Megrendült a kkv-szektor bizalma

Megrendült a kkv-szektor bizalma
2022. 10. 28., 18:22

„A vállalkozások magasabb adóterhekre, negatív pénzügyi eredményre és a munkaerő-piaci helyzet, valamint a versenyhelyzet romlására számítanak.”

Az eddigi csökkenő trend után most még inkább megrendült a kkv-szektor bizalma: a K&H kkv bizalmi index a pozitív tartományból indulóan eddig sosem látott, egyszeri 17 pontos visszaeséssel mínusz 14 ponton áll. A várakozások minden szektorban és árbevétel-kategóriában visszaestek.

Nagyot esett a harmadik negyedévben a K&H kkv bizalmi index, a magyarországi mikro-, kis- és középvállalkozások következő egy évre vonatkozó várakozásait jelző mutató: 3 pontról mínusz 14 pontra süllyedt. „Az elmúlt hónapok hazai- és világgazdasági eseményei erősen megtépázták a kkv szektor jövőbeli kilátásait. Bár ötödik negyedéve csökkenő trendet látunk, a pozitív tartományból még soha nem zuhant ekkorát egy negyedév alatt az index. A mostani elmozdulás a mutató 18 éves történetének is az egyik legnagyobb visszaesése, csak 2015 előtt volt ennél alacsonyabban az index. Igaz, a mostani érték még mindig jóval magasabb a 2011 év végi mínusz 44 pontnál, és a visszaesés mértéke is kisebb, mint a 2008-as negatív tartományban történt 25 pontos csökkenés. A jelenlegi esés fő oka, hogy a vállalkozások magasabb adóterhekre, negatív pénzügyi eredményre és a munkaerő-piaci, valamint a versenyhelyzet romlására számítanak” – foglalta össze az eredményeket Rammacher Zoltán, a K&H kkv marketing és értékesítés támogatás vezetője.

Jelentős visszaesés minden szektorban és árbevétel-kategóriában

A várakozások minden árbevétel-kategóriában és szektorban visszaestek. Míg a 100 millió forint alatti árbevételű mikrocégek és a 100–300 millió forint közötti árbevételű kisvállalkozások várakozásai mínusz 15 ponton állnak, addig a középvállalkozások kilátásai ennél kedvezőbb eredményt mutatnak (mínusz 7 pont).

Az ágazatok közül az ipari és a szolgáltató cégek várakozásai romlottak a leginkább, mindkét esetben jelentős mértékben, 21 ponttal esett az index: az ipari cégek így mínusz 18 ponton, a szolgáltató cégek mínusz 14 ponton állnak. A kereskedők várakozásai is hasonlóan alacsonyan (mínusz 15 pont) vannak, ám esetükben inkább az előző negyedévben esett vissza jelentősen, 13 ponttal a bizalom, ami most tovább csökkent. Egyedül a mezőgazdasági cégek maradtak a pozitív tartományban (+5 pont), de itt is látványos, 11 pontos visszaesés történt.  

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 06., 14:00
Magyarország első kkv-fókuszú neobankjánál a számlanyitás és a számlavezetés ingyenes, a kimenő utalások díja pedig összegtől függetlenül 199 forint. A BinX felhasználók egymás közötti utalásai ingyenesek, csakúgy, mint a számlavezetés és – egyelőre – a prémium üzleti bankkártyák.
2024-12-11 21:11:00
Kiemelkedő vándorlási többlet és tranzakciószám jellemzi a közép-magyarországi régiót, amely az ingatlanpiac motorjaként egyben az ország legdrágább térsége is – derül ki az Otthon Centrum harmadik negyedévre vonatkozó elemzéséből.
2024-12-11 09:11:00
Sorjáznak az akciós autók akciós THM-mel a kereskedőknél. A lízingcégek is gyakran nyújtanak 0 százalékos vagy 2–5 százalék közötti THM-mel finanszírozást, de csak speciális feltételekkel, ezért mindenképpen érdemes összevetni a finanszírozási lehetőségeket a kocsivásárlási döntés előtt – derül ki a Bank360.hu összeállításából.
2024-12-10 18:10:00
A következő két évben jelentősen nőnek a céges autókra kivetett adóterhek. Ezek a változások komoly kihívásokat, ugyanakkor jelenleg még kihasználható lehetőségeket is jelentenek a vállalkozások számára. A legfontosabb tudnivalókat Jakus László, az Ayvens pénzügyi igazgatója foglalta össze.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.
A nyugdíjpénztárak vagyona nem várt mértékben gyarapodott az idén – jelezte az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége (ÖPOSZ), amely szerint az öngondoskodók korábban egyetlen esztendő harmadik negyedében sem tettek félre olyan magas összeget egészségügyi és nyugdíjcélra, mint 2024-ben. Dr. Kravalik Gábor, az ÖPOSZ főtitkára ebben az epizódban vezeti le a kedvező tendencia okait, azt, hogy milyen motivációs tényezők vezettek a remek eredményhez, valamint azt is, hogy milyen módon és melyik korosztály pénzügyi tudatosságát lehetne még növelni.
2024. 11. 06., 09:35
epizód: 2024 / 21   |   hossz: 28:39
Az I. Nyílt Magyar Sommelier Bajnokság „Best Young Sommelier” kategóriájának idei győztese, Novák Dávid örömmel kampányol a borfogyasztás mint kulináris élmény mellett, hiszen egy jól kiválasztott ital új dimenzióval gazdagítja az étkezést. Az ízek és aromák összjátékának ismeretéhez hatalmas elméleti tudás kell, de az igazi kihívás az, hogy ráérezzen a vendég személyes preferenciáira. A VIRTU Restaurant sommelier-je cukrász múltjából és külföldi tapasztalataiból merítve vált profivá, pedig még csak a húszas éveit tapossa. Ebben az epizódban e különleges szakma szépségeiről és a borfogyasztás szertartásáról is mesél.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS