A zöld szempontok, a fenntarthatóság és a hatékonyság jegyében épült meg az OTP Bank új irodaháza, az M12, amelyet a nyár elején adtak át. Az első hónapok üzemeltetési tapasztalatairól és az ingatlanpiac aktuális trendjeiről kérdezte az Üzletem Nagy Gábort, az ICON Real Estate Management ügyvezetőjét.
– Melyek voltak a legfontosabb változások a létesítménygazdálkodási piacon az utóbbi években?
– Talán az egyik legfontosabb változás, hogy az elmúlt néhány évben még inkább felértékelődött a szakértői tudás, különösen a nemzetközi tapasztalat jelentősége a létesítménygazdálkodási piacon. A tulajdonosok sokkal alaposabban választják ki a megfelelő iparági partnert az együttműködésre annak érdekében, hogy a befektetésük a tervezett eredményt hozza. Az eddigi visszajelzések alapján az ICON egyediségét az adja a hazai piacon a túlnyomórészt magyar tulajdonosi háttere mellett, hogy egy kézben egyesíti az ingatlankezelést (property managmement) és a műszaki üzemeltetést (facility management). Az ingatlantulajdonosok és a bérlők egyaránt érzékelik a mindennapokban a két terület együttműködésében rejlő előnyöket, hiszen így gördülékenyebbek a folyamatok, közvetlenebb a kapcsolattartás, kollégáink is gyorsabban tudnak reagálni a felmerülő üzemeltetési kérdésekre. Ezenkívül a fenntarthatósági és a környezetvédelemi szempontok élveznek prioritást az ICON működésében. Ma már szerencsére elképzelhetetlen olyan új beruházás, ahol az ESG szempontokat már a tervezéskor ne vennék figyelembe.
– Mit kell tudnia ma egy emberbarát irodatérnek?
– Az irodapiacon egyre nagyobb igény mutatkozik a rekreációt, feltöltődést szolgáló terekre, míg az agilis munkavégzést támogató irodaterekre egyre nagyobb az érdeklődés. A munkavállalók számára is rendkívül fontos a fenntarthatóság, a zöld gondolkodásmód, valamint a környezettudatos megoldások.
– Néhány hónapja adták át az OTP Bank új irodaházát, ahol a beruházás során szintén kiemelt szempont volt a fenntarthatóság és a zöld gondolkodás, valamint a kollaborációs terek kialakítása. A Váci út mellett található M12 irodaház üzemeltetési feladatait az átadás óta az ICON látja el. Voltak speciális igények, amelyek ennek az új építésű háznak a kapcsán merültek fel?
– Az ICON-t a facility management feladatokkal és a takarítással bízta meg a tulajdonos-üzemeltető OTP Bank. Az M12 irodaház a mai kor kihívásainak való megfeleléséből adódóan mindenképpen különbözött a korábbi megbízásainktól, így emiatt új kihívás volt számunkra. Az M12 nagyságrendjét jól szemlélteti, hogy csak az irodaházzal kapcsolatos feladatokkal dedikáltan a létesítményfelelős mellett hat karbantartó és egy asszisztens kollégánk végzi. A komplexitás alatt pedig az épület méretét és a benne található ultramodern rendszerek összességét értem. Igaz, hogy más házaknál is találkozhatunk hasonló korszerű berendezésekkel, de egyetlen más, általunk kezelt ingatlan sem rendelkezik egyszerre ennyi összetett, automatizmusok és intelligens központok által vezérelt műszaki megoldással, mint az M12.
– Az OTP Bank új irodaházában több mint 3000 ember dolgozik. Mekkora kihívást jelentett ennyi dolgozó beköltöztetése?
– A munkatársak költözését a bank saját csapata koordinálta, több lépcsőben történt az egyes területek használatba vétele. Az ICON oldaláról a beköltözéshez szükséges előkészítés, a beállítások és természetesen a takarítás jelentett e tekintetben feladatot. Az irodaház különböző részeiről fokozatosan vonultak le a kivitelezők, és vette át azokat a bank. Már üzemelt a ház egy része napi takarítással, miközben folyamatosan végeztük a beköltözés előtti nagytakarítást az éppen átadásra kerülő területeken.
– Mennyire elégedett a megrendelő?
– Van már tapasztalatunk OTP-s irodaház kapcsán, az M12 szomszédságában álló, és részben az OTP Bank által használt BSR Centert, valamint a csepeli új épületet is az ICON üzemelteti. Az M12 üzemeltetését meghívásos pályázaton nyertük el. Az, hogy az ICON is benne volt a meghívottak körében, komoly bizalmat jelent a megbízó részéről, igyekszünk ezt megszolgálni!
– Mi a cég stratégiája a válságokkal bővelkedő időszakban? A jelenlegi gazdasági helyzetben mennyire lehet tervezni?
– Az ingatlankezelői piac a gazdaság kifejezetten lassan változó szektora, a különböző globális válságok csak jó pár hónappal később éreztetik a hatásukat. Ettől függetlenül a kamatemelések és a további emelésekre vonatkozó kilátások, illetve az energiaválság, ami jelen körülmények között az elsőszámú megoldandó probléma. Ahogy korábban említettem, a zöld gondolkodásmód már alapvető elvárás a piacon. Minden nap figyelnünk kell az ESG-trendeket és megtalálni az alternatív megoldásokat a fenntarthatóság érdekében. A jelenlegi helyzetben ezek a trendek nem csak a környezetvédelmet segítik, hanem komoly költségcsökkentő hatásuk is van.
– Hány fővel bővült idén az ICON csapata, mely területen terveznek erősítést?
– Külön büszkeség számunkra, hogy a folyamatosan elnyert újabb és újabb megbízásoknak köszönhetően létszámunk 2020-óta több mint kétszeresére nőtt. Nem tudnék egyetlen specifikus területet kiemelni, minden területen tervezünk erősíteni. Rövid fennállásunk során is komoly sikereket értünk már el, jelen üzleti fázisban teljesen természetes, hogy létszámunkat mind a facility management, mind a property management területén szeretnénk bővíteni.
Sikeresen megtartotta két Michelin-csillagos minősítését a tatai Platán és a budapesti Stand étterem, további nyolc vendéglátóhely pedig (köztük egy újonnan) egy Michelin-csillagot nyert el idén.
Az előadások több mint negyede a Paks II. atomerőmű-projekttel foglalkozott a Budapesten megrendezett Nukleáris Technikai Szimpóziumon.