Ifj. Szőke Mátyás 2021-ben elhunyt nagyapjától, a Szőke Pincészet alapítójától tanulta el a borászati szakma rejtelmeit. A pincészet fiatal vezetőjével a Makronóm készített interjút.
Magyarország széles spektrumon tud termelni világszintű borokat, de a márka és a marketing sok esetben nem éri utol magát a terméket. Úgy gondolom, hogy központilag kellene szabályozni azt, hogy mit exportálhatunk: nem szabad megengedni, hogy a külföldiek alsópolcos, rossz minőségű termékként tekintsenek a magyar borra. A mennyiség helyett a minőségre kell törekedni – hangsúlyozta ifj. Szőke Mátyás a Makronómon megjenet interjúban.
Generációváltás a Mátrai borvidéken
A Mátrai borvidék a szakember szerint „az illatos fehérborok hazája. A talajnak köszönhetően a könnyed boroknak is az inkább testes kategóriáját tudjuk elkészíteni, ami nagyon különlegessé teszi az egész borvidéket.”
A Mátrai borvidék a második legnagyobb Magyarországon, mégis kevésbé ismert, mint a versenytársak. Ez főként a múltból fakad: sokak emlékezetében megmaradt, hogy óriási mennyiségű, gyenge minőségű bort exportáltak innen Oroszországba. Éppen most zajlik a generációváltás a borvidéken, a fiatal borászok megpróbálják ledolgozni a marketinghátrányt. Egyre több rendezvényen jelennek meg egységes erőként, képviselve a borvidék értékeit. Nehézséget jelent ugyanakkor, hogy a környékbeli óriási szállodákban egyszerűen nem kapható helyi borászoktól beszerzett bor, így sok esetben még helyben sem lehet megmutatni a borainkat – jegyezte meg ifj. Szőke Mátyás.
Munkaerőhiány
A szakma legnagyobb problémája a Szőke Pincészet vezetője szerint a munkaerőhiány. „Nagyon sok a képzetlen külföldi vendégmunkás nálunk is, mert kiöregedett az a generáció, aki szerette ezt a munkát. Meg kell osztani a feladatokat és kétszer dolgozni, mivel egy hozzá nem értő munkás óriási károkat tud okozni már a metszésnél is.”
A magyar fogyasztó
A magyar borfogyasztó nagyon árérzékeny. Viszonylag kevesen fogyasztanak prémium borokat, de a koronavírus hatására jelentősen szűkült a hétköznapi fogyasztásra szánt, közepes minőségű borokat fogyasztók száma is, sokan egy egész minőségi osztályt zuhantak.
Nem a mennyiséggel kell meghódítani a világot
Elsőként nem a külföldi multikat kell elárasztani, hanem be kell törni egy adott ország vendéglátóiparába, borkereskedéseibe, első lépésként meg kell ismertetni a magyar bort a külföldi fogyasztókkal – mondja ifj. Szőke Mátyás. A Szőke Pincészet is jelen van külföldön: két kereskedőjük van az Egyesült Államokban, egy Svédországban és kettő Szlovákiában.
További részletek a Makronóm interjújában.
A világ TOP 5 építőipari nehézgépgyártó vállalata között számon tartott kínai Zoomlion 105 millió euró értékben Magyarországon építi fel harmadik európai gyáregységét.
„Egy nukleáris létesítmény megtámadása abszolút elfogadhatatlan, ilyesminek nem szabad megtörténnie.”