Az elektromos és plug-in hibrid járművek globális piacának vezető szereplője, a BYD történelmi beruházást tervez megvalósítani Szegeden: a kínai vállalat első európai elektromos járműgyártó üzemét hozza létre Magyarországon mintegy 300 hektáros területen. A beruházásnak köszönhetően több ezer magas hozzáadott értékű munkahely jön létre, miközben a BYD jelenlétéből a helyi beszállítók is profitálnak.
A világgazdaságnak sok problémával kellett szembenéznie az elmúlt nehéz években, volt/van azonban egy folyamat, amely „ellentmondást nem tűrően, stabilan, megállíthatatlanul zakatol előre”: a technológiai forradalom, amelynek részeként az autóipar is újjászervezi magát és elektromos alapokra tér át – mondta el Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter a beruházást bejelentő sajtótájékoztatón.
Az autóipar lesz az egyik mércéje annak, hogy ki kerül az új gazdasági korszak nyertesei, illetve vesztesei közé. Magyarországon mindhárom német prémium autógyártó – az Audi, a BMW és a Mercedes – jelen van, és mindhárom cég hazánkban valósítja meg elektromobilitási stratégiája jelentős részét. A BYD beruházásával (amely a hatodik autógyár lesz hazánkban) Magyarország a világgazdaság egyik meghatározó trendjéhez kapcsolódik. „Nagyon régen volt, hogy egy globális technológiai forradalomban Magyarország az élen ment, most ez történik” – hangsúlyozta a miniszter.
A BYD és a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség között 224 tárgyalási forduló zajlott le. Magyarország a BYD első európai e-autó gyártó üzeme számára tökéletes helyszínként szolgál a vállalkozásbarát környezet, a rendelkezésre álló fejlett infrastruktúra és logisztikai összeköttetések, a bőséges, versenyképes és szakképzett munkaerő, végső soron az ország zöld energia átállás iránti elkötelezettsége miatt – hangsúlyozzák a HIPA szakértői. A beruházáshoz a kormány pénzügyi támogatást nyújt, amelynek mértékét az Európai Bizottság jóváhagyását követően fogják nyilvánosságra hozni.
Az 1995-ben alapított BYD 28 év alatt az egyik legnagyobb piaci szereplővé vált az elektronika, az autógyártás, a megújuló energia és a vasúti szállítás területén. A globálisan mintegy 630 ezer főt alkalmazó cég 2022 első három negyedévében körülbelül 20 000 milliárd forintnyi bevételt ért el – összehasonlításképpen: a teljes magyar autóipari termelés 2022-ben 12 milliárd forint volt.
A BYD a globális üvegházhatású gázkibocsátás csökkentése érdekében a városi tömegközlekedés elektrifikációjának fejlesztésébe is bekapcsolódott a „Hűtsük le a Földet 1 fokkal” elnevezésű kezdeményezés felkarolásával.
Az utóbbi években a BYD igazi járműipari óriássá vált: a 2023 első tizenegy hónapjában 2 672 728 autót adott el, és ezzel a cég a világ legnagyobb elektromos és plug-in hibrid autó (közös elnevezéssel „New Energy Vehicle”, NEV) gyártójának számít. A szegedi beruházás az elektromos járműszegmens megállíthatatlannak bővülésének egyik „motorja” lesz: Európában tavaly 17 százalékkal nőttek az e-autó eladások, amelyek immár az új autóértékesítések 20 százalékát képviselik.
„Az elmúlt hónapokban arról is megbizonyosodtunk, hogy a BYD és Szeged alapértékei azonosak: a környezetvédelem, a fenntarthatóság és az elektromobilitás” – hangsúlyozta Botka László, Szeged polgármestere. A város vezetése egyhangúan támogatta a BYD-beruházást, és egy nemrég elvégzett közvélemény-kutatás szerint a szegedi lakosok többsége is így vélekedik.
Fotó: a BYD-beruházás bejelentése. A képen Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter (k), Joó István, a HIPA vezérigazgatója (b), Botka László, Szeged polgármestere (j).
A cikk megírásában az Üzletem.hu együttműködő partnere a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség volt.
Sikeresen megtartotta két Michelin-csillagos minősítését a tatai Platán és a budapesti Stand étterem, további nyolc vendéglátóhely pedig (köztük egy újonnan) egy Michelin-csillagot nyert el idén.
Az előadások több mint negyede a Paks II. atomerőmű-projekttel foglalkozott a Budapesten megrendezett Nukleáris Technikai Szimpóziumon.