Ha esetleg nem tudta: az öröklés nem egyenlő a generációváltással

2021. 04. 08., 18:00

A Budapest Bank legutóbbi Budapest Business Live online rendezvényén a hazai vállalkozások jövőjét érintő kihívások, a cégértéknövelés, értékesítés és a generációváltás voltak fókuszban. Az eseményen Vitkovics Péter és Szendrői Gábor adtak elő, az ezt követő panelbeszélgetésben pedig nemzetközileg is sikeres hazai tulajdonú cégek, így a Julius-K9®, a Varga Pincészet és a Café Frei vezetői osztották meg tapasztalataikat. A rendezvényen rekordszámú, több mint 150 vállalatvezető vett részt.

Az esemény aktualitást a bank legfrissebb, hazai kkv-körében végzett reprezentatív kutatása adta, amelynek eredményeiből egy korábbiaknál is bizonytalanabb jövőképű szektor képe rajzolódik ki. Tavaly a vállalatvezetők a koronavírus okozta kihívások miatt még kevesebb időt tudtak generációváltásra fordítani, így 2020-ra látványosan háttérbe szorult a kérdés: csupán a cégek 9 százalékánál merült fel tavaly a vezetőváltás gondolata.

Váczi Dávid, a Budapest Bank termékértékesítés-támogatási vezetője bevezetőjében kiemelte, hogy a jelenlegi gazdasági környezetben még fontosabb, hogy a Budapest Business Live-hoz hasonló rendezvényeken legyen lehetőség tájékozódni a témákban. Úgy fogalmazott: „hiszünk abban, hogy nagyon sok kkv-ban megvan a lehetőség és a szándék arra, hogy tovább lépjen”. Szerinte ugyanakkor fontos lenne a magyar gazdaság szempontjából, hogy a sikeres vállalkozások generációról generációra öröklődjenek és nőjenek, a legtöbb cégvezető számára a család jövőjének biztosítása a cél, ehhez pedig az itt említett témákon keresztül vezet az út.

Az esemény első előadója Szendrői Gábor, a Concorde MB Partners ügyvezető partnerének előadása a hazai vállalatok fejlődési lehetőségeiről, a nemzetközi piacra lépés és a nagyvállalattá alakulás lépéseiről szólt. „A hazai nagyobb tulajdonú vállalatok bekerültek a globális középdöntőbe. A cél a döntőbe jutás” – fogalmazta meg utalva ezzel arra, hogy nagyon jól teljesítenek a magyar vállalkozások, de egyelőre inkább csak beszállítóként. Itt az ideje a következő lépés megtételének. A vállalatok értéknövelése az az út, amely segítheti az ország gazdaságát, hogy kilépjen „a középjövedelem csapdájából”, amelyben jelenleg van.

A webinar másik prezentációját Vitkovics Péter, változás-menedzser tartotta, előadásában azt fejtette ki, miért nem egyenlő az öröklés a generációváltással. Megítélése szerint sok az információhiány a kis- és középvállalati vezetőknél a vállalati növekedéssel és az örökléssel kapcsolatban. „Összességében a növekedés nem más, mint a jobbá válás képessége és a jobbá válás szándéka egy vállalat életében” Szerinte a generációváltás nem csak a vezetői életkorral lehet összefüggésben, hiszen a vállalkozás életpályájának bizonyos szakaszaiban az életkortól függetlenül szükség lehet eltérő személyiségű vezetőkre, a növekvő szakaszban innovátor, az érett szakaszban pedig inkább menedzser típusúra.

Az ezután következő panelbeszélgetésen Sebő Gyula, a Julius K9 alapítója, Varga Máté, a Varga Pincészet tulajdonosa és ügyvezetője, Langár Bence, a Tower Asset Management befektetési alap ügyvezető igazgatója és Váczi Dávid, a Budapest Bank képviselője a sikeres gyakorlatokat vitatták meg. Varga Máté például édesapjával vezeti Magyarország legnagyobb bortermelő cégét, ő azt emeli ki, hogy az öröklés és a sikeres működés szempontjából is elengedhetetlen egy erős stáb, egy jó csapat kiépítése. „Nagyon fontos a kreativitás” – fogalmazott a továbbiakban. A Julius K9 nemzetközileg ismert márka, a sikert Sebő Gyula elsősorban a folyamatos önképzésnek tulajdonítja. „Nagyon jelentős változások vannak a piacon” és ezeket folyamatosan monitorozni kell szerinte. „Nálunk egy dupla generációváltás van folyamatban” – kezdte hozzászólását a panelbeszélgetéshez Langár Bence, aki a Cafe Frei cégértéknövelésében vállalt kulcsszerepet, és sok strukturális változást követett végig az elmúlt évek alatt.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2023. 09. 26., 09:26
Siker volt megnyerni az első nagy ügyfeleket, a nagyobb, hosszú távú tendereket, a hazai és külföldi díjakat. A legnagyobb siker mégis az, hogy a mindennapokban azzal foglalkozhatok, ami érdekel és amit szeretek – mondta az Üzletemnek Mezei Georgina, a Morselli Employer Branding Ügynökség társalapító ügyvezetője.
2023-09-26 18:26:00
„Növekszik a 30 év alattiak körében a házasságkötések száma és a gyermekesek aránya, viszont öregszik is a társadalom. Nőtt a foglalkoztatottság, a modern technológiák miatt átrendeződik a munkaerőpiac, fejlődik és egyben változik Magyarország.”

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Egy igazán kreatív szakács, Szatmári Ferenc, alias Főzelékes Feri elárulja, hogyan építi forradalmi megoldásokkal a vállalkozását. A hartai gasztroblogger és influenszer több szakácskönyvvel a háta mögött, unokatestvérével közösen hívta életre a HIPPEACE főzelékbárt, amelynek alapjait a vásárlók is segítenek lerakni, közösségi finanszírozással. Ez az a helyzet, amikor a kedves vendég a receptet is hazaviheti az étteremből, de bőven van még újítás, amivel a franchise-ban szintén gondolkodó szakács előállt. Vigyázat, étvágygerjesztő epizód!
2023. 09. 04., 12:00
epizód: 2023 / 13   |   hossz: 27:16
Az epizódban cégvezető- és szervezetfejlesztésről, a munkahelyi kommunikáció gyógyításáról és csapatok összehangolásáról beszélgetünk Szopkó Beatrixszal. Az [eureka] consulting üzletágvezetője 20 év szakmai tapasztalattal rendezi vállalatok működési struktúráját és konfliktushelyzeteit, vagy hozza helyre a döntések lehetséges negatív következményeit.
2023. 08. 06., 10:25
epizód: 2023 / 12   |   hossz: 28:19
Vajon hogyan vizsgázunk napjainkban stresszkezelésből és időmenedzsmentből – pont akkor, amikor a karrierünkre gazdasági nehézségek lehetnek hatással? Hogyan segíthet ezen az irányított játék, az ún. gamifikált fejlesztési folyamat, és hogyan gyógyít vele munkahelyi közösségeket, döntéshozó stratégiákat, karrier és magánélet egyensúlyában keletkezett zavarokat a „Mit játsszunk?” vlog egyik vezetője, Győri-Nádai Réka? A kreatív szakembert a vállalati soft skill tréningek és a játszva megoldható céges folyamatok sajátosságairól is faggattuk.

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS