Európai országokat marasztalt el a Greenpeace a magánrepülők miatt

Európai országokat marasztalt el a Greenpeace a magánrepülők miatt
2023. 05. 23., 10:23

Egyre indokoltabb a fenntartható repülőgép-üzemanyagok és a főleg ingázásra alkalmas elektromos repülőgépek fejlesztése. Főleg a magánszektorban lenne komoly jelentősége a zöld fordulatnak a repülés terén.

A Greenpeace megsemmisítő jelentést tett közzé az európai magánrepülőgép-használatról: a riport arra világít rá, hogy egész pontosan mely európai nemzetek használnak leggyakrabban magánrepülőgépeket, és járulnak hozzá ezzel nagyon is jelentős mértékben az éghajlatváltozáshoz.

„Az Európai Unió célja, hogy az 1990-es szinthez képest 2030-ra 55 százalékkal kevesebb üvegházhatású gázt bocsásson ki, és 2050-re teljesen klímasemlegessé váljon; így véve ki a részét az éghajlatváltozás kezelésére irányuló globális erőfeszítésekből” – áll a Greenpeace jelentésének bevezetőjében. A riport ennél jóval tovább megy, és részletesen elmagyarázza, hogy a magánrepülőgépek működtetése mennyire szén-dioxid-intenzív megoldás.

Egy Transport & Environment által végzett kutatásból idézve közlik: „a magánrepülőgépek utaskilométerenként jelentősen magasabb kibocsátással rendelkeznek, mint más közlekedési módok: 5–14-szer szennyezőbbek, mint a kereskedelmi járatok, és 50-szer szennyezőbbek, mint a vonatok”. Az Eurostat 2022-ben összegzett adatai alapján hozzáfűzik: „néhány magánrepülőgép óránként két tonna szén-dioxidot bocsát ki, míg az Európai Unió 27 országában élő lakosok emissziója 2019-ben fejenként 6,8 tonnának felelt meg”. Ugyanennek a szervezetnek a tavalyi számai szerint az az ágazat, amelyben a legnagyobb mértékben nőtt az üvegházhatású gázok kibocsátása a szállítás és raktározás.

Az Európai Környezetvédelmi Ügynökség azt is megállapította, hogy az ágazaton belül az üvegházhatású gázkibocsátás legnagyobb mértékű növekedése 2030-ig a légiközlekedésben fog bekövetkezni.

A riport megjegyzi: rendkívül sokat ront a helyzeten az, hogy a 2022-ben megtett 572 806 darab magánrepülőgépes utazás mintegy negyede „nagyon rövid távú”, vagyis 500 kilométer alatti volt. Márpedig ekkora távolságok könnyen megtehetőek sokkal kisebb emisszióval járó vonatokkal.

„A magánrepülőgépek elképesztően környezetszennyezőek és általában teljesen értelmetlenek – magyarázta az EuroNewsGreennek Doug Parr, a Greenpeace angliai politikai igazgatója. – Világszerte emberek milliói néznek szembe az éghajlatváltozás okozta káosszal: elveszítik miatta a megélhetésüket vagy még rosszabb helyzetbe kerülnek, miközben egy aprócska kisebbség úgy égeti a repülőgép-üzemanyagot, mintha nem lenne holnap.”

A Greenpeace becslései szerint tavaly hatpercenként szálltak fel magánrepülőgépek az Egyesült Királyságból, ami egyben azt is jelenti, hogy 2022-ben összesen 90.256 ilyen repülőgép indult útnak brit kifutókról, így a szigetország elnyerte a magánrepüléssel legnagyobb emissziót okozó nemzet nem hivatalos címét. A legtöbb utat megtett repülőgépek számát tekintve Franciaország a második helyen végzett, 84.885 darab felszállással, míg Németország a harmadik lett a listán, 58.424 darab magánrepülő indításával.

A Greenpeace jelentés hozzátette: valami nagyon komolyan megváltozhatott Nagy-Britanniában, mert az onnan induló magánrepülőgépek száma 2022-ben elképesztő, 75 százalékos növekedést mutatott.

Gábor János

Főoldali kép: Wikipedia

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 09. 06., 15:06
Az előző hónaphoz képest a 95-ös benzin átlagára 7 forinttal, 605 forintra, a gázolajé 10 forinttal, 611 forintra csökkent augusztusban a statisztikai hivatal jelentése szerint; a benzin átlagára 7 forinttal a szomszédos országok átlagára alatt maradt, a gázolajé megegyezett a szomszédos országokéval.
2024. 09. 05., 19:05
Nyár végéig a Balatoni Hajózási Zrt. kompjai 1 millió 229 ezer, a személyhajók pedig 791 ezer utast szállítottak, a társaság így tavalyhoz képest már 2 hónappal korábban, augusztus végére elérte a 2 milliós utasszámot.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A legtöbb munkavállaló nem díjazná, ha a home office határait szűkebbre szabná a munkahelyük, de a felük csak emiatt azért nem mondana fel – legalábbis rögtön. A cégek nem kapkodnak a keretek módosításával, amit valószínűleg jól tesznek, pedig az alkalmazottakat aligha érné váratlanul. Milyen arányban morzsolódnának le a dolgozók a távmunka elvételével? Milyen előnyeit és hátrányait érzik a pandémiából örökölt gyakorlatnak napjainkban? A Profession.hu felmérte, Dencső Blanka piackutatási és üzletfejlesztési szakértő pedig összefoglalta, mire érdemes számítani home office fronton a közeljövőben.
2024. 08. 16., 22:15
epizód: 2024 / 16   |   hossz: 22:09
Az Edinburgh-i Egyetem magyar docense nem csak azt mesélte el, hogyan vezetett az útja egy hazai egyetemről a tengerentúli Caltech-re, majd Skóciába, hanem azt is, hogy jelenlegi kutatási területe ígéretes jövőképet fest a szív- és érrendszeri betegek hatékonyabb gyógyítása számára. A kémiai és biomérnök tudós egy pakisztáni kollégájával együtt fejlesztett 3D nyomtatással készülő véreret, aminek még az alapanyagát is ők állítják elő, olcsó nyersanyagokból. A forradalmi megoldás véglegesítéséhez nemzetközi együttműködésre is nyitott tudósok szerint a találmányuk egy napon humán betegekbe is beültethető lesz, jelentősen csökkentve a fertőzések veszélyét és gyorsítva a felépülést.
Hosszútávon döbbenetesen kevés cég éli túl a generációváltást. A lehetséges megoldásokról kritikusan fontos beszélni ezekben az években, amikor nagyon nagy létszámú hazai vállalatvezető éri el a nyugdíjkorhatárt, és nem biztos, hogy van koncepciója a gyeplő átadására. Laczkó Péter, a Lawrence & Bennet tulajdonos-vezérigazgatója bemutatja, milyen alapvető stratégiákat kell alkalmazni, hogy megmeneküljenek az évtizedek alatt felépített családi vállalkozások és az élethosszig végzett munkával összeszedett örökségek. A szakembernek arra is van válasza, hogy milyen módon folytassa a munkát egy cég, ha a leköszönő vezetőt már biztosan nem követi családtag.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS