A vasúti teherszállítás versenyképességét erősítenék

2021. 11. 07., 12:00

A kormány a következő öt évben több mint 26 milliárd forintot fordít a teherfuvarozás versenyképességének erősítésére – mondta az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) parlamenti és stratégiai államtitkára pénteken Budapesten sajtótájékoztatón.

Schanda Tamás közölte: a kormány döntése értelmében még idén várhatóan 1 milliárd forintot, 2022-2025 között pedig évi 6,4 milliárd forint vissza nem térítendő támogatást biztosítanak az úgynevezett egyeskocsi-forgalomra.

Az államtitkár a vasúti egyeskocsi-teherfuvarozás novembertől induló állami támogatására vonatkozó keretszerződések aláírásán elmondta, a kifizetések a tényleges teljesítmény utólagos elszámolása alapján történnek, az első összegek idén decemberben érkezhetnek meg a szolgáltatókhoz.

Kiemelte, állami beavatkozás nélkül nagy veszélyben lenne ez a szolgáltatás. Az elmúlt időszakban mintegy 6 milliárd forint üzemi veszteség keletkezett a szektorban éves szinten. Az egyeskocsik megszűnésével a vasúton fuvarozott áruk mintegy ötödét kellett volna évi 400 ezer kamionnal elszállítani, jelentősen növelve a közúti forgalmat, így a környezeti terhelést is. Ráadásul a beavatkozással ezres nagyságrendben tudnak munkahelyeket megóvni.

Homolya Róbert, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója elmondta, az Európai Unió egyik fontos vállalása, hogy 2030-ra a 300 kilométernél hosszabb közúti áruszállítási tranzitnak a 30 százalékát, 2050-re pedig már az 50 százalékát kell egy fenntarthatóbb közlekedési módra, Magyarország esetében a vasútra átterelni, így az ágazat előtt biztos növekedési potenciál van.

Azonban fontos, hogy a megrendelők valóban a vasút felé forduljanak, ezt a célt szolgálja az egyeskocsi-rendszer támogatási feltételeinek kialakítása is. Ugyanakkor jelezte, az egyeskocsi támogatási rendszere nélkül nem lehet versenyképes az ágazat, hiszen a teljes vasúti teherszállítás csaknem egyötödét ez a szegmens fedi le.

A MÁV Zrt. sajtóanyaga szerint az egyeskocsi-fuvarozásnál az áru akár egyetlen vasúti kocsiban útnak indítható, iparvágányon közvetlenül a vállalkozások telephelyeiről is. Ezek a kocsik aztán egy közeli gyűjtőpályaudvarra érkeznek, ahonnan továbbkerülnek végső állomásukra.

Kiemelték, az egyeskocsi-szolgáltatás nemzetgazdasági szempontból nélkülözhetetlen. Fenntartását az állami támogatás teszi lehetővé, amely továbbra is biztosítja 700 magyar vállalat, köztük stratégiai nagyüzemek, kis- és középvállalkozások alapanyagellátását és termékeinek piacra juttatását.

Az árufuvarozó vasútvállalatok számára a támogatás a szolgáltatás nyújtásához szükséges munkavállalói létszám megőrzését, a közúti fuvarozással szembeni versenyhátrány csökkentését és az ügyfélkiszolgálás rugalmasságának növelését is jelenti.

A rendezvény végén Homolya Róbert és a sikeres pályázatot benyújtó árufuvarozó vasúti társaságok, a CER Hungary Zrt., a GYSEV Cargo Zrt., a Floyd Zrt. és a Rail Cargo Hungaria Zrt. képviselői közösen írták alá a vasúti egyeskocsi-teherfuvarozás állami támogatására vonatkozó keretszerződéseket. A támogatást az ITM nyújtja, folyósítását a MÁV Zrt. továbbtámogatóként végzi. (ITM)

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 02. 14., 13:10
Ha esetleg megtorpanunk egy-egy projekt kapcsán, általában humorral próbálunk felülemelkedni a problémákon, a jó hangulat mindig átlendít a nehézségeken – mondta az Üzletemnek Rázga-Ilyés Noémi, a CheckINN innovációs programigazgatója.
2024-02-28 20:10:00
„Akkor tudjuk felsővezetőként újra energizálni a munkatársakat, ha emberként is jelen vagyunk, és tudunk közösséget építeni magunk körül, egy olyan közösséget, ami megtartja, segíti, nem csak szakmailag, hanem lelkileg, mentálisan is a munkavállalókat. Újra kell tölteni a biztonság- és bizalomtankjaikat, mert csak feltöltődve lesznek lelkesíthetőek és ambiciózusak a változásra, a transzformációra” – írja Reguly Márta, a PwC Magyarország HR tanácsadási csapatának vezetője.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A globális kutatás eredményeinek év eleji kihirdetése után a PwC nemrég bemutatta a hazai Vezérigazgatói Felmérés adatait is. A számok alapján a magyar cégvezetők optimistábbak a gazdasági kilátásokat illetően, mint külföldi kollégáik, ám árnyalja a képet, hogy saját cégük árbevételére már nem feltétlenül jósolnak növekedést 2024-re. Az olyan kitettségek kapcsán, mint az infláció, a szakképzett munkaerő hiánya vagy akár a klímaváltozás, szintén derűlátóbbnak tűnnek a hazai cégvezetők, igaz, vannak aggodalmak, de izgalmas jóslatok is, például az új technológiai vívmányok bevezetése kapcsán, amelyek mellett nem lehet szó nélkül elmenni. Nem is tesszük: a BizniszPluszban a PwC Hungary szakértőjével, Mezei Szabolccsal elemezzük a legtanulságosabb számokat.
2024. 02. 03., 21:30
epizód: 2024 / 3   |   hossz: 19:22
A Magyar Munkaerő-kölcsönzők Országos Szövetségének elnökével azt elemezzük a BizniszPlusz aktuális epizódjában, hogy hogyan alakíthatja át a toborzási folyamatokat és általában a HR munka világát a mesterséges intelligencia. A szakemberrel megnéztük azt is, milyen szakmai készségek ívelnek fel az AI korszakban, és ennek milyen lenyomatai lesznek érzékelhetők a következő években, sőt, már 2024-ben is. A magyar gazdaságban megjelent külföldi munkavállalók által elindított munkaerőpiaci trendek, valamint a változó minimálbér és bérminimum hatásai szintén szóba kerültek a beszélgetésben. Utóbbiakról kiderült mekkora terhet rónak a magyar vállalkozásokra, és ennek milyen mögöttes okai vannak, a munkaerő termelékenységének alakulásától a tapasztalt kollégák megtartásáért indult küzdelemig.
Soha még ilyen magas összeggel – egy kártyára vetítve több, mint 130 ezer forinttal – nem tartoztak a hazai hitelkártya-tulajdonosok, mint 2023-ban. Úgyhogy erről beszélni kell – pláne az elmúlt 10 év tapasztalataival összehasonlítva. A BiztosDöntés.hu alapítója szerint a tartozások átlagos összege túl magas, ami leginkább annak tudható be, hogy nem egészséges irányba tolódtak el az adósságaink. Mire jó valójában egy hitelkártya, és milyen kisebb szemléletváltással kerülhető el, hogy túl magas tartozásokat halmozzunk fel? Tudd meg a válaszokat a tudatosabb gazdálkodáshoz Gergely Péter pénzügyi szakértőtől!

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS