Agrárium: egyre égetőbb a generációváltás problémája

2019. 10. 08., 16:50

A legújabb technológia térnyerése a fiatalok számára is vonzóvá teheti az agrárpályát.

Az agrárium a magyar gazdaság egyik legfontosabb ágazata, amelynek termelékenysége évről évre folyamatosan növekszik: a szektor kibocsátása 2018-ban elérte a 2720 milliárd forintot, vagyis 2010 óta egyharmadával emelkedett. A hazánkban igen erős hagyományokkal rendelkező szektor számára azonban – más ágazatokhoz hasonlóan – egyre növekvő kihívást jelent a generációváltás, illetve a munkaerőhiány, és ezen belül is a fiatalok megszólítása. Az agrárdigitalizációs forradalom azonban ezen a téren is tektonikus változásokat okozhat, hiszen az új technológiáknak köszönhetően az életet online élő, kütyükhöz szokott fiatalabb generációk számára is egyre vonzóbbá válhat az agrárpálya.

 „A magyar agrárium három fő kihívással küzd jelenleg, egyrészt szükséges a termelékenység további növelése, másrészt a szektort más ágazatokhoz hasonlóan egyre inkább sújtja a munkaerőhiány, amihez hozzáadódik a generációváltás problémája is. A digitalizáció, a csúcstechnológia minél szélesebb körű elterjedése azonban mindhárom problémát orvosolhatja, hiszen amellett, hogy növeli a hatékonyságot, leszámolva az agrárszektort övező sztereotípiákkal alkalmas lehet arra is, hogy a fiatal generációk számára is vonzó karrieralternatívát jelentsen” – hívta fel figyelmet az OTP Fáy András Alapítvány szakmai konferenciáján dr. Mészáros Tamás, az OTP Fáy András Alapítvány kuratóriumának elnöke, a Budapesti Corvinus Egyetem korábbi rektora.

A modern technológia mellett a korszerű képzés a versenyképesség titka

Ahhoz, hogy a magyar agrárium termelékenységben felvegye kesztyűt a fejlettebb agrárkultúrával rendelkező országokkal, illetve reagálni tudjon a modern kor kihívásaira, a legújabb technológiák széles körű alkalmazása mellett korszerű szakképzésre is szükség van. Bagdán Boglárka, az Agrárminisztérium (AM) agrárszakképzésért felelős helyettes államtitkára a rendezvényen elmondta, hogy az agrárium bármely területén kamatoztatható ismeretek megszerzéséhez korszerű intézményi háttérre, duális képzésre, tangazdaságokra van szükség,

Az agrároktatás célja, hogy az ágazatban a korszerű technológiákat alkalmazni képes, valamint a hazai és nemzetközi kapcsolatokban is eligazodó, művelt szakemberek dolgozzanak, akik széles alapozású felkészültséggel és ebből adódóan több területen felhasználható tudásanyaggal rendelkeznek. Az intézményeket is fel kell készíteni arra, hogy a digitális technológia jelentősen átalakítja az agrárgazdaság emberi erőforrás szükségletét, fűzte hozzá Bagdán Boglárka.

A generációváltást a vállalkozások mintegy tíz százaléka éli túl

Nemzetközi tapasztalatok alapján a gazdaságok életében az első generációváltásnak csak kevesebb, mint a fele sikeres, a második generációváltást pedig a vállalkozások alig több mint 10 százaléka éli túl. A fiatal generáció előtérbe kerülése ugyanakkor lehetőséget is jelent, hiszen a legfrissebb tudás is bekerülhet velük a gyakorlatba, képesek lehetnek a korszerű információs- és tudástranszfereket működtetni. Sokat kell azonban tenni ahhoz, hogy ezt a lehetőséget valóban kihasználhassa a hazai agrárgazdaság.

„A magyar gazdálkodók életkorának összetétele kedvezőtlen, hiszen a szektorban mindössze hat százalék a 35 év alatti fiatalok aránya. Az agrárvállalkozások sikeres generációváltását segíti elő az OTP Bank által létrehozott Zöld Alap. A tőkealapnak összesen 10 milliárd forintnyi forrás áll rendelkezésére, melyet olyan mezőgazdasági vállalkozásokba fektetünk be hatéves futamidővel, amelyeknél az öröklés, a családi tulajdonlás folytonossága nem megoldott. Ezzel az eszközzel biztosítjuk, hogy a vállalkozások folytatni tudják tevékenységüket, ezen felül az OTP Bank befektetőként a vállalkozások integrálásával a cégek versenyképességének javítását is célozza” –hangsúlyozta Benedek Fülöp, az OTP Agrár igazgatója a konferencián.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 06., 14:00
Magyarország első kkv-fókuszú neobankjánál a számlanyitás és a számlavezetés ingyenes, a kimenő utalások díja pedig összegtől függetlenül 199 forint. A BinX felhasználók egymás közötti utalásai ingyenesek, csakúgy, mint a számlavezetés és – egyelőre – a prémium üzleti bankkártyák.
2024-12-11 21:11:00
Kiemelkedő vándorlási többlet és tranzakciószám jellemzi a közép-magyarországi régiót, amely az ingatlanpiac motorjaként egyben az ország legdrágább térsége is – derül ki az Otthon Centrum harmadik negyedévre vonatkozó elemzéséből.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.
A nyugdíjpénztárak vagyona nem várt mértékben gyarapodott az idén – jelezte az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége (ÖPOSZ), amely szerint az öngondoskodók korábban egyetlen esztendő harmadik negyedében sem tettek félre olyan magas összeget egészségügyi és nyugdíjcélra, mint 2024-ben. Dr. Kravalik Gábor, az ÖPOSZ főtitkára ebben az epizódban vezeti le a kedvező tendencia okait, azt, hogy milyen motivációs tényezők vezettek a remek eredményhez, valamint azt is, hogy milyen módon és melyik korosztály pénzügyi tudatosságát lehetne még növelni.
2024. 11. 06., 09:35
epizód: 2024 / 21   |   hossz: 28:39
Az I. Nyílt Magyar Sommelier Bajnokság „Best Young Sommelier” kategóriájának idei győztese, Novák Dávid örömmel kampányol a borfogyasztás mint kulináris élmény mellett, hiszen egy jól kiválasztott ital új dimenzióval gazdagítja az étkezést. Az ízek és aromák összjátékának ismeretéhez hatalmas elméleti tudás kell, de az igazi kihívás az, hogy ráérezzen a vendég személyes preferenciáira. A VIRTU Restaurant sommelier-je cukrász múltjából és külföldi tapasztalataiból merítve vált profivá, pedig még csak a húszas éveit tapossa. Ebben az epizódban e különleges szakma szépségeiről és a borfogyasztás szertartásáról is mesél.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS