Nagy Gábor: Elképzelhetetlen már olyan új beruházás, ahol az ESG szempontokat nem veszik figyelembe

Nagy Gábor: Elképzelhetetlen már olyan új beruházás, ahol az ESG szempontokat nem veszik figyelembe
Szerdahelyi Csaba  |  2022. 09. 22., 10:13

A zöld szempontok, a fenntarthatóság és a hatékonyság jegyében épült meg az OTP Bank új irodaháza, az M12, amelyet a nyár elején adtak át. Az első hónapok üzemeltetési tapasztalatairól és az ingatlanpiac aktuális trendjeiről kérdezte az Üzletem Nagy Gábort, az ICON Real Estate Management ügyvezetőjét.

Melyek voltak a legfontosabb változások a létesítménygazdálkodási piacon az utóbbi években?

– Talán az egyik legfontosabb változás, hogy az elmúlt néhány évben még inkább felértékelődött a szakértői tudás, különösen a nemzetközi tapasztalat jelentősége a létesítménygazdálkodási piacon. A tulajdonosok sokkal alaposabban választják ki a megfelelő iparági partnert az együttműködésre annak érdekében, hogy a befektetésük a tervezett eredményt hozza. Az eddigi visszajelzések alapján az ICON egyediségét az adja a hazai piacon a túlnyomórészt magyar tulajdonosi háttere mellett, hogy egy kézben egyesíti az ingatlankezelést (property managmement) és a műszaki üzemeltetést (facility management). Az ingatlantulajdonosok és a bérlők egyaránt érzékelik a mindennapokban a két terület együttműködésében rejlő előnyöket, hiszen így gördülékenyebbek a folyamatok, közvetlenebb a kapcsolattartás, kollégáink is gyorsabban tudnak reagálni a felmerülő üzemeltetési kérdésekre. Ezenkívül a fenntarthatósági és a környezetvédelemi szempontok élveznek prioritást az ICON működésében. Ma már szerencsére elképzelhetetlen olyan új beruházás, ahol az ESG szempontokat már a tervezéskor ne vennék figyelembe.

Mit kell tudnia ma egy emberbarát irodatérnek?

– Az irodapiacon egyre nagyobb igény mutatkozik a rekreációt, feltöltődést szolgáló terekre, míg az agilis munkavégzést támogató irodaterekre egyre nagyobb az érdeklődés. A munkavállalók számára is rendkívül fontos a fenntarthatóság, a zöld gondolkodásmód, valamint a környezettudatos megoldások.

Néhány hónapja adták át az OTP Bank új irodaházát, ahol a beruházás során szintén kiemelt szempont volt a fenntarthatóság és a zöld gondolkodás, valamint a kollaborációs terek kialakítása. A Váci út mellett található M12 irodaház üzemeltetési feladatait az átadás óta az ICON látja el. Voltak speciális igények, amelyek ennek az új építésű háznak a kapcsán merültek fel?

– Az ICON-t a facility management feladatokkal és a takarítással bízta meg a tulajdonos-üzemeltető OTP Bank. Az M12 irodaház a mai kor kihívásainak való megfeleléséből adódóan mindenképpen különbözött a korábbi megbízásainktól, így emiatt új kihívás volt számunkra. Az M12 nagyságrendjét jól szemlélteti, hogy csak az irodaházzal kapcsolatos feladatokkal dedikáltan a létesítményfelelős mellett hat karbantartó és egy asszisztens kollégánk végzi. A komplexitás alatt pedig az épület méretét és a benne található ultramodern rendszerek összességét értem. Igaz, hogy más házaknál is találkozhatunk hasonló korszerű berendezésekkel, de egyetlen más, általunk kezelt ingatlan sem rendelkezik egyszerre ennyi összetett, automatizmusok és intelligens központok által vezérelt műszaki megoldással, mint az M12.

Az OTP Bank új irodaházában több mint 3000 ember dolgozik. Mekkora kihívást jelentett ennyi dolgozó beköltöztetése?

– A munkatársak költözését a bank saját csapata koordinálta, több lépcsőben történt az egyes területek használatba vétele. Az ICON oldaláról a beköltözéshez szükséges előkészítés, a beállítások és természetesen a takarítás jelentett e tekintetben feladatot. Az irodaház különböző részeiről fokozatosan vonultak le a kivitelezők, és vette át azokat a bank. Már üzemelt a ház egy része napi takarítással, miközben folyamatosan végeztük a beköltözés előtti nagytakarítást az éppen átadásra kerülő területeken.

Mennyire elégedett a megrendelő?

– Van már tapasztalatunk OTP-s irodaház kapcsán, az M12 szomszédságában álló, és részben az OTP Bank által használt BSR Centert, valamint a csepeli új épületet is az ICON üzemelteti. Az M12 üzemeltetését meghívásos pályázaton nyertük el. Az, hogy az ICON is benne volt a meghívottak körében, komoly bizalmat jelent a megbízó részéről, igyekszünk ezt megszolgálni!

Mi a cég stratégiája a válságokkal bővelkedő időszakban? A jelenlegi gazdasági helyzetben mennyire lehet tervezni?

– Az ingatlankezelői piac a gazdaság kifejezetten lassan változó szektora, a különböző globális válságok csak jó pár hónappal később éreztetik a hatásukat. Ettől függetlenül a kamatemelések és a további emelésekre vonatkozó kilátások, illetve az energiaválság, ami jelen körülmények között az elsőszámú megoldandó probléma. Ahogy korábban említettem, a zöld gondolkodásmód már alapvető elvárás a piacon. Minden nap figyelnünk kell az ESG-trendeket és megtalálni az alternatív megoldásokat a fenntarthatóság érdekében. A jelenlegi helyzetben ezek a trendek nem csak a környezetvédelmet segítik, hanem komoly költségcsökkentő hatásuk is van.

Hány fővel bővült idén az ICON csapata, mely területen terveznek erősítést?

– Külön büszkeség számunkra, hogy a folyamatosan elnyert újabb és újabb megbízásoknak köszönhetően létszámunk 2020-óta több mint kétszeresére nőtt. Nem tudnék egyetlen specifikus területet kiemelni, minden területen tervezünk erősíteni. Rövid fennállásunk során is komoly sikereket értünk már el, jelen üzleti fázisban teljesen természetes, hogy létszámunkat mind a facility management, mind a property management területén szeretnénk bővíteni.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 03. 05., 13:10
Cégcsoportunk már 35 éve van a HR piacon, ahol sokoldalú szolgáltatóként igyekszünk helytállni. Szeretném, ha legalább még ennyi ideig sikeresen tudna működni a cég – mondta az Üzletem.hu-nak Ifj. Vida Péter, a Viapan Group Managing Directora.
2024-03-18 20:10:44
Megszűnt az újraengedélyezési eljárás, és automatikusan határozatlan idejűvé vált az engedély minden olyan termésnövelő anyag esetében, amely 2024. január 1-én érvényes engedélyokirattal rendelkezett. Lényeges változás továbbá, hogy az idei évben gyártott tételeken már nem kötelező feltüntetni az engedély hatályát.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 03. 04., 13:25
epizód: 2024 / 5   |   hossz: 25:08
A home office elterjedésével és a munkához való viszonyunk változásával átalakult a hozzáállásunk az öltözködéshez, pedig a „business look” törvényei állandók, ahogy a kapcsolatépítésben betöltött szerepe is. Frank Patrícia stylist, stílus- és színtanácsadó szerint bár a formális öltözködés megőrizte a jelentőségét jó néhány – például pénzügyi és jogi – területen, a kreatívabb üzletágakban mostanra inkább egyfajta laza elegancia érvényesül. Ebben az esetben sem mindegy viszont, hogy milyen hatást váltunk ki a potenciális partnerünkből vagy munkáltatónkból a kritikusan fontos első hét másodpercben. Nagy üzletek és karrierek torpanhatnak meg, egyébként jól betartható, csak éppen nem túl közismert megjelenési szabályok figyelmen kívül hagyása miatt. Te ne kövesd el ugyanezt a hibát – Frank Patrícia itt segít!
A globális kutatás eredményeinek év eleji kihirdetése után a PwC nemrég bemutatta a hazai Vezérigazgatói Felmérés adatait is. A számok alapján a magyar cégvezetők optimistábbak a gazdasági kilátásokat illetően, mint külföldi kollégáik, ám árnyalja a képet, hogy saját cégük árbevételére már nem feltétlenül jósolnak növekedést 2024-re. Az olyan kitettségek kapcsán, mint az infláció, a szakképzett munkaerő hiánya vagy akár a klímaváltozás, szintén derűlátóbbnak tűnnek a hazai cégvezetők, igaz, vannak aggodalmak, de izgalmas jóslatok is, például az új technológiai vívmányok bevezetése kapcsán, amelyek mellett nem lehet szó nélkül elmenni. Nem is tesszük: a BizniszPluszban a PwC Hungary szakértőjével, Mezei Szabolccsal elemezzük a legtanulságosabb számokat.
2024. 02. 03., 21:30
epizód: 2024 / 3   |   hossz: 19:22
A Magyar Munkaerő-kölcsönzők Országos Szövetségének elnökével azt elemezzük a BizniszPlusz aktuális epizódjában, hogy hogyan alakíthatja át a toborzási folyamatokat és általában a HR munka világát a mesterséges intelligencia. A szakemberrel megnéztük azt is, milyen szakmai készségek ívelnek fel az AI korszakban, és ennek milyen lenyomatai lesznek érzékelhetők a következő években, sőt, már 2024-ben is. A magyar gazdaságban megjelent külföldi munkavállalók által elindított munkaerőpiaci trendek, valamint a változó minimálbér és bérminimum hatásai szintén szóba kerültek a beszélgetésben. Utóbbiakról kiderült mekkora terhet rónak a magyar vállalkozásokra, és ennek milyen mögöttes okai vannak, a munkaerő termelékenységének alakulásától a tapasztalt kollégák megtartásáért indult küzdelemig.

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS