Belán Miklós: A háború ellenére rekordot dönthet idén a belföldi turizmus

Belán Miklós: A háború ellenére rekordot dönthet idén a belföldi turizmus
2022. 03. 30., 12:57

Míg két éve a koronavírus-járvány, most az ukrajnai háború állítja kihívás elé a magyar szállásadókat. Az energiaárak emelkedése és a várhatóan elmaradó orosz turisták miatt, ismét kihívásokkal kell szembenéznie a hazai turizmusnak. Az Everguest turisztikai tanácsadó megbízásából a TÁRKI által készített felmérés szerint a belföldi turizmus 2022-ben is rekordokat dönthet. Mindez azt mutatja, hogy a hazai piacban még mindig van tartalék.

„A rendszeresen utazó magyarok 87,5 százaléka tervez utazást idén – ami figyelembe véve a tavalyi rekordokat döntő évet – közel 16 százalékos növekedést jelentene. Szintén jó hír, hogy a többségük belföldön szeretne kikapcsolódni. Elhúzódó háború esetén még többen választhatják az itthoni kikapcsolódást. Nagyot mentek tavaly a vidéki magánszállások és továbbra is népszerű a Balaton. A legjobb hír, hogy Budapest felemelkedésének is tanúi lehetünk idén” – foglalta össze a kutatás eredményeit Belán Miklós, az Everguest vezérigazgatója.

Az elmúlt két évben a magyarországi turisztikai szektor szereplői minden erejüket bevetve próbáltak a víz fölött maradni, amiben segítettek az állami támogatások is. Ez a küzdelem sok esetben nagy áldozatokkal járt, ugyanakkor bizonyos területeken olyan folyamatokat is felgyorsított, amelyekre a korábbi környezetben nem lett volna lehetőség. Új stratégiák, innovációk, új célok jelentek meg a piacon.

Működik a Budapest stratégia

Az új kihívásokra új megoldások születtek. Az elmúlt években egyre komplexebb turisztikai programok jöttek létre Budapesten, amelyek már nemcsak a külföldi turistákat, hanem az itt élőket is megcélozták. A szakértők úgy vélik, 2022-ben a koronavírus várható visszaszorításával reális cél lehet a 2019-es szint újbóli elérése, és akár annak a meghaladása.

A korábbi évekhez képest nőtt azoknak a rendszeres utazóknak a száma, akik szívesen kikapcsolódnának Budapesten. A megkérdezettek 50,8 százaléka mondta azt, hogy szívesen választaná 2022-ben utazási céljául Budapestet. Tavaly ugyanez a szám 22,3 százalék volt, ami figyelemre méltó növekedést jelent.

„Komoly siker Budapest belföldi népszerűsítésének programja. Kulcsfontosságú, hogy a külföldi turizmus fokozatos visszatérése mellett továbbra is nagy figyelmet helyezzünk a belföldi vendégkör megszólítására. Egyrészt Magyarország fővárosát minden magyarnak ismernie kell, másrészt tanulva a múltból: Budapest turizmusának több lábon kell állnia” – mondta Belán Miklós.

A koronavírus-járvány talán a fővárosi turizmust sújtotta a leginkább, tavaly mégis emelkedni tudott a város iránti belföldi érdeklődés. Bár 2021-ben a kedvezőbb szabályozási környezetnek köszönhetően már lényegesen több külföldi turista érkezett, számuk még mindig elmarad a 2019-es szinthez képest.

Nagyot ment tavaly a magyar vidék

Tavaly kifejezetten nagy volt a magyar vidék vonzereje. A válaszadók 39 százaléka mondta azt, hogy 2021-ben valamilyen vidéki úti célt választott, a második célzottan a Balaton lett 35 százalékkal. Több válasz megadása esetén pedig, szintén a vidék erősödése volt megfigyelhető. Európai úti célja a válaszadók közel 21 százaléknak volt, Európán kívüli pedig közel 3 százaléknak.

A központi adatok alapján, tavaly a vidéki vendégéjszakák száma 20 százalékkal volt magasabb, mint 2020-ban, a vidéki szálláshelyek esetén 31 százalékos árbevétel növekedés volt megfigyelhető 2020-hoz képest, ami szintén azt mutatja, hogy a magyar vidéki turizmus erősödik ilyen téren.

A koronavírus következtében külföldön tapasztalt szigorúbb utazási feltételeknek is köszönhető, hogy az emberek a magyar vidék felé fordultak. A tavalyi eredmények azt igazolják, hogy az emberek nem csalódtak, a felmérés pedig azt mutatja, hogy a számos turisztikai attrakciónak is köszönhetően tartósan fennmaradhat az érdeklődés a vidék iránt – a Covid visszahúzódását követően is.

Belán Miklós szerint, akárcsak tavaly, úgy idén is a magyarokon múlik a hazai turizmus sorsa. Az ajánlatok átszervezésével és új, kifejezetten a magyarokat célzó programelemekkel, a helyzethez mérten, idén is komoly sikereket érhet el a belföldi turizmus. Példaként említette a működő Budapest programot, valamint a megerősödött vidéki turizmust.

Továbbra is jelen lesz a koronavírus, de!

Az elmúlt két évhez képest 2022-t már sokkal pozitívabban ítélik meg a szakemberek. A védőoltásoknak és az általános immunitás megerősödésének is köszönhetően, egyre bizakodóbbak az ágazati szereplők.

A vezérigazgató további Covid hullámok megjelenésének esélyére is figyelmeztetett, de az emberek ellenálló képessége és mentalitása miatt ez már sokkal kisebb mértékben fogja befolyásolni az utazási kedvet.

Tavaly még jelentősen befolyásolták a koronavírus miatti korlátozások az európai és az Európán kívüli utazási szándékot. Az idén utazást tervezők 37,5 százaléka mondta azt, hogy a Covid miatti korlátozások vagy a vírustól való félelem miatt nem utaztak tavaly. Ez a szám az átoltottságnak és a vírus várható gyengülésének következtében, várhatóan tovább fog csökkenni. Az emberek továbbra is tartanak a vírustól, ugyanakkor határozottan elutasítóak további korlátozások bevezetésével kapcsolatban.

A cégvezető a kutatás mellett kitért az ukrajnai háborúra is, amely szerinte – amennyiben elhúzódik – várhatóan a belföldi utazási kedvet fogja növelni. Ehhez viszont újratervezésre van szükség a szakma részéről, amire a szezon kezdete előtt még megvan a lehetőség. Megfelelő fejlesztés esetén idén újra a belföldi turizmus legerősebb időszaka következhet.

(Fotó: Everguest)

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2023-12-04 22:40:00
A hivatal kilencedikként csatlakozik a blokklánc hálózathoz az EUIPO, Portugália, Észtország, Málta, Lengyelország, Olaszország, Lettország és Görögország után, így a publikus hazai adatok is ezen a rendszeren keresztül lesznek elérhetők az Európai Unió védjegy- és designoltalmi adatbázisában.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Egyetlen vállalkozás sem építi fel önmagát, és a legfőbb erőforrása a vezető, aki – pláne egy új üzlet megalapozása közben – sajátos támogatást igényel. A többféle vállalkozás- és vezetőfejlesztő tréninget szervező SEED Alapítvány az ügyvezető igazgató szerint még frissebb módszerekkel, gyakorló vállalkozókkal mentorálja a kezdőket. Lakatosné Lukács Zsuzsanna ebben az epizódban világít rá, hányféle teendő van egy üzleti ötlettel, mire az működő vállalkozássá alakul. Ezen az úton tereli végig az újdonsült cégeket a RajtUp programjuk is.
Ebben az epizódban Pataki Tamás, a Canon Business Development Managere segítségével mutatjuk be, hogy milyen eszközök és mesterséges intelligencia megoldások lehetnek az orvosok segítségére – már nem is a jövőben, hanem akár napjainkban. Az elöregedő társadalmakban egyre több pácienst kell ellátnia az egészségügynek, így olyan technológiák nélkül, amiket például a Canon Medical Solutions képalkotó rendszerei nyújtanak, egyre nehezebb megfelelő számú és pontosságú diagnózist felállítani. De mi köze mindennek a ReCaptcha internet-felhasználó azonosításhoz és az önvezető autókhoz? Ez is kiderül a beszélgetésből.
2023. 10. 25., 09:33
epizód: 2023 / 16   |   hossz: 24:08
Az országos munkaerőhiány nagyon jól leszűkíthető adott gazdasági szegmensekre, és nem feltétlenül az elvándorlás okozza - mondta a BizniszPlusz podcastnak Somodi Bettina. A Beck and Partners nemzetközi HR tanácsadó cég üzletágvezetője szerint egy jó szabályozással a külföldi munkavállalók is szépen belesimulhatnának a rendszerbe, és kellenek, mert a nehéz fizikai munkahelyeket a magyarok már évek óta nem töltik be. A szakemberrel azt is megfejtettük, miért és milyen szempontok fontosak a ma már jóval bátrabban váltó munkaerőnek, különösen a fiataloknak.

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

A gamay a jelek szerint 129-szer izgalmasabb fajta a portugizinél, még akkor is, ha anno Merész Fülöp, Burgundia hercege hitvány fajtának titulálta és irtotta, mintha gyomnövény volna.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS