A magyar kormány korszerű, multifunkciós, gazdaságosan üzemeltethető versenypályát épít Hajdúnánás külterületén, amely alkalmas lesz egyebek mellett a Forma-1 motoros megfelelője, a világ első számú gyorsaságimotoros-versenysorozata, a MotoGP futamainak befogadására is – jelentette be az innovációs és technológiai miniszter Hajdúnánáson.
Palkovics László a projektindító sajtótájékoztatón azt mondta: a beruházás, amely a pályaépítés mellett kiterjed a kiszolgáló-létesítmények, tréningközpont, konferenciaközpont, szálloda építésére is, 65 milliárd forintba kerül.
A MotoGP jogtulajdonosával, a Dorna Sports-cal kötött megállapodás nyolc évre szól, az első versenyt 2023-ban rendezik meg a kelet-magyarországi pályán -.
Palkovics László kitért arra, sokan megkérdőjelezik, hogy a koronavírus-járvány utáni helyzetben az ilyen beruházások alkalmasak-e arra, hogy a gazdaságot minél hamarabb átsegítsék a növekedési pályára. A tárcavezető határozott igennel válaszolt erre a kérdésre, meggyőződése szerint az ilyen és hasonló komplex fejlesztések eredményezik egy-egy régió kiemelkedését, a MotoGP beruházás eredményeként pedig Győr és Kecskemét után Debrecen, illetve a kelet-magyarországi térség is a magyar járműipar központjává válik.
Palkovics László beszélt arról is, hogy a kormány elfogadta az autó-motorsport stratégiát, amely kiterjed az infrastruktúra-fejlesztésre, az oktatásra és edzőképzésre, illetve a sportág jövőbeli támogatására is.
A tárcavezető köszönetet mondott az eseményen jelenlevő Talmácsi Gábor gyorsaságimotoros világbajnoknak, aki „rátette Magyarországot a MotoGP térképére”, amely nélkül nem épülhetne ilyen versenypálya Magyarországon.
Olyan aszfaltcsíkot építenek, amilyen még nincs a világon, és a sport mellett a közlekedésbiztonsági képzéseknek is helyet biztosít a jövőben - tette hozzá a miniszter.
Kósa Lajos országgyűlési képviselő a leendő pálya helyére utalva felidézte az egykori bátor hajdúkat, akik szürkemarhák százait hajtották nyugati városokba és hozták vissza a pénzt a hosszú úton számos megpróbáltatást kiállva. Azt mondta: „a motorosok a mai hajdúk, a természet barátai, kell hozzá elszántság”.
A politikus hozzátette, a leendő MotoGP pálya Hajdúnánás határában, a Debrecen, Miskolc, Nyíregyháza háromszög súlypontjában helyezkedik majd el, és jelentős mértékben hozzájárul a térség gazdasági, turisztikai fejlődéséhez.
Kósa Lajos meggyőződése szerint a nagyvárosi közlekedés problémáira a „kétkerekű közlekedés lehet a megoldás”, a MotoGP pálya mellett kialakításra kerülő tréningközpont pedig ebben is segíthet.
Az építkezéssel Kelet-Magyarország felkerül a világtérképre, a beruházás az egész ország számára marketing és turisztikai érték - fűzte hozzá Kósa Lajos.
Tiba István, a térség országgyűlési képviselője és Szólláth Tibor, Hajdúnánás polgármestere egyaránt a sportberuházásnak a régió gazdasági, turisztikai fejlődésére gyakorolt várható jótékony hatásáról beszélt.
Talmácsi Gábor azt mondta, a MotoGP a piramis csúcsa, a világ negyedik legnézettebb sportja. Jelenleg évi 20 futam szerepel a versenynaptárban, amire a hajdúnánási pálya elkészül, 22-ben maximálták a versenyek számát, ezek közül az egyik Magyarországon lesz. A 125 köbcentiméteres (jelenleg Moto3) kategóriában világbajnok versenyző fontosnak nevezte az utánpótlás nevelését a motorsportban.
Hermann Henrik, a Magyar Motorsport Szövetség elnöke jelezte: számos világ- és Európa-bajnokság helyszíne Magyarország, csupán Debrecenben évi két-három salakmotor-versenyt rendeznek. A járvány miatt az idén eddig csak két motoros világversenynek adott otthont Budapest, de már készülnek a harmadikra, az oldalkocsis motoros világbajnokságra. (MTI)
A képen a leendő MotoGP-pálya helyszíne Hajdúnánás határában (MTI/Czeglédi Zsolt).
Sikeresen megtartotta két Michelin-csillagos minősítését a tatai Platán és a budapesti Stand étterem, további nyolc vendéglátóhely pedig (köztük egy újonnan) egy Michelin-csillagot nyert el idén.
Az előadások több mint negyede a Paks II. atomerőmű-projekttel foglalkozott a Budapesten megrendezett Nukleáris Technikai Szimpóziumon.