Európai országokat marasztalt el a Greenpeace a magánrepülők miatt

Európai országokat marasztalt el a Greenpeace a magánrepülők miatt
2023. 05. 23., 10:23

Egyre indokoltabb a fenntartható repülőgép-üzemanyagok és a főleg ingázásra alkalmas elektromos repülőgépek fejlesztése. Főleg a magánszektorban lenne komoly jelentősége a zöld fordulatnak a repülés terén.

A Greenpeace megsemmisítő jelentést tett közzé az európai magánrepülőgép-használatról: a riport arra világít rá, hogy egész pontosan mely európai nemzetek használnak leggyakrabban magánrepülőgépeket, és járulnak hozzá ezzel nagyon is jelentős mértékben az éghajlatváltozáshoz.

„Az Európai Unió célja, hogy az 1990-es szinthez képest 2030-ra 55 százalékkal kevesebb üvegházhatású gázt bocsásson ki, és 2050-re teljesen klímasemlegessé váljon; így véve ki a részét az éghajlatváltozás kezelésére irányuló globális erőfeszítésekből” – áll a Greenpeace jelentésének bevezetőjében. A riport ennél jóval tovább megy, és részletesen elmagyarázza, hogy a magánrepülőgépek működtetése mennyire szén-dioxid-intenzív megoldás.

Egy Transport & Environment által végzett kutatásból idézve közlik: „a magánrepülőgépek utaskilométerenként jelentősen magasabb kibocsátással rendelkeznek, mint más közlekedési módok: 5–14-szer szennyezőbbek, mint a kereskedelmi járatok, és 50-szer szennyezőbbek, mint a vonatok”. Az Eurostat 2022-ben összegzett adatai alapján hozzáfűzik: „néhány magánrepülőgép óránként két tonna szén-dioxidot bocsát ki, míg az Európai Unió 27 országában élő lakosok emissziója 2019-ben fejenként 6,8 tonnának felelt meg”. Ugyanennek a szervezetnek a tavalyi számai szerint az az ágazat, amelyben a legnagyobb mértékben nőtt az üvegházhatású gázok kibocsátása a szállítás és raktározás.

Az Európai Környezetvédelmi Ügynökség azt is megállapította, hogy az ágazaton belül az üvegházhatású gázkibocsátás legnagyobb mértékű növekedése 2030-ig a légiközlekedésben fog bekövetkezni.

A riport megjegyzi: rendkívül sokat ront a helyzeten az, hogy a 2022-ben megtett 572 806 darab magánrepülőgépes utazás mintegy negyede „nagyon rövid távú”, vagyis 500 kilométer alatti volt. Márpedig ekkora távolságok könnyen megtehetőek sokkal kisebb emisszióval járó vonatokkal.

„A magánrepülőgépek elképesztően környezetszennyezőek és általában teljesen értelmetlenek – magyarázta az EuroNewsGreennek Doug Parr, a Greenpeace angliai politikai igazgatója. – Világszerte emberek milliói néznek szembe az éghajlatváltozás okozta káosszal: elveszítik miatta a megélhetésüket vagy még rosszabb helyzetbe kerülnek, miközben egy aprócska kisebbség úgy égeti a repülőgép-üzemanyagot, mintha nem lenne holnap.”

A Greenpeace becslései szerint tavaly hatpercenként szálltak fel magánrepülőgépek az Egyesült Királyságból, ami egyben azt is jelenti, hogy 2022-ben összesen 90.256 ilyen repülőgép indult útnak brit kifutókról, így a szigetország elnyerte a magánrepüléssel legnagyobb emissziót okozó nemzet nem hivatalos címét. A legtöbb utat megtett repülőgépek számát tekintve Franciaország a második helyen végzett, 84.885 darab felszállással, míg Németország a harmadik lett a listán, 58.424 darab magánrepülő indításával.

A Greenpeace jelentés hozzátette: valami nagyon komolyan megváltozhatott Nagy-Britanniában, mert az onnan induló magánrepülőgépek száma 2022-ben elképesztő, 75 százalékos növekedést mutatott.

Gábor János

Főoldali kép: Wikipedia

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 01. 17., 10:10
A január 15-én lezárult Napenergia Plusz Program december–januári „véghajrájában” közel 750 támogatási kérelem érkezett be, az egy éves benyújtási időszak alatt pedig összesen több mint 23 ezer pályázó igényelt összesen 96,4 milliárd forint állami hozzájárulást modern napelemes rendszerek telepítéséhez – tájékoztatott az Energiaügyi Minisztérium.
2025-01-17 15:44:35
A SALT Budapest alapvető filozófiája a hagyományos magyar konyha újragondolása. Tóth Szilárd séf és csapata olyan régi recepteket és technikákat elevenít fel, amelyek évtizedekkel, sőt évszázadokkal ezelőtt jellemezték a magyar vidéki konyhát.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2025. 01. 17., 08:20
epizód: 2025 / 2   |   hossz: 24:49
A kiskorú gyermeket nevelő szülők adóalapját csökkentő családi kedvezmény mértéke 2025. július 1-jétől 50 százalékkal nő, így a kétgyerekes családok az év második felében már nem havi 40 ezer, hanem 60 ezer forint adót és járulékot takarítanak meg. Nem mindegy azonban, hogy mikor és hogyan nyilatkoznak erről a dolgozók, miközben a munkáltatóknak is érdemes odafigyelni az ezzel kapcsolatos változásokra. A legfontosabb tudnivalókról Honyek Pétert, a PwC Magyarország személyi jövedelemadóval foglalkozó területének igazgatóját kérdeztük.
Az amerikai vállalat éppen Budapesten nyitott irodát, hogy a magyar fővárosból kiindulva Európában és Ázsiában is terjessze a forradalmi alumínium-újrahasznosító technológiáját. Az Austin AI Europe a kontinens klímacéljai felé lökdösi mindazokat a gyártókat, akik nem csak a szén-dioxid-kibocsátást, hanem a költségeket is visszafognák – közvetlenül hulladékból származó, azonnal feldolgozható alumínium újrahasznosításával. A részben vagy egészben a timföldgyártást is kiváltó megoldást a cég hazai munkatársai, Demmer Dóra és Cholnoky Miklós mutatták be a BizniszPlusznak. Ismerje meg közelebbről a fenntartható alumíniumgyártás úttörő rendszerét, amely Magyarországról folytatja útját a világhír felé!
2024. 12. 17., 10:35
epizód: 2024 / 24   |   hossz: 27:58
A 2025-ös évre vonatkozó adócsomag változásai minden vállalkozást érintenek, és komoly átalakulás küszöbén állnak a NAV digitális megoldásai is, amelyekben már szerepet kap a mesterséges intelligencia. Farkas Gábor, a PwC Magyarország adó- és jogi tanácsadási üzletágának vezetője részletesen beszélt a BizniszPlusznak az adórendszert érintő új szabályokról, az áfabevallások digitális jövőjéről és az adótanácsadás fejlődési irányairól. Ezek a nagyvállalatok és a kkv-k mellett a könyvelői és adótanácsadói szakmára is hatással lesznek, érdemes tehát meghallgatni a szakértő értékelését és tanácsait.

  Rovathírek: GUSTO

A SALT Budapest alapvető filozófiája a hagyományos magyar konyha újragondolása. Tóth Szilárd séf és csapata olyan régi recepteket és technikákat elevenít fel, amelyek évtizedekkel, sőt évszázadokkal ezelőtt jellemezték a magyar vidéki konyhát.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS