Belán Miklós: A háború ellenére rekordot dönthet idén a belföldi turizmus

Belán Miklós: A háború ellenére rekordot dönthet idén a belföldi turizmus
2022. 03. 30., 12:57

Míg két éve a koronavírus-járvány, most az ukrajnai háború állítja kihívás elé a magyar szállásadókat. Az energiaárak emelkedése és a várhatóan elmaradó orosz turisták miatt, ismét kihívásokkal kell szembenéznie a hazai turizmusnak. Az Everguest turisztikai tanácsadó megbízásából a TÁRKI által készített felmérés szerint a belföldi turizmus 2022-ben is rekordokat dönthet. Mindez azt mutatja, hogy a hazai piacban még mindig van tartalék.

„A rendszeresen utazó magyarok 87,5 százaléka tervez utazást idén – ami figyelembe véve a tavalyi rekordokat döntő évet – közel 16 százalékos növekedést jelentene. Szintén jó hír, hogy a többségük belföldön szeretne kikapcsolódni. Elhúzódó háború esetén még többen választhatják az itthoni kikapcsolódást. Nagyot mentek tavaly a vidéki magánszállások és továbbra is népszerű a Balaton. A legjobb hír, hogy Budapest felemelkedésének is tanúi lehetünk idén” – foglalta össze a kutatás eredményeit Belán Miklós, az Everguest vezérigazgatója.

Az elmúlt két évben a magyarországi turisztikai szektor szereplői minden erejüket bevetve próbáltak a víz fölött maradni, amiben segítettek az állami támogatások is. Ez a küzdelem sok esetben nagy áldozatokkal járt, ugyanakkor bizonyos területeken olyan folyamatokat is felgyorsított, amelyekre a korábbi környezetben nem lett volna lehetőség. Új stratégiák, innovációk, új célok jelentek meg a piacon.

Működik a Budapest stratégia

Az új kihívásokra új megoldások születtek. Az elmúlt években egyre komplexebb turisztikai programok jöttek létre Budapesten, amelyek már nemcsak a külföldi turistákat, hanem az itt élőket is megcélozták. A szakértők úgy vélik, 2022-ben a koronavírus várható visszaszorításával reális cél lehet a 2019-es szint újbóli elérése, és akár annak a meghaladása.

A korábbi évekhez képest nőtt azoknak a rendszeres utazóknak a száma, akik szívesen kikapcsolódnának Budapesten. A megkérdezettek 50,8 százaléka mondta azt, hogy szívesen választaná 2022-ben utazási céljául Budapestet. Tavaly ugyanez a szám 22,3 százalék volt, ami figyelemre méltó növekedést jelent.

„Komoly siker Budapest belföldi népszerűsítésének programja. Kulcsfontosságú, hogy a külföldi turizmus fokozatos visszatérése mellett továbbra is nagy figyelmet helyezzünk a belföldi vendégkör megszólítására. Egyrészt Magyarország fővárosát minden magyarnak ismernie kell, másrészt tanulva a múltból: Budapest turizmusának több lábon kell állnia” – mondta Belán Miklós.

A koronavírus-járvány talán a fővárosi turizmust sújtotta a leginkább, tavaly mégis emelkedni tudott a város iránti belföldi érdeklődés. Bár 2021-ben a kedvezőbb szabályozási környezetnek köszönhetően már lényegesen több külföldi turista érkezett, számuk még mindig elmarad a 2019-es szinthez képest.

Nagyot ment tavaly a magyar vidék

Tavaly kifejezetten nagy volt a magyar vidék vonzereje. A válaszadók 39 százaléka mondta azt, hogy 2021-ben valamilyen vidéki úti célt választott, a második célzottan a Balaton lett 35 százalékkal. Több válasz megadása esetén pedig, szintén a vidék erősödése volt megfigyelhető. Európai úti célja a válaszadók közel 21 százaléknak volt, Európán kívüli pedig közel 3 százaléknak.

A központi adatok alapján, tavaly a vidéki vendégéjszakák száma 20 százalékkal volt magasabb, mint 2020-ban, a vidéki szálláshelyek esetén 31 százalékos árbevétel növekedés volt megfigyelhető 2020-hoz képest, ami szintén azt mutatja, hogy a magyar vidéki turizmus erősödik ilyen téren.

A koronavírus következtében külföldön tapasztalt szigorúbb utazási feltételeknek is köszönhető, hogy az emberek a magyar vidék felé fordultak. A tavalyi eredmények azt igazolják, hogy az emberek nem csalódtak, a felmérés pedig azt mutatja, hogy a számos turisztikai attrakciónak is köszönhetően tartósan fennmaradhat az érdeklődés a vidék iránt – a Covid visszahúzódását követően is.

Belán Miklós szerint, akárcsak tavaly, úgy idén is a magyarokon múlik a hazai turizmus sorsa. Az ajánlatok átszervezésével és új, kifejezetten a magyarokat célzó programelemekkel, a helyzethez mérten, idén is komoly sikereket érhet el a belföldi turizmus. Példaként említette a működő Budapest programot, valamint a megerősödött vidéki turizmust.

Továbbra is jelen lesz a koronavírus, de!

Az elmúlt két évhez képest 2022-t már sokkal pozitívabban ítélik meg a szakemberek. A védőoltásoknak és az általános immunitás megerősödésének is köszönhetően, egyre bizakodóbbak az ágazati szereplők.

A vezérigazgató további Covid hullámok megjelenésének esélyére is figyelmeztetett, de az emberek ellenálló képessége és mentalitása miatt ez már sokkal kisebb mértékben fogja befolyásolni az utazási kedvet.

Tavaly még jelentősen befolyásolták a koronavírus miatti korlátozások az európai és az Európán kívüli utazási szándékot. Az idén utazást tervezők 37,5 százaléka mondta azt, hogy a Covid miatti korlátozások vagy a vírustól való félelem miatt nem utaztak tavaly. Ez a szám az átoltottságnak és a vírus várható gyengülésének következtében, várhatóan tovább fog csökkenni. Az emberek továbbra is tartanak a vírustól, ugyanakkor határozottan elutasítóak további korlátozások bevezetésével kapcsolatban.

A cégvezető a kutatás mellett kitért az ukrajnai háborúra is, amely szerinte – amennyiben elhúzódik – várhatóan a belföldi utazási kedvet fogja növelni. Ehhez viszont újratervezésre van szükség a szakma részéről, amire a szezon kezdete előtt még megvan a lehetőség. Megfelelő fejlesztés esetén idén újra a belföldi turizmus legerősebb időszaka következhet.

(Fotó: Everguest)

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2023. 03. 22., 13:09
Vezetői stílusom szerves része a folyamatos és drasztikusan őszinte visszajelzés, de ezt nagyon szépen be tudom csomagolni – mondta az Üzletemnek Hortobágyi László, a Nova Human Resource Kft. új üzletágának igazgatója.
2023. 03. 14., 13:43
Tíz év alatt sikerült egy marginális szereplőnek számító magyar kisvállalatból Magyarország elsőszámú fejvadász cégét felépíteni – mondta az Üzletemnek dr. Molontay Patrik, a HumanField Vezető- és Specialistakiválasztó Kft. ügyvezető igazgatója és Executive-üzletágvezetője.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2023. 03. 26., 23:45
epizód: 2023 / 3   |   hossz: 19:51
Mi kerül akár több tízmillió forintba egy nagy teljesítményű hangsugárzón és miben különbözik a hagyományos értelemben vett hangfalaktól? Hogyan lehetséges, hogy nem vastagabb egy faliképnél, mégis úgy szólaltat meg analóg és digitális zenét, mint semmi más? A világhír felé haladó márka sztoriját Kiss Imre, a Popori Acoustics értékesítési és marketingvezetője mutatja be.
Miért és hogyan érdemes különbséget tenni vállalkozás és női vállalkozás között? Hogyan segítheti ez a szekció a VOSZ-on belül a hazai társas vállalkozások női vezetőit és dolgozóit? Mi az, amit egy női vállalkozás csípőből tud, de a cégeknek – még a nagyobbaknak is – még mindig tanulni kell? A szövetség legújabb szervezetét, a Női Vállalkozói Szekciót az elnök, Lakatosné Lukács Zsuzsanna mutatja be.
Mire számíthatnak a hazai vendéglátók és a szálláshely-szolgáltatók 2023-ban? Melyek az ágazat legfőbb problémái és kiugrási lehetőségei, mely régiók reménykedhetnek leginkább jó eredményekben? Hogyan támogatja a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége az ágazat szereplőit? A kérdésekre Duska Sándor, az Idegenforgalmi, Szálláshely-szolgáltatók és Vendéglátó-ipari szekció elnöke válaszol.

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

A fehér proseccóhoz hasonlóan a rozék is csak akkor nevezhetők proseccónak, ha a régió kilenc jól meghatározott tartományában termesztett szőlőből készülnek, illetve legalább 60 napig kell érlelődniük.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS

2023. március 25-én a reggeli órákban a Paksi Atomerőmű 1., 2. és 3. blokkjai a rendszerirányító MAVIR kérésére tercier szabályozásokban vettek részt.