Generali: az infláció és az energiakrízis hátráltatta a hazai kkv-k zöld átmenetét

2023. 12. 14., 11:10

A magyar kkv-k 38 százaléka rendelkezik már megvalósított fenntarthatósági stratégiával vagy akciótervvel, vagy éppen folyamatban van annak bevezetése, ami 4 százalékos növekedést jelent a tavaly mért értékhez képest – derült ki a Generali fenntarthatósági fórumán.

Az olasz SDA Bocconival közösen készített kutatás több mint 1000 európai vállalkozást kérdezett a fenntarthatóság terén tett erőfeszítéseikről, a legfőbb kihívásokat is feltérképezve. Emellett azonban az eredmények alapján összeállított Fehér Könyv hasznos információkkal szolgál annak tekintetében is, milyen ösztönzőkkel lehet támogatni a kkv-kat a zöld átmenetben.

A felmérésben résztvevő országok közül Németország (55 százalék), Olaszország (52 százalék) és Portugália (49 százalék) teljesít a legjobban az ESG stratégiát követő kis- és középvállalkozások arányát nézve, őket Ausztria (44 százalék), Spanyolország (43 százalék), és Franciaország (39 százalék) követi, lehagyva Csehországot (35 százalék) és Horvátországot (31 százalék) – Magyarország a középmezőnyben szerepel a 38 százalék-os eredménnyel.

A kutatás rámutat, hogy minél több munkavállalót foglalkoztat egy cég, annál jellemzőbb, hogy tudatos fenntarthatósági stratégiával rendelkezik, illetve az ipari- és építőipari szegmensben észlelhető még hasonló kiugrás a vizsgált európai országokban. A környezetvédelmi és társadalmi szempontok összekapcsolásának terén a hazai kis- és középvállalkozások átlag alatt teljesítenek, különösen a munkavállalókkal, az új termékekkel és a helyi közösségekkel fenntartott kapcsolatok tekintetében.

Csak a felszínt kapargatják a cégek

Az európai kkv-k bevallása szerint a formális ESG-stratégiák bevezetésének legfőbb mozgatói a magas energiaárak, az előírások (a magyar vállalkozások körében is ez a két szempont a legjellemzőbb), valamint a jövővel kapcsolatos felelősségérzet. Az elköteleződéssel – bármi motiválja is – tehát nincs gond, ugyanakkor számos tényező akadályozza a kis- és középvállalkozások zöld átállását, így a túlszabályozottság, a bürokrácia, illetve az állami ösztönzők és a finanszírozás hiányosságai, miközben az olyan aktuális kihívások, mint az energiakrízis, az infláció és az ukrán-orosz konfliktus 10-ből 6 kkv fenntarthatósági törekvéseit hátráltatta. A hazai vállalkozásokat a felmérés szerint szinte az összes ilyen negatív hatás fokozottan érintette.

A nehézségek ellenére fontos megállapítani, hogy egyre több vállalkozás tesz lépéseket a fenntarthatósági célok megvalósítása felé Európa-szerte, ugyanakkor ezek a tevékenységek többnyire csak a felszínt kapargatják: az újrahasznosításban, az energiatakarékosságban és a megújulók bevonásában jeleskednek leginkább az európai kkv-k.

Fenntarthatósági fórummal ösztönzik a párbeszédet

A magyar kkv-k arról is nyilatkoztak, hogy mivel lehetne leginkább segíteni a fenntarthatósági átmenetet. Véleményük szerint a zöld termékeket és szolgáltatásokat érintő adóösztönzőkkel (77 százalék), valamint EU-s (73 százalék) és nemzeti finanszírozási alapokkal (65 százalék) lehetne hatékonyan támogatni ebben a vállalkozásokat. A magyar vonatkozású eredményekről ezért egy budapesti fenntarthatósági fórumon is beszámolt a biztosító társaság, ahol a résztvevők megismerhették az EnterPRIZE pályázat korábbi és idei nyerteseit, a Sudár Birtok és a Grapoila márka képviselőit; illetve Omar Balduccit, a Lucart csoport Közép-Kelet-Európáért felelős kereskedelmi igazgatóját, valamint az általuk alkalmazott fenntarthatósági gyakorlatokat.

„A Generali hisz abban, hogy a jó példával élen járó vállalkozások megérdemlik az elismerést, ráadásul inspirációként szolgálhatnak más piaci szereplők számára is. Nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy jövőnk kulcsa az egyének, a cégek és a társadalmak szintjén is a felelős magatartással kezdődik, és mindannyiunk közös célja kell, hogy legyen, hogy minél szélesebb kört bevonjuk a zöld átmenetbe és támogassuk törekvéseiket. Különösen igaz ez az Európa gazdasági gerincét adó kkv szektorra” – mondta Erdős Mihály, a Generali Biztosító elnök-vezérigazgatója, akia fórumon szervezett kerekasztal-beszélgetésen ismertette a Generali fenntarthatósági programjának vízióját.

,,Az edukáció nagyon fontos nem csak a piacon, de az iskolákban is. Edukálnunk kell a diákokat, mert hosszú távon ez lesz a fenntarthatóság kulcsa. Emellett csupán azzal, hogy újrapozícionáljuk a szemléletmódunkat, jobban odafigyelünk a hulladékgyűjtésre, zöld közlekedési eszközöket választunk, és fenntarthatóbb döntéseket hozunk a termékek megvásárlásakor, határozottan javíthatunk a környezet jelenlegi állapotán” – mondta Omar Balducci.

„Szerencsére nekünk nem kellett szemléletet váltanunk, kezdettől fogva zero waste módon gyártjuk élelmiszereinket, gyakran más ágazatok melléktermékéből kiindulva. Üzemeink kialakításakor is a legzöldebb opcióra törekedtünk, a tetőre napelemek kerültek, saját fejlesztésű biomassza kazánt üzemeltünk be, permakultúrás kertet alakítottunk ki az irodaépületünk körül, ahol a fenntartható gazdálkodás alapjait mutatjuk meg a környéken élőknek és a hozzánk ellátogató iskolás, óvodás csoportoknak. A saját innovációink mellett folyamatosan figyeljük az új lehetőségeket, legyen szó egy környezetbarátabb tisztítási eljárásról az üzemben, egy növényi alapú, lebomló termékcsomagolásról vagy egy csomagolásmentes házhozszállítási opcióról. A fenntartható működéshez nem kell más, csak tenni akarás, ötletek és elköteleződés – a többi pedig jön magától” – mondta Pinczés Marianna a Grapoila képviseletében. A vállalat az EnterPrize 2021-es Fenntarthatósági Hőse címet nyerte el a nemzetközi programon.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 05. 24., 11:10
Az Európai Parlament 2024. április 24-én elfogadta a platformalapú munkavégzés munkakörülményeinek javításáról szóló irányelvét. A legfontosabb tudnivalókat dr. Szemán Péter, a Bán, S. Szabó, Rausch & Partners munkajogi csoportjának vezetője foglalta össze.
2024-05-24 14:30:47
13 milliárd forint vissza nem térítendő támogatásra pályázhatnak a vendéglátóhelyek, elsőként az egész évben nyitva tartó, vidéki éttermeknek nyílik meg a lehetőség május 27-től.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Női pék, cukrász, kaviárszakértő is helyet kapott a rendezvény nagyszínpadán, hogy a fő téma, a „női energiák” mentén bemutassák a művészi szintre emelt szakmájukat. Nemes Richárd főszervező elárulja, hogy hogyan lehet még fenntarthatóbban működtetni egy műfajából adódóan sok hulladékkal járó gasztronómiai rendezvényt vagy milyen egyszerű ételekkel tudnak nagyot alkotni a Gourmet Fesztiválon bemutatkozó konyhák mesterei. Ha mindez nem lenne elég, kifejti, hogy a fine dining milyen vonásokkal ruházta fel a magyar vendéglátást az utóbbi pár évben és például hogyan lehet „veganizálni” megszokott fogásokat, amelyek ettől csak még jobbak lesznek! Vigyázat, étvágygerjesztő epizód!
Miközben a világ e-személyautó gyártói egyre élesedő versenyt vívnak a vásárlók kegyeiért, nem szabad elfelejteni, hogy a közlekedés károsanyag-kibocsátásának jelentős részéért a teherfuvarozás felel. Egyre több középtávú áruszállítást és utolsó mérföldes kézbesítést kiszolgáló depó elektrifikálja a járműflottáját és alakít ki hozzá megfelelő infrastruktúrát, ám nagyon nem mindegy, hogy az üzemeltetés mennyire tud hatékony és gazdaságos lenni – mutat rá ebben az epizódban Négyesi Szilárd, a Siemens Zrt. szakértője.
Újabb különleges hazai vállalkozás, az Ország Söre szavazást alapító Beerselection mutatkozik be a csatornán. A budapesti sörszaküzletbe hetente több tucatnyi újdonság érkezik, köztük akár olyan különlegességekkel, amelyekből egyszerre csak pár darab érhető el az egész országban. A sörkultúra hazai terjesztése fontos küldetés a tulajdonosoknak, hiszen akár 800-féle sörstílus létezik, miközben a legtöbb ember egyedül a lágert ismeri fel. A magyar sörrajongók által idén összeállított recept sorsáról, a kissé elhasznált „kézműves” kifejezés mögötti igazságról, illetve arról, hogy miért érdemes szaküzletben venni a sört a nagy áruházak helyett, Bárkai Péter mesél a BeerSelectiontől. Az ügyvezető persze igazságot tesz az örök, csapolt, palackozott, vagy dobozos kérdésben is...

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS