Így teheti vonzóbbá a cégét

2022. 07. 11., 10:23

Szintet lép Magyarország első ESG indexe, amely júniustól a korábbinál részletesebben ad képet egy-egy vállalkozás helyzetéről – közölte a mutatót kifejlesztő Opten céginformációs szolgáltató. Bár az ESG jelentések egyre fontosabb tényezőt jelentenek, sok cég nem tudja, hogyan közelítse meg a témát részben a jogi környezet szabályozatlansága miatt. Ezen segít a Opten másik új megoldása, amellyel a döntéshozók az ESG szempontok alapján átvilágíthatják a saját vállalkozásukat.

Bár a mindennapokban még nem terjedt el, az üzleti szférában a fenntarthatóság, a klímaváltozás elleni fellépés miatt egyre fontosabbá válik, hogy ESG szempontból hol tart egy-egy vállalat. Az ESG szempontokra figyelő cégek például csökkentik a károsanyag-kibocsátásukat, így támogatják azt az uniós célkitűzést, amely szerint 2050-ig a tagállamok karbonsemlegessé válnak.

Az ESG jóval több mint egy fenntarthatósági stratégia, a környezeti (environmental) mellett a társadalmi (social), valamint a vállalatirányítási (governance) területeket is lefedi. Ezekben a szegmensekben pedig szinte minden vállalatnál van tér a fejlődésre, legyen szó a nemzetközi vagy éppen a magyar piacról, sok cég pedig még adós a valódi, konkrét lépésekkel.

A vállalatok jelentős része tisztában van azzal, hogy közép- és hosszú távú ESG stratégiára van szükség, de ennek kidolgozása, az ahhoz kötődő lépések egy fenntarthatóbb működés érdekében erőforrásokat igényelnek. Persze nemcsak az ESG-hez köthető lépések kidolgozására kell erőforrást biztosítani, gondot jelent, hogy nincs megfelelő jogi szabályozás ezen a téren. Így sokan, hiába szeretnének előrébb lépni az ESG területén, nem igazán tudják, merre induljanak.

Az Opten éppen ezért két megoldással is hozzájárul ahhoz, hogy a magyar vállalatok szintet tudjanak lépni az ESG-t tekintve. A cég 2022 januárjában elindította Magyarország első ESG indexét, amely akkor több mint 50 tényező alapján minősítette a hazai cégek ESG törekvéseit.

„Az index azóta szintet lépett, az Opten ugyanis elindította a második verziót júniusban, amely már 75 szempont alapján értékeli az adott vállalkozást. Szintén újdonság, hogy a környezeti, a társadalmi, és a vállalatirányítási alindexeket külön bontásban szerepelteti, ezzel a lehető legpontosabb képet ad az adott vállalkozás helyzetéről. ESG szempontból nem elég ugyanis, ha egy vállalatnak például olyan tevékenysége van, ami a környezetet védi, ha a saját belső folyamataiban nem működik fenntarthatóan” – mondta Ferenczi Gergely, az Opten céginformációs igazgatója.

Hozzátette: Az optenes ESG index új verziója amellett, hogy választ ad arra, hogy az érintett cég átlag alatti vagy feletti szinten van, az egyes területeket 1-től 10-ig terjedő skálán is minősíti.

Az index eredményeiről a szakember elmondta, a cégek összességében a szociális pillérben szerepelnek legjobban, 10 cégből átlagosan 4-en teljesítenek átlag felett. A másik két területen gyengébbek az eredmények, a vállalatirányítási pillér esetében 26 százalék, a környezeti pillérnél pedig a 25 százalék tudott az átlag fölé kerülni.

A másik újdonság, hogy az Opten létrehozott egy ingyenes platformot, amelynek segítségével a vállalatok döntéshozói „átvilágíthatják” a saját cégüket az ESG szempontjai alapján. Egy kérdőív kitöltésével az adott cég dokumentálhatja az ESG-hez köthető intézkedéseit, teljesítményét.

„A válaszok alapján pedig az vállalkozás pontosíthatja az ESG index alapján elért eredményét, amely megjelenik az Opten céginformációs rendszerében. Mégpedig azért, mert egyre több vállalat, köztük bankok és pénzintézetek veszik figyelembe ezt a mutatót akár az operatív, akár a stratégiai döntések során” – fogalmazott Ferenczi Gergely.

Összességében mindkét megoldás azt a célt szolgálja, hogy a magyar vállalatok közül minél többen és gyorsabban léphessenek előrébb ESG fronton.

Az Opten szakembere szerint csak idő kérdése, hogy az ESG a mostaninál szervesebb része legyen a vállalatok mindennapjainak. Ráadásul, az ESG szempontok alapján működő vállalat vonzóbbak is lehetnek, illetve az ESG-t előtérbe helyező vállalatok a bankoknál is jobb helyzetből indulnak. A pénzintézetek ugyanis kedvezményekkel, akár alacsonyabb kamatokkal honorálják ezt, utóbbi pedig a mostani emelkedő kamatkörnyezetben nagyon nem mellékes finanszírozási kérdés.

Az Opten arra számít, hogy egyre több vállalat indul el megfelelő ESG stratégiával a fenntarthatóság irányába és az index egyfajta benchmark lesz a magyar üzleti világban.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a magyarok európai összehasonlításban is tudatosan kötnek lakásbiztosítást, akadnak fontos apróságok a szerződésekben, amelyeket kifelejtenek. A kisebb, de baj esetén drága hibákra a hazai árvizek során keletkezett károk még jobban ráirányították a figyelmet. Árvízre továbbra sem, vagy csak szigorú kikötések mentén lehet biztosítást találni, viszont más természeti katasztrófák kapcsán nagyot menthet egy jó szerződés – hívta fel a figyelmet a PBA Insura Zrt. vezérigazgatója. Dr. Kozma Gábor ebben az epizódban tisztázza a természeti katasztrófákból eredő károk közötti fontos különbségeket és elmondja, mit nem kellene kifelejteni a szerződésekből, hogy nagyobb biztonságban tudjuk ingó és ingatlan vagyonunkat.
Bár a neobankok és a nemzetközi trendek azt erősítik, hogy a mikro-, kis- és középvállalkozások vezetői ne pénzügyi operatív teendőkbe öljék a drága idejüket ahelyett, amihez igazán értenek, az ehhez szükség digitális megoldások hazánkban még nem vagy csak ritkán hozzáférhetőek. Lemák Gábor, a FinTechShow-t szervező FinTech Group társalapítója ezért tartja fontosnak, hogy a rendezvényükön megvizsgálhatják: ki, hogyan és mit tehet azért, hogy a mikrovállalkozások és kkv-k pénzügyei sokkal egyszerűbben intézhetőek legyenek. Rá is mutatott néhány olyan digitális gyakorlatra, ami kellően jövőbe mutató ahhoz, hogy a hazai vállalkozások is alkalmazzák végre.
A vendéglátóipari vezetők részéről a feladatok delegálásának hiánya az egyik legsúlyosabb probléma, ami miatt nehezen áll talpra az ágazat a COVID utáni években. Továbbra is érezteti hatását, hogy a pandémia szétverte a jól kialakult szakmai közösségeket, a vendéglátósok már nem vagy alig járnak össze eszmecserére és a tudás átadására, amiből pedig kölcsönösen, mindenki profitálhatna. Persze erre a helyzetre is van megoldás: hozzá kell látni a céges mikroközösségek, aztán a nagyobb együttműködések felépítéséhez – osztotta meg a BizniszPlusz csatornával Gréczi Szilárd, a Skill Trade operatív és projektmenedzsere.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS