Ha esetleg nem tudta: az öröklés nem egyenlő a generációváltással

2021. 04. 08., 18:00

A Budapest Bank legutóbbi Budapest Business Live online rendezvényén a hazai vállalkozások jövőjét érintő kihívások, a cégértéknövelés, értékesítés és a generációváltás voltak fókuszban. Az eseményen Vitkovics Péter és Szendrői Gábor adtak elő, az ezt követő panelbeszélgetésben pedig nemzetközileg is sikeres hazai tulajdonú cégek, így a Julius-K9®, a Varga Pincészet és a Café Frei vezetői osztották meg tapasztalataikat. A rendezvényen rekordszámú, több mint 150 vállalatvezető vett részt.

Az esemény aktualitást a bank legfrissebb, hazai kkv-körében végzett reprezentatív kutatása adta, amelynek eredményeiből egy korábbiaknál is bizonytalanabb jövőképű szektor képe rajzolódik ki. Tavaly a vállalatvezetők a koronavírus okozta kihívások miatt még kevesebb időt tudtak generációváltásra fordítani, így 2020-ra látványosan háttérbe szorult a kérdés: csupán a cégek 9 százalékánál merült fel tavaly a vezetőváltás gondolata.

Váczi Dávid, a Budapest Bank termékértékesítés-támogatási vezetője bevezetőjében kiemelte, hogy a jelenlegi gazdasági környezetben még fontosabb, hogy a Budapest Business Live-hoz hasonló rendezvényeken legyen lehetőség tájékozódni a témákban. Úgy fogalmazott: „hiszünk abban, hogy nagyon sok kkv-ban megvan a lehetőség és a szándék arra, hogy tovább lépjen”. Szerinte ugyanakkor fontos lenne a magyar gazdaság szempontjából, hogy a sikeres vállalkozások generációról generációra öröklődjenek és nőjenek, a legtöbb cégvezető számára a család jövőjének biztosítása a cél, ehhez pedig az itt említett témákon keresztül vezet az út.

Az esemény első előadója Szendrői Gábor, a Concorde MB Partners ügyvezető partnerének előadása a hazai vállalatok fejlődési lehetőségeiről, a nemzetközi piacra lépés és a nagyvállalattá alakulás lépéseiről szólt. „A hazai nagyobb tulajdonú vállalatok bekerültek a globális középdöntőbe. A cél a döntőbe jutás” – fogalmazta meg utalva ezzel arra, hogy nagyon jól teljesítenek a magyar vállalkozások, de egyelőre inkább csak beszállítóként. Itt az ideje a következő lépés megtételének. A vállalatok értéknövelése az az út, amely segítheti az ország gazdaságát, hogy kilépjen „a középjövedelem csapdájából”, amelyben jelenleg van.

A webinar másik prezentációját Vitkovics Péter, változás-menedzser tartotta, előadásában azt fejtette ki, miért nem egyenlő az öröklés a generációváltással. Megítélése szerint sok az információhiány a kis- és középvállalati vezetőknél a vállalati növekedéssel és az örökléssel kapcsolatban. „Összességében a növekedés nem más, mint a jobbá válás képessége és a jobbá válás szándéka egy vállalat életében” Szerinte a generációváltás nem csak a vezetői életkorral lehet összefüggésben, hiszen a vállalkozás életpályájának bizonyos szakaszaiban az életkortól függetlenül szükség lehet eltérő személyiségű vezetőkre, a növekvő szakaszban innovátor, az érett szakaszban pedig inkább menedzser típusúra.

Az ezután következő panelbeszélgetésen Sebő Gyula, a Julius K9 alapítója, Varga Máté, a Varga Pincészet tulajdonosa és ügyvezetője, Langár Bence, a Tower Asset Management befektetési alap ügyvezető igazgatója és Váczi Dávid, a Budapest Bank képviselője a sikeres gyakorlatokat vitatták meg. Varga Máté például édesapjával vezeti Magyarország legnagyobb bortermelő cégét, ő azt emeli ki, hogy az öröklés és a sikeres működés szempontjából is elengedhetetlen egy erős stáb, egy jó csapat kiépítése. „Nagyon fontos a kreativitás” – fogalmazott a továbbiakban. A Julius K9 nemzetközileg ismert márka, a sikert Sebő Gyula elsősorban a folyamatos önképzésnek tulajdonítja. „Nagyon jelentős változások vannak a piacon” és ezeket folyamatosan monitorozni kell szerinte. „Nálunk egy dupla generációváltás van folyamatban” – kezdte hozzászólását a panelbeszélgetéshez Langár Bence, aki a Cafe Frei cégértéknövelésében vállalt kulcsszerepet, és sok strukturális változást követett végig az elmúlt évek alatt.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 05. 16., 14:10
Az Európai Unió Bírósága által 2024. május 16-án meghozott döntés (C-746/22) szerint ellentétes az Unió jogával az a magyar szabály, amely nem engedi meg a külföldi adózóknak az áfa-visszatérítési eljárásokban, hogy irataikat akár a másodfokú (fellebbezési) eljárásban is beadhassák.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Női pék, cukrász, kaviárszakértő is helyet kapott a rendezvény nagyszínpadán, hogy a fő téma, a „női energiák” mentén bemutassák a művészi szintre emelt szakmájukat. Nemes Richárd főszervező elárulja, hogy hogyan lehet még fenntarthatóbban működtetni egy műfajából adódóan sok hulladékkal járó gasztronómiai rendezvényt vagy milyen egyszerű ételekkel tudnak nagyot alkotni a Gourmet Fesztiválon bemutatkozó konyhák mesterei. Ha mindez nem lenne elég, kifejti, hogy a fine dining milyen vonásokkal ruházta fel a magyar vendéglátást az utóbbi pár évben és például hogyan lehet „veganizálni” megszokott fogásokat, amelyek ettől csak még jobbak lesznek! Vigyázat, étvágygerjesztő epizód!
Miközben a világ e-személyautó gyártói egyre élesedő versenyt vívnak a vásárlók kegyeiért, nem szabad elfelejteni, hogy a közlekedés károsanyag-kibocsátásának jelentős részéért a teherfuvarozás felel. Egyre több középtávú áruszállítást és utolsó mérföldes kézbesítést kiszolgáló depó elektrifikálja a járműflottáját és alakít ki hozzá megfelelő infrastruktúrát, ám nagyon nem mindegy, hogy az üzemeltetés mennyire tud hatékony és gazdaságos lenni – mutat rá ebben az epizódban Négyesi Szilárd, a Siemens Zrt. szakértője.
Újabb különleges hazai vállalkozás, az Ország Söre szavazást alapító Beerselection mutatkozik be a csatornán. A budapesti sörszaküzletbe hetente több tucatnyi újdonság érkezik, köztük akár olyan különlegességekkel, amelyekből egyszerre csak pár darab érhető el az egész országban. A sörkultúra hazai terjesztése fontos küldetés a tulajdonosoknak, hiszen akár 800-féle sörstílus létezik, miközben a legtöbb ember egyedül a lágert ismeri fel. A magyar sörrajongók által idén összeállított recept sorsáról, a kissé elhasznált „kézműves” kifejezés mögötti igazságról, illetve arról, hogy miért érdemes szaküzletben venni a sört a nagy áruházak helyett, Bárkai Péter mesél a BeerSelectiontől. Az ügyvezető persze igazságot tesz az örök, csapolt, palackozott, vagy dobozos kérdésben is...

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

Van egy apró kis bolt a Liliom utcában, ahol a gasztronómia szerelmesei garantáltan elérzékenyülnek. Fekete Antonio szakácskönyvboltja majd’ kétszáz kiadó legjobbját kínálja azoknak, akik nem elégszenek meg a középszerrel.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS