„Az, hogy az építőiparban baj van, már vitathatatlan”

2023. 10. 19., 13:19

A szeptemberi hangulatfelmérés után elkészült az OPTEN-Bridge Budapest Jövőkép Mátrix gyorselemzése, mely 100 progresszív hazai cégvezető válaszait vizsgálta. A megkérdezett cégtulajdonosok és felsővezetők egy 10-es skálán 6,9 pontra értékelik a jelenlegi és 7,2 pontosra a jövőbeni helyzetük.

Az iparban dolgozó vállalatvezetők jelenleg a legpozitívabbak, a növekedésre azonban a szolgáltatási szektorban látják a legnagyobb potenciált. Az, hogy az építőiparban baj van, már vitathatatlan. Először ebben a szektorban fordultak ugyanis negatívba az érzetek. Itt mind a jelen-, mind a jövőkép 4,8 pontos átalagértékre süllyedt. Úgy látszik, hogy az építőipar feletti fekete felhők egyelőre nem akarnak oszlani.

Dr. Csorbai Hajnalka, az OPTEN stratégiai igazgatója és az elemzés vezetője összegzésében felidézi, hogy tavaly október végén 5,77 pontos aktuális közérzetről és 5,65 pontos jövőképről indult a közérzetfigyelő. Ez csekély mértékű pozitív hangulatról és minden területen romló gazdasági kilátásokról árulkodott. A 2023 január végi felmérés azonban ebben jelentős fordulatot hozott, s az aktuális közérzet 7 pontos átlagértékig, a jövőbeni kilátások pedig 7,2 pontos átlagértékig kúsztak fel. A tavaszt illetően tehát kifejezetten optimistábbak voltak a cégvezetők. Ehhez képest megtorpanásról számoltak be a májusi adatok. Továbbra is 7-es volt az aktuális helyzetértékelés átlagértéke májusban, s a három hónapra előretekintő jövőkép érzet is megmaradt az enyhén optimistább 7,2-es átlagértéken.

Ugyanez ismételhető el most a szeptemberi adatok tükrében is: a megkérdezett 100 tulajdonos és cégvezető nem érzékel változást a konjunktúrában, de a pozitív hangulat továbbra is jellemzi a válaszadókat. Az idei harmadik negyedévét illetően is elmondható, hogy a közérzet nem billent jelentősen sem negatív, sem pozitív irányba. Úgy látszik megeddzőttek az üzleti vezetők, s inkább a körülményekhez való alkalmazkodási képességük, mint a jövőbe vetett bizalmuk nőtt. A belső mozgásokból viszont érződik miért óvatosak a vállalatvezetők. Ebben a kontextusban az OPTEN az alábbi értékekre és összefüggésekre hívta fel a figyelmet:
– Az aktuális közérzet átlagértéke szeptemberben 6,9 pontot mutat, ezzel egy kisebb mértékű csökkenés következett be, a májusban mért 7,0 pontos eredményhez képest.
– A három hónapra előrevetített átlagérték változatlan mértékkel maradt 7,2 pont, azaz az előrejelzés maradt optimista hangvételű.
– A szektorok között a legpozitívabb jelen állás szerint az ipar, ezt követi a szolgáltatás majd a kereskedelem, s legborúlátóbb az építőipar. Így az előző negyedévhez képest nem történt átrendeződés a dobogón.
– Meglepetést hozott azonban szolgáltatási szektor jövőképe, mert az előrejelzéseket illetően az ipar és a szolgáltatás helyet cserélt a dobogón. Az ipari szereplők jövőképébe némi zavar került, mert a jelenlegi helyzetükhöz képest 0,2 pontos csökkenést jeleztek, míg érdekes módon, a szolgáltatási szektor vezetői jelentős – 0,4 pontos – pozitív változásban bíznak az elkövetkező időszakra.
– Az építőipar átlag értéke a felmérés egy éve alatt folyamatosan csökkent és a pozitív körből a jelenlegi negyedévben a negatív sávba, 4,8-as értékre zuhant, ami 1 teljes ponttal elmarad az előző időszaktól. Egyértelműen az építőipar az, ahol a cégvezetők már lengetik a piros zászlót, s a legnagyobb kihívással itt kell szembenézni jelenleg és a jövőben is a cégvezetőknek.

A 100 fős válaszadói mintát közelebbről elemezve érdekesség, hogy a tulajdonosok aktívabbak és közlékenyebbek, az adatok ugyanis 70 százalékban a cégtulajdonosoktól származtak. Továbbá, pálfordulás következett be a női/férfi tulajdonosok és vezetők hozzáállásában. A válaszadó cégvezetők közül eddig a férfiak voltak a pesszimistábbak, azonban ez az irány most megfordult és jelenleg a férfiak bizakodóbbak a hölgy társaiknál. A férfi-női válaszadók aránya ebben a körben 76–24 százalék volt. S hasonlóan az előző negyedévhez, a beküldött válaszok kicsivel több, mint fele szeptemberben is a szolgáltatási szektorból érkezett, míg a válaszadók 30 százaléka a kereskedelemet, 15 százaléka az ipart és 4 százaléka az építőipart képviselte. A mezőgazdaság továbbra sem reprezentálta magát a válaszadói mintában.

Az OPTEN-Bridge Business Jövőkép Mátrix egy olyan negyedévente megismételt üzleti és privát hangulatfelmérés, melynek célja, hogy a turbulensen változó üzleti környezetben egy gyors szondázással tisztább képet nyújtson arról, milyen hangulatban vannak a 100 millió forint feletti árbevételt elérő cégvezetők és tulajdonosok itthon. A Jövőkép Mátrix 1-től-10-ig terjedő skálán, két síkon vizsgálja, hogyan alakul a cégvezetők jövőképe. A skálán 5 alatt negatívba, 5 felett pozitívba fordulnak az érzetek. A jelenlegi és a három hónap múlva esedékes jövőképre is rákérdez a kérdőív, melyről a megkérdezett cégvezetők már egy éve nyilatkoznak.

A korábbi elemzésekről bővebben az OPTEN honlapján az alábbi linkeken olvashat:
2023/Q2: Továbbra is pozitívan tekintenek a jövőbe a megkérdezett hazai felsővezetők
2023/Q1: Reménytelibb tavaszt várnak a hazai cégvezetők
2022/Q4: Még pozitív, de romló gazdasági környezetben gondolkodnak a cégvezetők

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 05. 16., 14:10
Az Európai Unió Bírósága által 2024. május 16-án meghozott döntés (C-746/22) szerint ellentétes az Unió jogával az a magyar szabály, amely nem engedi meg a külföldi adózóknak az áfa-visszatérítési eljárásokban, hogy irataikat akár a másodfokú (fellebbezési) eljárásban is beadhassák.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Női pék, cukrász, kaviárszakértő is helyet kapott a rendezvény nagyszínpadán, hogy a fő téma, a „női energiák” mentén bemutassák a művészi szintre emelt szakmájukat. Nemes Richárd főszervező elárulja, hogy hogyan lehet még fenntarthatóbban működtetni egy műfajából adódóan sok hulladékkal járó gasztronómiai rendezvényt vagy milyen egyszerű ételekkel tudnak nagyot alkotni a Gourmet Fesztiválon bemutatkozó konyhák mesterei. Ha mindez nem lenne elég, kifejti, hogy a fine dining milyen vonásokkal ruházta fel a magyar vendéglátást az utóbbi pár évben és például hogyan lehet „veganizálni” megszokott fogásokat, amelyek ettől csak még jobbak lesznek! Vigyázat, étvágygerjesztő epizód!
Miközben a világ e-személyautó gyártói egyre élesedő versenyt vívnak a vásárlók kegyeiért, nem szabad elfelejteni, hogy a közlekedés károsanyag-kibocsátásának jelentős részéért a teherfuvarozás felel. Egyre több középtávú áruszállítást és utolsó mérföldes kézbesítést kiszolgáló depó elektrifikálja a járműflottáját és alakít ki hozzá megfelelő infrastruktúrát, ám nagyon nem mindegy, hogy az üzemeltetés mennyire tud hatékony és gazdaságos lenni – mutat rá ebben az epizódban Négyesi Szilárd, a Siemens Zrt. szakértője.
Újabb különleges hazai vállalkozás, az Ország Söre szavazást alapító Beerselection mutatkozik be a csatornán. A budapesti sörszaküzletbe hetente több tucatnyi újdonság érkezik, köztük akár olyan különlegességekkel, amelyekből egyszerre csak pár darab érhető el az egész országban. A sörkultúra hazai terjesztése fontos küldetés a tulajdonosoknak, hiszen akár 800-féle sörstílus létezik, miközben a legtöbb ember egyedül a lágert ismeri fel. A magyar sörrajongók által idén összeállított recept sorsáról, a kissé elhasznált „kézműves” kifejezés mögötti igazságról, illetve arról, hogy miért érdemes szaküzletben venni a sört a nagy áruházak helyett, Bárkai Péter mesél a BeerSelectiontől. Az ügyvezető persze igazságot tesz az örök, csapolt, palackozott, vagy dobozos kérdésben is...

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS