Jön az e-nyugta: új időszámítás kezdődik a pénztárgépek életében

2024. 01. 09., 11:10

Évek óta napirenden van a jelenlegi kasszarendszer átalakításának terve, a nemrég elfogadott adócsomagban pedig már konkrét jogszabályokat is megfogalmaztak. Az új e-pénztárgép rendszer használatával elektronikus formában is lehet majd nyugtát adni, amelyhez a fogyasztók egy alkalmazáson keresztül férhetnek hozzá.

Az új e-pénztárgép (ePG) rendszer lényege, hogy a jelenlegitől eltérően már nem csak fizikai, hardveres formában elérhető kasszagépeket lehet használni az üzletekben, hanem szoftveres vagy akár felhő alapú rendszer használatára is lesz lehetőség nyugtaadásnál. Így elektronikus formában áll elő a bizonylat, amihez a vásárlók egy, a NAV által fenntartott speciális alkalmazáson keresztül férnek hozzá. Papír alapú másolat csak akkor kerül kibocsátásra az üzletekben, ha ezt a vásárló kifejezetten kéri.

Az e-nyugta – új elektronikus bizonylat részletszabályait szintén tartalmazza a mostani adócsomag. Az e-nyugtát a jelenlegihez képest jóval tágabb adattartalommal kell majd kiállítani, és a számlákhoz hasonlóan a nyugtáknál is lehetővé válik a korrekciós bizonylat kiállítása.

Az ePG rendszer jelentős áttörést hozhat a nyugtaadás terén, hiszen jelenleg csak nagyon szűk körben van lehetőség elektronikus nyugta kibocsátására. Ennek fő oka, hogy a kereskedelmi szektor nagy része online pénztárgép használatára kötelezett, ami kizárólag papír alapú bizonylatokat képes kiállítani. Így jelenleg korlátozott lehetőségek állnak rendelkezésre azok számára, akik a nyugtaadást például a saját vállalatirányítási rendszerükbe integrált módon szeretnék megvalósítani, vagy esetleg egy saját fejlesztésű alkalmazásban gondolkodnak és nem szeretnének hagyományos kasszagépet használni. Egyre nagyobb az igény arra is, hogy a számlákhoz hasonlóan a nyugták terén is elérhetőek legyenek az elektronikus bizonylatok.

Az igényekre jelenthet megoldást az ePG rendszer. A mostani adócsomagban csak általános, főként eljárási jellegű szabályok kerültek elfogadásra, a részletszabályokat pedig majd kormányrendeletben rendezi a jogalkotó. Ezért jelenleg még nem tisztázott, hogy az ePG pontosan mely adózók számára lesz kötelező, mely tevékenységi körök lesznek érintettek, milyen feltételek mentén lesz lehetőség az áttérésre a mostani online pénztárgépekről, illetve, hogy pontosan mikortól lesz hatályos az új rendszer.

„Az adócsomag alapján egyelőre annyi biztos, hogy az említett eljárási szabályok 2024. július 1-jétől lépnek hatályba, azonban az Áfa törvénybe iktatott, e-nyugtákat illető új szabályok, amelyek összefüggésben állnak az ePG rendszerrel majd csak 2025. január 1-jével alkalmazandók. Egyelőre tehát a hatályba lépést illetően is tapasztalhatók bizonytalanságok ebben a témában” – mondta Fábián Dorottya, a Deloitte adóosztályának partnere.

Az előzetes információk szerint a részletszabályokat tartalmazó kormányrendeletet várhatóan a következő hónapokban publikálják, de már addig is érdemes felmérni és fontolóra venni, hogy milyen előnyöket jelenthet az új rendszer és milyen módon lehet az abban rejlő előnyöket hasznosítani.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024-10-14 05:14:00
A munkaadók többsége bizakodó a jövő évvel kapcsolatban, gazdasági stabilizálódásra számítanak, és a vállalat létszámát tekintve is többen kalkulálnak bővüléssel, mint ahányan csökkenéssel. Minden második cég tervez béremelést, a cafeteria keretösszegét pedig minden ötödik emelné jövőre – derül ki a Profession.hu szeptemberi felméréséből.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a neobankok és a nemzetközi trendek azt erősítik, hogy a mikro-, kis- és középvállalkozások vezetői ne pénzügyi operatív teendőkbe öljék a drága idejüket ahelyett, amihez igazán értenek, az ehhez szükség digitális megoldások hazánkban még nem vagy csak ritkán hozzáférhetőek. Lemák Gábor, a FinTechShow-t szervező FinTech Group társalapítója ezért tartja fontosnak, hogy a rendezvényükön megvizsgálhatják: ki, hogyan és mit tehet azért, hogy a mikrovállalkozások és kkv-k pénzügyei sokkal egyszerűbben intézhetőek legyenek. Rá is mutatott néhány olyan digitális gyakorlatra, ami kellően jövőbe mutató ahhoz, hogy a hazai vállalkozások is alkalmazzák végre.
A vendéglátóipari vezetők részéről a feladatok delegálásának hiánya az egyik legsúlyosabb probléma, ami miatt nehezen áll talpra az ágazat a COVID utáni években. Továbbra is érezteti hatását, hogy a pandémia szétverte a jól kialakult szakmai közösségeket, a vendéglátósok már nem vagy alig járnak össze eszmecserére és a tudás átadására, amiből pedig kölcsönösen, mindenki profitálhatna. Persze erre a helyzetre is van megoldás: hozzá kell látni a céges mikroközösségek, aztán a nagyobb együttműködések felépítéséhez – osztotta meg a BizniszPlusz csatornával Gréczi Szilárd, a Skill Trade operatív és projektmenedzsere.
A legtöbb munkavállaló nem díjazná, ha a home office határait szűkebbre szabná a munkahelyük, de a felük csak emiatt azért nem mondana fel – legalábbis rögtön. A cégek nem kapkodnak a keretek módosításával, amit valószínűleg jól tesznek, pedig az alkalmazottakat aligha érné váratlanul. Milyen arányban morzsolódnának le a dolgozók a távmunka elvételével? Milyen előnyeit és hátrányait érzik a pandémiából örökölt gyakorlatnak napjainkban? A Profession.hu felmérte, Dencső Blanka piackutatási és üzletfejlesztési szakértő pedig összefoglalta, mire érdemes számítani home office fronton a közeljövőben.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS