Túl kevés visszajelzést kapunk a főnökeinktől

2021. 10. 07., 12:30

Magyarországon a vállalkozói kultúrában óriási hiány van a visszajelzésekből a munkavállalók felé. A vezetők jó esetben ugyan tisztában vannak vele, hogy a pozitív és a negatív kritika egyaránt építő jellegű tud lenni, az értékelésről gyakran mégis hajlamosak megfeledkezni. Ilyenkor az egész esetlegessé válik, amivel egyetlen dolgozót sem lehet már motiválni. Czinege Andor szervezetfejlesztési szakértő arról beszélt, a rendszeres visszajelzésekkel nemcsak a dolgozók hozzáállásán, hanem a teljesítményükön is szinte határtalanul lehet javítani.

A visszajelzés a bajnokok reggelije, vallja Ken Blanchard, a világ egyik legismertebb motivációs előadója. Szerinte ha csúcsteljesítményre szeretnénk sarkallni a munkatársainkat, akkor abban kulcsfontosságú szerepet kell betöltenie az értékelésnek is.

Ehhez képest hazánkban ma a legelterjedtebb a nulla visszajelzés: az alkalmazottak akkor sem kapnak visszacsatolást, ha jól végzik a munkájukat, és akkor sem, ha rosszul. Czinege Andor szervezetfejlesztési szakértő szerint a legtöbb vezető úgy érzi, hogy a hibák korrigálása a legfőbb feladata, ha pedig valami jól működik, azt természetesnek veszi.

„Kisebb vállalatoknál ilyen irányú továbbképzések nem jellemezőek, a közepes és nagyvállalatoknál viszont a méret növekedésével egyre elterjedtebb a teljesítményértékelési rendszer. Ennek a lényege, hogy bizonyos időszakokra kitűznek célokat, ami már jó gyakorlatnak mondható. Két gond van vele: kevesen alkalmazzák a rendszert igazán jól, ráadásul nem is túl gyakori az értékelés, amit ennek keretében adnak. Hetente vagy akár naponta lenne ideális visszajelzést adni a kollégáknak, hiszen valamit mindig csinálnak valahogyan. Ettől Magyarországon még nagyon messze állunk” – értékelt az Ad Sidera Csoport vezető tanácsadója.

A fejlődés és az elégedettség nem üti egymástA szakértő hozzátette, élénken él két tévhit a vezetők fejében, miszerint a munkavállalók elbízzák magukat a dicséretektől, az elégedettség pedig a fejlődés gátja, holott egyik sem igaz.

„Lehet az ember egyszerre elégedett és akarhat közben fejlődni. A lényeg mindig az, hogy a visszajelzések ne csak a hibákat korrigálják, hanem a fejlődést is ösztönözzék. A munkatársak hatékonyságát pusztán a visszajelzésekkel szinte határtalanul lehet növelni, sok vezető el sem tudja képzelni, milyen nagy lehetőség rejlik ebben” – mondta Czinege Andor.

Kijelentette: miközben a cégek bevételeit jelentősen lehetne növelni megfelelően alkalmazott visszajelzésekkel, mintha ez egy titok lenne, mert kevés cég aknázza ki az ebben rejlő lehetőségeket.

A szervezetfejlesztési szakértő szerint a visszajelzés akkor lehet hatékony, ha magasabbra emeljük a lécet a munkatárs számára, a haladást rendszeresen nyomon követjük, és ehhez kapcsoljuk a visszajelzéseket. Ha ez nincs meg, az egész esetlegessé és negatív fókuszúvá válik ahelyett, hogy tetten érnénk a kollégát, amikor valamit jól csinál.

Egymást is jutalmazhatják a munkatársakA vezetők életét könnyíti meg a Flinkit! Pet névre hallgató, magyar fejlesztésű munkatársi és vezetői visszajelzési rendszer, amelynek köszönhetően bármely vállalat feltérképezheti, hogy működnek együtt a szervezeti egységei, miközben kellőképpen motiválhatja is az adott területeken dolgozó munkavállalókat.

Pintér Antal, a Flinkit! ügyvezetője elmondta, hogy miután a vállalat munkatársai regisztráltak a platformon, közvetlenül küldhetnek pozitív visszajelzéseket, elismeréseket egymásnak, az előre meghatározott céges értékek mentén, vagy akár visszajelzéseket kérhetnek a munkakörükhöz tartozó által meghatározott megjelölve, hogy mely vállalati érték, vagy mely a munkakörhöz szükséges készségeik tekintetében.

(Pintér Antal is részt vett az Üzletem 12 kérdés – 12 válasz sorozatában. A sorozat 293. interjúját IDE KATTINTVA olvashatja el.)

„Ezek a visszajelzések – Pet-ek – azonnal meg is jelennek a Flinkit! Pet idővonalán, -- akár multimédiás tartalommal kiegészítve, így a többi munkatárs is láthatja, Így egy pozitív,elismerés-spirál bontakozik ki, mely rendkívüli módon erősíti az dolgozói elkötelezettséget, motivációt. A vezetőség a csevegő alkalmazásokba (Teams, Slack) is integrálható rendszer üzenőfalán láthatja, miként segítik egymást az alkalmazottak és kik az informális hatásközpontok” – magyarázta, hozzátéve, hogy a szoftver segítségével mélyreható analitikát is tudnak mindezekről szolgáltatni.

Pintér Antal közölte azt is, az Amerikában egyre elterjedtebb visszajelzési rendszer lehetőséget kínál arra is, hogy a munkatársak Pet-jeiket azonnali izgalmas-kellemes jutalmakra váltsák, mint például masszázs, utazás, kondibérlet vagy wellness hétvége.

„Az ösztönző rendszer kifejezetten hatékony a koronavírus-járvány árnyékában, amikor sok helyen még hibrid munkavégzés zajlik. A kollégák így nemcsak a munkájukban mérhetőek, hanem abban is, miként, milyen formában segítenek a többieknek. Tökéletesen leképezhető a cég informális működése, amely első partnereik között az egyik legnagyobb hazai kereskedelmi bank közel ezer munkavállalója használta a rendszert, ami osztatlan sikert aratott. Szinte percenként megjelent egy bejegyzés az üzenőfalon, ez az érdeklődés pedig még az ötletgazdák várakozásait is felülmúlta.”

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 06. 17., 22:50
epizód: 2024 / 12   |   hossz: 24:28
Minden nyári szünetben diákok tízezrei jelennek meg a munkaerőpiacon, hogy pénzt gyűjtsenek és szakmai tapasztalatokat szerezzenek. A 25 év alattiak számára elérhető szja-kedvezmény révén sokan mentesülnek az adófizetés alól, ám a foglalkoztatás jogviszonya eltérő adózási kötelezettségeket róhat rájuk, amiből baj lehet, ha nem figyelnek rá. Horváthné Szabó Beáta, a Moore Hungary adótanácsadó szakértője nemcsak ezeket a szabályokat veszi sorra, de bemutatja az iskolaszövetkezeten keresztüli foglalkoztatás, valamint a külföldön tanuló vagy külföldi diákok hazai munkavégzésének kritériumait is.
A hazai utasbiztosítási piac egyik legalapvetőbb problémáinak egyike az, hogy az ügyfelek még mindig túl sokat akarnak spórolni rajta, holott a nyaralás költségének csak elhanyagolható töredékét teszi ki – hívta fel a figyelmet a PBA Insura Zrt. vezérigazgatója. Dr. Kozma Gábor jelezte: a legolcsóbb és az 1–2 ezer forinttal többért kötött prémium biztosítás szolgáltatásai között óriási különbség tátong, és erre az utolsó pillanatban – mert bizony akkor kötjük – már nem biztos, hogy felfigyelünk.
Női pék, cukrász, kaviárszakértő is helyet kapott a rendezvény nagyszínpadán, hogy a fő téma, a „női energiák” mentén bemutassák a művészi szintre emelt szakmájukat. Nemes Richárd főszervező elárulja, hogy hogyan lehet még fenntarthatóbban működtetni egy műfajából adódóan sok hulladékkal járó gasztronómiai rendezvényt vagy milyen egyszerű ételekkel tudnak nagyot alkotni a Gourmet Fesztiválon bemutatkozó konyhák mesterei. Ha mindez nem lenne elég, kifejti, hogy a fine dining milyen vonásokkal ruházta fel a magyar vendéglátást az utóbbi pár évben és például hogyan lehet „veganizálni” megszokott fogásokat, amelyek ettől csak még jobbak lesznek! Vigyázat, étvágygerjesztő epizód!

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS