Fenntartható óriásként éled újjá a léghajó

Fenntartható óriásként éled újjá a léghajó
2023. 03. 21., 09:13

Egy régi klasszikus álom a legkorszerűbb és lehető legfenntarthatóbb megoldásokkal születik újjá: ez az Airlander 10, amelynek gyártása ismét lendületet kapott és egyenként akár 10 tonna árut, vagy 100 utast lesz képes szállítani.

Vegyes felhasználásra is alkalmas lesz a Hybrid Air Vehicles (HAV) vállalat nagy álma, ami egyben az emberiség egyik szépreményű, de aztán néhány katasztrófa után szó szerint hamvába holt álma is. A léghajók teljesen új technológiákkal és üzemanyagokkal készülő osztálya ismét meghódíthatja az eget, miután a HAV komoly támogatási összeget nyert el az angliai Doncaster városától, ami egyben a gyártás helyszíne is lesz – tudta meg a The Engineer.

A Dél-Yorkshire-i település rábólintott Airlander 10 típusú repülőgépek építésére, és ezt egy hétmillió fontos (3,2 milliárd forintos) hitelbefektetéssel is nyomatékosította. A cég ezzel összesen 310 millió fontos (141,4 milliárd forintos) forrással rendelkezik a gyártási program beindítására és a dél-yorkshire-i létesítmények, valamint az ellátási láncok felépítésébe.

Az Airlander 10 hibrid repülőgép – ellentétben a régi léghajókkal, amelyek a gyúlékony hidrogén töltés miatt szenvedtek katasztrófát – nem éghető héliumból nyeri a felhajtóerőt, amit a helikopterekből ismert vektoros tolóerővel kombinál. A rendkívül alacsony károsanyag-kibocsátású repülőgép 100 utas vagy tíz tonna teher szállítására alkalmas.

A HAV több mint 1200 új, magasan képzett, nagy értékű munkahely létrehozását ígéri az új zöld technológiák területén, valamint további munkahelyeket és lehetőségeket kínál a vállalat növekvő ellátási láncán is. Az a célja, hogy 2026-ra átadja az első teljesített megrendeléseket ügyfeleinek, és ezt követően évente 12 Airlander 10 repülőgépet építsen Doncasterben.

„Amint azt az Atlanti-óceánon túli szomszédaink is bebizonyították, a zöld technológiákban rejlő lehetőségekbe való befektetés nemcsak az éghajlati vészhelyzet kezelésében segít, hanem abban is, hogy magas színvonalú munkahelyeket teremtsünk és egy nagyobb, jobb, mindenkit magával ragadó gazdaságot hozzunk létre – nyilatkozta a projektet támogató Oliver Coppard Dél-Yorkshire-i polgármester. – A fejlett gyártás és a zöld technológia élvonalában dolgozó vállalatok világszínvonalú klaszterével rendelkezünk, ezért őszintén izgatott vagyok, hogy támogathatjuk a HAV-ot a fenntartható légi közlekedési üzem kiépítésére irányuló törekvéseiben, itt, Doncasterben.”

A HAV egy új, zászlóshajónak számító gyártóüzemet épít Doncasterben. A projekt magában foglalja az új Airlander 10 repülőgépek összeszerelését, tesztelését és tanúsítványokhoz szükséges vizsgáztatását. A konkrét helyszínt és a gyártó létesítmények tervét várhatóan már az következő néhány hónap során bemutatják. Az első nagy ügyfél is megvan már: az Air Nostrum európai regionális légitársaság 2022 júniusában jelentette be, hogy leadta megrendelését a HAV felé, első körben tíz darab Airlander 10 léghajó építésére.

Gábor János

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 05. 17., 12:50
A NAV-nak a külföldi bankszámlák adatairól is van információja; az adóbevallás ellenőrzésekor, kiegészítésekor az ilyen számlákkal kapcsolatos, valamint a számlákra beérkező jövedelmeket is figyelembe kell venni – hívja fel a figyelmet az adóhivatal.
2025-05-16 16:25:00
Heteken belül elindul a BYD európai üzleti és kutatás-fejlesztési központja Budapesten, és a kínai társaság már az idén több száz magasan képzett munkatárs felvételét tervezi – mondta Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója.

  Rovathírek: HIPA

Heteken belül elindul a BYD európai üzleti és kutatás-fejlesztési központja Budapesten, és a kínai társaság már az idén több száz magasan képzett munkatárs felvételét tervezi – mondta Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2025. 05. 04., 10:25
epizód: 2025 / 9   |   hossz: 29:18
A cégvezetői és értékesítői tréningeken, illetve mentorprogramokon túl azt az összetett feladatot is vállalni kell, hogy fejlesszük, ne csak a gazdasági szereplők, hanem az egész társadalom fizikai és mentális egészségét – vallja Turcsán Emese, az Einstein Akadémia (érdekes módon kriminálpedagógiára szakosodott szociálpedagógus) alapítója és vezetője. Beszélgetésünk apropóját az akadémia mellett életre hívott Einstein Alapítvány, illetve a kibontakozóban lévő Kék Zóna Projekt adta. Előbbi fiatal tehetségek felkarolására és díjazására jött létre, míg utóbbi hazánkban akarja kialakítani a hosszú, kiegyensúlyozott életet élő emberek közösségét – egészen átfogó kutatásokkal és gyakorlatokkal.
2025. 04. 21., 20:15
epizód: 2025 / 8   |   hossz: 27:33
Bár a dolgozók nem kizárólag a bér miatt állnak tovább a munkahelyükről, kár lenne tagadni, hogy a nem versenyképes fizetés a legfőbb oka annak, ha új állás után néznek. Sinka Judit, a Jobtain Munkaerő-kölcsönző HR vezetője ebben az epizódban elárulja, hogy a felméréseik szerint hazánkban mennyivel nő a bérigény, és hogy van-e realitása a fizetések emelkedésének a 2025-re várható gazdasági körülmények, illetve a várható infláció mellett. A szakértő arra is választ ad, hogy a magasabb béren kívül még milyen módszerekkel lehet megtartani a tehetséges dolgozókat.
Nem sokkal a lakásbiztosítási kampány után máris látszanak a legfontosabb piaci változások. Az ügyfelek jobb szolgáltatásokat és akár jelentősen alacsonyabb díjakat érhetnek el, ha legalább annyira figyelnek a lakásbiztosításukra, mint a kgfb-re. Erre Besnyő Márton, a Netrisk ügyvezető igazgatója szerint óriási szükség is van, hiszen sokan akár 10 évig érintetlenül hagyják a meglévő biztosításukat, ami idővel alkalmatlanná válik arra, hogy fedezze a károk mai helyreállítási költségeit. További tanulság, hogy évi pár ezer forinttal többért milyen remek kiegészítő szolgáltatásokhoz lehet hozzáférni.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS