Európai országokat marasztalt el a Greenpeace a magánrepülők miatt

Európai országokat marasztalt el a Greenpeace a magánrepülők miatt
2023. 05. 23., 10:23

Egyre indokoltabb a fenntartható repülőgép-üzemanyagok és a főleg ingázásra alkalmas elektromos repülőgépek fejlesztése. Főleg a magánszektorban lenne komoly jelentősége a zöld fordulatnak a repülés terén.

A Greenpeace megsemmisítő jelentést tett közzé az európai magánrepülőgép-használatról: a riport arra világít rá, hogy egész pontosan mely európai nemzetek használnak leggyakrabban magánrepülőgépeket, és járulnak hozzá ezzel nagyon is jelentős mértékben az éghajlatváltozáshoz.

„Az Európai Unió célja, hogy az 1990-es szinthez képest 2030-ra 55 százalékkal kevesebb üvegházhatású gázt bocsásson ki, és 2050-re teljesen klímasemlegessé váljon; így véve ki a részét az éghajlatváltozás kezelésére irányuló globális erőfeszítésekből” – áll a Greenpeace jelentésének bevezetőjében. A riport ennél jóval tovább megy, és részletesen elmagyarázza, hogy a magánrepülőgépek működtetése mennyire szén-dioxid-intenzív megoldás.

Egy Transport & Environment által végzett kutatásból idézve közlik: „a magánrepülőgépek utaskilométerenként jelentősen magasabb kibocsátással rendelkeznek, mint más közlekedési módok: 5–14-szer szennyezőbbek, mint a kereskedelmi járatok, és 50-szer szennyezőbbek, mint a vonatok”. Az Eurostat 2022-ben összegzett adatai alapján hozzáfűzik: „néhány magánrepülőgép óránként két tonna szén-dioxidot bocsát ki, míg az Európai Unió 27 országában élő lakosok emissziója 2019-ben fejenként 6,8 tonnának felelt meg”. Ugyanennek a szervezetnek a tavalyi számai szerint az az ágazat, amelyben a legnagyobb mértékben nőtt az üvegházhatású gázok kibocsátása a szállítás és raktározás.

Az Európai Környezetvédelmi Ügynökség azt is megállapította, hogy az ágazaton belül az üvegházhatású gázkibocsátás legnagyobb mértékű növekedése 2030-ig a légiközlekedésben fog bekövetkezni.

A riport megjegyzi: rendkívül sokat ront a helyzeten az, hogy a 2022-ben megtett 572 806 darab magánrepülőgépes utazás mintegy negyede „nagyon rövid távú”, vagyis 500 kilométer alatti volt. Márpedig ekkora távolságok könnyen megtehetőek sokkal kisebb emisszióval járó vonatokkal.

„A magánrepülőgépek elképesztően környezetszennyezőek és általában teljesen értelmetlenek – magyarázta az EuroNewsGreennek Doug Parr, a Greenpeace angliai politikai igazgatója. – Világszerte emberek milliói néznek szembe az éghajlatváltozás okozta káosszal: elveszítik miatta a megélhetésüket vagy még rosszabb helyzetbe kerülnek, miközben egy aprócska kisebbség úgy égeti a repülőgép-üzemanyagot, mintha nem lenne holnap.”

A Greenpeace becslései szerint tavaly hatpercenként szálltak fel magánrepülőgépek az Egyesült Királyságból, ami egyben azt is jelenti, hogy 2022-ben összesen 90.256 ilyen repülőgép indult útnak brit kifutókról, így a szigetország elnyerte a magánrepüléssel legnagyobb emissziót okozó nemzet nem hivatalos címét. A legtöbb utat megtett repülőgépek számát tekintve Franciaország a második helyen végzett, 84.885 darab felszállással, míg Németország a harmadik lett a listán, 58.424 darab magánrepülő indításával.

A Greenpeace jelentés hozzátette: valami nagyon komolyan megváltozhatott Nagy-Britanniában, mert az onnan induló magánrepülőgépek száma 2022-ben elképesztő, 75 százalékos növekedést mutatott.

Gábor János

Főoldali kép: Wikipedia

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 06., 14:00
Magyarország első kkv-fókuszú neobankjánál a számlanyitás és a számlavezetés ingyenes, a kimenő utalások díja pedig összegtől függetlenül 199 forint. A BinX felhasználók egymás közötti utalásai ingyenesek, csakúgy, mint a számlavezetés és – egyelőre – a prémium üzleti bankkártyák.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.
A nyugdíjpénztárak vagyona nem várt mértékben gyarapodott az idén – jelezte az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége (ÖPOSZ), amely szerint az öngondoskodók korábban egyetlen esztendő harmadik negyedében sem tettek félre olyan magas összeget egészségügyi és nyugdíjcélra, mint 2024-ben. Dr. Kravalik Gábor, az ÖPOSZ főtitkára ebben az epizódban vezeti le a kedvező tendencia okait, azt, hogy milyen motivációs tényezők vezettek a remek eredményhez, valamint azt is, hogy milyen módon és melyik korosztály pénzügyi tudatosságát lehetne még növelni.
2024. 11. 06., 09:35
epizód: 2024 / 21   |   hossz: 28:39
Az I. Nyílt Magyar Sommelier Bajnokság „Best Young Sommelier” kategóriájának idei győztese, Novák Dávid örömmel kampányol a borfogyasztás mint kulináris élmény mellett, hiszen egy jól kiválasztott ital új dimenzióval gazdagítja az étkezést. Az ízek és aromák összjátékának ismeretéhez hatalmas elméleti tudás kell, de az igazi kihívás az, hogy ráérezzen a vendég személyes preferenciáira. A VIRTU Restaurant sommelier-je cukrász múltjából és külföldi tapasztalataiból merítve vált profivá, pedig még csak a húszas éveit tapossa. Ebben az epizódban e különleges szakma szépségeiről és a borfogyasztás szertartásáról is mesél.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS