Öt jó tanács, hogy cégünk túlélje a válságot

2020. 03. 27., 13:45

Sok cég van ma nehéz helyzetben. Krausz Zoltán vállalatépítési szakértő öt praktikus intézkedést ajánl megfontolásra minden cégtulajdonosnak. A gyorsaság mindegyik esetben kritikus.

1. Likviditás biztosítása

Az első és legfontosabb, hogy hónapokra előre biztosítsuk a cégünk működéséhez szükséges pénzeszközöket. Úgy kell terveznünk, hogy legalább 6–12 hónapra – de ha lehet, még hosszabb időre – képesek legyünk a megváltozott körülmények között is finanszírozni a napi teendőket. Ez elsőre talán hosszú időnek tűnik, de gondoljunk arra, hogy az a cég, amely 12 vagy 18 hónap múlva is képes működni, már egy „megrostált” piaccal találkozik – és esetleg sokkal jobb kilátásokkal. Készüljünk arra, hogy mi maradunk állva. Ehhez néhány ötlet:

  • A tervezett beruházások elhalasztása, futó beruházások leállítása (ahol ésszerű). Talán elképzelhetetlennek tűnik, hogy mégsem épül meg a régóta várt csarnok, de higgyék el, utólag az is nehezen lesz érthető, hogy miért nem tudtunk róla lemondani, hiszen a beruházás költségéből kitarthattunk volna a válság levonulásáig.
  • Hitelkeretek. Ha még van hozzáférésünk, fontoljuk meg, hogy igénybe vegyük a lehívható hitelkereteket. Lehet, hogy ennek van némi költsége, de még mindig jobb, mint a családi ezüstöt behozni a cégbe.
  • Kinnlevőségek behajtása. Lehetnek olyan követeléseink, amelyek behajthatók egy ilyen helyzetben is. Ne felejtsük, hogy egy válsághelyzet nem minden szektort érint egyformán, és ez a mostani szituációra is igaz. Az élelmiszereket vagy napi használatú vegyi cikkeket gyártó cégek ugyanúgy működnek, sőt vannak olyanok – különösen a belföldi piacra termelők –, amelyek az import visszaesése miatt most előnybe kerülnek és növelni tudják termelésüket. Ha ilyen partnereink vannak, akkor érdemes megfontolni, hogy a kinnlevőségek csökkentése mellett egyéb kondíciókról is tárgyaljunk (a meglevő partnerkapcsolatok fenntartása jellemzően a felek közös érdeke).

2. Dolgozói és partneri kommunikáció

A tulajdonosok elbizonytalanodását nagyon gyorsan követi – alkalmanként meg is előzi – a dolgozók és üzleti partnerek elbizonytalanodása. Rendszeresen be kell számolnunk, hogy milyen intézkedéseket tettünk, folyamatosan jelezve, hogy komoly erőfeszítéseket teszünk a helyzet megoldása érdekében. Minél kiszámíthatóbb környezetet kell biztosítanunk a számukra, tudniuk kell, hogy számíthatnak ránk. Kommunikáljunk velük legalább hetente és ebben legyünk következetesek. Soha ne hagyjunk ki egyetlen alkalmat sem, mert az információhiányt vélekedések és félelmek fogják betölteni. Egy ilyen időszakban a legkevésbé hiányzik, hogy a nehezen nélkülözhető kollégákat elveszítsük.

3. Marketingköltségek minimalizálása vagy nullázása

Azonnal meg kell szüntetni azokat a kiadásokat, amelyek nem közvetlenül szolgálják a cég túlélését. Ilyenek lehetnek a márkanév építését szolgáló kiadások, de azoknak a termékeknek az értékesítését sem szabad támogatni, amelyekre jelenleg nem létezik kereslet (például idegenforgalmi vagy HORECA szektorban működő ügyfelek ösztönzése).

4. Lejáró kinnlevőségek kezelésének gyorsítása

Legyen egy egyszerű és robusztus folyamatunk kinnlevőségeink behajtására, amelyet a kollégáink következetesen végre tudnak hajtani. Ezen a téren nagyon kevés esetben tehetünk csak kivételt.

5. Alternatív szcenáriók tervezése

Előre kell látnunk, hogy milyen intézkedések szükségesek egy 10 százalékos, és milyeneket egy 50 százalékos árbevétel-csökkenés esetén. Ilyenkor a visszaesésre „tervezünk”, de nyilván nem a visszaesést szeretnénk elérni, hanem előre átgondolni, hogy milyen eredmény- és/vagy működési mutatók milyen intézkedések bevezetését teszik szükségessé a cég fennmaradása érdekében. Kiket tudunk, és kiket nem tudunk nélkülözni? Mihez tudunk még nyúlni, ha további racionalizálásra van szükség?

Mindez időt és figyelmet kíván, de a gondos tervezés munkáját senki nem fogja a tulajdonos helyett magára vállalni. Ennek a figyelemnek azonban még most is sokkal kisebb a költsége, mint egy későbbi kényszerhelyzetnek, hiszen egy kontrollálatlan eset felszámoláshoz vezethet, ami a tulajdonos kezéből is kiveszi az irányítás lehetőségét.

Krausz Zoltán
vállalatépítési szakértő
www.vallalatepites.hu

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 06., 14:00
Magyarország első kkv-fókuszú neobankjánál a számlanyitás és a számlavezetés ingyenes, a kimenő utalások díja pedig összegtől függetlenül 199 forint. A BinX felhasználók egymás közötti utalásai ingyenesek, csakúgy, mint a számlavezetés és – egyelőre – a prémium üzleti bankkártyák.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.
A nyugdíjpénztárak vagyona nem várt mértékben gyarapodott az idén – jelezte az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége (ÖPOSZ), amely szerint az öngondoskodók korábban egyetlen esztendő harmadik negyedében sem tettek félre olyan magas összeget egészségügyi és nyugdíjcélra, mint 2024-ben. Dr. Kravalik Gábor, az ÖPOSZ főtitkára ebben az epizódban vezeti le a kedvező tendencia okait, azt, hogy milyen motivációs tényezők vezettek a remek eredményhez, valamint azt is, hogy milyen módon és melyik korosztály pénzügyi tudatosságát lehetne még növelni.
2024. 11. 06., 09:35
epizód: 2024 / 21   |   hossz: 28:39
Az I. Nyílt Magyar Sommelier Bajnokság „Best Young Sommelier” kategóriájának idei győztese, Novák Dávid örömmel kampányol a borfogyasztás mint kulináris élmény mellett, hiszen egy jól kiválasztott ital új dimenzióval gazdagítja az étkezést. Az ízek és aromák összjátékának ismeretéhez hatalmas elméleti tudás kell, de az igazi kihívás az, hogy ráérezzen a vendég személyes preferenciáira. A VIRTU Restaurant sommelier-je cukrász múltjából és külföldi tapasztalataiból merítve vált profivá, pedig még csak a húszas éveit tapossa. Ebben az epizódban e különleges szakma szépségeiről és a borfogyasztás szertartásáról is mesél.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS