A hibrid menedzsment teheti sikeressé a családi vállalatokat

2021. 01. 06., 14:00

A családi vállalatok fejlődésének kulcsa lehet, ha a vezetőségben a családtagok mellett külsős szakemberek is jelen vannak. Az így létrejövő „hibrid menedzsment” előnye, hogy a családi értékek, hagyományok, valamint új, objektív nézőpontok egyaránt megjelennek. A K&H családi vállalatok klubon ezért a szakértők bemutatták, hogy milyen lépések szükségesek ahhoz, hogy a menedzsment sikeresen működjön, így ezekre már érdemes figyelni a 2021-es év tervezésekor is.

Ahogy minden cég, úgy a családi vállalatok életében is kulcsszerepet tölt be a hatékony menedzsment, ami esetükben akkor lehet igazán sikeres, ha a családtagok mellett külsős szakemberek is tagjai a vezetőségnek. A 2018-as TÁRKI Társadalmi Riport kutatása szerint azonban számos közepes méretű családi cég számára jelent gondot a külső szakértők alkalmazása, ami végső soron a fejlődésüket, növekedésüket gátolhatja.

„Azt tapasztaljuk, hogy a családi vállalatok sikerességéhez sokat hozzátehetnek azok a vezetők, akik nem a család tagjai. Ők ugyanis más nézőpontból tudják szemlélni a vállalat működését, amelynek következtében a már meglévő családi értékek és az időnként érzelmeken alapuló döntések mellett egy objektív álláspont is meg tud jelenni. Az így létrejövő „hibrid menedzsment” teheti igazán versenyképessé a családi cégeket és segítheti át őket akár a jelenlegi válságon. Ezért érdemes már az új év első napjaiban időt szentelnünk ezek átgondolására” – foglalta össze gondolatait Ékes Ákos, a K&H családi vállalatok központ vezetője.

Mi kell ahhoz, hogy a „hibrid” csapat sikeresen működjön? Grebenár József, az Emberfejlesztés Kft. ügyvezetőjeszerint erre a három lépésre biztosan szükség lesz:

1. Készítsünk közös üzleti tervet!

Meglepően sok cégnek nincs üzleti terve, pedig ez konkrét, egyértelmű támpontot adhat a hatékony és átlátható működéshez. Ha a cég még nem rendelkezik vele, akkor érdemes rögtön a 2021-es éves tervezési folyamat részeként elkészíteni. Először értékesítési oldalról szükséges megnézni a piac igényeit és a saját erősségeket, majd ez alapján lehet elkészíteni a bevétel tervet. Ezt követően pedig ajánlatos megvizsgálni, hogy a megvalósításhoz milyen csapat szükséges. Fontos, hogy a családtagok és a bevont külső kollégák által az üzleti terveben az objektív és szubjektív szempontok egyaránt megjelennek és összhangba kerüljenek.

2. Minden tevékenységi körhöz külön vezetőt nevezzünk ki!

Egy családi cég tulajdonosa gyakran követi el azt a hibát, hogy egy személyben több szerepet és felelősségi kört magára vállal, pedig érdemes minden területhez külön felelőst, megfelelő szakembert kijelölni.  Figyeljünk arra is, hogy ne az alapján kerüljön valaki előtérbe, hogy családtag-e vagy sem, hanem az számítson, hogy ki melyik szakterületen kiemelkedő leginkább.

3. Legyenek naprakész, objektív mérőszámok a cég működéséről!

Az átlátható, hatékony cégműködést nagyban segíti, ha ismerjük az aktuális működési számokat. Ezt a kontrolling rendszer kiépítése teszi lehetővé, ami támpontot ad a menedzsmentnek, hogy a szubjektív választások helyett mindenki által egyformán ismert adatokon alapuló, objektív döntések születhessenek.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024-09-08 10:57:21
Ruprecht Lászlóval, a Stílusos Vidéki Éttermiség elnökével beszélgettünk egyebek között arról, miért érdemes ellátogatni szeptember 14-15-én Tatára, a SVÉT legnagyobb rendezvényére.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A legtöbb munkavállaló nem díjazná, ha a home office határait szűkebbre szabná a munkahelyük, de a felük csak emiatt azért nem mondana fel – legalábbis rögtön. A cégek nem kapkodnak a keretek módosításával, amit valószínűleg jól tesznek, pedig az alkalmazottakat aligha érné váratlanul. Milyen arányban morzsolódnának le a dolgozók a távmunka elvételével? Milyen előnyeit és hátrányait érzik a pandémiából örökölt gyakorlatnak napjainkban? A Profession.hu felmérte, Dencső Blanka piackutatási és üzletfejlesztési szakértő pedig összefoglalta, mire érdemes számítani home office fronton a közeljövőben.
2024. 08. 16., 22:15
epizód: 2024 / 16   |   hossz: 22:09
Az Edinburgh-i Egyetem magyar docense nem csak azt mesélte el, hogyan vezetett az útja egy hazai egyetemről a tengerentúli Caltech-re, majd Skóciába, hanem azt is, hogy jelenlegi kutatási területe ígéretes jövőképet fest a szív- és érrendszeri betegek hatékonyabb gyógyítása számára. A kémiai és biomérnök tudós egy pakisztáni kollégájával együtt fejlesztett 3D nyomtatással készülő véreret, aminek még az alapanyagát is ők állítják elő, olcsó nyersanyagokból. A forradalmi megoldás véglegesítéséhez nemzetközi együttműködésre is nyitott tudósok szerint a találmányuk egy napon humán betegekbe is beültethető lesz, jelentősen csökkentve a fertőzések veszélyét és gyorsítva a felépülést.
Hosszútávon döbbenetesen kevés cég éli túl a generációváltást. A lehetséges megoldásokról kritikusan fontos beszélni ezekben az években, amikor nagyon nagy létszámú hazai vállalatvezető éri el a nyugdíjkorhatárt, és nem biztos, hogy van koncepciója a gyeplő átadására. Laczkó Péter, a Lawrence & Bennet tulajdonos-vezérigazgatója bemutatja, milyen alapvető stratégiákat kell alkalmazni, hogy megmeneküljenek az évtizedek alatt felépített családi vállalkozások és az élethosszig végzett munkával összeszedett örökségek. A szakembernek arra is van válasza, hogy milyen módon folytassa a munkát egy cég, ha a leköszönő vezetőt már biztosan nem követi családtag.

  Rovathírek: GUSTO

Ruprecht Lászlóval, a Stílusos Vidéki Éttermiség elnökével beszélgettünk egyebek között arról, miért érdemes ellátogatni szeptember 14-15-én Tatára, a SVÉT legnagyobb rendezvényére.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS