Miért döntenek ritkábban a nők mellett a felsővezetői kiválasztási folyamat során?

2021. 05. 21., 14:30

A sokszínű kultúrák nemzetközi napja alkalmából kerül publikálásra az Egyenlítő Alapítvány felsővezetői kiválasztási folyamatokat vizsgáló kutatása. A 2020 év végén és 2021 tavaszán végzett kutatás a V4-ek országaiban és Horvátországban zajlott, fejvadász cégek és vállalati döntéshozók bevonásával, 45 mélyinterjú elkészítésével. Részletesen vizsgáltuk a cégkultúra hatásmechanizmusait, az életkor, a társadalmi elvárások, az előítéletek és számtalan más érzékeny területét a témának.

A Henkel, a MOL-csoport, a Magyar Telekom és az LHH támogatásával megvalósuló, a Budapesti Corvinus Egyetem professzorai által készített feltáró kutatásból, továbbá a sokszínűség témájában már élen járó cégek tapasztalataiból és egyéb nemzetközi kutatásokból merítve, az alapítvány útjára bocsát egy Whitepapert (Ajánlást) is, mely azoknak a cégeknek kíván segítséget nyújtani, amelyek komolyan kívánják venni a diverzitást, és befogadó, és ezáltal gazdaságilag is sokkal sikeresebb cégekké akarnak válni.

Dr. Nagy Beáta és dr. Primecz Henriett vezetésével elkészített kutatásban arra kerestuék a választ, hogy miért kerül kevesebb nő a felsővezetői pozíciókba, hol és hogyan vesznek el a tehetséges nők a kiválasztási folyamat során. A kérdések megválaszolása érdekében fejvadászokat és vállalati döntéshozókat kérdeztek meg kvalitatív interjúk során. A cél az volt, hogy a nemek egyenlőségét gátló mechanizmusokat, a nem tudatos, rejtett akadályokat feltárjuk, és ebben a tekintetben ez az első és egyedülálló ilyen kutatás a régióban.

Miért nincs több nő? Hogyan lehetne növelni a nők arányát?

A V4 tapasztalatok rendkívül változatosak, nagyobb eltérések tapasztalhatóak bizonyos országok között. A lengyel és a magyar interjúalanyok (vállalatok és fejvadászok egyaránt) szóvá tették a konzervatív társadalmi környezet negatív hatását a nők karrierjére. Szintén ebben a két országban került elő az interkulturális nyitottság korlátozottsága, továbbá Magyarországon a családi munkamegosztás egyenlőtlensége is, amelyben a gyerekvállalást kizárólag női kérdésként kezelik.

Komplex megoldáscsomag rajzolódott ki az interjúkból, hogyan lehetne növelni a nők arányát a felsővezetésben. A válaszadók közül sokan intézményrendszereket említettek: az iskoláknak többet kellene tenniük, pl. karriertanácsadással, hogy ne a nemi sztereotípiák befolyásolják, határozzák meg a pályaválasztást. Az interjúalanyok közül sokan a klasszikus vállalati politikákban bíztak, elsősorban a mindenki számára igénybe vehető rugalmas munkaidőben, a nők számára megmutatható szerepmodellben és a női tehetségprogramokban. Miközbentöbben úgy fogalmaztak, hogy a nők vonakodnak felelősségteljes pozíciókat elvállalni, ezért őket kellene képezni, a női interjúalanyok inkább abban látták a problémát, hogy kevesebb lehetőséget kapnak. Az állami szabályozás tekintetében felmerült, hogy legyen olyan nemek közötti esélyegyenlőségi mechanizmus, ami elvárja és kikényszeríti a nemek közötti egyenlőséget.

Fejvadász-ügyfél szerződés

A magas szintű pozíciókat a nagy szervezetek legtöbbször külső szolgáltató (fejvadász) igénybevételével töltik be. A fejvadászok pozíciója ebben a kérdésben homogénebb, mint a vállalatoké. A kutatásból egyértelműen kiderül, hogy a szolgáltatóknak az az érdeke, hogy a jelölt beváljon és mind a megbízó szervezet, mind a kiválasztott vezető elégedett legyen, legalábbis a garanciális időszak lejártáig. Még ha kifejezetten „vérfrissítést" is kér egy szervezet vagy törekszik a sokszínűségre, a szolgáltatók a lehető legkevesebb kockázatot vállalják, és a nagyon eltérő jelöltek be sem kerülnek a short listre (rövid lista).

„A sokszínűség érték a szervezet és a munkatársak számára egyaránt. A női vezetők máshogy látják a világot, ezért máshogy döntenek és máshogy irányítanak. Ez pedig növeli a cégek hatékonyságát és megtartó erejét. Ezért is fontos, hogy minden vállalatnál legyenek tehetséges, rátermett női vezetők” – emelte ki Juhos Andrea a Lee Hecht Harrison ügyvezető igazgatója.

A szervezeti kultúra

A szervezeti kultúra kérdése kiemelt fontosságú a kiválasztási folyamatban. Azt ritkán kérdőjelezik meg, és inkább arra törekszenek, hogy olyan jelöltet találjanak, aki beilleszkedik a kultúrába és nem megváltoztatja azt. A fejvadászok ezért jellemzően abban támogatják a női jelölteket, hogy minél inkább megfeleljenek a tudat alatt is a férfiak által, férfiak számára felállított feltételeknek. A kutatás során több fejvadász és szervezeti szereplő – köztük férfiak is - kritizálta egyes szervezetek erősen maszkulin kultúráját, mégis úgy gondolták, hogy ahhoz, hogy az változzon és a nőket jobban befogadó legyen, előbb a nőknek kell „férfiakká változniuk”, és így belépniük a szervezetek vezetői pozícióiba.

„A szülési szabadság nagyon érzékeny ideje alatt egy cég fontos, hogy biztonságos munkahelyet, egyenlő fizetést és bánásmódot biztosítson a női munkavállalóknak. A Henkel szlovák leányvállalatánál sikeresen bevezettünk több olyan intézkedést, melynek eredményeképpen a női vezetők 100%-a visszatért ugyanabba a pozicióba amiből szabadságra ment” – mondta Alica Štepánová Kolárová, a Henkel Slovensko HR vezetője.

Vállalati politikák

A sokszínűséget és befogadást (diversity and inclusion) elősegítő kezdeményezések széles körben elterjedtek, és mindegyik vizsgált országban előkerült a vállalati válaszadók körében. A sokszínűségi programok egyik legkönnyebben elérhető célja a nemek szerinti diverzitás, de több helyen az életkor is említésre került. A gender és kor együttes hatása megint csak jobban érinti a nőket. Több fejvadász említette, hogy a nők esetében 45 éves korban elkezd zárulni a karrier. Azon válaszadók, akik hangsúlyozták a sokszínűség fontosságát, szinte minden esetben megemlítették az ettől remélt üzleti hasznot is.

„A sokszínűségnek és befogadásnak számos pozitív hatása van az üzleti eredményekre és a vállalatok fenntartható működésére: növeli a hatékonyságot, támogatja az innovációt, és fokozza a munkavállalók elkötelezettségét is. A tehetségnek nincs neme vagy életkora, a kollégáink teljesítményét mindig egyenlő mércével kell mérnünk. Erre alapul a MOL-csoport frissített hosszú távú stratégiája is, amelyben a korábbiaknál is hangsúlyosabb szerepet kap az esélyegyenlőség" – mondta Demeter Bubalo Zdravka a Mol-csoport HR Ügyvezető Igazgatója.

A kutatás során kiderült, hogy több vállalati döntéshozó is részt vett „Unconscious bias" (nem tudatos előítélet) tréningeken, amit kivétel nélkül rendkívül hasznosnak találtak. Ugyanakkor a nemzetközi szakirodalom már kimutatta, hogy ez önmagában nem elegendő – mivel csak kipipálja a szervezeti lépéseket (Noon, 2017; Williamson, Foley, 2018)–, és érdemi változást nem mindig hoz. A tréning akkor lehet eredményes, ha a szervezeti politikák is támogatják a kultúraváltozást, a szervezet befogadóvá válását. A többségtől eltérő munkaerő csak akkor tudja pozitív hatását kifejteni és azt gazdaságilag pozitív hatásként érvényesíteni, ha a kollégák és a szervezet befogadja, nem csak „megtűri”.

„Büszke vagyok rá, hogy létrehoztuk az első magyar nyelvű ingyenesen elérhető tananyagot, amely a tudattalan előítéletek felismerésében és kezelésében segíti a vállalatokat. A Magyar Telekomnál már mindannyian elvégeztük. Mára a szemléletünk és a kultúránk alapvető részévé vált ez a fajta figyelem” – tette hozzá Zanin Éva, A Magyar Telekom sokszínűségi és esélyegyenlőségi szakértője.

V4-országok eltérései

A nemek szerepével kapcsolatban az egyik markáns különbség az anyasághoz kapcsolódott. A magyarok, a szlovákok és a csehek hasonlóak voltak abban, hogy automatikusan az anyát tekintették az első számú gondoskodónak, amit a karrierrel nehezen találtak összeegyeztethetőnek. Ez különösen a cseh válaszadóknál jelent meg, ahol a hosszú GYES még vezető karrier esetében sem csökkent a tipikus 2 és fél év alá. A lengyel nők tipikusan rövidebb GYES után térnek vissza, viszont az intézmények hiánya miatt, a dolgozó nők gyakran az otthonukban dolgozó dadával oldják meg a gyermekfelügyeletet. Lengyelország esetében az is egyértelműen kirajzolódott, hogy a nagy globális cégek jelenléte (melyek a kisebb régiós országokban már nem rendelkeznek irodával), és a munkaerőért folytatott erősebb verseny nagy befolyással volt a munkahelyek befogadóvá válásában. Ezek a globális cégek gyakorlatilag „tanítják” a helyi munkaerőt a nyitottság és sokszínűség előnyeire, és aktívan támogatják a nőket és anyákat a vezetői pozícióba kerülés tekintetében.

A cseh potenciális jelölteket több interjúalany úgy írta le, hogy kevésbé mobilak a munkaerőpiacon, ritkán váltanak. (Ez a megállapítás a lakóhelyváltásra és a férfiakra is vonatkozott.) Ezzel szemben a lengyeleket agilisebbnek gondolták, akik jobban koncentrálnak a karrierjükre. Többen úgy fogalmaztak, hogy a lengyelek „éhesek a pozícióra" (hungry for positions).

„A mélyinterjúk során azt tapasztaltuk, hogy a változáshoz az kellene, hogy a vállalati oldal markánsan vállalja fel a sokszínűséget, ellenkező esetben a fejvadász azt fogja lépni, amit szerinte a szervezet szeretne, ez pedig félrevezető lehet. Emiatt is gondoljuk azt, hogy nem elegendő, ha a megbízói oldalon van érzékenyítő képzés, a fejvadászok képzése is elengedhetetlen. Végeredményben megállapítható, hogy lényegesen több mozgástér van a megbízások mindkét oldalán, mint amennyit a megszólalók maguk előtt látnak” – egészítette ki a nyilatkozatot dr. Nagy Beáta.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 06., 14:00
Magyarország első kkv-fókuszú neobankjánál a számlanyitás és a számlavezetés ingyenes, a kimenő utalások díja pedig összegtől függetlenül 199 forint. A BinX felhasználók egymás közötti utalásai ingyenesek, csakúgy, mint a számlavezetés és – egyelőre – a prémium üzleti bankkártyák.
2024-12-11 21:11:00
Kiemelkedő vándorlási többlet és tranzakciószám jellemzi a közép-magyarországi régiót, amely az ingatlanpiac motorjaként egyben az ország legdrágább térsége is – derül ki az Otthon Centrum harmadik negyedévre vonatkozó elemzéséből.
2024-12-11 20:11:00
A Design Terminal és a Nemzeti Tehetség Központ szervezésében immár negyedik alkalommal indul el a START program, amely a fiatalok vállalkozóvá válását támogatja szakmai képzéssel, mentorációval és akár 3–5 millió forint értékű díjazással.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.
A nyugdíjpénztárak vagyona nem várt mértékben gyarapodott az idén – jelezte az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége (ÖPOSZ), amely szerint az öngondoskodók korábban egyetlen esztendő harmadik negyedében sem tettek félre olyan magas összeget egészségügyi és nyugdíjcélra, mint 2024-ben. Dr. Kravalik Gábor, az ÖPOSZ főtitkára ebben az epizódban vezeti le a kedvező tendencia okait, azt, hogy milyen motivációs tényezők vezettek a remek eredményhez, valamint azt is, hogy milyen módon és melyik korosztály pénzügyi tudatosságát lehetne még növelni.
2024. 11. 06., 09:35
epizód: 2024 / 21   |   hossz: 28:39
Az I. Nyílt Magyar Sommelier Bajnokság „Best Young Sommelier” kategóriájának idei győztese, Novák Dávid örömmel kampányol a borfogyasztás mint kulináris élmény mellett, hiszen egy jól kiválasztott ital új dimenzióval gazdagítja az étkezést. Az ízek és aromák összjátékának ismeretéhez hatalmas elméleti tudás kell, de az igazi kihívás az, hogy ráérezzen a vendég személyes preferenciáira. A VIRTU Restaurant sommelier-je cukrász múltjából és külföldi tapasztalataiból merítve vált profivá, pedig még csak a húszas éveit tapossa. Ebben az epizódban e különleges szakma szépségeiről és a borfogyasztás szertartásáról is mesél.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS