„A magyar borvidékeknek nincs miért szégyenkezniük, csak nagyobb önbizalom kel”

„A magyar borvidékeknek nincs miért szégyenkezniük, csak nagyobb önbizalom kel”
2022. 03. 18., 15:27

Ifj. Szőke Mátyás 2021-ben elhunyt nagyapjától, a Szőke Pincészet alapítójától tanulta el a borászati szakma rejtelmeit. A pincészet fiatal vezetőjével a Makronóm készített interjút.

Magyarország széles spektrumon tud termelni világszintű borokat, de a márka és a marketing sok esetben nem éri utol magát a terméket. Úgy gondolom, hogy központilag kellene szabályozni azt, hogy mit exportálhatunk: nem szabad megengedni, hogy a külföldiek alsópolcos, rossz minőségű termékként tekintsenek a magyar borra. A mennyiség helyett a minőségre kell törekedni – hangsúlyozta ifj. Szőke Mátyás a Makronómon megjenet interjúban.

Generációváltás a Mátrai borvidéken

A Mátrai borvidék a szakember szerint „az illatos fehérborok hazája. A talajnak köszönhetően a könnyed boroknak is az inkább testes kategóriáját tudjuk elkészíteni, ami nagyon különlegessé teszi az egész borvidéket.”

A Mátrai borvidék a második legnagyobb Magyarországon, mégis kevésbé ismert, mint a versenytársak. Ez főként a múltból fakad: sokak emlékezetében megmaradt, hogy óriási mennyiségű, gyenge minőségű bort exportáltak innen Oroszországba. Éppen most zajlik a generációváltás a borvidéken, a fiatal borászok megpróbálják ledolgozni a marketinghátrányt. Egyre több rendezvényen jelennek meg egységes erőként, képviselve a borvidék értékeit. Nehézséget jelent ugyanakkor, hogy a környékbeli óriási szállodákban egyszerűen nem kapható helyi borászoktól beszerzett bor, így sok esetben még helyben sem lehet megmutatni a borainkat – jegyezte meg ifj. Szőke Mátyás.

Munkaerőhiány

A szakma legnagyobb problémája a Szőke Pincészet vezetője szerint a munkaerőhiány. „Nagyon sok a képzetlen külföldi vendégmunkás nálunk is, mert kiöregedett az a generáció, aki szerette ezt a munkát. Meg kell osztani a feladatokat és kétszer dolgozni, mivel egy hozzá nem értő munkás óriási károkat tud okozni már a metszésnél is.”

A magyar fogyasztó

A magyar borfogyasztó nagyon árérzékeny. Viszonylag kevesen fogyasztanak prémium borokat, de a koronavírus hatására jelentősen szűkült a hétköznapi fogyasztásra szánt, közepes minőségű borokat fogyasztók száma is, sokan egy egész minőségi osztályt zuhantak.

Nem a mennyiséggel kell meghódítani a világot

Elsőként nem a külföldi multikat kell elárasztani, hanem be kell törni egy adott ország vendéglátóiparába, borkereskedéseibe, első lépésként meg kell ismertetni a magyar bort a külföldi fogyasztókkal – mondja ifj. Szőke Mátyás. A Szőke Pincészet is jelen van külföldön: két kereskedőjük van az Egyesült Államokban, egy Svédországban és kettő Szlovákiában.

További részletek a Makronóm interjújában.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025-11-12 16:05:00
A fizikai munkavállalók megbízhatósága ma a magyar munkaerőpiac egyik legégetőbb kérdése – derül ki a Jobtain kutatásából, amely több mint száz HR-szakember és vezető részvételével készült. A válaszadók 88 százaléka a megbízhatóságot nevezte meg a legfontosabb kiválasztási szempontként, megelőzve a fizikai állóképességet (60 százalék) és a szakmai tapasztalatot (54 százalék).

  Rovathírek: HIPA

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Ha felhív bennünket egy kérdezőbiztos, már nem száz százalék, hogy élő személyhez van szerencsénk – még akkor sem, ha természetes hangon beszélget velünk –, hiszen megjelentek a mesterséges intelligenciával lebonyolított telefonos közvélemény-kutatások. A technológia hazai úttörője a Minerva Intézet, amelynek vezetője, Pohly Ferenc elárulta: bár csak nemrég jöttek létre, már több sikeres kutatás és rengeteg tapasztalat van a hátuk mögött. Az AI-kérdezőbiztos a valódi emberre megtévesztésig hasonló módon beszélget a résztvevőkkel, és a több ezredik hívásnál is tűpontosan, változatlan hangnemben hajtja végre az interjút. A módszer jelentősen alacsonyabb költséggel, mégis sok lehetőséggel és ugyanolyan pontossággal, hosszú távon pedig számos más alkalmazási lehetőséggel kecsegtet, a piackutatásoktól az időpont-egyeztetéseken át az egészségügyi előszűrő beszélgetésekig.
Tudatos otthonteremtési stratégia újabb állomásának tartja a jelentős kamatkedvezménnyel igényelhető Otthon Start bevezetését a Miniszterelnökség parlamenti és stratégiai államtitkára. Panyi Miklós az „albérletből otthonba logika” mentén ajánlja a hitellehetőség kihasználását, és hangsúlyozza: olyan albérletárak alakultak ki, hogy a 3 százalékos kölcsön érdemi segítség, hiszen a fiatalok a lakhatás finanszírozása helyett ugyanannyiért, vagy kevesebbért kezdhetik el kifizetni a saját otthonukat. A politikus úgy látja, a program serkenti az új lakások építését is, ami közép-hosszútávon egyensúlyba hozhatja az ingatlanárak emelkedését.
2025. 10. 05., 22:05
epizód: 2025 / 20   |   hossz: 36:31
Az ingatlan.com mérései szerint az albérletszezon első hónapjában lassult a drágulás: országosan 1,1, Budapesten csak 0,7 százalékkal nőttek az árak, éves szinten pedig 7,5, illetve 7,2 százalékos az emelkedés. A kínálat négyéves csúcson van (több mint 18 ezer kiadó ingatlannal), ami egyre erősebb versenyhelyzetet teremt a bérbeadók között. A fővárosban több kerületben csökkentek az albérletárak, vidéken pedig stagnálás, kisebb visszaesés, illetve felzárkózás is tapasztalható. A portál vezető gazdasági szakértője, Balogh László ebben az epizódban elárulja, hogy ez a jelenség hogyan áll összefüggésben az Otthon Start programmal, és milyen tendenciák jellemzik az átalakuló albérletpiacot.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS