Sok cég van ma nehéz helyzetben. Krausz Zoltán vállalatépítési szakértő öt praktikus intézkedést ajánl megfontolásra minden cégtulajdonosnak. A gyorsaság mindegyik esetben kritikus.
1. Likviditás biztosítása
Az első és legfontosabb, hogy hónapokra előre biztosítsuk a cégünk működéséhez szükséges pénzeszközöket. Úgy kell terveznünk, hogy legalább 6–12 hónapra – de ha lehet, még hosszabb időre – képesek legyünk a megváltozott körülmények között is finanszírozni a napi teendőket. Ez elsőre talán hosszú időnek tűnik, de gondoljunk arra, hogy az a cég, amely 12 vagy 18 hónap múlva is képes működni, már egy „megrostált” piaccal találkozik – és esetleg sokkal jobb kilátásokkal. Készüljünk arra, hogy mi maradunk állva. Ehhez néhány ötlet:
2. Dolgozói és partneri kommunikáció
A tulajdonosok elbizonytalanodását nagyon gyorsan követi – alkalmanként meg is előzi – a dolgozók és üzleti partnerek elbizonytalanodása. Rendszeresen be kell számolnunk, hogy milyen intézkedéseket tettünk, folyamatosan jelezve, hogy komoly erőfeszítéseket teszünk a helyzet megoldása érdekében. Minél kiszámíthatóbb környezetet kell biztosítanunk a számukra, tudniuk kell, hogy számíthatnak ránk. Kommunikáljunk velük legalább hetente és ebben legyünk következetesek. Soha ne hagyjunk ki egyetlen alkalmat sem, mert az információhiányt vélekedések és félelmek fogják betölteni. Egy ilyen időszakban a legkevésbé hiányzik, hogy a nehezen nélkülözhető kollégákat elveszítsük.
3. Marketingköltségek minimalizálása vagy nullázása
Azonnal meg kell szüntetni azokat a kiadásokat, amelyek nem közvetlenül szolgálják a cég túlélését. Ilyenek lehetnek a márkanév építését szolgáló kiadások, de azoknak a termékeknek az értékesítését sem szabad támogatni, amelyekre jelenleg nem létezik kereslet (például idegenforgalmi vagy HORECA szektorban működő ügyfelek ösztönzése).
4. Lejáró kinnlevőségek kezelésének gyorsítása
Legyen egy egyszerű és robusztus folyamatunk kinnlevőségeink behajtására, amelyet a kollégáink következetesen végre tudnak hajtani. Ezen a téren nagyon kevés esetben tehetünk csak kivételt.
5. Alternatív szcenáriók tervezése
Előre kell látnunk, hogy milyen intézkedések szükségesek egy 10 százalékos, és milyeneket egy 50 százalékos árbevétel-csökkenés esetén. Ilyenkor a visszaesésre „tervezünk”, de nyilván nem a visszaesést szeretnénk elérni, hanem előre átgondolni, hogy milyen eredmény- és/vagy működési mutatók milyen intézkedések bevezetését teszik szükségessé a cég fennmaradása érdekében. Kiket tudunk, és kiket nem tudunk nélkülözni? Mihez tudunk még nyúlni, ha további racionalizálásra van szükség?
Mindez időt és figyelmet kíván, de a gondos tervezés munkáját senki nem fogja a tulajdonos helyett magára vállalni. Ennek a figyelemnek azonban még most is sokkal kisebb a költsége, mint egy későbbi kényszerhelyzetnek, hiszen egy kontrollálatlan eset felszámoláshoz vezethet, ami a tulajdonos kezéből is kiveszi az irányítás lehetőségét.
Krausz Zoltán
vállalatépítési szakértő
www.vallalatepites.hu
Sikeresen megtartotta két Michelin-csillagos minősítését a tatai Platán és a budapesti Stand étterem, további nyolc vendéglátóhely pedig (köztük egy újonnan) egy Michelin-csillagot nyert el idén.
Az előadások több mint negyede a Paks II. atomerőmű-projekttel foglalkozott a Budapesten megrendezett Nukleáris Technikai Szimpóziumon.