Felkapcsolták az első tengeri hidrogéntermelő erőművet

Felkapcsolták az első tengeri hidrogéntermelő erőművet
2023. 07. 04., 12:41

A világ első tengeri hidrogéntermelő létesítményét az Atlanti-óceánon, a franciaországi Le Croisic partjainál helyezték üzembe. A platformot 2023 májusáig a szárazföldön tesztelték, mielőtt hajókkal a helyszínre vontatták és mindössze 48 óra alatt újra beindították.

Mivel a világ igyekszik eltávolodni a fosszilis tüzelő- és üzemanyagoktól, a hidrogén a jövő egyik nagy reménysége arra, hogy kiszolgálja a járműveinket, ingatlanjainkat és ipari infrastruktúráinkat. Teljesen fenntartható alternatíva lehet, azonban még ki kell találni, hogy hogyan állítható elő nagy mennyiségű zöld hidrogén, amivel hozzá lehet járulni az energiaigények kielégítéséhez. A 2017-ben alapított Lhyfe célja az, hogy megújuló energiaforrásoknak – és mindenekelőtt a zöld hidrogénnek – köszönhetően egymilliárd tonnával csökkentse a globális károsanyag-kibocsátást.

A cégcsoport 2021-ben világelsőként avatott fel egy olyan hidrogéngyártó üzemet, amit közvetlenül szélerőmű táplál. Most, két évvel később megismételte a bravúrt, de már egy tengeri létesítményben, kb. 20 kilométerre Franciaország partjaitól.

A Sealhyfe nevű tengeri zöld hidrogén-előállító üzem egyelőre kísérleti: a Lhyfe a Capital Energyvel közösen építette meg, csupán 16 hónap leforgása alatt. Ez egy megawattos (1 MW) elektrolizáló, amit 2022 szeptembere és 2023 májusa között Saint-Nazaire kikötőjében alaposan leteszteltek, hogy kiderüljön: alkalmas-e a tengeri működésre. A vállalat összehasonlító próbaüzemet végzett; ennek során rögzítették a platform pontos viselkedését és teljesítményét, miközben tökéletesítették, hogy a legszélsőségesebb környezetekben is ellenálló maradjon, lehetőleg minimális karbantartási igény mellett.

A Lhyfe kifejlesztett továbbá egy szoftvert és egy algoritmust is, amivel a platform autonóm módon működik, de közben – szükség esetén – távolról ugyancsak irányítható. A vállalat elégedett volt az elért eredményekkel, ezért úgy döntött, hogy a platformot kivontatja az Atlanti-óceánra, arra az embert és gépet próbáló helyszínre, ahová eredetileg is szánták.

A Sealhyfe Franciaország megújuló energiaforrásokkal kapcsolatos technológiáinak ún. SEM-REV teszthelyszínére került, ahol csatlakoztatták a tenger alatti csomópont speciálisan hidrogénalkalmazásokhoz tervezett köldökkábeléhez. Ezt követően mindössze 48 óra alatt újraindították és üzembe helyezték, sőt, az első néhány kilogramm hidrogént is előállították vele. A vállalat most itt, a platform végső otthonában ismétli meg a korábban Saint-Nazaire-ben végzett teszteket, hogy összehasonlítsa a teljesítményeket, majd felkészítse a Sealhyfe-ot a tengeri használatra, amiből egy nagyobb, már kereskedelmi célú elektrolizáló építéséhez gyűjtenek tapasztalatot. 

„Rendkívül büszkék vagyunk arra, hogy a világon elsőként állíthatunk elő hidrogént a tengeren – osztotta meg a projektről szóló sajtóközleményben Matthieu Guesné, a Lhyfe alapító-vezérigazgatója. – A vállalat indulása óta ez volt az álmunk, és továbbra is nagyon gyorsan haladunk a tengeri alkalmazás felé, ami számunkra óriási fejlődési lehetőséget jelent a hidrogén tömeges előállítása, így az ipar és a közlekedés szén-dioxid-mentesítésének szempontjából.”

A Lhyfe ezzel egyidőben bejelentette a beszédes nevű HOPE projektet, aminek keretében kilenc partnert összefogó konzorciumban koordinálja a kereskedelmi hasznosításra irányuló célt. Ez már egy 10 MW-os, akár napi négy tonna zöld hidrogén előállítására alkalmas elektrolizáló lenne, és vízalatti csővezetéken juttatná a szárazföldre a termelt üzemanyagot.

Gábor János

Főoldali kép: Lhyfe

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 09. 06., 15:06
Az előző hónaphoz képest a 95-ös benzin átlagára 7 forinttal, 605 forintra, a gázolajé 10 forinttal, 611 forintra csökkent augusztusban a statisztikai hivatal jelentése szerint; a benzin átlagára 7 forinttal a szomszédos országok átlagára alatt maradt, a gázolajé megegyezett a szomszédos országokéval.
2024. 09. 05., 19:05
Nyár végéig a Balatoni Hajózási Zrt. kompjai 1 millió 229 ezer, a személyhajók pedig 791 ezer utast szállítottak, a társaság így tavalyhoz képest már 2 hónappal korábban, augusztus végére elérte a 2 milliós utasszámot.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A legtöbb munkavállaló nem díjazná, ha a home office határait szűkebbre szabná a munkahelyük, de a felük csak emiatt azért nem mondana fel – legalábbis rögtön. A cégek nem kapkodnak a keretek módosításával, amit valószínűleg jól tesznek, pedig az alkalmazottakat aligha érné váratlanul. Milyen arányban morzsolódnának le a dolgozók a távmunka elvételével? Milyen előnyeit és hátrányait érzik a pandémiából örökölt gyakorlatnak napjainkban? A Profession.hu felmérte, Dencső Blanka piackutatási és üzletfejlesztési szakértő pedig összefoglalta, mire érdemes számítani home office fronton a közeljövőben.
2024. 08. 16., 22:15
epizód: 2024 / 16   |   hossz: 22:09
Az Edinburgh-i Egyetem magyar docense nem csak azt mesélte el, hogyan vezetett az útja egy hazai egyetemről a tengerentúli Caltech-re, majd Skóciába, hanem azt is, hogy jelenlegi kutatási területe ígéretes jövőképet fest a szív- és érrendszeri betegek hatékonyabb gyógyítása számára. A kémiai és biomérnök tudós egy pakisztáni kollégájával együtt fejlesztett 3D nyomtatással készülő véreret, aminek még az alapanyagát is ők állítják elő, olcsó nyersanyagokból. A forradalmi megoldás véglegesítéséhez nemzetközi együttműködésre is nyitott tudósok szerint a találmányuk egy napon humán betegekbe is beültethető lesz, jelentősen csökkentve a fertőzések veszélyét és gyorsítva a felépülést.
Hosszútávon döbbenetesen kevés cég éli túl a generációváltást. A lehetséges megoldásokról kritikusan fontos beszélni ezekben az években, amikor nagyon nagy létszámú hazai vállalatvezető éri el a nyugdíjkorhatárt, és nem biztos, hogy van koncepciója a gyeplő átadására. Laczkó Péter, a Lawrence & Bennet tulajdonos-vezérigazgatója bemutatja, milyen alapvető stratégiákat kell alkalmazni, hogy megmeneküljenek az évtizedek alatt felépített családi vállalkozások és az élethosszig végzett munkával összeszedett örökségek. A szakembernek arra is van válasza, hogy milyen módon folytassa a munkát egy cég, ha a leköszönő vezetőt már biztosan nem követi családtag.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS