Ha esetleg nem tudta: az öröklés nem egyenlő a generációváltással

2021. 04. 08., 18:00

A Budapest Bank legutóbbi Budapest Business Live online rendezvényén a hazai vállalkozások jövőjét érintő kihívások, a cégértéknövelés, értékesítés és a generációváltás voltak fókuszban. Az eseményen Vitkovics Péter és Szendrői Gábor adtak elő, az ezt követő panelbeszélgetésben pedig nemzetközileg is sikeres hazai tulajdonú cégek, így a Julius-K9®, a Varga Pincészet és a Café Frei vezetői osztották meg tapasztalataikat. A rendezvényen rekordszámú, több mint 150 vállalatvezető vett részt.

Az esemény aktualitást a bank legfrissebb, hazai kkv-körében végzett reprezentatív kutatása adta, amelynek eredményeiből egy korábbiaknál is bizonytalanabb jövőképű szektor képe rajzolódik ki. Tavaly a vállalatvezetők a koronavírus okozta kihívások miatt még kevesebb időt tudtak generációváltásra fordítani, így 2020-ra látványosan háttérbe szorult a kérdés: csupán a cégek 9 százalékánál merült fel tavaly a vezetőváltás gondolata.

Váczi Dávid, a Budapest Bank termékértékesítés-támogatási vezetője bevezetőjében kiemelte, hogy a jelenlegi gazdasági környezetben még fontosabb, hogy a Budapest Business Live-hoz hasonló rendezvényeken legyen lehetőség tájékozódni a témákban. Úgy fogalmazott: „hiszünk abban, hogy nagyon sok kkv-ban megvan a lehetőség és a szándék arra, hogy tovább lépjen”. Szerinte ugyanakkor fontos lenne a magyar gazdaság szempontjából, hogy a sikeres vállalkozások generációról generációra öröklődjenek és nőjenek, a legtöbb cégvezető számára a család jövőjének biztosítása a cél, ehhez pedig az itt említett témákon keresztül vezet az út.

Az esemény első előadója Szendrői Gábor, a Concorde MB Partners ügyvezető partnerének előadása a hazai vállalatok fejlődési lehetőségeiről, a nemzetközi piacra lépés és a nagyvállalattá alakulás lépéseiről szólt. „A hazai nagyobb tulajdonú vállalatok bekerültek a globális középdöntőbe. A cél a döntőbe jutás” – fogalmazta meg utalva ezzel arra, hogy nagyon jól teljesítenek a magyar vállalkozások, de egyelőre inkább csak beszállítóként. Itt az ideje a következő lépés megtételének. A vállalatok értéknövelése az az út, amely segítheti az ország gazdaságát, hogy kilépjen „a középjövedelem csapdájából”, amelyben jelenleg van.

A webinar másik prezentációját Vitkovics Péter, változás-menedzser tartotta, előadásában azt fejtette ki, miért nem egyenlő az öröklés a generációváltással. Megítélése szerint sok az információhiány a kis- és középvállalati vezetőknél a vállalati növekedéssel és az örökléssel kapcsolatban. „Összességében a növekedés nem más, mint a jobbá válás képessége és a jobbá válás szándéka egy vállalat életében” Szerinte a generációváltás nem csak a vezetői életkorral lehet összefüggésben, hiszen a vállalkozás életpályájának bizonyos szakaszaiban az életkortól függetlenül szükség lehet eltérő személyiségű vezetőkre, a növekvő szakaszban innovátor, az érett szakaszban pedig inkább menedzser típusúra.

Az ezután következő panelbeszélgetésen Sebő Gyula, a Julius K9 alapítója, Varga Máté, a Varga Pincészet tulajdonosa és ügyvezetője, Langár Bence, a Tower Asset Management befektetési alap ügyvezető igazgatója és Váczi Dávid, a Budapest Bank képviselője a sikeres gyakorlatokat vitatták meg. Varga Máté például édesapjával vezeti Magyarország legnagyobb bortermelő cégét, ő azt emeli ki, hogy az öröklés és a sikeres működés szempontjából is elengedhetetlen egy erős stáb, egy jó csapat kiépítése. „Nagyon fontos a kreativitás” – fogalmazott a továbbiakban. A Julius K9 nemzetközileg ismert márka, a sikert Sebő Gyula elsősorban a folyamatos önképzésnek tulajdonítja. „Nagyon jelentős változások vannak a piacon” és ezeket folyamatosan monitorozni kell szerinte. „Nálunk egy dupla generációváltás van folyamatban” – kezdte hozzászólását a panelbeszélgetéshez Langár Bence, aki a Cafe Frei cégértéknövelésében vállalt kulcsszerepet, és sok strukturális változást követett végig az elmúlt évek alatt.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 06., 14:00
Magyarország első kkv-fókuszú neobankjánál a számlanyitás és a számlavezetés ingyenes, a kimenő utalások díja pedig összegtől függetlenül 199 forint. A BinX felhasználók egymás közötti utalásai ingyenesek, csakúgy, mint a számlavezetés és – egyelőre – a prémium üzleti bankkártyák.
2024-12-11 21:11:00
Kiemelkedő vándorlási többlet és tranzakciószám jellemzi a közép-magyarországi régiót, amely az ingatlanpiac motorjaként egyben az ország legdrágább térsége is – derül ki az Otthon Centrum harmadik negyedévre vonatkozó elemzéséből.
2024-12-11 09:11:00
Sorjáznak az akciós autók akciós THM-mel a kereskedőknél. A lízingcégek is gyakran nyújtanak 0 százalékos vagy 2–5 százalék közötti THM-mel finanszírozást, de csak speciális feltételekkel, ezért mindenképpen érdemes összevetni a finanszírozási lehetőségeket a kocsivásárlási döntés előtt – derül ki a Bank360.hu összeállításából.
2024-12-10 18:10:00
A következő két évben jelentősen nőnek a céges autókra kivetett adóterhek. Ezek a változások komoly kihívásokat, ugyanakkor jelenleg még kihasználható lehetőségeket is jelentenek a vállalkozások számára. A legfontosabb tudnivalókat Jakus László, az Ayvens pénzügyi igazgatója foglalta össze.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.
A nyugdíjpénztárak vagyona nem várt mértékben gyarapodott az idén – jelezte az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége (ÖPOSZ), amely szerint az öngondoskodók korábban egyetlen esztendő harmadik negyedében sem tettek félre olyan magas összeget egészségügyi és nyugdíjcélra, mint 2024-ben. Dr. Kravalik Gábor, az ÖPOSZ főtitkára ebben az epizódban vezeti le a kedvező tendencia okait, azt, hogy milyen motivációs tényezők vezettek a remek eredményhez, valamint azt is, hogy milyen módon és melyik korosztály pénzügyi tudatosságát lehetne még növelni.
2024. 11. 06., 09:35
epizód: 2024 / 21   |   hossz: 28:39
Az I. Nyílt Magyar Sommelier Bajnokság „Best Young Sommelier” kategóriájának idei győztese, Novák Dávid örömmel kampányol a borfogyasztás mint kulináris élmény mellett, hiszen egy jól kiválasztott ital új dimenzióval gazdagítja az étkezést. Az ízek és aromák összjátékának ismeretéhez hatalmas elméleti tudás kell, de az igazi kihívás az, hogy ráérezzen a vendég személyes preferenciáira. A VIRTU Restaurant sommelier-je cukrász múltjából és külföldi tapasztalataiból merítve vált profivá, pedig még csak a húszas éveit tapossa. Ebben az epizódban e különleges szakma szépségeiről és a borfogyasztás szertartásáról is mesél.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS