Elstartolt a MÁV-Start teljes KISS-motorvonatflottája

Elstartolt a MÁV-Start teljes KISS-motorvonatflottája
2023. 02. 25., 17:25

A MÁV-Start forgalomba állította mind a 40 KISS emeletes motorvonatot, amelyet a Stadler cég szállított a vasúttársaságnak a 2017-ben kötött keretszerződés alapján, ezzel teljessé vált a vasúttársaság emeletesmotorvonat-flottája.

Pafféri Zoltán, a MÁV elnök-vezérigazgatója szombaton a budapesti Nyugati pályaudvaron tartott projektzáró rendezvény sajtótájékoztatóján hangsúlyozta, a MÁV-Volán-csoport célja, hogy minél többen válasszák a kényelmes, biztonságos közösségi közlekedést. Ennek érdekében folyamatosan fejlesztik a járműállományt, az infrastruktúrát, és megújítják a tarifarendszert.

Példaként említette, hogy tart a Nyugati pályaudvar megújítása és hamarosan átadhatják a Keleti pályaudvar utascentrumát.

Pafféri Zoltán ismertette, hogy a 40 emeletes motorvonat beszerzése az Európai Unió 228 milliárd forintos támogatásával valósulhatott meg.

A KISS-szerelvények a MÁV-nál eddig mintegy 8,8 millió kilométert futottak már, és az utasok elégedettek velük.

A szolgáltatások fejlesztésének egyik fontos előzménye volt az a stratégiai döntés, hogy 2020-ban a MÁV-csoport és a Volánbusz a MÁV-Volán-csoportban integráltan biztosítsa a közösségi közlekedést Magyarországon.

Az integráció folyamatában a tarifaközösség kézzel fogható eredménye a kormány által május 1-jétől bevezetendő 9450 forintos vármegyebérlet és a 18 900 forintos országos bérlet.

Mosóczi László, a MÁV-Start vezérigazgatója kiemelte, a társaság 2017-ben kötött keretmegállapodást a 40 emeletes KISS-jármű beszerzésére. A korszerű, modern járművek jelentős hozzáadott hazai értékkel készültek, és hozzájárulnak a szolgáltatás fejlesztéséhez, a biztonságos közlekedéshez.

Homolya Róbert, a Stadler Trains Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója kiemelte, a motorvonatokat 11, 8, majd 21 darabos tételben rendelte meg a vasúttársaság.

A koronavírus-járvány és az orosz-ukrán háború hátráltatta a gyártást, ennek ellenére a 2017-ben aláírt szerződésben szereplő áron szállították le a járműveket a MÁV-nak.

A Stadler cég Magyarországon is készülő járművei több országban közlekednek. A magyarországi modern motorvonatok „gerincét” a 123 Flirt- és 40 KISS-motorvonat adja.

A Stadler szeretné tovább erősíteni magyarországi jelenlétet, és a szolnoki üzemben tervezett tevékenységbővítés révén még több hozzáadott értékkel hozzájárulni a modern magyar vasút fejlődéséhez – jelentette ki Homolya Róbert.

A sajtótájékoztatót követően három összekapcsolt KISS-szerelvény indul útnak a Dunakanyarba. Európában egyedülálló módon Magyarországon nyílt először lehetőség arra, hogy három összekapcsolt – összesen 467,7 méter hosszú – szerelvény 1200 utassal a fedélzeten útnak induljon.

A motorvonatok egy részének végszerelése Magyarországon zajlott, a forgóvázak összeszerelését teljes egészében a Stadler szolnoki üzemében végezték magyar munkavállalók.

Az első KISS 2020 márciusában kezdte meg az utasforgalmi próbaüzemet, de a pandémia csaknem fél év kényszerpihenőre küldte az emeletes motorvonatokat. Végül 2020 augusztus végétől kezdhettek újra közlekedni, azóta folyamatosan álltak forgalomba az új szerelvények.

Jelenleg napi szinten közlekednek emeletes motorvonatok a Budapest-Cegléd-Szolnok, a Budapest-Újszász-Szolnok, a Budapest-Esztergom, a Budapest-Vác-Szob, a Budapest-Győr-Hegyeshalom és a Budapest-Hatvan-Gyöngyös/Eger vonalon. Hétvégente a Budapest-Szolnok-Debrecen-Nyíregyháza vonalon egyes sebesvonatok járataiként is jár ilyen szerelvény. Először 2021 nyarán a Balatonra is közlekedtek KISS-motorvonatok az ország több pontjáról. (MTI)

A felvételen: Homolya Róbert, Pafféri Zoltán és Mosóczi László.

(Fotó: MTI/Lakatos Péter)

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 07. 14., 17:05
Július 14-től pályázhatnak az 5000 lakos alatti települések a helyi közvilágítás korszerűsítésére; a Magyar Falu Program keretében, a Jedlik Ányos Energetikai Program forrásaiból összesen 18 milliárd forint áll rendelkezésre – tájékoztatott Steiner Attila, az Energiaügyi Minisztérium energetikáért felelős államtitkára.
2025-07-14 18:25:00
Már akadt vállalkozás, amely élt a július elején megnyílt lehetőséggel és sikeresen lekerült az alkalmazottjukat bejelentés nélkül foglalkoztatók listájáról, így mentesülve a listával járó súlyos szankciók alól.
2025-07-14 15:10:00
150 millió forintra emeli a kormány a szeptemberben induló Otthon Start lakáshitellel megvásárolható családi házak maximális értékét, míg a lakások esetében marad a 100 millió forintos plafon. Ezzel azokat kívánják támogatni, akik gyereket vállalnának, így kombinálni tudják a CSOK Plussszal, ami összességében akár 100 millió forint finanszírozást is jelenthet.
2025-07-14 10:40:00
2025 májusában az építőipari termelés volumene a nyers adatok szerint 3,6, munkanaptényezővel kiigazítva 5,5 százalékkal magasabb volt az egy évvel azelőttinél, a szezonálisan és munkanaphatással kiigazított indexek alapján a termelés az előző hónaphoz képest 2,5 százalékkal nőtt – tájékoztatott a statisztikai hivatal.

  Rovathírek: HIPA

A következő két évben több üzemegységet is épít, illetve bővít a Gyermelyi Zrt. A beruházási program egy új, teljesen automatizált magasraktárt, tésztagyári kapacitásbővítést és csomagolásfejlesztést foglal magában.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Donald Trump kriptoüzlete – és a piachoz kötődő szabályozó tevékenysége – miatt világszerte egyre nagyobb figyelem irányul a digitális valutákra. Mivel a téma egy 2025. július 1-jével érvénybe lépett kriptopiaci törvény miatt itthon is forró, megkértük Kalocsai Kornélt, a Blockchain Magyarország Egyesület alapító-elnökét, hogy segítsen tisztán látni, egyrészt az amerikai elnök által előidézett változásokkal, másrészt azzal kapcsolatban, hogy a kriptopiacot hogyan kellene mindenki javára megtisztítani. A blockchain és kripto szakértő-tanácsadó a leggyakrabban előforduló buktatókra és csalásokra is felhívta a figyelmet.
Érdekes ingatlanpiaci helyzetet teremt a helyi önazonosság védelméről szóló törvény, amely júliustól már hatályba is lép. Sokan gondolják, hogy önmagában a létezése befolyásolhatja az árakat, de ez szinte kizárólag az önkormányzatokon múlik. Bár Szegő Péterrel még a parlamenti szavazás előtt beszélgettünk a témáról, a Duna House PR és elemzési szakértőjeként átfogó képet tudott adni róla, hogy mi történik lokálisan és országosan a jogszabály bevezetése után.
Az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) közölte: sajnálattal veszi tudomásul, hogy a kormány szakmai egyeztetés nélkül hosszabbította meg a hatósági árak rendszerét, hiszen ezzel a szőnyeg alá söpörték a gazdaságban lappangó feszültségeket, amelyek így csak tovább gyűlnek és mindenképpen felszínre kerülnek. Az árrésstop legnagyobb vesztesei éppen a kisboltok lesznek, hiszen lemaradnak az árversenyben a multikkal szemben – vezeti le ebben az epizódban Kozák Tamás. Az OKSZ főtitkára azt is elmagyarázza, miért nincs rendjén az elmaradt egyeztetés és felvázolja a szövetség szakpolitikai javaslatait, amelyek viszont gyógyírt jelentenének – árrésstop helyett.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS