Ékes Ákos: Egy válság során az marad fenn, aki tudatosan, hosszú távra tervez

Szerdahelyi Csaba  |  2020. 09. 15., 10:00

A családi vállalatok képesek fejlődni, ha a koronavírus-járvány okozta kihívásokból tanulnak, és nehézségeiket az előnyükre fordítják – mondta az Üzletemnek adott interjúban Ékes Ákos, a K&H családi vállalatok központ vezetője.

A családi vállalkozásokat mely szektorokban érintette leginkább a COVID-19 hatása? Hogyan reagált a többség a válsághelyzetre?

– A családi vállalkozásokat eltérő módon érintette a járvány, mivel voltak szektorok, amelyek gyakorlatilag leálltak, míg másoknál a kereslet élénkülése volt tapasztalható. Általánosságban véve azt látjuk, hogy a turizmust érintette a legsúlyosabban a válság, legkevésbé pedig a mezőgazdaságot. A vállalkozások jelentős részénél a vezetők már átéltek egy sokkszerű válságot, így ennek tapasztalatait tudatosan felhasználva csökkenteni lehetett a negatív hatásokat, és könnyíteni az átállás-újraindítás folyamatát.

Hogyan reagált a megváltozott helyzetre a K&H családi vállalatok központja? Kínálnak új konstrukciókat?

– Hiteltermékeket nem a K&H családi vállalatok központ, hanem a K&H Bank kínál ügyfelei számára. Központunk különböző eszközökkel segíti a vállalatokat, többek között létrehoztunk kifejezetten a családi cégeknek szóló tudástárat, ahol hasznos információkat, tippeket találhatnak az érdeklődők, jelenleg jórészt a járványhelyzet leküzdéséhez, többek között jogi, finanszírozási, valamint munkaerőt érintő témákban.

Milyennek kell lennie egy válságálló cégnek? Mennyire válságállóak a magyar családi vállalkozások?

– Öt éve hoztuk létre a K&H családi vállalati klubot, ahol eseményeinken eddig több mint 2000 résztvevő volt jelen. A tavaly szeptemberi klubunk témája a krízisre való felkészülés volt, amelyen a családi vállalat tulajdonosok megosztották tapasztalataikat arról, hogy miként élték át sikeresen a válságot és hogyan készülnek a következőre. Az ő meglátásaik alapján a válságálló cégeknek három fontos „összetevője” van, ugyanis egy válság során az marad fenn, aki tudatosan, hosszú távra tervez, félretesz egy nehezebb időszakra is, valamint felkészül az állandó és gyors változásra, reagálásra.

Milyennek látja a családi vállalkozások helyzetét Magyarországon? Mekkora esélyük van a fejlődésre a legkisebbeknek?

– Úgy látom, hogy a családi vállalatok képesek fejlődni, ha a koronavírus-járvány okozta kihívásokból tanulnak, és nehézségeiket az előnyükre fordítják. A jelenlegi helyzet átrendeződést hozhat a piacon, amelynek köszönhetően a kis cégeknek is lehetőségük adódik gyorsabban választ adni az ügyfelek megváltozott igényeire, és ezáltal kitűnni a nagyobb, lassabban reagáló társaik közül.

Mennyire elkötelezettek a magyarországi családi vállalkozások a társadalom iránt?

– Azt tapasztaljuk, hogy a családi vállalatok elkötelezettek a környezetükért, alapértékeik között szerepel a társadalmi felelősségvállalás. Számukra természetes, hogy helyi szinten, a kisebb közösségeket segítik, sok esetben kevésbé látható módon. Ilyen például, amikor a helyi árvaházat, iskolát vagy sportszervezetet segítik, akár termékeikkel, szolgáltatásaikkal vagy pénzügyileg. Ezért is vettük bele a K&H kiválósági díj kategóriái közé a társadalmi felelőségvállalás kategóriát, hogy láthatóvá tegyük a cégek ezen erőfeszítéseit, és a társadalomba befektetett energiájukat is.

Hány családi vállalkozás van a K&H ügyfélkörében?

– Több mint 30 éve foglalkozunk családi vállalatokkal, és vállalati ügyfélkörünk hozzávetőlegesen felét családi cégek adják.

Bankjuk milyen támogatást tud nyújtani a családi vállalkozásoknak az öröklési stratégia kialakításában?

– Az öröklési stratégia kialakításában közvetve és közvetlenül is szoktuk segíteni a családi vállalatokat. A K&H családi vállalatok klubon amellett, hogy témaként sokszor dolgozzuk fel a generációváltást különböző aspektusokból, egy olyan helyet és légkört is biztosítunk a családi vállalatok tulajdonosai számára, ahol őszintén, egymás között meg tudják osztani tapasztalataikat és ötleteiket. Ezenfelül közvetve foglalkozunk a már a cégnél dolgozó, de még első számú vezetőként tevékenykedő következő generációkkal a K&H NextGen akadémián, ahol egyéves képzést nyújtunk egy kiválasztott 15 fős évfolyamnak. A képzés során rengeteg olyan praktikus tudást próbálunk átadni számukra, amelyek mind az átvételben, mind a cégvezetésben támogatják őket. Tanácsadó szerepben pedig segítjük a családi vállalkozásoknak eldönteni, hogy a generációváltás során milyen irányba célszerű haladniuk előre, és hogyan valósítsák meg azt. Ebben nyújt támogatást többek között a szakértőkből álló kiterjedt partnerhálózatunk, akik minden fontos területen tudnak tanácsot adni a szervezetfejlesztéstől kezdve a jogi tudnivalókon át akár a konfliktuskezelésig.

A K&H idén 5. alkalommal hirdeti meg a K&H családi vállalatok kiválósági díjat. A mostani kiválasztásnak lesz valamilyen specialitása?

– A K&H családi vállalatok kiválósági díjat 2016-ban azért hoztuk létre, hogy elismerjük a magyar családi vállalkozások gazdasághoz való hozzájárulását, valamint társadalom iránti elkötelezettségét, ugyanis fontosnak tartjuk, hogy támogassuk a magyar családi vállalkozásokat, valamint részt vegyünk a gazdaság élénkítésében. Hosszú távú stratégia, innováció, valamint társadalmi felelősségvállalás kategóriában várjuk a pályázatokat. Az idei év sajátossága, hogy most kifejezetten a koronavírus-járvány okozta rendkívüli helyzetre kidolgozott megoldásokat díjazzuk. Célunk, hogy a példamutató történetek által további fejlődésre inspiráljunk más családi cégeket is Magyarországon.

Hány jelentkezőre számítanak?

– A K&H családi vállalatok kiválósági díjra szeptember 18-ig lehet benyújtani a pályázatokat a https://csaladivallalatok.kh.hu/k-and-h-kivalosagi-dij/ weboldalon keresztül. Arra számítunk, hogy idén is sok cég jelentkezik a felhívásra.

Ékes úr ma milyen vállalkozásba kezdene?

– Mindenképpen olyan vállalkozást indítanék, amelyben a zöld irányok és a legújabb, innovatív technológiák kiemelt szerepet kapnak, hiszen amellett, hogy mindkét terület rendkívül nagy fejlődést mutat, fontos számomra, hogy olyan munkát végezzek, amellyel hozzátehetek a környezetemhez.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 09. 05., 19:05
Nyár végéig a Balatoni Hajózási Zrt. kompjai 1 millió 229 ezer, a személyhajók pedig 791 ezer utast szállítottak, a társaság így tavalyhoz képest már 2 hónappal korábban, augusztus végére elérte a 2 milliós utasszámot.
2024-09-08 10:57:21
Ruprecht Lászlóval, a Stílusos Vidéki Éttermiség elnökével beszélgettünk egyebek között arról, miért érdemes ellátogatni szeptember 14-15-én Tatára, a SVÉT legnagyobb rendezvényére.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A legtöbb munkavállaló nem díjazná, ha a home office határait szűkebbre szabná a munkahelyük, de a felük csak emiatt azért nem mondana fel – legalábbis rögtön. A cégek nem kapkodnak a keretek módosításával, amit valószínűleg jól tesznek, pedig az alkalmazottakat aligha érné váratlanul. Milyen arányban morzsolódnának le a dolgozók a távmunka elvételével? Milyen előnyeit és hátrányait érzik a pandémiából örökölt gyakorlatnak napjainkban? A Profession.hu felmérte, Dencső Blanka piackutatási és üzletfejlesztési szakértő pedig összefoglalta, mire érdemes számítani home office fronton a közeljövőben.
2024. 08. 16., 22:15
epizód: 2024 / 16   |   hossz: 22:09
Az Edinburgh-i Egyetem magyar docense nem csak azt mesélte el, hogyan vezetett az útja egy hazai egyetemről a tengerentúli Caltech-re, majd Skóciába, hanem azt is, hogy jelenlegi kutatási területe ígéretes jövőképet fest a szív- és érrendszeri betegek hatékonyabb gyógyítása számára. A kémiai és biomérnök tudós egy pakisztáni kollégájával együtt fejlesztett 3D nyomtatással készülő véreret, aminek még az alapanyagát is ők állítják elő, olcsó nyersanyagokból. A forradalmi megoldás véglegesítéséhez nemzetközi együttműködésre is nyitott tudósok szerint a találmányuk egy napon humán betegekbe is beültethető lesz, jelentősen csökkentve a fertőzések veszélyét és gyorsítva a felépülést.
Hosszútávon döbbenetesen kevés cég éli túl a generációváltást. A lehetséges megoldásokról kritikusan fontos beszélni ezekben az években, amikor nagyon nagy létszámú hazai vállalatvezető éri el a nyugdíjkorhatárt, és nem biztos, hogy van koncepciója a gyeplő átadására. Laczkó Péter, a Lawrence & Bennet tulajdonos-vezérigazgatója bemutatja, milyen alapvető stratégiákat kell alkalmazni, hogy megmeneküljenek az évtizedek alatt felépített családi vállalkozások és az élethosszig végzett munkával összeszedett örökségek. A szakembernek arra is van válasza, hogy milyen módon folytassa a munkát egy cég, ha a leköszönő vezetőt már biztosan nem követi családtag.

  Rovathírek: GUSTO

Ruprecht Lászlóval, a Stílusos Vidéki Éttermiség elnökével beszélgettünk egyebek között arról, miért érdemes ellátogatni szeptember 14-15-én Tatára, a SVÉT legnagyobb rendezvényére.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS