„A magyar borvidékeknek nincs miért szégyenkezniük, csak nagyobb önbizalom kel”

„A magyar borvidékeknek nincs miért szégyenkezniük, csak nagyobb önbizalom kel”
2022. 03. 18., 15:27

Ifj. Szőke Mátyás 2021-ben elhunyt nagyapjától, a Szőke Pincészet alapítójától tanulta el a borászati szakma rejtelmeit. A pincészet fiatal vezetőjével a Makronóm készített interjút.

Magyarország széles spektrumon tud termelni világszintű borokat, de a márka és a marketing sok esetben nem éri utol magát a terméket. Úgy gondolom, hogy központilag kellene szabályozni azt, hogy mit exportálhatunk: nem szabad megengedni, hogy a külföldiek alsópolcos, rossz minőségű termékként tekintsenek a magyar borra. A mennyiség helyett a minőségre kell törekedni – hangsúlyozta ifj. Szőke Mátyás a Makronómon megjenet interjúban.

Generációváltás a Mátrai borvidéken

A Mátrai borvidék a szakember szerint „az illatos fehérborok hazája. A talajnak köszönhetően a könnyed boroknak is az inkább testes kategóriáját tudjuk elkészíteni, ami nagyon különlegessé teszi az egész borvidéket.”

A Mátrai borvidék a második legnagyobb Magyarországon, mégis kevésbé ismert, mint a versenytársak. Ez főként a múltból fakad: sokak emlékezetében megmaradt, hogy óriási mennyiségű, gyenge minőségű bort exportáltak innen Oroszországba. Éppen most zajlik a generációváltás a borvidéken, a fiatal borászok megpróbálják ledolgozni a marketinghátrányt. Egyre több rendezvényen jelennek meg egységes erőként, képviselve a borvidék értékeit. Nehézséget jelent ugyanakkor, hogy a környékbeli óriási szállodákban egyszerűen nem kapható helyi borászoktól beszerzett bor, így sok esetben még helyben sem lehet megmutatni a borainkat – jegyezte meg ifj. Szőke Mátyás.

Munkaerőhiány

A szakma legnagyobb problémája a Szőke Pincészet vezetője szerint a munkaerőhiány. „Nagyon sok a képzetlen külföldi vendégmunkás nálunk is, mert kiöregedett az a generáció, aki szerette ezt a munkát. Meg kell osztani a feladatokat és kétszer dolgozni, mivel egy hozzá nem értő munkás óriási károkat tud okozni már a metszésnél is.”

A magyar fogyasztó

A magyar borfogyasztó nagyon árérzékeny. Viszonylag kevesen fogyasztanak prémium borokat, de a koronavírus hatására jelentősen szűkült a hétköznapi fogyasztásra szánt, közepes minőségű borokat fogyasztók száma is, sokan egy egész minőségi osztályt zuhantak.

Nem a mennyiséggel kell meghódítani a világot

Elsőként nem a külföldi multikat kell elárasztani, hanem be kell törni egy adott ország vendéglátóiparába, borkereskedéseibe, első lépésként meg kell ismertetni a magyar bort a külföldi fogyasztókkal – mondja ifj. Szőke Mátyás. A Szőke Pincészet is jelen van külföldön: két kereskedőjük van az Egyesült Államokban, egy Svédországban és kettő Szlovákiában.

További részletek a Makronóm interjújában.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 04. 22., 15:10
A Radioaktív Hulladékokat Kezelő Kft. egyik kiemelt projektje az ún. nagyon kis aktivitású radioaktív hulladékok végső elhelyezésére alkalmas, felszíni tároló létesítése a közeljövőben. Ezek a hulladékok ugyan rövid ideig sugároznak, megfelelő elhelyezésük mégis nagy körültekintést igényel.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Újabb különleges hazai vállalkozás, az Ország Söre szavazást alapító Beerselection mutatkozik be a csatornán. A budapesti sörszaküzletbe hetente több tucatnyi újdonság érkezik, köztük akár olyan különlegességekkel, amelyekből egyszerre csak pár darab érhető el az egész országban. A sörkultúra hazai terjesztése fontos küldetés a tulajdonosoknak, hiszen akár 800-féle sörstílus létezik, miközben a legtöbb ember egyedül a lágert ismeri fel. A magyar sörrajongók által idén összeállított recept sorsáról, a kissé elhasznált „kézműves” kifejezés mögötti igazságról, illetve arról, hogy miért érdemes szaküzletben venni a sört a nagy áruházak helyett, Bárkai Péter mesél a BeerSelectiontől. Az ügyvezető persze igazságot tesz az örök, csapolt, palackozott, vagy dobozos kérdésben is...
Az egészségpénztári befizetések ugyan nem a legelsők a fontossági sorrendben, amire félre akarunk tenni, de előkelő helyre kúsztak fel az utóbbi években Magyarországon. Annak ellenére, hogy milyen kedvező – és a közhiedelemmel ellentétben elérhető – megoldásokat nyújtanak a magáncélú megtakarítások, a magyar társadalom iszonyatos összeget fizet ki zsebből a magánegészségügyben. Dr. Kravalik Gábor, az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetségének elnöke az ÖPOSZ legutóbbi közvélemény-kutatási eredményei nyomán vázolja honfitársaink hozzáállását a kérdéshez és egyértelmű választ ad rá, hogy hogyan járhatnánk jobban, ha tudatosabban tennénk félre. Fontos: akár havi párezer forintnak is van értelme, sőt!
A digitális technológiák kapcsán jelenleg két uniós rendelet is fontos: az egyik a digitális szolgáltatásokról, a másik a mesterséges intelligencia felhasználásának korlátozásáról szól. Sokáig azt hittük, az óriási tech vállalatok túl nagyra nőttek ahhoz, hogy meg lehessen regulázni a működésüket, Európában azonban – úgy tűnik – mégis sikerül rendeleti keretek közé szorítani, hogy mit tehet vagy épp' nem tehet meg a Facebook, a Snapchat, a TikTok és például a Google kereső. Dr. Baracsi Katalin internetjogász ebben az epizódban átfogó képed ad mind a digitális piacokat, mind pedig a mesterséges intelligencia felhasználását szabályozó uniós rendeletről.

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS

A Radioaktív Hulladékokat Kezelő Kft. egyik kiemelt projektje az ún. nagyon kis aktivitású radioaktív hulladékok végső elhelyezésére alkalmas, felszíni tároló létesítése a közeljövőben. Ezek a hulladékok ugyan rövid ideig sugároznak, megfelelő elhelyezésük mégis nagy körültekintést igényel.