Tíz év alatt megtízszereződött a kis- és közepes cégek által használt marketing eszközök száma. Még mindig a Facebook dominál a kkv-k eszköztárában, de érezhetően romlik a megítélése – ismertette a tíz éve folyó felmérés legfrissebb eredményeit Wolf Gábor kisvállalati marketing szakértő a napokban rendezett 10. Marketing Expón.
2009-ben, amikor első alkalommal végezték el a kutatás, 11 eszköz közül választhattak a kkv-k. Ma már több mint 100 közül! A tíz leggyakrabban használt marketingeszközből öt még mindig a Facebookhoz köthető.
A listát 2018-ban is a Facebook céges oldal vezeti (64 százalék), a második leggyakrabban használt eszköz a saját honlap (50 százalék), amit a Facebook hirdetés (47 százalék), majd negyedikként az ajánlás (45 százalék) követ. Erősödött a blog használatának a népszerűsége (37 százalék), négy helyet javítva az 5. leggyakrabban használt eszköz.
Először került 10 közé az Instagram (33 százalék). A tavalyi 15. helyről a 7. helyre ugrott, köszönhetően a platformot birtokló Facebook nyomulásának. A GoogleAds évek óta bebetonozta magát a toplistába és stabilan őrzi a pozícióját. A keresőoptimalizálás (29 százalék) évről-évre veszít a népszerűségéből, idén a 10. helyre csúszott vissza.
A legnépszerűbb kkv marketingeszközök 2018.
1. Facebook céges oldal
2. Saját honlap
3. Facebook hirdetés
4. Ajánlás
5. Blog, saját honlapon ↑+4
6. Facebook post kiemelés ↓-1
7. Instagram oldal ↑+8
8. GoogleAds
9. Facebook csoport
10. Keresőoptimalizálás ↓-3
A Facebook elherdálja a bizalmat
„Ha nem a gyakoriság, hanem a hatékonyság szempontjából vizsgáljuk a kkv-k által használt marketing eszközöket, kiderül, hogy a Facebook körül végbement változások nem múltak el nyomtalanul. Ha Mark Zuckerberg tovább feszíti a húrt, elfordulnak a kisvállalati hirdetők" – állítja Wolf Gábor kisvállalati marketing szakértő, a Marketing Commando vezető tanácsadója.
Ha a hatékonyság szempontjából vizsgáljuk a marketing eszközöket, a Facebook már nem szerepel olyan jól. Csak az FB-hirdetés került a 10 leghatékonyabbnak értékelt eszköz közé ötödikként, míg egy évvel ezelőtt a 3. volt. A Facebook céges oldal ma a 16., de 2017-ben még az 5. leghatékonyabb eszköz volt.
A Facebook üdvöskéje az Instagram oldal, hatékonyság szerint csupán a 20. A leghatékonyabb marketing eszköz a válaszadók szerint továbbra is az ajánlás. Nyilván nem véletlen: ma a bizalom a legnagyobb érték.
Márpedig úgy tűnik, a Facebook éppen a bizalmat herdálja el. A válaszadók 59 százaléka bízik a Google-ben mint hirdetési eszközben, míg a Facebook-ban 48 százalék. Még beszédesebb, hogy információ forrásként a Google-t a válaszadók 57 százaléka tartja hitelesnek, míg a Facebookot 19 százalék.
Ha ez így van, akkor miért a Facebook a népszerűbb? Mert a Facebook hirdetéseket a kkv-k maguk is be tudják állítani, olyan egyszerű, míg a GoogleAds kezeléséhez – a többségnek – szakember kell.
Összehasonlításképpen: a Facebook-hirdetést a válaszadók 82 százaléka végzi házon belül, míg a GoogleAds kezelését 64 százalék. Ennek a képnek a kialakulásában szerepe van az ingyenes elérés korlátozásának, valamint az adatkezelési botrányoknak is – magyarázza Wolf Gábor.
Ami divatos nem feltétlenül hatékony
Már-már frusztrálóan nagy a választék marketing eszközökből, amit egy kisvállalkozás vezetője vagy marketingese egyre nehezebben lát át. Ebben a helyzetben sokan választják a divatos és kényelmes, saját maguk által üzemeltethető marketing eszközöket a hatékony megoldások helyett.
Wolf Gábor szerint azonban óriási hiba sok időt és pénzt fecsérelni a divatos eszközökre. Egy kkv számára 3-4 bevált, hatékony eszköz alkalmazását javasolja, ami mellett lehet 1-2 divatos, kockázatosabb eszközzel kísérletezni.
Sikeresen megtartotta két Michelin-csillagos minősítését a tatai Platán és a budapesti Stand étterem, további nyolc vendéglátóhely pedig (köztük egy újonnan) egy Michelin-csillagot nyert el idén.
Az előadások több mint negyede a Paks II. atomerőmű-projekttel foglalkozott a Budapesten megrendezett Nukleáris Technikai Szimpóziumon.