligencia használatát 2025. február 2-a óta új uniós rendelkezés szabályozza. Hogy mely AI-alkalmazások tartoznak az elfogadhatatlan vagy „csak” a kockázatos kategóriába, a technológia jelen állapotára vonatkoztatva eldőlt, viszont változhat is annak függvényében, hogy az EU nyílt tudományos csoportja szerint mennyi idő alatt és mekkorát fejlődik. Milyen esetekben és mekkora bírságokat kockáztatnak az AI-t alkalmazó cégek, ha megszegik a rendeletet? Hogyan és meddig tudnak felkészülni a szabályos használatra? Mit tehet a „magánember” AI-val kapcsolatos jogsérelem gyanúja esetén? A kérdésekre dr. Baracsi Katalin internetjogász válaszol.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS