224 tárgyalási forduló után döntött Szeged mellett a BYD

224 tárgyalási forduló után döntött Szeged mellett a BYD
2023. 12. 28., 11:30

Az elektromos és plug-in hibrid járművek globális piacának vezető szereplője, a BYD történelmi beruházást tervez megvalósítani Szegeden: a kínai vállalat első európai elektromos járműgyártó üzemét hozza létre Magyarországon mintegy 300 hektáros területen. A beruházásnak köszönhetően több ezer magas hozzáadott értékű munkahely jön létre, miközben a BYD jelenlétéből a helyi beszállítók is profitálnak.

Autóipar: az új mérce

A világgazdaságnak sok problémával kellett szembenéznie az elmúlt nehéz években, volt/van azonban egy folyamat, amely „ellentmondást nem tűrően, stabilan, megállíthatatlanul zakatol előre”: a technológiai forradalom, amelynek részeként az autóipar is újjászervezi magát és elektromos alapokra tér át – mondta el Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter a beruházást bejelentő sajtótájékoztatón.

Az autóipar lesz az egyik mércéje annak, hogy ki kerül az új gazdasági korszak nyertesei, illetve vesztesei közé. Magyarországon mindhárom német prémium autógyártó – az Audi, a BMW és a Mercedes – jelen van, és mindhárom cég hazánkban valósítja meg elektromobilitási stratégiája jelentős részét. A BYD beruházásával (amely a hatodik autógyár lesz hazánkban) Magyarország a világgazdaság egyik meghatározó trendjéhez kapcsolódik. „Nagyon régen volt, hogy egy globális technológiai forradalomban Magyarország az élen ment, most ez történik” – hangsúlyozta a miniszter.

A BYD és a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség között 224 tárgyalási forduló zajlott le. Magyarország a BYD első európai e-autó gyártó üzeme számára tökéletes helyszínként szolgál a vállalkozásbarát környezet, a rendelkezésre álló fejlett infrastruktúra és logisztikai összeköttetések, a bőséges, versenyképes és szakképzett munkaerő, végső soron az ország zöld energia átállás iránti elkötelezettsége miatt – hangsúlyozzák a HIPA szakértői. A beruházáshoz a kormány pénzügyi támogatást nyújt, amelynek mértékét az Európai Bizottság jóváhagyását követően fogják nyilvánosságra hozni.

BYD: (nemcsak) járműipari óriás

Az 1995-ben alapított BYD 28 év alatt az egyik legnagyobb piaci szereplővé vált az elektronika, az autógyártás, a megújuló energia és a vasúti szállítás területén. A globálisan mintegy 630 ezer főt alkalmazó cég 2022 első három negyedévében körülbelül 20 000 milliárd forintnyi bevételt ért el – összehasonlításképpen: a teljes magyar autóipari termelés 2022-ben 12 milliárd forint volt.

A BYD a globális üvegházhatású gázkibocsátás csökkentése érdekében a városi tömegközlekedés elektrifikációjának fejlesztésébe is bekapcsolódott a „Hűtsük le a Földet 1 fokkal” elnevezésű kezdeményezés felkarolásával.

Az utóbbi években a BYD igazi járműipari óriássá vált: a 2023 első tizenegy hónapjában 2 672 728 autót adott el, és ezzel a cég a világ legnagyobb elektromos és plug-in hibrid autó (közös elnevezéssel „New Energy Vehicle”, NEV) gyártójának számít. A szegedi beruházás az elektromos járműszegmens megállíthatatlannak bővülésének egyik „motorja” lesz: Európában tavaly 17 százalékkal nőttek az e-autó eladások, amelyek immár az új autóértékesítések 20 százalékát képviselik.

Szeged: egyhangú támogatás

„Az elmúlt hónapokban arról is megbizonyosodtunk, hogy a BYD és Szeged alapértékei azonosak: a környezetvédelem, a fenntarthatóság és az elektromobilitás” – hangsúlyozta Botka László, Szeged polgármestere. A város vezetése egyhangúan támogatta a BYD-beruházást, és egy nemrég elvégzett közvélemény-kutatás szerint a szegedi lakosok többsége is így vélekedik.

Fotó: a BYD-beruházás bejelentése. A képen Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter (k), Joó István, a HIPA vezérigazgatója (b), Botka László, Szeged polgármestere (j).

A cikk megírásában az Üzletem.hu együttműködő partnere a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség volt.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 05. 16., 14:10
Az Európai Unió Bírósága által 2024. május 16-án meghozott döntés (C-746/22) szerint ellentétes az Unió jogával az a magyar szabály, amely nem engedi meg a külföldi adózóknak az áfa-visszatérítési eljárásokban, hogy irataikat akár a másodfokú (fellebbezési) eljárásban is beadhassák.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Női pék, cukrász, kaviárszakértő is helyet kapott a rendezvény nagyszínpadán, hogy a fő téma, a „női energiák” mentén bemutassák a művészi szintre emelt szakmájukat. Nemes Richárd főszervező elárulja, hogy hogyan lehet még fenntarthatóbban működtetni egy műfajából adódóan sok hulladékkal járó gasztronómiai rendezvényt vagy milyen egyszerű ételekkel tudnak nagyot alkotni a Gourmet Fesztiválon bemutatkozó konyhák mesterei. Ha mindez nem lenne elég, kifejti, hogy a fine dining milyen vonásokkal ruházta fel a magyar vendéglátást az utóbbi pár évben és például hogyan lehet „veganizálni” megszokott fogásokat, amelyek ettől csak még jobbak lesznek! Vigyázat, étvágygerjesztő epizód!
Miközben a világ e-személyautó gyártói egyre élesedő versenyt vívnak a vásárlók kegyeiért, nem szabad elfelejteni, hogy a közlekedés károsanyag-kibocsátásának jelentős részéért a teherfuvarozás felel. Egyre több középtávú áruszállítást és utolsó mérföldes kézbesítést kiszolgáló depó elektrifikálja a járműflottáját és alakít ki hozzá megfelelő infrastruktúrát, ám nagyon nem mindegy, hogy az üzemeltetés mennyire tud hatékony és gazdaságos lenni – mutat rá ebben az epizódban Négyesi Szilárd, a Siemens Zrt. szakértője.
Újabb különleges hazai vállalkozás, az Ország Söre szavazást alapító Beerselection mutatkozik be a csatornán. A budapesti sörszaküzletbe hetente több tucatnyi újdonság érkezik, köztük akár olyan különlegességekkel, amelyekből egyszerre csak pár darab érhető el az egész országban. A sörkultúra hazai terjesztése fontos küldetés a tulajdonosoknak, hiszen akár 800-féle sörstílus létezik, miközben a legtöbb ember egyedül a lágert ismeri fel. A magyar sörrajongók által idén összeállított recept sorsáról, a kissé elhasznált „kézműves” kifejezés mögötti igazságról, illetve arról, hogy miért érdemes szaküzletben venni a sört a nagy áruházak helyett, Bárkai Péter mesél a BeerSelectiontől. Az ügyvezető persze igazságot tesz az örök, csapolt, palackozott, vagy dobozos kérdésben is...

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

Van egy apró kis bolt a Liliom utcában, ahol a gasztronómia szerelmesei garantáltan elérzékenyülnek. Fekete Antonio szakácskönyvboltja majd’ kétszáz kiadó legjobbját kínálja azoknak, akik nem elégszenek meg a középszerrel.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS