A családi vállalkozások bíznak a következő generációban

2021. 03. 23., 17:45

A Budapest Bank legfrissebb, hazai kkv-k körében végzett kutatásából kiderült, hogy a családi vállalkozások vezetői bíznak abban, hogy gyermekük fogja átvenni a cég irányítását, több mint 40 százalékuknál már zajlik is az utódlás folyamata. A legtöbbjüknek azonban a vállalatirányítás minden figyelmét leköti, ezért kevés ideje marad a konkrét feladatokra, pedig az idő sürget: ha nyugdíjba akarnak vonulni, nem várhatnak tovább a vezetés átadásával. Más opció pedig nincs, hiszen a vállalat értékesítésén döntő részük még csak soha el sem gondolkodott.

A hazai gazdaságon belül jelentős súlya van a családi vállalkozásoknak, meghatározó szerepet kapnak a foglalkoztatás, a termelés és a szolgáltatások területén is. A vállalkozástípust nehéz pontosan definiálni, mert többféle módszertan is létezik, a Budapest Bank ezért legfrissebb kkv szektort érintő reprezentatív kutatásában a vállalatvezetőkre bízta a döntést, akik 60 százaléka szerint családi vállalkozásnak tekinthető a cégük.

A generációváltás kérdése kevésbé érinti a sok tulajdonossal rendelkező nagyvállalatokat, vagy multinacionális cégeket, igazi kihívást az egy kézben összpontosuló, önálló cégeknél okoz, amelyek jellemzően a kis-, és középvállalati szektorba sorolhatók. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium Magyar mikro-, kis-, és középvállalkozások megerősítésének stratégiája 2019-2030 szerint a családi vállalkozások 39 százaléka van generációváltó korban, 30 százalékuk a következő 10 évben szembesül ezzel a helyzettel.

A Budapest Bank kutatásának eredményei szerint a vállalatvezetők ennek ellenére nem tartják aktuálisnak a staféta átadását, 84 százaluknál  nem merült még fel komolyan a vezetőváltás gondolata. Ez nem azt jelenti, hogy a következő vezetői generáció bevonása ne történt volna már meg, mert a cégek több mint 40 százalékában tart egy ideje a folyamat. Háromnegyedük bízik abban, hogy gyermekük fogja átvenni az irányítást, de csak 25 százalékuk biztos abban, hogy pontosan ki lesz az utódja a vállalat élén.

Tisztában vannak vele, hogy időszerű a folyamat, szívesen háttérbe vonulnának a nyugdíjkorhatárt elérve. Legtöbbjük 66 éves korában adná át a kormányt, mégis nehéz helyzetben vannak: a vállalat irányítása rengeteg idejüket veszi el, döntő többségük szerint nem marad erőforrásuk a tudatos betanítással és az átadással foglalkozni. Nem véletlenül: a vállalatvezetők majdnem 2 évet szánnának arra, hogy az utódjuk biztonsággal vehesse át az irányítást. A legtöbben jogi- és adótanácsadást vennének igénybe a folyamat során, de az ismerősökre és személyes segítségre is szívesen támaszkodnak.

Eladni biztos nem fogjuk

A vállalatvezetők hisznek abban, hogy gyermekük átveszi majd a cég irányítását, mert 85 százalékuk hallani sem akar az értékesítés lehetőségéről, ennek ellenére sokuk kíváncsi a cég értékére, legtöbbjük konkrét számításokkal is rendelkezik, hogy mennyit is érhet valójában. Nem mindegyikük ennyire tudatos, azonban szívesen támaszkodnak tapasztalataikra és piacismeretükre, 74 százalékuk adatok nélkül is – szerintük – helyesen meg tudja becsülni az összeget. Harmaduk szerint nem is lenne nehéz vevőt találni a cégre, bár 20 százalékuk szerint nem adna annyit a vállalkozásért, mint amennyit valójában ér. Igaz, hogy nem kívánják értékesíteni a vállalkozást, de 74 százalékuk úgy gondolja, hogy, ha valaha sor kerülne rá, akkor érdemes lehet bankot bevonni a folyamat valamely részében.

„Úgy látjuk, hogy a családi vállalkozások életében kiemelt figyelmet kap a cég értékének folyamatos növelése, a legtöbb vállalatvezető a több innovációban és a hatékonyabb munkavégzésben látja a versenyképességének erősítését.  Tudjuk, hogy ez a szegmens a kkv szektoron belül is különösen szeret saját tőkéből beruházni,, amit eredményesen ki lehet egészíteni kamattámogatott beruházási kölcsönökkel, vagy EU finanszírozott termékekkel” – állítja Kasziba Levente, a Budapest Bank vállalati üzletág vezetője.

„Több mint 30 éve segítjük a hazai vállalkozásokat céljaik megvalósításában, együtt kezdtük működésünket a ma generációváltáshoz érkező cégekkel. Tisztában vagyunk vele, hogy ez mekkora kihívás, ezért szakmai előadásokkal, rendezvényekkel és széles kapcsolatrendszerünkkel igyekszünk támogatni a folyamatot” – tette hozzá.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 05. 24., 11:10
Az Európai Parlament 2024. április 24-én elfogadta a platformalapú munkavégzés munkakörülményeinek javításáról szóló irányelvét. A legfontosabb tudnivalókat dr. Szemán Péter, a Bán, S. Szabó, Rausch & Partners munkajogi csoportjának vezetője foglalta össze.
2024-05-27 18:10:16
A menedzserszövetség Év Menedzsere Díj 2023. évi kitüntetettje Jelasity Radován, az Erste Bank elnök-vezérigazgatója lett. A szövetség 29. alkalommal rendezte meg az Év Menedzsere Díjátadót.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Női pék, cukrász, kaviárszakértő is helyet kapott a rendezvény nagyszínpadán, hogy a fő téma, a „női energiák” mentén bemutassák a művészi szintre emelt szakmájukat. Nemes Richárd főszervező elárulja, hogy hogyan lehet még fenntarthatóbban működtetni egy műfajából adódóan sok hulladékkal járó gasztronómiai rendezvényt vagy milyen egyszerű ételekkel tudnak nagyot alkotni a Gourmet Fesztiválon bemutatkozó konyhák mesterei. Ha mindez nem lenne elég, kifejti, hogy a fine dining milyen vonásokkal ruházta fel a magyar vendéglátást az utóbbi pár évben és például hogyan lehet „veganizálni” megszokott fogásokat, amelyek ettől csak még jobbak lesznek! Vigyázat, étvágygerjesztő epizód!
Miközben a világ e-személyautó gyártói egyre élesedő versenyt vívnak a vásárlók kegyeiért, nem szabad elfelejteni, hogy a közlekedés károsanyag-kibocsátásának jelentős részéért a teherfuvarozás felel. Egyre több középtávú áruszállítást és utolsó mérföldes kézbesítést kiszolgáló depó elektrifikálja a járműflottáját és alakít ki hozzá megfelelő infrastruktúrát, ám nagyon nem mindegy, hogy az üzemeltetés mennyire tud hatékony és gazdaságos lenni – mutat rá ebben az epizódban Négyesi Szilárd, a Siemens Zrt. szakértője.
Újabb különleges hazai vállalkozás, az Ország Söre szavazást alapító Beerselection mutatkozik be a csatornán. A budapesti sörszaküzletbe hetente több tucatnyi újdonság érkezik, köztük akár olyan különlegességekkel, amelyekből egyszerre csak pár darab érhető el az egész országban. A sörkultúra hazai terjesztése fontos küldetés a tulajdonosoknak, hiszen akár 800-féle sörstílus létezik, miközben a legtöbb ember egyedül a lágert ismeri fel. A magyar sörrajongók által idén összeállított recept sorsáról, a kissé elhasznált „kézműves” kifejezés mögötti igazságról, illetve arról, hogy miért érdemes szaküzletben venni a sört a nagy áruházak helyett, Bárkai Péter mesél a BeerSelectiontől. Az ügyvezető persze igazságot tesz az örök, csapolt, palackozott, vagy dobozos kérdésben is...

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

Izgalmas fejlesztések a Budapesti Gazdasági Egyetem Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Karán: elektronikus szem, elektronikus orr és többféle szemkamera is helyet kapott az újonnan kialakított laboratóriumban.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS