Ékes Ákos: Egy válság során az marad fenn, aki tudatosan, hosszú távra tervez

Szerdahelyi Csaba  |  2020. 09. 15., 10:00

A családi vállalatok képesek fejlődni, ha a koronavírus-járvány okozta kihívásokból tanulnak, és nehézségeiket az előnyükre fordítják – mondta az Üzletemnek adott interjúban Ékes Ákos, a K&H családi vállalatok központ vezetője.

A családi vállalkozásokat mely szektorokban érintette leginkább a COVID-19 hatása? Hogyan reagált a többség a válsághelyzetre?

– A családi vállalkozásokat eltérő módon érintette a járvány, mivel voltak szektorok, amelyek gyakorlatilag leálltak, míg másoknál a kereslet élénkülése volt tapasztalható. Általánosságban véve azt látjuk, hogy a turizmust érintette a legsúlyosabban a válság, legkevésbé pedig a mezőgazdaságot. A vállalkozások jelentős részénél a vezetők már átéltek egy sokkszerű válságot, így ennek tapasztalatait tudatosan felhasználva csökkenteni lehetett a negatív hatásokat, és könnyíteni az átállás-újraindítás folyamatát.

Hogyan reagált a megváltozott helyzetre a K&H családi vállalatok központja? Kínálnak új konstrukciókat?

– Hiteltermékeket nem a K&H családi vállalatok központ, hanem a K&H Bank kínál ügyfelei számára. Központunk különböző eszközökkel segíti a vállalatokat, többek között létrehoztunk kifejezetten a családi cégeknek szóló tudástárat, ahol hasznos információkat, tippeket találhatnak az érdeklődők, jelenleg jórészt a járványhelyzet leküzdéséhez, többek között jogi, finanszírozási, valamint munkaerőt érintő témákban.

Milyennek kell lennie egy válságálló cégnek? Mennyire válságállóak a magyar családi vállalkozások?

– Öt éve hoztuk létre a K&H családi vállalati klubot, ahol eseményeinken eddig több mint 2000 résztvevő volt jelen. A tavaly szeptemberi klubunk témája a krízisre való felkészülés volt, amelyen a családi vállalat tulajdonosok megosztották tapasztalataikat arról, hogy miként élték át sikeresen a válságot és hogyan készülnek a következőre. Az ő meglátásaik alapján a válságálló cégeknek három fontos „összetevője” van, ugyanis egy válság során az marad fenn, aki tudatosan, hosszú távra tervez, félretesz egy nehezebb időszakra is, valamint felkészül az állandó és gyors változásra, reagálásra.

Milyennek látja a családi vállalkozások helyzetét Magyarországon? Mekkora esélyük van a fejlődésre a legkisebbeknek?

– Úgy látom, hogy a családi vállalatok képesek fejlődni, ha a koronavírus-járvány okozta kihívásokból tanulnak, és nehézségeiket az előnyükre fordítják. A jelenlegi helyzet átrendeződést hozhat a piacon, amelynek köszönhetően a kis cégeknek is lehetőségük adódik gyorsabban választ adni az ügyfelek megváltozott igényeire, és ezáltal kitűnni a nagyobb, lassabban reagáló társaik közül.

Mennyire elkötelezettek a magyarországi családi vállalkozások a társadalom iránt?

– Azt tapasztaljuk, hogy a családi vállalatok elkötelezettek a környezetükért, alapértékeik között szerepel a társadalmi felelősségvállalás. Számukra természetes, hogy helyi szinten, a kisebb közösségeket segítik, sok esetben kevésbé látható módon. Ilyen például, amikor a helyi árvaházat, iskolát vagy sportszervezetet segítik, akár termékeikkel, szolgáltatásaikkal vagy pénzügyileg. Ezért is vettük bele a K&H kiválósági díj kategóriái közé a társadalmi felelőségvállalás kategóriát, hogy láthatóvá tegyük a cégek ezen erőfeszítéseit, és a társadalomba befektetett energiájukat is.

Hány családi vállalkozás van a K&H ügyfélkörében?

– Több mint 30 éve foglalkozunk családi vállalatokkal, és vállalati ügyfélkörünk hozzávetőlegesen felét családi cégek adják.

Bankjuk milyen támogatást tud nyújtani a családi vállalkozásoknak az öröklési stratégia kialakításában?

– Az öröklési stratégia kialakításában közvetve és közvetlenül is szoktuk segíteni a családi vállalatokat. A K&H családi vállalatok klubon amellett, hogy témaként sokszor dolgozzuk fel a generációváltást különböző aspektusokból, egy olyan helyet és légkört is biztosítunk a családi vállalatok tulajdonosai számára, ahol őszintén, egymás között meg tudják osztani tapasztalataikat és ötleteiket. Ezenfelül közvetve foglalkozunk a már a cégnél dolgozó, de még első számú vezetőként tevékenykedő következő generációkkal a K&H NextGen akadémián, ahol egyéves képzést nyújtunk egy kiválasztott 15 fős évfolyamnak. A képzés során rengeteg olyan praktikus tudást próbálunk átadni számukra, amelyek mind az átvételben, mind a cégvezetésben támogatják őket. Tanácsadó szerepben pedig segítjük a családi vállalkozásoknak eldönteni, hogy a generációváltás során milyen irányba célszerű haladniuk előre, és hogyan valósítsák meg azt. Ebben nyújt támogatást többek között a szakértőkből álló kiterjedt partnerhálózatunk, akik minden fontos területen tudnak tanácsot adni a szervezetfejlesztéstől kezdve a jogi tudnivalókon át akár a konfliktuskezelésig.

A K&H idén 5. alkalommal hirdeti meg a K&H családi vállalatok kiválósági díjat. A mostani kiválasztásnak lesz valamilyen specialitása?

– A K&H családi vállalatok kiválósági díjat 2016-ban azért hoztuk létre, hogy elismerjük a magyar családi vállalkozások gazdasághoz való hozzájárulását, valamint társadalom iránti elkötelezettségét, ugyanis fontosnak tartjuk, hogy támogassuk a magyar családi vállalkozásokat, valamint részt vegyünk a gazdaság élénkítésében. Hosszú távú stratégia, innováció, valamint társadalmi felelősségvállalás kategóriában várjuk a pályázatokat. Az idei év sajátossága, hogy most kifejezetten a koronavírus-járvány okozta rendkívüli helyzetre kidolgozott megoldásokat díjazzuk. Célunk, hogy a példamutató történetek által további fejlődésre inspiráljunk más családi cégeket is Magyarországon.

Hány jelentkezőre számítanak?

– A K&H családi vállalatok kiválósági díjra szeptember 18-ig lehet benyújtani a pályázatokat a https://csaladivallalatok.kh.hu/k-and-h-kivalosagi-dij/ weboldalon keresztül. Arra számítunk, hogy idén is sok cég jelentkezik a felhívásra.

Ékes úr ma milyen vállalkozásba kezdene?

– Mindenképpen olyan vállalkozást indítanék, amelyben a zöld irányok és a legújabb, innovatív technológiák kiemelt szerepet kapnak, hiszen amellett, hogy mindkét terület rendkívül nagy fejlődést mutat, fontos számomra, hogy olyan munkát végezzek, amellyel hozzátehetek a környezetemhez.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 06., 14:00
Magyarország első kkv-fókuszú neobankjánál a számlanyitás és a számlavezetés ingyenes, a kimenő utalások díja pedig összegtől függetlenül 199 forint. A BinX felhasználók egymás közötti utalásai ingyenesek, csakúgy, mint a számlavezetés és – egyelőre – a prémium üzleti bankkártyák.
2024-12-11 21:11:00
Kiemelkedő vándorlási többlet és tranzakciószám jellemzi a közép-magyarországi régiót, amely az ingatlanpiac motorjaként egyben az ország legdrágább térsége is – derül ki az Otthon Centrum harmadik negyedévre vonatkozó elemzéséből.
2024-12-11 09:11:00
Sorjáznak az akciós autók akciós THM-mel a kereskedőknél. A lízingcégek is gyakran nyújtanak 0 százalékos vagy 2–5 százalék közötti THM-mel finanszírozást, de csak speciális feltételekkel, ezért mindenképpen érdemes összevetni a finanszírozási lehetőségeket a kocsivásárlási döntés előtt – derül ki a Bank360.hu összeállításából.
2024-12-10 18:10:00
A következő két évben jelentősen nőnek a céges autókra kivetett adóterhek. Ezek a változások komoly kihívásokat, ugyanakkor jelenleg még kihasználható lehetőségeket is jelentenek a vállalkozások számára. A legfontosabb tudnivalókat Jakus László, az Ayvens pénzügyi igazgatója foglalta össze.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.
A nyugdíjpénztárak vagyona nem várt mértékben gyarapodott az idén – jelezte az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége (ÖPOSZ), amely szerint az öngondoskodók korábban egyetlen esztendő harmadik negyedében sem tettek félre olyan magas összeget egészségügyi és nyugdíjcélra, mint 2024-ben. Dr. Kravalik Gábor, az ÖPOSZ főtitkára ebben az epizódban vezeti le a kedvező tendencia okait, azt, hogy milyen motivációs tényezők vezettek a remek eredményhez, valamint azt is, hogy milyen módon és melyik korosztály pénzügyi tudatosságát lehetne még növelni.
2024. 11. 06., 09:35
epizód: 2024 / 21   |   hossz: 28:39
Az I. Nyílt Magyar Sommelier Bajnokság „Best Young Sommelier” kategóriájának idei győztese, Novák Dávid örömmel kampányol a borfogyasztás mint kulináris élmény mellett, hiszen egy jól kiválasztott ital új dimenzióval gazdagítja az étkezést. Az ízek és aromák összjátékának ismeretéhez hatalmas elméleti tudás kell, de az igazi kihívás az, hogy ráérezzen a vendég személyes preferenciáira. A VIRTU Restaurant sommelier-je cukrász múltjából és külföldi tapasztalataiból merítve vált profivá, pedig még csak a húszas éveit tapossa. Ebben az epizódban e különleges szakma szépségeiről és a borfogyasztás szertartásáról is mesél.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS