Nem akarnak beleharapni a savanyú almába Szerbiában

2021. 01. 09., 12:00

A 21. század kezdete óta tart a szerbiai közvállalatok reformja, de egyhamar nem fejeződik be – nyilatkozta Ljubodrag Savić, a Belgrádi Egyetem Közgazdasági Karának tanára.

Ljubodrag Savić szerint a közvállalatok reformja ,,savanyú alma”, amelybe az esetleges szociális és politikai megrázkódtatások miatt mindenki vonakodik beleharapni – írja a Magyar Szó.

A transzformálás azt jelentené, hogy a közvállalatokból kivonják a szociális politikát, és korporatív irányítást vezetnek be, vagyis az állam tűzi ki a célokat, és megvalósításuk során folyamatosan ellenőrzi a menedzsmentet.

,,A közvállalatok hatalmas rendszert alkotnak, amelyben egyéni és kollektív érdekek szövik át egymást.” Az állam a közvállalatokon keresztül ellenőrzi a többi gazdasági ágazat jó részét is, így azután nem siet a reformokkal, és csak látszólag változtat a dolgokon. „Ez megfelel a közvállalatok vezetőségének és alkalmazottainak is, hiszen nem tartoznak teljes felelősséggel az eredményekért, még akkor sem, ha veszteséggel gazdálkodnak – mondta Savić.

Dragan Stevanović, a Gazdasági Minisztérium államtitkára szerint most van lehetőség a közvállalatok átfogó reformjára. Márciusig kell elkészíteni a cselekvési tervet, amelyet a korporatív irányítás bevezetésére vonatkozó törvényes rendelkezések alapján hajtanak végre.

Stevanović tavaly januárban szinte ugyanezt nyilatkozta, mondván, hogy 2020-ban a Világbankkal együttműködve véglegesítik azokat a dokumentumokat, amelyek alapján a közvállalatokban érvényesítik a korporatív irányítás elveit.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 05., 10:05
Nagyon viszik a lakossági hiteleket az ügyfelek a bankoktól. A személyi kölcsönöknél az idei év mindenképpen rekordot hoz, de a lakáshiteleknél is nagy esély van erre. A babaváró támogatás iránti kereslet is megugrott hirtelen, hajrázhatnak azok, akiknek jövőre már nem jár ebből a nulla százalékos hitelből – derül ki a Bank360.hu elemzéséből.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.
A nyugdíjpénztárak vagyona nem várt mértékben gyarapodott az idén – jelezte az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége (ÖPOSZ), amely szerint az öngondoskodók korábban egyetlen esztendő harmadik negyedében sem tettek félre olyan magas összeget egészségügyi és nyugdíjcélra, mint 2024-ben. Dr. Kravalik Gábor, az ÖPOSZ főtitkára ebben az epizódban vezeti le a kedvező tendencia okait, azt, hogy milyen motivációs tényezők vezettek a remek eredményhez, valamint azt is, hogy milyen módon és melyik korosztály pénzügyi tudatosságát lehetne még növelni.
2024. 11. 06., 09:35
epizód: 2024 / 21   |   hossz: 28:39
Az I. Nyílt Magyar Sommelier Bajnokság „Best Young Sommelier” kategóriájának idei győztese, Novák Dávid örömmel kampányol a borfogyasztás mint kulináris élmény mellett, hiszen egy jól kiválasztott ital új dimenzióval gazdagítja az étkezést. Az ízek és aromák összjátékának ismeretéhez hatalmas elméleti tudás kell, de az igazi kihívás az, hogy ráérezzen a vendég személyes preferenciáira. A VIRTU Restaurant sommelier-je cukrász múltjából és külföldi tapasztalataiból merítve vált profivá, pedig még csak a húszas éveit tapossa. Ebben az epizódban e különleges szakma szépségeiről és a borfogyasztás szertartásáról is mesél.

  Rovathírek: GUSTO

Idén már ötödik alkalommal rendezték meg Az Év Szaloncukra versenyt, amin az összes hazai szaloncukrokat gyártó cukrászda és gyártó szaloncukrai ringbe szállhattak.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS